Evenementenbewaking, wie moet wat regelen?

Auteur Topic: Evenementenbewaking, wie moet wat regelen?  (gelezen 5190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Flameon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Gepost op: 17 februari 2013, 14:22:52
Hallo

Mijn bedrijf wordt met grote regelmatig gevraagd voor evenementen. De ene keer een groot landelijk evenement, en de andere keer een kleiner evenement. Omdat ik vind dat mijn medewerkers goed "verzorgd" moeten worden tijdens hun werkzaamheden heb ik bijvoorbeeld een schaftkeet en regel ik vaak een wc etc voor hen.
Met name op de wat kleinere festivals / evenementen merk ik dat dit hier in de regio niet goed geregeld is. Bij de landelijke kun je wensen opgeven.

Maar wie is er in jou verantwoordelijk voor bijvoorbeeld een rustplaats voor de security?
Moet ik als baas daar zorg voor dragen of ligt dat bij de organisator van het evenement?

Binnenkort sta ik bijvoorbeeld op een evenement wat van vrijdag tot maandagochtend duurt. Muziekfestival en braderie en autoshow.
De orginasator geeft aan dat hij de beveiliging moet regelen, dat de jongens backstage kunnen maar dat ze daar geen eigen ruimte krijgen.
Ik vind dat dit wel moet voor hen. Dus ik heb dit al geregeld. Is allemaal geen probleem. Maar hoe is dit bij jullie geregeld?




Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2013, 15:15:31
Bij de evenementen waar ik zelf bij betrokken ben als coördinator, werken we veel met vrijwilligers voor diverse werkzaamheden. Hieronder valt ook toezicht. Voor ons grote festival maken voor nachtbewaking wel gebruik van officiële beveiligers. Deze kunnen gebruik maken van dezelfde faciliteiten als onze vrijwilligers. O.a. aparte tent weg van publiek om te kunnen eten en drinken. Ook staan er backstage toiletten waar gebruik van kan worden gemaakt.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2013, 15:25:43
In de bais ben je als werkgever verantwoordelijk voor een goede werkplek met voorzieningen voor je medewerkers.
Dan komt de vraag al snel, wat vind jij noodzakelijke voorzieningen.

Als je dat op een rijtje hebt kun je bekijken wat de organisator voor je kan betekenen en wat je zelf moet regelen.
Vind jij een eigen ruimte belangrijk en dat bij de organisator niet mogelijk dan zul je zelf moeten zorgen dat die ruimte er wel komt.

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt maar de eerste verantwoording ligt bij jou.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Flameon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2013, 18:58:05
Oké dankjewel.
Ik vind het inderdaad erg belangrijk dat mijn medewerkers zich ergens kunnen terug trekken tijdens een meerdaags festival inclusief nachtbewaking. Daarom heb ik ook een soort mobiele schaftwagen die ik veelal in zit. Denk aan goeie zit mogelijkheid, koffiezet apparaat, waterautomaat, oplaadpunt voor de gsm.
Gewoon waar ze tijdens hun pauze even rustig aan kunnen doen. Dus even uit de drukte weg van een festival.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2013, 10:55:24
Bij de meeste festivals zijn er een hoop medewerkers, onderaannemers, vrijwilligers, organisators enz. aan het werk. Ik heb nog nooit een festival mee gemaakt waar er geen ruimte of locatie was voor deze mensen. Ik denk dat je bijna altijd wel van deze ruimte gebruik mag maken. Ik kan me niet voorstellen dat als jij je eigen schaftwagen niet had, dat er geen plek zou zijn voor je mensen om pauze te houden. En is het erg dat ze niet alleen een eigen ruimte hebben? Ze kunnen tog best hun koffie drinken naast een verkeersregelaar of een barman? Zolang het maar uit de drukte is.

Tijdens de nacht is het wat anders. Als je voor mij zou werken dan zou ik de nachtwaker juist de sleutel van de rustplek geven. Niet alleen zodat hij/zij daar zijn/haar koffie kan drinken maar ook zodat deze ruimte af en toe gecontroleerd wordt.

Ik denk dat in alle gevallen goed overleg van te voren belangrijk is, maar ik denk dat je meer mee kan liften op bestaande faciliteiten voor anderen dan je nu zelf denkt.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Flameon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2013, 12:19:50
Het is natuurlijk niet erg als mijn medewerkers moeten pauze houden tussen de verkeersregelaars.
Maar ik maak vaak mee dat zo'n tent dan pal naast een feesttent ofzo staat, en dat is niet goed voor de rust van de medewerkers.
Vandaar dat ik een schaftwagen voor hen heb, die wat verder weg parkeer, zodat ze bijvoorbeeld een half uur weg kunnen van het terrein.
En 's nachts vinden ook vaak de afterparty's van evenementen medewerkers plaats in die medewerkerstenten volgens mijn medewerkers, en daar hoeven hun dan niet hun koffie te drinken namens mij.

Zoals ik al zei .... op de wat grotere evenementen is het prima geregeld hoor.
Ik heb afgelopen week veel medewerkers op carnavalsevenementen gehad in diverse steden en met name daar viel het op dat het niet goed was geregeld.


Probie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2013, 13:06:55
Ik ben zelf op 1 van deze carnavalsevenementen geweest als RK-medewerkster en wij hadden daar een bouwkeet als behandelplaats.
Daarnaast was er een cafe\ hotel waar gelegenheid was tot eten en om pauze te houden. Dit was bijna geheel vrij van de herrie en drukte van het evenementen terrein.
Dus ik denk dat het ook bij de kleinere evenementen <5000 wel mogelijk is maar afhankelijk van de organisatie en de locatie.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2013, 15:25:21
Ik ben persoonlijk van mening dat het niet erg is dat het lawaaierig is op de plaats waar je pauze houd. Dat hoort in mijn ogen bij het werk op evenementen.

Ik kan me ook wel voorstellen dat jij daar een andere mening over kan hebben, maar dan is de zorg die jij extra wil geven iets waar jij voor moet zorgen (om antwoord te geven op je eerste vraag).
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2013, 15:44:06
Met betrekking tot evenementenbeveiliging en lawaai het onderstaande:

Werkgevers zijn (volgens de wet) verplicht om (gehoor)schade bij hun personeel te voorkomen. Ook werknemers zelf hebben verplichtingen.

De wet kent de volgende regels over geluid op de werkplek:
  • Bij blootstelling aan een dagelijkse dosis boven de 80 dB(A) moet de werkgever gehoorbeschermers beschikbaar stellen.
  • Bij blootstelling boven de 85 dB(A) moet een plan van aanpak worden gemaakt.
  • Bij dagelijkse blootstelling aan een dosis boven de 85 dB(A) zijn werknemers verplicht om gehoorbeschermers te dragen.
  • Als de grenswaarde van 87 dB(A) wordt overschreden (gemeten in het oor, dus rekening houdend met de gehoorbeschermers), moet er direct voor gezorgd worden dat het geluid onder deze grenswaarde wordt gebracht.
  • Werkgevers moeten hun personeel voldoende voorlichten over de gevaren van geluid.
  • Werknemers hebben recht op een gehoortest om vast te stellen dat de getroffen maatregelen effectief zijn.

etc.......
Bron: http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/fysische-factoren/geluid.html
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Flameon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2013, 19:59:48
Qua geluid zit het prima. Er komt 2x per jaar een mobiele audioloog op de zaak en daar kunnen medewerkers gratis een test doen.
En dat bedrijf meet ook oordopjes aan. En die krijgen ze regelmatig nieuw