Losse voorwerpen in cabine van brandweervoertuigen tijdens het rijden

Auteur Topic: Losse voorwerpen in cabine van brandweervoertuigen tijdens het rijden  (gelezen 8576 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
www.youtube.com/watch?v=Q2nwEiG8nCM

Prio 1: TS 6941 Brandweer Moergestel is moet spoed onderweg naar een Autobrand op de A58 (Cancel)
En weer een mooi helmpje op het dashboard......


Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2013, 21:55:10
Hoeveel brandweermensen weten eigenlijk dat losse voorwerpen, zoals helmen, lampen enz vast gezet moeten worden bij een prio1 rit, eigenlijk bij alle ritten van een voertuig?
Aangezien dit soort voorwerpen bij een noodstop of botsing een projectiel kunnen worden, en je eigen personeel kunnen verwonden.
En in hoeverre wordt daar opgelet?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2013, 22:05:14
En weer een mooi helmpje op het dashboard......

En verwacht je dat door de traagheid van massa deze helm door de cabine gaat vliegen bij een aanrijding.
Ik kan je vertellen, dat met 99.99% zekerheid dit, niet gaat gebeuren bij een frontale aanrijding.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2013, 23:29:02
Citaat
En verwacht je dat door de traagheid van massa deze helm door de cabine gaat vliegen bij een aanrijding.
Ik kan je vertellen, dat met 99.99% zekerheid dit, niet gaat gebeuren bij een frontale aanrijding.
Bij een scherpe bocht kan hij over het dashboard naar de bestuurder schuiven. Die hem dan probeert terug te duwen, of hij valt en komt bij de voeten van de chauffeur.(verzin het niet is uit eigen ervaring :( )
Maar wat veel kwalijker is, mocht het voertuig betrokken raken bij een ongeval, dan zal de verkeerspolitie zeker een opmerking of aantekening maken over het blokkeren (gedeeltelijk) van het vrije zicht in de speciale spiegel die rechts voor aan de cabine zit onder de voorruit. En als je dan een fietser zelfs maar heel zacht hebt aangeraakt is het gevolg heel vervelend voor de chauffeur.
Legt de BVD zijn helm of uitrukjas nooit meer op het dashboard. (of kranenboek, OMS boek etc)  998765
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
vooral voor chauffeur irriterend denk ik.
Daarbij is er op elke TS een plek waar helmen en andere voorwerpen goed opgeborgen kunnen worden??
Bij die van ons in ieder geval niet.
Sinds vorige week een tankwagen gekregen en daar gaan we met 2 man op,
Hier liggen de helmen in het midden met als gevolg dat de helm snel op de versnellingsschakelaar valt met alle gevolgen van dien.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
vooral voor chauffeur irriterend denk ik.
Daarbij is er op elke TS een plek waar helmen en andere voorwerpen goed opgeborgen kunnen worden??
Bij die van ons in ieder geval niet.
Sinds vorige week een tankwagen gekregen en daar gaan we met 2 man op,
Hier liggen de helmen in het midden met als gevolg dat de helm snel op de versnellingsschakelaar valt met alle gevolgen van dien.
Er zijn speciale beugels om de helmen vast te zetten, zal nog wel op zoek gaan naar een plaatje ;)


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Bij ons gaan ze binnenkort 2 zogenaamde  helm klemmen installeren


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Er zijn speciale beugels om de helmen vast te zetten, zal nog wel op zoek gaan naar een plaatje ;)

Zag pas een Tas waar in de middenconsole twee 'paaltjes' zitten waar de helmen van de chauffeur en bevelvoerder behoorlijk vast op lagen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Volgens mij is die helm voor op je hoofd... zeker met uitrukken...

Alle ritten daarbuiten, even een goed plekje zoeken, maar niet op het dashboard....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Volgens mij is die helm voor op je hoofd... zeker met uitrukken...
Behalve bij de chauffeur dan toch!!