CCU en ambulance

Auteur Topic: CCU en ambulance  (gelezen 40193 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2013, 14:25:41
Helemaal nooit. We moeten zelfs afstappen van het idee dat er enigzins sprake moet zijn van cardiale klachten om te gaan vermoeden dat er mogelijk sprake is van een hartinfarct. Bij ouderen, diabeten en vrouwen moet je extra alert zijn omdat de klachten redelijk vaag kunnen zijn.
Zeker mee eens! Ik had dat er hier nog maar even niet bij gesleept want ik dacht dat het anders wat ingewikkeld zou worden voor iemand die het ECG als een stukje kunst ziet.

Meerdere casussen gehad waarbij iemand zich presenteert met wat bovenbuiksklachten: toch even ECG checken: Onderwandinfarct.
Een diabeet met wat misselijkheid en ontregeling: toch even ECG checken: groot myocardinfarct
En laat ik dan al die vrouwen met de meest vage klachten en uiteindelijk een M.I. maar niet hier noemen. Zijn er teveel.


Voorlopig ga ik ervan uit dat Army-Medic de uitspraken op persoonlijke titel doet en niet representatief zijn voor alle hospikken.
Ik hoop het. Laten we ervan uit gaan dat Army-Medic wat onvolledig was in zijn reactie.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2013, 16:02:14
Zeker mee eens! Ik had dat er hier nog maar even niet bij gesleept want ik dacht dat het anders wat ingewikkeld zou worden voor iemand die het ECG als een stukje kunst ziet.

Meerdere casussen gehad waarbij iemand zich presenteert met wat bovenbuiksklachten: toch even ECG checken: Onderwandinfarct.
Een diabeet met wat misselijkheid en ontregeling: toch even ECG checken: groot myocardinfarct
En laat ik dan al die vrouwen met de meest vage klachten en uiteindelijk een M.I. maar niet hier noemen. Zijn er teveel.


Ik denk dat het juist goed is om het wel aan de orde te brengen. Het is inderdaad ingewikkelde materie waar eigenlijk nog niemand een pasklaar antwoord op heeft. Het is nimmer zo dat het er niet is omdat we onze schijnwerpers er niet op gaan richten.

Ik heb gekozen voor een voorzichtig advies waarbij ik eigenlijk zeg wees heel alert bij ouderen, diabeten en vrouwen. Het is niet ondenkbaar dat een ambulanceverpleegkundige op het eerste oog denkt aan een opvlieger tijdens de overgang bij een vrouw terwijl het in werkelijk een myocardinfarct is.

De diabeten vormen zoals jij al weergeeft ook een groep waarbij je relatief snel het infarct kunt missen.

Ouderen en mensen die al eerder een hartinfarct hebben gehad vormen weer een bijzondere groep. Zeker als de patient zegt dat het geen hartinfarct is omdat hij weet hoe het in verleden voelde.


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2013, 20:44:21
Voordeel van verpleegkundige opleiding bij defensie is dat je later een geschikt CV hebt om aan de slag te gaan als minister van volksgezondheid in Zimbabwe.
Goed te weten maar niet mijn ambitie.  

Er is nog geen reden om aan te nemen dat dit tot regel verheven kan worden.

Voorlopig ga ik ervan uit dat Army-Medic de uitspraken op persoonlijke titel doet en niet representatief zijn voor alle hospikken.
Bij deze bevestig ik dat me niet herken in zijn uitspraken.
Overigens wordt binnen defensie de term 'medic' niet gebruikt voor verpleegkundigen maar voor militairen met een geneeskundige neventaak omdat de eenheid waar zij onder vallen moet kunnen werken met nauwelijks logistieke/geneeskundige hulp.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2013, 22:03:35
Ok. duidelijk.

Army-Medic, dan nodig ik je bij deze uit toe te lichten uit welke achtergrond je hier reageert. Begrijp me niet verkeerd, iedereen mag hier reageren, dat is alleen maar goed en leuk, maar je geeft de indruk dat ECG's en het wel of niet vervoeren van patienten je dagelijks werk is, terwijl ik uit je profiel denk op te maken dat dit niet het geval is.

 
Dan meer over de vraag van de TS: Heeft CCU meerwaarde: Wellicht zie je minder infarcten over het hoofd dan een ander, maar ik denk dat wat we hier boven hebben besproken al wel goed in ambulanceland is doorgedrongen. Al las ik wel een artikel in het vakblad Ambulancezorg dat ambulanceverpleegkundigen (even zo uit mijn hoofd) 30% van de infarcten over het hoofd zien.

Ik denk echt dat IC of SEH en evt anaesthesie een goede basis zijn en dat je met alleen CCU ervaring tekort komt. Hoeft niet te betekenen dat je dan geen goede ambulanceverpleegkundige zou kunnen worden maar we kijken hier nu naar een ideale situatie.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


army-medic

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 28 februari 2013, 00:21:30
Ik denk dat het juist goed is om het wel aan de orde te brengen. Het is inderdaad ingewikkelde materie waar eigenlijk nog niemand een pasklaar antwoord op heeft. Het is nimmer zo dat het er niet is omdat we onze schijnwerpers er niet op gaan richten.

Ik heb gekozen voor een voorzichtig advies waarbij ik eigenlijk zeg wees heel alert bij ouderen, diabeten en vrouwen. Het is niet ondenkbaar dat een ambulanceverpleegkundige op het eerste oog denkt aan een opvlieger tijdens de overgang bij een vrouw terwijl het in werkelijk een myocardinfarct is.

De diabeten vormen zoals jij al weergeeft ook een groep waarbij je relatief snel het infarct kunt missen.

Ouderen en mensen die al eerder een hartinfarct hebben gehad vormen weer een bijzondere groep. Zeker als de patient zegt dat het geen hartinfarct is omdat hij weet hoe het in verleden voelde.
oke, hieruit begrijp ik dat jullie totaal geen praktijkervaring hebben, zucht...., ik ga hier verder niet op in, ik zou zeggen loop een keer stage bij een ambulancedienst!!!


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #25 Gepost op: 28 februari 2013, 00:59:07
oke, hieruit begrijp ik dat jullie totaal geen praktijkervaring hebben, zucht...., ik ga hier verder niet op in, ik zou zeggen loop een keer stage bij een ambulancedienst!!!
Ik weet niet of je het door hebt, maar er reageren mensen op jouw ongenuanceerde uitspraken die meer ervaring hebben op dit gebied dan jij ooit zult krijgen als "Medic" die af en toe een dagje stage loopt bij de ambulance.
Dus dat zuchten over werkervaring vind ik een beetje denigrerend overkomen. Vanuit mijn CCU ervaring kan ik bovenstaande reacties van onder andere 024 en Hoefhaan be-amen.
Tip: Ga eens ergens anders dan de ambulance stage lopen en regel een CCU stage. Dan kom je wel terug op je uitspraken die van geen kant kloppen.

En misschien dat jij je achtergrond inderdaad eens kan benoemen. Uit je profielnaam maak ik ook op dat je "Medic" bent (militair met een geneeskundige neventaak) en geen verpleegkundige.
Gezien je uitspraken, ook in andere topics, lijkt me dit te kloppen. Maar we kunnen er naast zitten.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #26 Gepost op: 28 februari 2013, 00:59:37
oke, hieruit begrijp ik dat jullie totaal geen praktijkervaring hebben, zucht...., ik ga hier verder niet op in, ik zou zeggen loop een keer stage bij een ambulancedienst!!!

Ik begrijp je laatste reactie totaal niet. Je bedoelt hiermee dat je bovenstaande reacties wegwuift en als onwaar beschouwd? Zo ja, dan concludeer ik dat je weinig praktijk ervaring (op SEH) hebt.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #27 Gepost op: 28 februari 2013, 01:15:04
oke, hieruit begrijp ik dat jullie totaal geen praktijkervaring hebben, zucht...., ik ga hier verder niet op in, ik zou zeggen loop een keer stage bij een ambulancedienst!!!
Zucht....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 28 februari 2013, 01:17:25
oke, hieruit begrijp ik dat jullie totaal geen praktijkervaring hebben, zucht...., ik ga hier verder niet op in, ik zou zeggen loop een keer stage bij een ambulancedienst!!!

Goed plan, kan ik na de stage gelijk de fles wijn open trekken omdat ik dit jaar 35 jaar ingeschreven sta als cardio-thoracaal chirurg. Het zal eens tijd worden dat ze me eens een beetje praktijkkennis bij gaan brengen over ECG en hartinfarcten. Bedankt voor de tip.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #29 Gepost op: 28 februari 2013, 07:49:04
oke, hieruit begrijp ik dat jullie totaal geen praktijkervaring hebben, zucht...., ik ga hier verder niet op in, ik zou zeggen loop een keer stage bij een ambulancedienst!!!

Ik heb het voorrecht om met enige regelmaat stage te lopen bij een ambulancedienst, maar herken je beweringen niet.