CCU en ambulance

Auteur Topic: CCU en ambulance  (gelezen 40486 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

army-medic

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2013, 13:21:44
Het is handig om al wat ECG'tjes gezien te hebben, maar afhankelijk van de regio waar je rijdt is dat maar deel tot klein deel van je werk.
ongeveer de helft van de ritten is cardio, ECG lezen is dus een groot deel van je werk, goed een ECG lezen bepaald wel of je iemand gaat vervoeren of niet.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2013, 13:49:30
ongeveer de helft van de ritten is cardio

De helft van het werk: dat zal dan erg regiogebonden zijn, maar ik rij gemiddeld over twee jaar nog geen 25% puur cardio.

ECG lezen is dus een groot deel van je werk, goed een ECG lezen bepaald wel of je iemand gaat vervoeren of niet.
Sorry, maar dit ben ik toch echt niet met je eens. De discussie is ook wel eens gevoer in een ander topic (weet helaas even niet meer waar, het ging over huisartsen die wel of geen ECG's konden beoordelen) maar vervoeren hangt naar mijn idee slechts zelden af van je ECG.

iemand heeft (evt atypische) cardiale klachten. Het ECG bevestigd dit soms wel maar kan het nooit ontkrachten! Heb mensen gezien met volstrekt normale ECG's en ondertussen toch een infarct. Dus wanneer hangt het van het ECG af of je gaat vervoeren?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2013, 21:17:27
De helft van het werk: dat zal dan erg regiogebonden zijn, maar ik rij gemiddeld over twee jaar nog geen 25% puur cardio.
Sorry, maar dit ben ik toch echt niet met je eens. De discussie is ook wel eens gevoer in een ander topic (weet helaas even niet meer waar, het ging over huisartsen die wel of geen ECG's konden beoordelen) maar vervoeren hangt naar mijn idee slechts zelden af van je ECG.

iemand heeft (evt atypische) cardiale klachten. Het ECG bevestigd dit soms wel maar kan het nooit ontkrachten! Heb mensen gezien met volstrekt normale ECG's en ondertussen toch een infarct. Dus wanneer hangt het van het ECG af of je gaat vervoeren?

Niet, dus. Een ecg geeft een indicatie, meer niet. De klachten en presentatie moeyen leidend zijn. Mijn vader heeft vanaf onset ACS tot zijn CABG drie weken later nooit ecg veranderingen gehad. Terwijl er wel degelijk sprake was van infarcering. Een besluit om wel of niet te voeren op basis van een ecg is m.i. een kunstfout.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2013, 12:09:18
iemand heeft (evt atypische) cardiale klachten. Het ECG bevestigd dit soms wel maar kan het nooit ontkrachten! Heb mensen gezien met volstrekt normale ECG's en ondertussen toch een infarct. Dus wanneer hangt het van het ECG af of je gaat vervoeren?

Helemaal nooit. We moeten zelfs afstappen van het idee dat er enigzins sprake moet zijn van cardiale klachten om te gaan vermoeden dat er mogelijk sprake is van een hartinfarct. Bij ouderen, diabeten en vrouwen moet je extra alert zijn omdat de klachten redelijk vaag kunnen zijn. Ook het persoonlijke verhaal van CM is helemaal geen unicum, ondanks het door CM beschreven ECG beeld bleek toch een hartoperatie noodzakelijk. Het komt vaak voor dat het onveranderde ECG beeld voorkomt bij mensen met ernstiger vaatlijden.


army-medic

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2013, 13:06:09
De helft van het werk: dat zal dan erg regiogebonden zijn, maar ik rij gemiddeld over twee jaar nog geen 25% puur cardio.
Sorry, maar dit ben ik toch echt niet met je eens. De discussie is ook wel eens gevoer in een ander topic (weet helaas even niet meer waar, het ging over huisartsen die wel of geen ECG's konden beoordelen) maar vervoeren hangt naar mijn idee slechts zelden af van je ECG.

iemand heeft (evt atypische) cardiale klachten. Het ECG bevestigd dit soms wel maar kan het nooit ontkrachten! Heb mensen gezien met volstrekt normale ECG's en ondertussen toch een infarct. Dus wanneer hangt het van het ECG af of je gaat vervoeren?
normaal ecg, geen cardiale klachten is geen vervoer.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2013, 13:16:51
normaal ecg, geen cardiale klachten is geen vervoer.
Dan zul je met enige regelmaat problemen over het hoofd zien...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2013, 13:27:50
normaal ecg, geen cardiale klachten is geen vervoer.

Gebroken poot, op het eerste oog een goede stand, geringe pijnklachten = paracetamolletje en paar weken rustig aan doen.

Orthopedie helemaal afschaffen, er zijn wandelstokken en rolstoelen.

Incontinentie chirugie afschaffen, er zijn pampers.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2013, 13:46:34
normaal ecg, geen cardiale klachten is geen vervoer.

Gebroken poot, op het eerste oog een goede stand, geringe pijnklachten = paracetamolletje en paar weken rustig aan doen.

Orthopedie helemaal afschaffen, er zijn wandelstokken en rolstoelen.

Incontinentie chirugie afschaffen, er zijn pampers.
Misschien dat het in het leger zo werkt ;), al hoop ik dat ze daar toch ook betere zorg hebben dan dat...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2013, 14:02:17
Voordeel van verpleegkundige opleiding bij defensie is dat je later een geschikt CV hebt om aan de slag te gaan als minister van volksgezondheid in Zimbabwe.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2013, 14:08:55
Voordeel van verpleegkundige opleiding bij defensie is dat je later een geschikt CV hebt om aan de slag te gaan als minister van volksgezondheid in Zimbabwe.
Er is nog geen reden om aan te nemen dat dit tot regel verheven kan worden.

Voorlopig ga ik ervan uit dat Army-Medic de uitspraken op persoonlijke titel doet en niet representatief zijn voor alle hospikken.