Dienstrooster maken

Auteur Topic: Dienstrooster maken  (gelezen 6292 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Flameon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Gepost op: 18 februari 2013, 20:07:43
Hallo,

Als je in de beveiliging werkt dan werk je in diensten, en als je veel medewerkers hebt dan moet je dus veel diensten maken.
Bij mijn bedrijf heb ik een aantal jaar het zogenaamde "zelf roosteren" in het leven geroepen.
De teamleider controleerde dit dan en was dan uiteindelijk ook de eindverantwoordelijke. Maar helaas is dit niet zo van de vloer gekomen zoals ik had verwacht. Bij het merendeel van de projecten merk ik dat er nog veel lege plaatsen over blijven en teveel tijd in het plannen en nakijken en oplossen gaat zitten.

Dus ik zou graag afstappen van dit zelf roosteren en overstappen op iets nieuws. Waar in de medewerkers toch nauw betrokken worden.
Gezien de teamleiders en ik al werk genoeg hebben wil ik dit gaan uitbesteden.
Zijn er externe bedrijven die zich bezig houden met dienstrooster planningen? Of bedrijven die een goeie dienstrooster planner "uit lenen" voor een x aantal uur per maand?

Mijn idee is om een maand rooster te laten maken. Dat er dus een maand een rooster gemaakt wordt en de maand er na werk je weer die diensten. Dat lijkt me de meest eerlijke verdeling. En natuurlijk hebben medewerkers hier dan inbreng in, bv liever nachtdienst of dagdienst en rekening houden met de partners job.
Verder mag die externe planner of dat bedrijf zich dan ook bezig gaan houden met de vakantieplanningen / feestdagenplanningen. Want dat is nu altijd een ramp.

Dus ik wil het extern gaan regelen ..... wie o wie heeft een gouden tip?
Ik kan niet zo 123 wat goeds vinden op google nl :)




Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2013, 10:49:18
Hey Koerenga,

Ik heb al een paar posts van je gelezen. Je geeft aan een redelijk groot bedrijf te hebben. Ik weet dat beveiligingswerk vaak erg arbeidsintensief werk is. Daarom wordt er veel van je planning verwacht. Ik heb zelf het een en ander mee gekregen bij een middel groot beveiligingsbedrijf, daar is 1 persoon fulltime in dienst, alleen maar voor de planning. En die heeft het serieus druk! Ik denk dat je dus eerder moet gaan kijken naar een extra persoon aannemen op kantoor voor je planning dan inhuur voor een paar uurtjes per maand......
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Flameon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2013, 11:06:17
Dat werd intern inderdaad ook al gezegd. Is niet erg om iemand aan te nemen, maar ik moet wel voor 100 procent zeker weten dat hij genoeg werk kan doen. Ik heb op internet gelezen dat je met bepaalde programma's heel snel een rooster kan maken. Vandaar mijn vraag extern


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2013, 11:21:59
Hoi Koerenga,

Als ik jou was zou ik je planning niet uitbesteden. Personeel heeft graag regelmatig contact met zijn/haar planner.
En zeker nu met de nieuwe CAO die uitkomt is er weer genoeg veranderd waardoor je echt wel iemand moet hebben met verstand van de beveiligingssector en de ATW en CAO.

Ik weet wel dat je elke beveiliger een groot plezier doet door een planning voor een heel jaar te maken maar dan moet je er extra duidelijk bij zeggen dat bij de donderdagse weekindeling er altijd nog iets kan veranderen.
En een maand planning is leuk maar haast alle bedrijven verlonen per loonperiode van 4 weken dus lijkt het mij verstandiger om ook het concept rooster per 4 weken uit te geven.

Verder zeg je dat de medewerkwers dan inbreng mogen hebben om bijvoorbeeld liever nachtdiensten of dagdiensten te werken maar de afgelopen jaren is de Arbeidsinspectie meer gaan controleren op o.a. overtredingen van de ATW en mag je maar een X aantal nachten per periode en per jaar gaan werken en de boete's kunnen rap oplopen.
Dat is iets dat moet je niet willen. Ik werkte zelf ook het liefst zo veel mogelijk nachtdiensten maar op een gegeven moment nekt het je.

Het lijkt me wel een uitdaging om een standaard jaarrooster te maken ondanks dat ik er niet heel veel verstand van heb.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2013, 13:17:20
Wat ik me nog kan herinneren uit de periode 2004-2005 is dat de planningssoftware van Paralax heel goed is en werkt.
Het was toen bekend onder de naam Rostar Flex en heet nu Rostar Cas http://www.paralax.nl/nl/16/producten/rostar_cas.htm
Het houdt volledig rekening met de CAO en de ATW en als je iemand een dienst wil laten draaien die officieël niet kan dan krijg je een waarschuwing die je moet overrulen om het toch te laten plaatsvinden. Dus ongemerkt een planningsfout maken is eigenlijk zo goed als uitgesloten.
Het kost een paar centen maar heel veel beveiligingsbedrijven maken er gebruik van en er zijn de laatste jaren steeds meer opties bijgekomen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Flameon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2013, 14:37:41
Prima tip van Roster Cas. Heb hen gebeld en ga eens met hen om de tafel om te kijken wat hun kunnen gaan betekenen voor ons :)
Ook even met de teamleiders om de tafel gezeten. Er gaat waarschijnlijk inderdaad een nieuwe vacature uit voor planner.
Het grote voordeel is dat die op kantoor bij ons kan zitten, dus een gemakkelijk aanspreekpunt kan zijn voor de medewerkers.

Maar als je een jaar rooster maakt, wat doet de roostermaker dan het gehele jaar? Dat je daar een tijd mee bezig bent snap ik heel goed.
Maar ik moet dan die planner wel dagelijks aan de gang hebben met plannen / personeelszaken.
Daar naast lijkt een jaar rooster me lastig omdat ik niet weet wat ik eind van het jaar bijvoorbeeld voor evenementen of try out projecten (zoals wij dat noemen) hebben en die ik vaak kan ondervangen met het personeel wat ik al heb.
Ik ben een beetje bang dat je dan dingen krijgt als "op mijn rooster staat dat ik dat weekend vrij ben, dus ik heb al wat gepland en kom niet etc" . Zoiets wil ik voorkomen.
Maar misschien dat 12 of 16 weken rooster wel een goed idee is. Dat is dan ook iets wat ik met de planner zou moeten bespreken.

Op bepaalde projecten heb ik nu mensen staan die vallen onder de "nachtdienst groep" en mensen die vallen onder de "dagdienst" groep.
Als je dan van iedere groep 2 groepen hebt dan zit je goed qua wet.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2013, 15:08:36
Plannen is een vak.
Communicatief, stressbestendig, kennis van dde CAO, rekeninghoudend met bestaande wensen en afspraken met personeel en opdrachtgevers,flexibiliteit en toch menselijk werken met de medewerkers en opdrachtgevers.

Afstand nemen en toch de oplossing bieden.

Een stille getuige van een volledig proces van mensen en projecten.

Een aantal jaren gedaan, met plezier.
Bij instappen begint de inzet.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2013, 15:28:10
Graag gedaan hoor die tip. Kwestie van proberen goed te onthouden waar je mee te maken hebt gehad kan altijd van pas komen.  ;D
Slim om het ook even met je teamleiders kort te sluiten en tot de conclusie te komen om toch een interne planner te willen waardoor je medewerkers een vast en op termijn vertrouwd iemand hebben.  O0

Met een jaarrooster maken doelde ik hoofdzakelijk voor je vaste objecten waar je het hele jaar mensen hebt zitten wat in de regel 95% vaste krachten zijn die de klant en het bedrijf waar ze werken kennen.
Het voordeel is dat zij voor het hele jaar weten waar ze aan toe zijn waardoor je ook rust en stabiliteit creeërt. En mochten ze een dienst willen ruilen omdat er 1 naar de tandarts of dokter moet of weet ik veel wat dan kunnen ze zelf kijken of er in de groep een oplossing is, dat aan de planner voorstellen van dit is er en deze oplossing hebben we gevonden.
Ga je daar mee akkoord ? Scheelt je planner als het druk is een mogelijk hoofdpijn dossier.

Andere optie is om voor object X (om het even een naam te geven) een jaarrooster maakt maar het niet aan het personeel geeft maar dat je wel alvast klaar bent en je alleen nog maar hoeft te schuiven in geval van Ziekte, (Bijzonder) verlof, Cursus of Vakantie.

Het voordeel van een jaarrooster voor je vaste klussen is dat je gelijk weet van die en die heb ik dan vrij om extra werk te laten draaien want dat zijn hun vrije dagen. En als je een klus hebt over 2 weken ook al is het nog niet definitief rond alvast zorgen dat je mensen willen werken in afwachting van doorgaan ja of nee want er wordt soms nog te veel op het laatst moment gepland waardoor je kan gaan inhuren.

Ik zou zeker niet bang zijn dat de planner van de 5 kantoordagen er 2 dagen heel de dag zit te duimen draaien.
En wat zeker belangrijk is zorg dat de planner in de weekenden opgevangen wordt door een teamleider of ander kader persoon want anders kan je na 6 maanden afscheid nemen van je planner.

Ik weet niet hoe groot jou "groep" nachtdienst is maar als ik het even snel uitreken dan kan 1 man maar 128 diensten nachten werken tenzij de dienst voor 02:00 uur stopt dan is het 208 diensten.
Echter zullen de meeste nachtdiensten na 02:00 uur eindigen en is het maar 128 diensten per jaar wil je geen CAO overtreding en zeer waarschijnlijk geen ATW overtreding maken.
Voor de mobiele surveillance liggen de cijfers iets hoger trouwens. Voor dagdiensten is het allemaal een stuk makkelijker dus daar heb ik verder niet naar gekeken voor het gemak.
Maar met 2 groepen "nachtdienst" dan zit je inderdaad redelijk safe ja.

Maar qua jaarroosters zijn er genoeg mogelijkheden naar mijn gevoel.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Flameon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2013, 20:55:17
Prima idee om een jaarrooster te ontwikkelen maar dat nog niet voor een jaar vrij te geven  O0
Ook dat heb ik mee genomen met de teamleiders en ook dat staat in het dossier "rooster planning" .
De to do / overleg voor de nieuwe planner.

De groep nachtdiensten die op bepaalde projecten zitten varieert. Maar ze komen niet boven de 128 per jaar uit.
En in de weekenden ben ik meestal bereikbaar voor rooster problemen, of een van mijn teamleiders.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2013, 21:10:12
Is heel mooi, de bereikbaarheid in de weekenden, maar heb je ook reserve-personeel.
En een jaarrooster kan worden gemaakt maar zijn daar ook in de to-do lijst opgenomen, dat de contracten van de opdrachtgevers aflopen of opnieuw moeten worden verlengd.
Of op kort termijn , bij uitbreiding contracten, rekening wordt gehouden met de duur van de werkgelegenheid.
Mss mensen moeten aannemen op een 0 urencontract. Of oproepbasis.
Bij instappen begint de inzet.