Controleren portemonnee door beveiligers?

Auteur Topic: Controleren portemonnee door beveiligers?  (gelezen 9323 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2013, 12:54:59
Uitgangpunt is duidelijk:
Mag enz.
Waar vindt dit plaats en op welke wijze?
Is dit duidelijk aangegeven in de huisregels of toegangsregels , en kan een ieder daar kennis van nemen alvorens het object te betreden en daar dan een onnodige discussie, c.q. onnodige misverstanden te krijgen, heteen agressie veroorzaakt.
Ergens staat mij bij, dat zelfs een opsporingsambtenaar, het dient aan te kondigen dat het plaatsvindt in het kader van het onderzoek en/of verzoekt tot medewerking in het belang van.
Bij instappen begint de inzet.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2013, 13:11:03
In de evenementenbeveiliging gebeurd alles op grond van toestemming, normaal gesproken hoort iedere beveiliger ook voor het fouilleren te vragen ''Mag ik u fouilleren?'', in praktijk komen mensen al vaak met de armen gespreid aangelopen (zagen dat de andere ook gefouilleerd worden) en wordt er ook geen toestemming gevraagd (aangezien het duidelijk is dat de bezoeker geen bezwaar heeft).

Beveiligers hebben geen wettelijke bevoegdheid tot fouilleren, wel bestaat er de privaatrechtelijke oppervlakkige veiligheidsfouillering (POV). Hiervoor zijn drie eisen:


1- De bezoeker moet instemmen – en er moet dus om toestemming worden gevraagd – waarbij het duidelijk moet zijn waarmee deze instemt. De instemming mag niet worden afgedwongen, maar bij weigering mag wel de toegang worden ontzegd.

2- De controle dient zich te beperken tot de oppervlakte. Onderzoek aan het lichaam past niet binnen deze vorm van fouillering.

3-Een veiligheidsfouillering dient om een mogelijke bedreiging van de veiligheid weg te nemen. Dit is een wezenlijk verschil ten opzichte van de opsporingsfouillering, waarbij er gezocht wordt naar strafbare feiten. Wel kan een veiligheidsfouillering een strafbaar feit aan het licht brengen.

In theorie moet dus bij iedere bezoeker mondeling om toestemming gevraagd worden ''mag ik u fouilleren?'', in de praktijk komen mensen al vaak met gestrekte armen naar je toe lopen (aangezien de mensen voor hen in de rij ook gefouilleerd zijn).

Punt twee ligt ook lastig, daarom wordt vaak gevraagd of de bezoeker zijn zakken wil leegmaken. Door vrouwelijke beveiligers wordt soms ook onder de BH rand gevoeld (door deze even op te tillen). Dit is dus niet oppervlakkig maar leeft wel vaak drugs op. Het gerechtshof van Amsterdam heeft in 2010 een bezoekster in het ongelijk gesteld waarbij drugs onder de BH rand gevonden werd (LJN BO6674)

Het belangrijkste van de fouillering (en officiële reden van een POV) is wegnemen van een mogelijke bedreiging (voornamelijk wapens), toch wordt er natuurlijk ook gezocht naar strafbare feiten (drugs) en overtredingen van het huisregelement (eten en drinken, etc.)

Stem je niet in met een fouillering, dan ben je niet welkom op het feestje van de organisatie/kroegbaas/etc en mag je dus gewoon naar huis.

In/rondom onderbroeken is een ander verhaal, over het algemeen komen de beveiligers tijdens een POV niet zo dicht bij de onderbroek. Een paar maanden geleden was er een evenement waarbij de politie toestemming had gegeven om in/rondom de onderbroek te fouilleren (geen idee hoe dat geregeld was), kort hierop stond er een lange rij bij de politiepost met mensen die drugs bij zich hadden. Kwam de politie langs of we toch maar iets minder streng konden zijn (alleen burgerarrest bij bepaalde hoeveelheid drugs, daaronder vrijwillige afstand), ze konden de stroom bezoekers (1 op de 20) met drugs niet aan.  998765

Drugs houd je nooit 100% van een evenement vandaan, er zijn te veel plaatsen bedenkbaar waar beveiligers normaal gesproken niet doorzoeken ivm tijd en regelgeving. Wapens daar in tegen kunnen wel tegengehouden worden en dat is het belangrijkst. Daarnaast heeft de politie en beveiliging nog een aantal andere zeer goede mogelijkheden om de drugs er uit te halen.

Portemonnees worden normaal gesproken (vaak na extra toestemming ''Mag ik even in uw portemonnee kijken?'') bekeken of er drugs inzit (of iets anders raars). Beveiligers die kijken of er genoeg geld inzit ben ik nog niet tegengekomen, toch zijn er in mijn ogen nog wel een hoop portiers die de baan beveiliger niet waard zijn (waarbij de goede uiteindelijk weer leiden onder de slechten).


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2013, 13:26:26
Hallo,

Zojuist vertelt een maat van mij dat de beveiliging bij een uitgaansgelegenheid in Zoetermeer sinds kort de beveiliging is aangescherpt. Voordat er toegang verleend wordt dient men de zakken te legen en wordt men gefouilleerd. De portemonnee die dan als het goed is al op het tafeltje ligt wordt dan ook (weliswaar vluchtig) gecontroleerd en dat lijkt mij persoonlijk wat discutabel.

Mag een beveiliger zomaar je portemonnee controleren? Het gaat niet om een incident, dit gebeurt structureel en bij weigering word je simpelweg niet toegelaten....

Panter geeft al de algemene uitleg (beter dan ik kan), maar over de portemonnee specifiek is het volgens mij heel simpel:
Een beveiliger mag bij de toegang je portemonnee controleren als je daar expliciet toestemming voor geeft. Hij mag dus niet zelf de portemonnee openen als die op het tafeltje ligt terwijl de eigenaar wordt gefouilleerd. Dit geldt ook voor het openen en doorzoeken van andere eigendommen zoals tassen en zelfs voor broek en jas zakken....

Het weigeren van toegang, bij het niet geven van toestemming, mag op zich ook.
Of zoiets wel of niet in de huisregels staat is op zich niet relevant voor het weigeren bij de toegang van een horeca gelegenheid. Het opnemen in de huisregels is natuurlijk duidelijker. Als men eenmaal binnen is, dan spelen huisregels een andere rol....
Natuurlijk zijn alle normale wetten wel van toepassing, dus je kan niet iemand de toegang weigeren omdat hij blauwe ogen heeft, of met geweld dwingen tot fouilleren.....

(Ik ben geen jurist, maar ben als voetbal supporter wel graag op de hoogte van mijn rechten en plichten, ook bij het fouilleren :) )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2013, 15:24:34
Duidelijk, de algemeen opsporingsambtenaren vragen ook aan de persoen welke zij fouilleeren of deze hun zakken willen leeghalen, dit om twee duidelijke redenen 1e scherpe voorwerpen  2e om vervelende voorvallen met hun vervolgingen  te voorkomen.
Bij instappen begint de inzet.