Vakblad Incident: Reddingskaarten in voertuigen

Auteur Topic: Vakblad Incident: Reddingskaarten in voertuigen  (gelezen 5290 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Redactie Incident

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
  • Hoofdredacteur Vakblad Incident
Gepost op: 26 februari 2013, 10:41:36
Hallo mensen,

Zoals de meesten van jullie wel weten, behoren het Hulpverleningsforum en Vakblad Incident tot dezelfde uitgeverij (waarbinnen het HVF overigens onafhankelijk opereert). De komende tijd willen we graag de samenwerking intensiveren, wat betekent dat onderwerpen uit het vakblad hier vooraf én achteraf ter discussie worden aangeboden. Omgekeerd, kunnen we in Incident ruimte reserveren om vragen, onderwerpen en discussies verder te verdiepen in het blad, bijvoorbeeld door deskundigen aan het woord te laten, die anders niet zo gemakkelijk in een forum zouden reageren. Ik zal relevante topics dan altijd aankondigen met 'Vakblad Incident: onderwerp', zodat ze gemakkelijk herkenbaar zijn.

Om te beginnen heb ik hier een interessant onderwerp, waarover we jullie mening willen peilen. Een tijdje geleden kreeg ik van Caspar Pors, teamleider repressie van de BW Brabant-Noord (misschien is hij ook wel op het forum?) het volgende persbericht:

"Onder andere de autovisie en waarschijnlijk binnenkort de kampioen vragen op dit moment aandacht voor het systeem van de reddingskaarten. Het idee is, dat iedereen voor hulpverleners belangrijke gegevens uitprint en in zijn auto onder de zonneklep bewaart en mogelijk een sticker op de auto is geplaatst. Een aantal voordelen van dit systeem is dat het ook in de ons omringende landen uitgerold wordt of is. Dit betekent dat ook van buitenlandse voertuigen van een in Nederland niet bekend type de belangrijkste veiligheidsgegevens bekend kunnen zijn. En dat het daarnaast is het ook voor andere hulpdiensten dan alleen de brandweer toegankelijk doordat het gewoon bij het voertuig aanwezig is en als laatste is het niet afhankelijk van een technische oplossing om deze gegevens op het plaats incident aanwezig te hebben.
 
http://www.rescuesheet.info/seite_3_nl.html
 
Bijgevoegd is ook de persinformatie die over dit onderwerp. Zelf ben ik lid van de landelijke vakgroep THV en is dit onder mijn aandacht gebracht. Mogelijk kan u er in uw publicaties wat aandacht aan schenken. Bij voorbaat dank voor de moeite, mochten er verder vragen zijn dan hoor of zie ik die graag.
 
Met vriendelijke groet,
Ing. C.J.W.L. (Caspar) Pors MCDm
Brandweer Brabant-Noord
District ’s-Hertogenbosch e.o.
Teamleider repressie"


Wat vinden jullie, de professionals in het veld, hiervan? Is dit een goed idee? Of voelen jullie meer voor de elektronische variant, waarbij rechtstreeks ingelogd wordt op het systeem van de RWV?

Marcel Debets
Hoofdredacteur Incident




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2013, 10:57:37
Het systeem an sich is prachtig en ik vermoed dat het in de toekomst bijna een noodzakelijk iets is om veilig aan auto's te kunnen werken. Er worden op steeds meer plaatsen airbags geplaatst (vroeger in het stuur en evt. bij de bijrijder, nu zijn er frontairbags, gordijnairbags, airbags in de stijl, airbags in de stoel en bij hele luxe auto's zullen er nog wel meer verstopt zijn) en dat is best tricky als je als hulpverlener in en om een auto moet werken.

Ik kan me een vrij recent incident hier uit de buurt herinneren waarbij een cabrio een ongeval  had gehad. Auto was niet over de kop geslagen, maar 'gewoon' tegen een boom gereden. Zonder aanleiding schoten tijdens de hulpverlening de rolbeugels in één keer uit de stoelen, waar op dat moment gelukkig niemand stond. Een reddingskaart geeft een heel goed beeld van de mogelijke gevaren bij een auto, zowel voor de bevelvoerder als voor de manschappen.

Wij hebben in de TS het Crash Recovery Systeem; eigenlijk een digitale map met reddingskaarten. Bij het invoeren van het kenteken zou de juiste auto tevoorschijn moeten komen met alle specificaties. Geheel vlekkeloos werkt dat systeem nog niet (verkeerde auto's bij kentekens etc.), maar het is een aardig hulpmiddel.

Het is een hele verantwoordelijkheid voor de burger om een reddingskaart in de auto te hebben en dan ook nog eens op een zichtbare plaats. Ik voel er daarom meer voor om alle voertuigtypen in een programma te zetten, waardoor de brandweer (of welke dienst dan ook) alleen het soort voertuig (merk, type) erin hoeft te zetten. Zo heb je als brandweer in ieder geval altijd de gegevens bij de hand en bereikbaar, want je moet ook die reddingskaart nog maar eens uit een in elkaar gedeukte auto zien te halen.... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2013, 16:19:37
Ik denk dat de reddingskaarten zeker een goede aanvulling kunnen gaan worden op het MDT. Zoals Danny722 al terecht opmerkt is het MDT met het Crash recovery system niet waterdicht, en krijg je soms niet de juiste zoekresultaten.
Nu met die reddingskaarten die voertuig gebonden zullen zijn kan dat laatste gat ook gedicht worden. Zeker als dit goed europees wordt opgepakt.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #3 Gepost op: 1 maart 2013, 01:03:49

Het is een hele verantwoordelijkheid voor de burger om een reddingskaart in de auto te hebben en dan ook nog eens op een zichtbare plaats. Ik voel er daarom meer voor om alle voertuigtypen in een programma te zetten, waardoor de brandweer (of welke dienst dan ook) alleen het soort voertuig (merk, type) erin hoeft te zetten. Zo heb je als brandweer in ieder geval altijd de gegevens bij de hand en bereikbaar, want je moet ook die reddingskaart nog maar eens uit een in elkaar gedeukte auto zien te halen.... ;)

Dan zul je alle opties er wel in moeten zetten want niet iedere merk/type auto heeft standaard stoelairbags, die een extra optie zijn bij die ene uitvoering van die ene auto....
En je hebt nog (al zijn dat er niet veel) hobbyisten die zelf nog wat inbouwen....

Een voertuigkaart in de auto zelf kan soms ook lastig zijn.
Bij een flinke klap moet je nog maar zien of die kaart nog in de snelheid terug te traceren is....

Blijft moeilijk!


Redactie Incident

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
  • Hoofdredacteur Vakblad Incident
Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2013, 09:58:48
Ik reageer zelf ook nog even. In mijn auto is er geen manier om de voertuigkaart achter de zonneklep te doen. Dat wil zeggen, geen band waar ik de papieren in kan schuiven. Als ik de zonneklep naar beneden doe, vallen de papieren dus in mijn schoot. Dat zou betekenen dat ze in mijn auto ergens anders moeten liggen. Is dat geen nadeel?

Marcel Debets
Hoofdredacteur Incident


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2013, 10:33:35
Ik reageer zelf ook nog even. In mijn auto is er geen manier om de voertuigkaart achter de zonneklep te doen. Dat wil zeggen, geen band waar ik de papieren in kan schuiven. Als ik de zonneklep naar beneden doe, vallen de papieren dus in mijn schoot. Dat zou betekenen dat ze in mijn auto ergens anders moeten liggen. Is dat geen nadeel?

Marcel Debets
Hoofdredacteur Incident

Zo zat ik ook te denken. Op bais van dit topic heb ik de kaarten namelijk uitgedraaid, maar kan ze niet kwijt achter de zonneklep.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2013, 10:41:03
Als dit voor de hulpdiensten zo belangrijk is, waarom dan niet de fabrikant verplichten om bv. een sticker aan de binnenzijde van de portieren te plakken? Zoals de sticker voor bandenspanning die in veel auto's zit.

Overigens heb ik begrepen dat de EU over enkele jaren autofabrikanten verplicht om zo'n systeem in te bouwen dat automatisch 112 belt bij een ongeval. Door aan iedere auto een identificatiecode toe te kennen, zou de meldkamer dan al kunnen zien om welke auto het gaat en dit eventueel delen met de wagens die uitrukken.

In dit soort zaken ben ik toch meer geneigd om het 1) digitaal te doen en 2) een verantwoordelijkheid/verplichting van de fabrikant te maken. Als je dit aan burgers zelf overlaat, zal maar een deel het doen, heeft iedereen zijn eigen interpretatie en krijg je inderdaad problemen met zonnekleppen zonder touwtje, mensen die thuis geen printer hebben etc. etc.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2013, 11:09:10
Ik reageer zelf ook nog even. In mijn auto is er geen manier om de voertuigkaart achter de zonneklep te doen. Dat wil zeggen, geen band waar ik de papieren in kan schuiven. Als ik de zonneklep naar beneden doe, vallen de papieren dus in mijn schoot. Dat zou betekenen dat ze in mijn auto ergens anders moeten liggen. Is dat geen nadeel?

Marcel Debets
Hoofdredacteur Incident
Ik denk dat je hier een zeer belangrijk knelpunt aanstipt: Ga je als hulpverlener actief op zoek naar die kaart? Even snel achter de zonneklep kijken is nog wel te doen, maar wat als je ziet dat daar geen mogelijkheid zit voor de kaart? Handschoenenkastje, vakken in de deur, onder de stoel, achter de stoel... Wanneer stop je met zoeken en accepteer je dat er niets is?

Daarnaast: Hoe veel mensen zullen zich verantwoordelijk voelen om deze informatie in hun auto te stoppen? Ik vrees dat de algemene tendens is "heb ik toch niet nodig". Kijk maar naar de reddingshamers. Ik denk dat algemeen bekend is dat deze een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de zelfredzaamheid, maar hoeveel mensen hebben er daadwerkelijk eentje in de auto? (Op een goed bereikbare plaats en dus niet in de achterbak of het dashboardkastje...)

Ik vrees dat we niet moeten vertrouwen op de burgers zelf, maar voor onszelf moeten zorgen dat we het goed op orde hebben. Immers: Eigen veiligheid eerst! We moeten zorgen dat deze informatie van de verschillende fabrikanten centraal beschikbaar is voor de eenheden in het veld. Of dat nou met Crash Recovery System is of een "App" op een tablet, dat moet niet uitmaken. Hij die het nodig heeft moet er eenvoudig (!) bij kunnen komen.

Als dit voor de hulpdiensten zo belangrijk is, waarom dan niet de fabrikant verplichten om bv. een sticker aan de binnenzijde van de portieren te plakken? Zoals de sticker voor bandenspanning die in veel auto's zit.
[...]
Het probleem is dan dat de informatie slecht leesbaar is. De binnenzijde van de deurportieren worden nogal eens ernstig vervuild (de wasstraat neemt die niet mee...). Daarbij wil je de informatie "mobiel" hebben. Je wilt de tekening in je handen hebben als je een rondje om de auto loopt en vanaf een afstandje de gevaren beoordeeld. Op het moment dat de schaar in de stijl gezet wordt, wil je naar de bediener toe kunnen lopen en hem op de tekenings aanwijzen: "HIER zit de gasgenerator, dus DAAR knippen". Het elke keer naar een deur moeten lopen om het plaatje te bekijken is niet werkbaar (Nog los van de situatie van gesloten, niet te openen deuren....)
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2013, 12:00:56
Even een algemeen advies (uit eigen ervaring, heb de kaarten al een paar jaar in de auto, in D bestaat het initiatief al iets langer), zeker indien uitgeprint met een inkjetprinter: laat de reddingskaart even bij een copyshop lamineren, dan gaat hij iets langer mee (zou sneu zijn als de kaart nat en onleesbaar is tegen de tijd dat de brandweer hem nodig heeft). Bovendien:

Ik reageer zelf ook nog even. In mijn auto is er geen manier om de voertuigkaart achter de zonneklep te doen. Dat wil zeggen, geen band waar ik de papieren in kan schuiven. Als ik de zonneklep naar beneden doe, vallen de papieren dus in mijn schoot. Dat zou betekenen dat ze in mijn auto ergens anders moeten liggen. Is dat geen nadeel?

Marcel Debets
Hoofdredacteur Incident

Ik heb dit bij 1 van onze gezinsauto's ook. Dat probleem heb ik opgelost met plak-klittenband (1 op zonnenklep, 1 op gelamineerde reddingskaart).

Vaak voldoet echter een (breder) elastiek om de zonnenklep ook, al is dit misschien niet zo elegant of houdbaar. Ook daarvoor zijn natuurlijk mooiere/houdbaardere alternatieven, denk aan een reep fietsbinnenband o.i.d.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2013, 12:23:12
Dat zijn natuurlijk allemaal prima oplossingen, maar dan moeten we onszelf wel iets realiseren: We zitten hier op een forum met als onderwerp hulpverlening. Dit betekend dat we allemaal op onze eigen manier geďnteresseerd zijn in de hulpverlening en alles wat daar omheen zit. Nou heeft dit forum bijna 6.000 leden die, mede dankzij hun interesse, mogelijk die moeite wel zullen nemen. Dan zitten we echter met de rest van de 7,8 miljoen auto's, waarin mensen rijden die die interesse helemaal niet hebben. Hoe krijgen we hen zo ver die moeite te nemen? (Zie mijn eerder genoemde voorbeeld over reddingshamers)

Het systeem werkt pas als je er zeker van bent dat je die kaart ALTIJD kan pakken. Heb je die zekerheid niet, moet je het zelf regelen.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)