Reanimeren in een RIB

Auteur Topic: Reanimeren in een RIB  (gelezen 7728 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2013, 17:12:05
Hoefhaan hier een aardig al weer wat ouder filmpje over zuurstof gebruik bij de KNRM.
Het is geen reanimatie oefening maar geeft wel een aardig beeld.
Ps binnen de sportduik wereld is het gebruik van zuurstof ook toegestaan.

http://m.youtube.com/#/watch?v=3zGXAsoK73A&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D3zGXAsoK73A


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2013, 21:48:44
Ja, ok, maar dan hebben we het wel over getrainde mensen neem ik aan?

En wat is een noodsituatie? iemand die ernstig benauwd is?
Je moet dan bv hyperventilatie kunnen uitsluiten, en daarnaast is het goed om te realiseren dat ook wij steeds terughoudender worden met zuurstof. het is altijd als een prachtig redmiddel gezien maar men komt steeds meer achter de vervelende bijwerkingen zoals vasoconstrictie (het samenknijpen van de bloedvaten) door zuurstof.
Kijk, een drenkeling, reanimatie etc: no problem. Maar wanneer is buitenom deze situaties sprake van een noodgeval waardoor men het mag toepassen?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2013, 21:49:47
Maar goed, ik ben wel benieuwd wat jullie van mijn standpunt over beademen in een RIB vinden:

Ik heb sterk mijn twijfels of je met het beademen in een RIB op de golven goed doet aan de uitspraak: Do no further harm.
Bij mond op mond (evt met kiss of life) of met een pocketmask kun je de druk niet goed genereren omdat je steeds opdonders krijgt van de golven. Dat geeft ten minste drie risico's:

-Door een onjuiste positie van het hoofd bestaat de kans op maaginsufflatie, met braakrisico en evt shock als gevolg
-Beademing zal mogelijk met te hoge drukken worden toegepast, waarbij het risico op barotrauma ontstaat.
-Beademing zal mogelijk niet efficiënt zijn en waarom zou je dan het risico op bovenstaande nemen?

Al met al denk ik dat als uit onderzoek is gebleken dat hartmassage niet toe te passen is dan is beademing zeker niet toe te passen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #23 Gepost op: 14 maart 2013, 21:51:34
kan iemand mij vertellen wat een RIB is (ik gok een bootje e050)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #24 Gepost op: 14 maart 2013, 21:59:52
Haha, deze landrot moest er ook even op zoeken, zie de fimpjes hierboven  0098
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #25 Gepost op: 14 maart 2013, 22:06:52
De boot die gebruikt wordt in het filmpje is van de engelse reddingsmaatschappij. Dit is gemeen gezegd een relatief klein bootje. De reddingsbrigade's gebruiken over het algemeen een RIB (Ridgid Inflatable Boat) van een meter of vijf met gemiddeld 40 PK. Daar zijn uiteraard extremen in en die extremen hebben alleen maar meer ruimte.

Wij gebruiken bijvoorbeeld deze boot http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/component/content/article/25-materieel/vaartuigen/52-boten-bld219-a-bld-219.html#


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #26 Gepost op: 14 maart 2013, 22:09:00
Ja, ok, maar dan hebben we het wel over getrainde mensen neem ik aan?

En wat is een noodsituatie? iemand die ernstig benauwd is?
Je moet dan bv hyperventilatie kunnen uitsluiten, en daarnaast is het goed om te realiseren dat ook wij steeds terughoudender worden met zuurstof. het is altijd als een prachtig redmiddel gezien maar men komt steeds meer achter de vervelende bijwerkingen zoals vasoconstrictie (het samenknijpen van de bloedvaten) door zuurstof.
Kijk, een drenkeling, reanimatie etc: no problem. Maar wanneer is buitenom deze situaties sprake van een noodgeval waardoor men het mag toepassen?

waarom krijg je als bijwerking vasoconstrictie?


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2013, 22:14:02
RIB: Rigid Inflatable Boat
Een boot met vormvaste bodem en opblaasbare rand. Variërend van klein (veelal bij reddingsbrigades) tot groot (de grote jongens van de KNRM). Vaste bodem uit bijvoorbeeld aluminium of polyester, tubes in verschillende diktes (stugheid, veelal afhankelijk van de afmeting van de boot) van een (uit lagen opgebouwd) rubberachtig materiaal.

Het is een verzamelnaam voor (snelle) motorboten die in deze discussie voor verwarring kan zorgen: de ruimte in een rib van 4 meter is natuurlijk niet te vergelijken met die in de Arie Visser klasse van de KNRM met een lengte van 19 meter.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2013, 22:19:13
haha nog iemand een wikipediaatje over RIBs. (Of zijn het ribben)


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2013, 22:41:17
Doe mij dan maar Spare Ribs  ;D