Hulpverleners helpen te navigeren naar incident

Auteur Topic: Hulpverleners helpen te navigeren naar incident  (gelezen 9049 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2013, 11:53:53
Ik kom nog uit de tijd van het stratenboekje. Ik heb het idee dat men tegenwoordig teveel vertrouwt op de techniek en minder kennis heeft van het gebied/regio waar men werkt. Ik denk dat men bij het aanrijden naar een incident ook de ogen de kost moet geven en niet blind varen op een navigatiesysteem.

Niet zo lang geleden gleed ik uit in een park en brak (en luxeerde) daarbij mijn enkel. Daar lag ik. Een ambulance gebeld en de lokatie doorgegeven. Ik heb de ambulance 4 maal voorbij zien rijden. De oorzaak; lokatie stond niet in de navigatie. Men had ook de zwaaiende agenten niet gezien.


Peter V

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Brandweerfoto verzamelaar ,BHVer
Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2013, 19:41:55
Als het bij de melder een bekend probleem is zou ik het ook altijd doorgeven bij de melding. Dat is natuurlijk geen ideale oplossing, maar als iedere seconde telt wel erg belangrijk. Zorg ook dat dit bij elke medewerker/BHV'er bekend is.

Daarnaast is het altijd belangrijk dat huisnummers (eventueel bedrijfsmaam) duidelijk zichtbaar zijn.
Zie bijvoorbeeld: http://www.elburg.nl/Wonen_Wijken_Milieu/Veiligheid/Maak_van_uw_hulpdienst_geen_spoorzoeker
Bij ons is het standaart dat een BHVer de hulpdiensten buiten de poort opvangt gezien dat ze een parkeergarage in moeten om bij ons bedrijf te komen ook als de melding word gedaan word er door gegeven bij welk parkeergarage ze moeten in rijden dit werkt perfect.


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2013, 20:28:48
Bij ons is het standaart dat een BHVer de hulpdiensten buiten de poort opvangt gezien dat ze een parkeergarage in moeten om bij ons bedrijf te komen ook als de melding word gedaan word er door gegeven bij welk parkeergarage ze moeten in rijden dit werkt perfect.

Tja we hebben nu dus op zich ook dat BHVers en/of andere medewerkers de hulpdiensten opvangen. Punt is dat we daar nu 3 a 4 mensen voor nodig zijn, afhankelijk waar ze nodig zijn. Dit terwijl er dus ook dikwijls situaties zijn waarbij er maar 2 a 3 mensen in het pand aanwezig zijn. Laten we zeggen dat je met 3 bent, A is gewond, B moet bij A blijven, heb je alleen C 'vrij'.

Zit net te denken, kun je in plaats van een huisnummer ook een kruising opgeven? Ons pand ligt namelijk aan een kruising, met inritten vanaf beide straten. Wanneer de hulpdiensten naar deze kruising rijden, staan ze in ieder geval bij ons pand, in plaats van het andere uiteinde van de straat.


Peter V

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Brandweerfoto verzamelaar ,BHVer
Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2013, 22:17:30
Tja we hebben nu dus op zich ook dat BHVers en/of andere medewerkers de hulpdiensten opvangen. Punt is dat we daar nu 3 a 4 mensen voor nodig zijn, afhankelijk waar ze nodig zijn. Dit terwijl er dus ook dikwijls situaties zijn waarbij er maar 2 a 3 mensen in het pand aanwezig zijn. Laten we zeggen dat je met 3 bent, A is gewond, B moet bij A blijven, heb je alleen C 'vrij'.

Zit net te denken, kun je in plaats van een huisnummer ook een kruising opgeven? Ons pand ligt namelijk aan een kruising, met inritten vanaf beide straten. Wanneer de hulpdiensten naar deze kruising rijden, staan ze in ieder geval bij ons pand, in plaats van het andere uiteinde van de straat.
daar heb je een punt bij ons staat er een buiten en eentje vangt hun op bij de zaak maar dat is bij ons zo wij hebben daar de mensen voor kan begrijpen dat je afhankelijk bent van een aantal mensen die je tot je beschikking hebt.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2013, 00:47:16
Bij ons heeft de bewakingsdienst 2 man.
De 1 rukt uit naar het ongeval, de 2e MOET dan op zijn post blijven.
De 2e man houd contact met de 1e man en zorgt voor het contact met CPA/MKA.
De man op de post heeft de beschikking over C2000.
Voor begeleiding van een hulpdienst vanaf de poort naar plaats ongeval wordt meestal een afdelingsmedewerker ingezet.

Prive is er meestal wel iemand te vinden die ff op de hoek van de straat de hulpdienst op kan vangen, zo is mijn ervaring.
In het donker is een reflecterend hesje uit de auto dan wel erg makkelijk!


Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2013, 19:11:23
Tja.. Het blijft lastig denk ik. Keertje was iemand onwel in een politiebureau.
Dus ambu erbij gevraagd en ja hoor.. ze konden het niet vinden98uiye

Maarja het kan altijd wel iemand overkomen, uiteindelijk kwam ambu weer met ogs langs en konden we hem van de weg afplukken.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2013, 21:55:05
Bij onze evenementen beschikken wij over een ruime hoeveelheid BHV-ers. Tijdens het festival is er ook professionele EHBO aanwezig. BHV en EHBO gaan beiden naar het SO, waar afhankelijk van wie er eerst bij SO is verzorging word opgestart. EHBO neemt leiding over zodra aanwezig. Zij communiceren naar de organisatie of er een ambulance nodig is. Zo ja, dan word een deel van de BHV-ploeg ingezet om deze op te vangen en te begeleiden. Te beginnen bij opvang op de openbare weg. De organisatie bepaald welke nooduitgang er het beste gebruikt kan worden om zo dicht mogelijk bij het SO te komen. Op strategische punten word een BHV-er in hesje geplaatst om de ambulance de weg te wijzen. Andere BHV-ers zorgen dat hekken en eventuele paaltjes geen obstakel vormen. Op deze manier heeft een ambu bij een onwelwording zonder te stoppen aan één stuk door kunnen rijden naar het SO. Dit heeft via de MKA nog een mooi telefonisch complimentje opgeleverd voor onze BHV-ploeg.

Privé zou ik proberen de voordeur open te zetten met het licht in de gang aan.

Vervolg vraag.
Nu ben ik alleen thuis en is er iets aan de hand met mijn dochtertje. Ik moet 112 bellen, want geen keus, maar kan mijn dochtertje verder niet alleen laten om de deur open te doen. Kan en mogen de ambulance medewerkers een raampje van mijn voordeur inslaan om toegang te verschaffen?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #17 Gepost op: 1 maart 2013, 22:26:18
Vervolg vraag.
Nu ben ik alleen thuis en is er iets aan de hand met mijn dochtertje. Ik moet 112 bellen, want geen keus, maar kan mijn dochtertje verder niet alleen laten om de deur open te doen. Kan en mogen de ambulance medewerkers een raampje van mijn voordeur inslaan om toegang te verschaffen?

2 delig/zijdig antwoord. Wanneer jij hun toestemming geeft zou dat mijns inziens mogen. Anderzijds, moet een ambulance medewerker het risico willen lopen om zelf gewond te raken?

Ik denk dat je in 95% van de gevallen wel even snel de deur open moet kunnen zetten, dan wel opendoen wanneer ze er zijn. Wanneer dat echt onmogelijk is om wat voor reden dan ook, zul je dit denk ik meteen bij de melding door moeten geven. Zodat er ook bijvoorbeeld politie gealarmeerd kan worden om de deur te forceren.

Mooi om te lezen hoe het bij andere bedrijven gaat. Bij ons wordt in principe de hele BHV opgeroepen, waar ook 2 EHBO'ers bij zitten. Die nemen de eerste hulp voor hun rekening, waarbij andere BHV'ers assisteren waar nodig. De anderen zorgen dat de weg vrij is voor de hulpdiensten en geleiden die naar hun plek. Helaas dus nog niet alle knelpunten goed in kaart gebracht, en bekend. Verder is het niet zo'n heel groot bedrijf, waar bijna iedereen elkaar kent. Dat zorgt er al snel voor dat andere collega's ook al snel bijspringen waar nodig.

Tussen 7:30 en 16:30 dan ook geen enkel probleem, nu de problemen bekend zijn, om genoeg mensen op alle knelpunten te plaatsen. De vraag is dus vooral, wat moet je in een situatie die Mattijs ook een beetje schetst. Je bent met 2 personen waarvan 1 (zwaar)gewond, op een lastig te vinden plek, dan wel afgesloten plek (deuren, hekken, etc). Hoe te handelen?


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #18 Gepost op: 1 maart 2013, 22:48:02
2 delig/zijdig antwoord. Wanneer jij hun toestemming geeft zou dat mijns inziens mogen. Anderzijds, moet een ambulance medewerker het risico willen lopen om zelf gewond te raken?

Ik denk dat je in 95% van de gevallen wel even snel de deur open moet kunnen zetten, dan wel opendoen wanneer ze er zijn. Wanneer dat echt onmogelijk is om wat voor reden dan ook, zul je dit denk ik meteen bij de melding door moeten geven. Zodat er ook bijvoorbeeld politie gealarmeerd kan worden om de deur te forceren.

Mooi om te lezen hoe het bij andere bedrijven gaat. .....

De situatie die ik beschrijf over de evenementen is vooral gebaseerd op vrijwillige inzet van 50 tot 450 vrijwilligers, afhankelijk van welk evenement. Al de coördinatoren, zo'n 35, krijgen jaarlijks een BHV herhalingscursus. Tijdens evenementen kan de BHV ook nog extra ondersteuning krijgen door team toezicht en team logistiek.

Op mijn dagelijkse werk bij een vleesverwerkingsbedrijf zijn alle EHBO-ers op de werkvloer herkenbaar door hun blauwe haarnetje, de BHV-ers hebben allen een rood haarnetje. Het overige "voetvolk" draagt witte haarnetjes. Ook hier volgt jaarlijks een herhalingscursus en een jaarlijkse oefening. Aangezien ik gedetacheerd ben maak ik geen deel uit van de BHV ploeg.

Om door te gaan op mijn situatie mijn dochtertje heeft een flink bloedende wond aan d'r beentje, welke ik met een doek afdek om het bloeden te stoppen. Deze wond zou ik niet graag loslaten om een deur open te doen. Ik zou dan inderdaad bij de melding via 112 aangeven dat ik niet in staat ben de deur open te maken. Hiermee geef ik mijns inziens toestemming om de deur te forceren. Nu heb ik 2 ramen in mijn deur, welke met een maglite zo zijn ingeslagen, dit hoeft niet perse een ernstig risico op verwonding te geven. Anders word het als het een massieve deur is. Hier zal dan toch snel grover geschut aan te pas moeten komen.

Overigens heb ik bij een ander evenemtent wel meegemaakt dat er opeens een politiemotor bij een nooduitgang stond. Via de EHBO was er een onwelwording gemeld via 112. De organisatie wist nergens van en een snel aangesproken vrijwilliger wist zich geen raad, behalve het hek open zetten. Er was verder geen begeleiding geregeld naar het SO, waarop ik en een vriend dit op ons hebben genomen. Zo kan het dus helaas ook.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #19 Gepost op: 2 maart 2013, 16:12:50
Ik denk dat de meldkamer je ook kan aanwijzen hoe te zorgen dat je je handen even vrij kan maken om de deur te openen, bijvoorbeeld om het doek kortstondig even af te binden o.i.d. zodat je even snel de deur open kan zetten.

Ik lees hier op het forum steeds dat meldkamers aan de lijn blijven totdat het ambulance personeel aanwezig is en aanwijzingen geven via een (vorm van) matrix.

Mocht het echt een probleem worden (b.v. een reanimatie en verder niemand in de woning aanwezig) dan zal er een politie-eenheid (DHV) of de brandweer met de melding mee gestuurd worden om de toegang tot de woning te forceren.
Zij hebben vaak een universeelsleutel (koevoet) aan boord om de deur te openen.