Tactische zaklamp

Auteur Topic: Tactische zaklamp  (gelezen 115396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Gepost op: 27 februari 2013, 14:43:23
In het topic   Wat heb jij allemaal aan je koppel hangen? zie ik dat meerdere mensen een lamp / tactische lamp bij zich dragen.
Nu heb je deze lampen natuurlijk in vele varianten. Ik ben dan ook benieuwd naar ervaringen met tactische lampen. En dan met name bij gebruik tijdens politiewerk.

Zelf heb ik een Inova T4 (oud model ) aan mijn koppel hangen.  Dit is een behoorlijk grote lamp met prima lichtopbrengst. het type wat ik heb, mist echter wel de stroboscoop stand.

Ik kwam gister tijdens een training in aanraking met  Eden TDL 20. Dit is een lamp die in samenwerking met de politie gemaakt is.
Het kenmerkende van deze lamp is dat hij altijd in de Stroboscoop stand aan gaat.  Dit is een groot voordeel als je de lamp tactisch wilt gebruiken bij een aanhouding.  Daarnaast zitten er nog 3 normale licht standen op.  Tijdens de training hebben we ook gebruik gemaakt van een houder welke aan de koppel bevestigd wordt.  Door deze houder ben je in staat heel snel bij je lamp te kunnen.  Al met al een top lamp, al zeg ik het zelf.


--Niets is wat het lijkt--


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2013, 14:54:43
En voor de mensen die de lamp nog niet kende zoals ik hierbij de video.

Videodemonstratie van de Eden TDL20 tactische zaklamp
Geupload op 8 dec 2011 knivesandtools

Videodemonstratie van de Eden TDL 20. Deze tactische zaklamp is ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse politie

Hij is in ieder geval te koop bij http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-tdl-20-tactische-zaklamp.htm voor € 74,95.
Voor bijbehorende Rode verkeerskegel en andere accessoires klik je op de accessoiresknop onder de lamp.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2013, 15:34:05
Ik heb deze een aantal jaar geleden via Ebay gekocht
http://www.youtube.com/watch?v=FpciD5KgCRI
bron: jojoselected

Vind hem ideaal, lig goed in mijn hand en makkelijk in gebruik. Grip is zeer goed. De 100% gebruik ik voor het gewone zoeken, de 30% vind ik makkelijk met documenten lezen. Een collega van mij heeft een andere (weet het merk niet meer), maar deze is te klein waardoor hij feitelijk verdwijnt in de hand terwijl je hem vast houd. Ook kan dit lampje 900 lumen aan, maar de batterij die meegeleverd word geeft 600/700 lumen wat ook nog sterk genoeg is. Voor de 900 lumen moet je een andere batterij kopen die deze sterkte wel aankan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2013, 17:27:43
Van de baas een Fenix TK11 gekregen. Erg fel lampje (55 lumen). Als ik hem gebruik om bij te schijnen moet ik er echt langsheen schijnen want anders kan ik het niet meer fatsoenlijk lezen, zo fel.

Er zit ook een kleine kegel bij welke prima voldoet in de stad maar op de provinciale wegen geef ik de voorkeur aan de grotere kegel van de maglite.


Hij hangt aan mijn koppel in een Nitelze holster.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2013, 17:44:46
Van de baas een Fenix TK11 gekregen. Erg fel lampje (55 lumen). Als ik hem gebruik om bij te schijnen moet ik er echt langsheen schijnen want anders kan ik het niet meer fatsoenlijk lezen, zo fel.

Er zit ook een kleine kegel bij welke prima voldoet in de stad maar op de provinciale wegen geef ik de voorkeur aan de grotere kegel van de maglite.


Hij hangt aan mijn koppel in een Nitelze holster.
Zit er geen dim functie op die lamp dan?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2013, 18:01:40
Zijn er misschien ook mensen die hun lamp als middel inzetten bij een aanhouding.?

Van de baas een Fenix TK11 gekregen. Erg fel lampje (55 lumen). Als ik hem gebruik om bij te schijnen moet ik er echt langsheen schijnen want anders kan ik het niet meer fatsoenlijk lezen, zo fel.

Er zit ook een kleine kegel bij welke prima voldoet in de stad maar op de provinciale wegen geef ik de voorkeur aan de grotere kegel van de maglite.


Hij hangt aan mijn koppel in een Nitelze holster.

Als ik het een beetje bekijk zijn de Eden TDL 20 en de Fenix TK11 redelijk gelijkwaardig aan elkaar. Met als verschil dat de Eden in stroboscoop stand start en 4 standen heeft. Hier een site waar beiden te koop worden aangeboden.   http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/tactische-zaklampen.htm
--Niets is wat het lijkt--


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2013, 18:19:45
Zijn er misschien ook mensen die hun lamp als middel inzetten bij een aanhouding.?
Hoe bedoel je die opmerking? Ik gebruik hem namelijk bij de controles van goederen (dozen, tassen etc), laadruimtes en voertuigen. Daarbij is het ook zeer makkelijk als ik een staande houding heb en de papieren wil controleren, danwel het een en ander wil noteren.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2013, 18:23:36
Ik heb de Fenix TK11 van de baas gekregen. Een goede lamp, zeker in combinatie met de oranje opzetkegel. Hierdoor heb ik geen Maglite meer nodig. Helaas zit er geen knipper functie op op de lamp. Het bijgeleverde hoesje is prut. Daar krijg ik het lampje met één hand er niet in of uit. Ik heb zelf een kunststof houder gekocht, perfect ding!



Bron: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-tk11-xp-g-r5-tactische-zaklamp.htm


Bron: www.politiefiets.nl


knarf1990

  • Team Verkeer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2013, 18:28:38
Je zou de lamp kunnen gebruiken door middel van schijnen in de ogen van je VD. Deze raakt hierdoor gedesoriënteerd en is eventjes zijn zicht kwijt.
Hier kun je dan nuttig gebruik van maken bij de aanhouding.  Daarom wordt het volgens mij ook tactische lamp genoemd. Het is dan wel enigszins van belang dat je de lamp snel kunt pakken.

Daarnaast is een lamp natuurlijk erg handig bij situaties waar licht gewenst is. Bijvoorbeeld de situaties die jij al schetst.
--Niets is wat het lijkt--


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2013, 12:37:43
Ik maak, zowel voor werk alsook privé, gebruik van de EagleTac P20A2 - Mark II.

Fel lampje (395 lumen), diverse standen waaronder dimmen en tactische strobe, werkt op gewone AA batterijen en niet te duur.

Lampje is o.a. verkrijgbaar bij www.nkon.nl
Servo Per Amikeco