Tactische zaklamp

Auteur Topic: Tactische zaklamp  (gelezen 115349 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #210 Gepost op: 17 september 2019, 17:00:16
Ga gewoon snel horizontaal heen en weer in het gezicht van de verdachte met de zaklamp. Voordeel is dat je hem altijd in het licht houdt, hij krijgt een soortgelijk effect en zal net zo min nog kunnen oriënteren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #211 Gepost op: 19 september 2019, 16:31:50
Eens met voorgaande. Dit is leuk op papier maar in de praktijk ga je dat niet toepassen.
Als de verdachte al zo gevaarlijk is dat hij verblind dient te worden om hem veilig aan te kunnen houden zal het al snel een AE/OG aanhouding worden of wanneer dat niet afdoende is, AT. Daarnaast als je je zaklamp al vast hebt vergt het weer een extra handeling om de strobe aan te zetten en ik wil bij een, toch al risicovolle, aanhouding mijn handen gewoon vrij hebben. Als laatste is het in een donkere situatie ook erg lastig voor jezelf als je in flitslicht moet werken. De verdachte wordt wellicht verblind maar zelf zie je ook alleen maar lichtpulsen.

Leuk idee, maar praktisch is het allerminst. Ik snap daarom die aanbesteding wel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #212 Gepost op: 24 september 2019, 17:38:37
Zoals eerder gezegd ben ik nog altijd blije gebruiker van mijn TK16.

Als ik opnieuw moest kiezen was ook niet voor de politie-zaklamp gegaan. Stroboscoop-functie is in mijn ogen simpelweg een must.

Daarom vind ik dat er een verkeerde keuze gemaakt is bij de aanbesteding van de zaklamp.

Verkeerskegel pak ik wel uit de auto als de situatie daarom vraagt. Het is mij tot nog toe nog nooit voorgekomen dat ik deze niet voorhanden had toen ik m nodig had. Zo’n ding bij me dragen heeft voor mij daarom geen meerwaarde.
Stroboscoop functie vind ik ook wel enigszins jammer, maar niet onmisbaar. Vooral voor aandacht trekken bij bijvoorbeeld een bovenwoning of van een collega verderop gebruikte ik deze nog wel. Vind het verder top dingetje. Fijn dat hij standaard gewoon fel licht geeft, zodat je altijd het juiste bij de hand hebt.

In mijn werkgebied doen we veel met verkeer en werken we veel op donkere wegen. Ik vind de eigen kegel daarom erg fijn, altijd bij de hand. Daarnaast doe ik als VP"er veel alcohol en verkeerscontroles. Dan is zo'n handzame lichtkegel veel fijner dan de grote maglite.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #213 Gepost op: 2 april 2022, 18:32:43
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Nitecore p10iX. Het grote broertje daarvan is de P20iX die qua output hetzelfde aantal lumen geeft namelijk een revolutionaire 4000 lumen in de turbo modus.
Maar op zich is de 4000 lumen niet zo heel bijzonder, het bijzondere zit hem in de beam. Zowel de P10iX als de P20iX zijn floodlights, waarbij de laatste ook nog een aardig eind in de verte komt. 'Normale' zaklampen schijnen vooral heel ver terwijl 9 van de 10 keer het gene wat je verlicht wil hebben zich op korte afstand bevindt, denk aan een auto, een persoon, of whatever. Deze lamp beantwoordt die behoefte. En nee ik heb er geen aandelen in, maar ben wel gewoon erg enthousiast. Zou de nieuwe standaard moeten worden! En de keer dat je inderdaad een paar honderd meter ver moet schijnen, hebben we de lamp in de auto nog.

beam van p10iX

beam van p20iX
Hobby Bobby eenheid Den Haag