P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 257603 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 7 september 2005, 16:48:51
Jeroen heeft gelijk.

Het is voor zover ik weet in nederland toegestaan om informatie die via radio verstuurd wordt te decoderen en mee te lezen. Deze informatie mag alleen voor prive gebruikt worden.
Het door geven van informatie aan derden is niet toegestaan.

Hoe het zit met beveiligde protocollen als C2000 gebruikt en GSM telefonie weet ik niet hoe het zit. Het zou me niet verbazen als het legaal is om de codering te kraken en dan mee te luisteren.  :-X
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #21 Gepost op: 4 mei 2006, 21:22:22
TERNEUZEN - De alarmering en uitruk van ambulances in Zeeland is veel te gemakkelijk via websites op internet te volgen. De bewegingen van de ambulances worden van minuut tot minuut gemeld, net als het adres of de plaats van bestemming. Het Terneuzense raadslid W. Broekhuysen (eigen lijst) beschouwt dat als een inbreuk op de Wet op de Privacy. Hij vindt dat de websites moeten worden afgeschermd, zodat alleen belanghebbenden, bijvoorbeeld via een eigen wachtwoord, nog kennis kunnen nemen van de gegevens. In schriftelijke vragen aan het college van B en W dringt hij aan op passende maatregelen. Broekhuysen vindt dat het college daartoe bij de verschillende betrokken instanties moet aankloppen.

Het raadslid doelt op de websites, waarop de gegevens van het communicatiesysteem P2000 van de hulpdiensten minutieus worden vermeld. Daarbij gaat het naast de ambulancediensten ook om de brandweer en de Koninklijke Reddings Maatschappij. Broekhuysen: „Uit oogpunt van privacy ben ik van mening dat bepaalde informatie niet kan. Zo acht ik het niet nodig - en mijns inziens is het zelfs onrechtmatig - dat er op een bepaald adres met huisnummer zoveel een longembolie is geconstateerd en dat de persoon in kwestie vervoerd zal worden naar een bepaald ziekenhuis. Hartklachten, nierinsufficiëntie, epilepsie... alles staat genoteerd.“

In een toelichting wijst het raadslid op het beroepsgeheim van artsen, verpleegkundigen en andere betrokkenen in de gezondheidszorg. „Ik vind het dan ook ronduit belachelijk dat alle informatie tot in detail wél op internet staat. Dat de brandweer uitrukt naar een defecte gasleiding of een schoorsteenbrandje zal voor een aantal nieuwsgierigen interessante informatie zijn, maar het vermelden van het adres van een patiënt en de oorzaak van diens opname kan gewoon niet.“

Broekhuysen vreest dat kwaadwilligen, zoals inbrekers, met die gegevens wel eens hun voordeel zouden kunnen doen.

 
Bron www.hvzeeland.nl

Dit is toch flauwekul, volgens mij mag juridisch gezien dit toch ?
En het lijkt me niet slim om slapende honden wakker maken  >:( ;)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2006, 21:44:15
Het lijkt me eigenlijk wel een goed idee. Het verkomt ramptoeristen. Ik zal er in ieder geval niet mee zitten. Ik draai PDW zelf wel hoor..  ::) De mensen die echt nog mee willen blijven kijken kopen zelf maar een scanner (die dingen kosten toch niks meer tegenwoordig). Ze moeten blij zijn dat ze ruim 2 jaar van een gratis service gebuik mochten maken.  ;)
343, never forget.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2006, 21:47:26
Nou die scanners zijn nog belachelijk duur en pagers ook wel. Maar ik vind het ook niet zo'n slecht idee, er zijn nl. fotografen en cameraploegen die daarmee hun geld verdienen en soms worden hun beelden overgenomen door andere fotografen die het voor de lol doen...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2006, 21:50:11
Ik ben het er ook wel mee eens! Alleen is het dan misschien wel handig om nog EEN site te maken waarbij je dus alleen in kunt loggen door middel van bijvoorbeeld je politieperskaart nummer ofzo!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #25 Gepost op: 4 mei 2006, 22:07:59
Ik ben het er ook wel mee eens! Alleen is het dan misschien wel handig om nog EEN site te maken waarbij je dus alleen in kunt loggen door middel van bijvoorbeeld je politieperskaart nummer ofzo!

Dat zou in principe een goede oplossing zijn, alleen je zet hobbyisten natuurlijk een hak.
Hobbyisten verplicht je dus tot het aanschaffen van een pager, maar dan ben je natuurlijk terug bij af.
Ik denk dat de p2000 monitor al veel hobbyisten en belangstellende heeft geworven waardoor, mocht de monitor op slot gaan,  veel een pager zullen aanschaffen of al in het bezit hebben.

Mijn mening is eigenlijk; Het sluiten van de monitor is eigenlijk te laat, het had veel eerder of nooit openbaar moeten worden gemaakt, het heeft nu al teveel belangstelling verworven.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #26 Gepost op: 4 mei 2006, 22:42:43
daar ben ik het weer mee eens !
Alhoewel je natuurlijk ook een hoop van die gasten hebt, die zeggen van ja, 140 euro is mij te duur voor een pager, en daarmee zul je zeker de jongeren (onder de 16) die meestal het irritantste zijn een hak zetten! De oudere (18+) krijg je nu moelijk nog weg! En vroeger hadden ook veel mensen een scanner en kreeg je ook mensen die kwamen omdat ze het op de scanner hoorde!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gerco B

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 4 mei 2006, 22:55:03
ik zou het wel erg jammer vinden, maar ik zet de ambu meldingen er meestal later op,  maar zou dat ook fout zijn, hoop het niet. :-\


Karim

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 5 mei 2006, 00:27:29
Ik ben 't wel eens met dat raadslid.

Ik vindt 't eigenlijk ook belachelijk dat je in sommige regio's gewoon alles kan zien.

Zoals ze al zei hebben we in de gezondheidszorg beroepsgeheim, maar op internet kan je wel van iederen zien wat ie heeft en waar ie naar toe vervoerd wordt om welke reden, en dat is naar mijn mening inderdaad inbreuk op de privacy.

Overigens vind ik niet dat die P2000 sites verboden hoeven te worden, voor de brandweerfans is 't interessant om te zien waar er iets gebeurd, en ook ambulance meldingen kan niet echt kwaad, maar laat dan al die privacygevoelige informatie gewoon weg uit het bericht.

In mijn regio (Limburg Zuid) wordt enkel de urgentie en het adres vermeldt, de overige informatie gaat via portofoon/telefoon.

Voorbeeldje, In mijn regio zie je enkel dit  :

A1 ROMEINENSTRAAT 19 SIMPELVELD

Terwijl je in bijv. Rotterdam Rijnmond dit ziet :

A1 TENTAMEN SUICIDE PRINSENDAM 316 ROTTERDAM RT
A1 MISHANDELING PUTSELAAN 113 ROTTERDAM RT
B OPNAME B HORDIJK 198 ROTTERDAM RT

En dat vind ik gewoon te ver gaan.

Waarom moet iedereen kunnen lezen dat iemand op prinsemdam nummer 316 zelfmoord heeft gepleegd/geprobeerd, of dat de bewoner van de putselaan 113 mishandeld is, of dat de bewoner van hordijk 198 opgenomen gaat worden (leuk voor dieven om te weten).


112 Gooi en Vechtstreek.n

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 5 mei 2006, 01:55:55
nou in Gooi en Vechtstreek hebben we alleen brandweer op P2000 zitten maar ik weet niet of ook de ambulance erop gaat.
maar je kan toch alleen de code wat er aan de hand is er op zetten voor de ambu.
stel dat p2000 als nog verboden word en alleen de pers toegang zou krijgen worden hobby fotografen zoals ik buiten spel gehouden gewoon omdat ik niet aan een perspas kan komen omdat ik zoveel % aan geld moet verdien en de kranten willen de foto's niet omdat ze niks aannemen van hobby fotografen. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(