P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 258172 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #50 Gepost op: 24 juli 2008, 23:24:42
Zie het ook nog wel gebeuren,dat het gedeeltelijk afgeschermd wordt. Dat ook bijvoorbeeld bij de brandweer alleen het soort incident met de plaats komt te staan en de precieze locatie alleen gestuurd wordt naar de auto's (met behulp van citygiss bv.)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #51 Gepost op: 24 juli 2008, 23:30:17
als ze het willen beveiligen hadden ze dat al lang gedaan, punt is dat dat nog veel duurder is.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #52 Gepost op: 25 juli 2008, 00:01:11
als ze het willen beveiligen hadden ze dat al lang gedaan, punt is dat dat nog veel duurder is.

Leg jij mij dan 'ns uit hoe jij CityGIS uitleest?  ???

Ik denk dat alarmering over P2000 met de jaren beknopter zal worden (immers het doel is alarmeren van een eenheid of manschappen, het geven van extra informatie kan direct bij vertrek van de eenheid) maar P2000 zal zeker niet helemaal verdwijnen als je 't mij vraagt.

Daarnaast denk ik (wens - vader - gedachte - idee  ;)) dat een 'persalarm', zoals dat in Rotterdam-Rijnmond gebruikt wordt, in de loop der tijd door meer regio's gebruikt gaat worden. (of een soortgelijk systeem) Vanuit de pers blijft er immers altijd behoefte aan informatie voor de nieuwsvoorziening.
Voordeel van een dergelijk systeem lijkt me dat meldingen zonder nieuwswaarde niet gelijk bij de massa terecht hoeven komen, wat de privacy van de burger weer ten goede komt.

Maar ja, ik denk wel meer, de tijd zal het leren... O0
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #53 Gepost op: 25 juli 2008, 00:13:22
Leg jij mij dan 'ns uit hoe jij CityGIS uitleest?  ???

Daarnaast denk ik (wens - vader - gedachte - idee  ;)) dat een 'persalarm', zoals dat in Rotterdam-Rijnmond gebruikt wordt, in de loop der tijd door meer regio's gebruikt gaat worden. (of een soortgelijk systeem) Vanuit de pers blijft er immers altijd behoefte aan informatie voor de nieuwsvoorziening.

Als pers heb ik daar natuurlijk belang bij. Maar voor ongevallen en branden zal ik
al onderweg zijn voordat er een persalarm wordt gegeven. Bij andere incidenten ben je afhankelijk van een P2000-persalarm (KE heeft het nog niet). Er zijn ook
journalisten die een persalarm liever niet via P2000 zien omdat ook de concurrentie
en amateurs gealarmeerd worden.
Verder denk ik niet dat P2000 snel zal verdwijnen omdat men meteen bij
alarmering het adres en het soort incident weet. Eerst naar de kazerne en dan
inmelden voor meer informatie kost namelijk ook weer tijd.
Als P2000 verdwijnt zal men toch wat moeten verzinnen voor de pers. Hoe, dat
zien we dan wel weer.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #54 Gepost op: 25 juli 2008, 06:28:25
Regelmatig wordt intern weer de discussie gestart of de p2000 teksten verkort of aangepast kunnen worden. Tuurlijk, alle teksten kunnen worden aangepast, alleen wil de gebruiker dat ook?

Zo wil de Brandweer graag dat het complete huisadres in de alarmering verschijnt, terwijl de ambulance weer een ritnummer in zijn bericht krijgt. Maar als je vervolgens kijkt naar de regio's Hollands Midden of Friesland, zie je dat de tekst wel heel erg beperkt blijft tot een minimum. Terwijl Rotterdam Rijnmond en Haaglanden, net als de brandweer, ook voor huisnummer noteren en zelfs postcode.

Zie het ook nog wel gebeuren,dat het gedeeltelijk afgeschermd wordt. Dat ook bijvoorbeeld bij de brandweer alleen het soort incident met de plaats komt te staan en de precieze locatie alleen gestuurd wordt naar de auto's (met behulp van citygiss bv.)

Dat gebeurt nu al. Niet alle opties van het City-GIS worden reeds benut, maar er kan veel meer mee. Indien het kenteken bekend iskan het voertuig al worden opgeroepen en aan de hand van de gegevens, brandstof, airbags etc. bekend gemaakt worden.

Maar er komen steeds meer functionarissen bij die via P2000 gealarmeerd worden. Denk aan fuctionarissen als HS-GHOR of RGF, aan de gemeentelijke processen en al die ambtenaren die volgens de GRIP modules geaslarmeerd moeten worden. Het maakt het werk van de centralisten een stuk aangenamer. Vroeger moest je iedereen gaan bellen, nu is het een kwestie van het juiste scenario activeren en je bent klaar.

RR (ook grappige pagings moet kunnen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #55 Gepost op: 25 juli 2008, 08:34:52
Daarnaast is het zo dat er hier op basis van de alarmeringstekst ook het Mobidat wordt aangestuurd en die werkt alleen maar naar behoren als daar ook het complete (volledige adres) in staat.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #56 Gepost op: 25 juli 2008, 09:37:30
Ik denk dat op termijn, iedere hulpdienst alleen nog nadere gegevens als adres en aard letsel of ziekte en andere technische gegevens via de CityGis krijgt toegezonden. Voor de P2000 pager blijft dan alleen een melding van de soort inzet (A1, A2 of B) en de naam van de gemeente. Zoals het nu reeds al is bij de P2000 meldingen van de GGD Zuid Limburg.
Via CityGis kan zo ontzettend veel extra informatie over de inzet worden gegeven, als ook een navigatie naar de ongevalsplek dat de noodzaak om die informatie ook nog via de P2000 te sturen compleet zal vervallen. Een en ander staat of valt natuurlijk met de politiek die geld beschikbaar moet stellen voor CityGis terminals in alle hulp-voertuigen. Voordat er dus in iedere regio een nietszeggende melding op P2000 staat gaat er nog wel enige jaren voorbij.


Glenn2

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 25 juli 2008, 10:01:09
We zien het wel.

Vraag aan de hulpverleners: hebben jullie er last van dat die meldingen openbaar zijn? Natuurlijk, helemaal geen publiek is nog beter, maar als ik kijk in ZaWa valt het eigenlijk best mee.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #58 Gepost op: 25 juli 2008, 12:28:29
We zien het wel.

Vraag aan de hulpverleners: hebben jullie er last van dat die meldingen openbaar zijn? Natuurlijk, helemaal geen publiek is nog beter, maar als ik kijk in ZaWa valt het eigenlijk best mee.

Ik Zuid-Limburg onzettend veel overlast van hordes fotograaf (jes)
Door de brandweer in Z-L wordt met belangstelling gekeken naar het alarmeren van de CPA, dus geen adres meer.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #59 Gepost op: 25 juli 2008, 12:54:36
Ik Zuid-Limburg onzettend veel overlast van hordes fotograaf (jes)
Door de brandweer in Z-L wordt met belangstelling gekeken naar het alarmeren van de CPA, dus geen adres meer.


Zou een goede afzetting en alleen mensen met PPK binnen de binnencirkel niet werken?

Toch zie ik hier op het forum niet veel foto's van fotograaf(jes) uit Z-L  ???