Centralisten logsoftware reddingsbrigades

Auteur Topic: Centralisten logsoftware reddingsbrigades  (gelezen 9888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

snoowie

  • vrijwilliger Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • Haarlemse Reddingsbrigade
Gepost op: 2 maart 2013, 16:40:49
beste forumleden,

ik ben begonnen aan het programmeren van een gratis webgebaseerd centralisten logprogramma gericht op reddingsbrigades in Nederland. nu ben ik ideeën aan het verzamelen om deze software voor iedereen zo goed mogelijk te laten werken.
graag hoor ik van jullie ideeën en eventuele suggesties.

een eerste ontwerp:


Lid van Haarlemse Reddingsbrigade http://www.haarlemse-reddingsbrigade.nl


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2013, 01:12:17
Vergeet niet dat men bij RN bezig is met een nieuw registratiesysteem. Wat dat allemaal gaat worden is nog niet bekend, ik ben benieuwd... Heb inieder geval een gezonde dosis hoop :P

Maargoed, als ik op dit moment iets nodig zou hebben als "RB centralist" zou het gaan om een incident management programma, waarin realtime alle informatie (het liefst door meerdere posten etc) ingevoerd en meegelezen kan worden en ik dit uiteindelijk (eventueel met een officiële rapportage) als "Incident" kan droppen richting een database. Hieraan gekoppeld zou je software kunnen gebruiken voor andere administratieve taken die niet direct met de inzetten te maken hebben.

Het loggen van berichtgeving vindt ik persoonlijk niet heel relevant, kan je beter een bandje laten meelopen... Het gaat om de informatie die gegeven wordt en vervolgens weer overzichtelijk beschikbaar is voor een ieder die dat nodig heeft. Denk aan een duidelijk overzicht van de beschikbare eenheden en openstaande incidenten. Niet dat bijvoorbeeld een gebroken mastvoet en een gebroken voet door elkaar worden gehaald over de telefoonlijn... (Oeps 0098)

Nu gaat het soms om tientallen formulieren en "kladblokblaadjes" bij een incident die eerst netjes verwerkt moeten worden en vervolgens weer gedigitaliseerd en ingescand t.b.v. lokale administratie, verantwoording, statistieken, terugkoppeling naar RN etc etc... Kortom heel veel werk waar niemand op zit te wachten en ook niet echt betrouwbaar en controleerbaar.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2013, 09:50:47
Kijk eens bij Alphalog 3.0


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2013, 16:47:31
Kijk eens bij Alphalog 3.0

Ben ik bekend mee, lijkt me ook een aardige toevoeging/(tijdelijke) oplossing voor de reguliere werkzaamheden, mits goed ingericht.. O0 Scheelt inieder geval een hoop losse kladblaadjes en getelefoneer!

Het ging er mij even om om duidelijk te krijgen waar we tijdens de dagelijkse werkzaamheden tegenaan lopen en dat het e.e.a. soms wat prehistorisch verloopt.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2013, 09:50:12
Ben ik bekend mee, lijkt me ook een aardige toevoeging/(tijdelijke) oplossing voor de reguliere werkzaamheden, mits goed ingericht.. O0 Scheelt inieder geval een hoop losse kladblaadjes en getelefoneer!

Het ging er mij even om om duidelijk te krijgen waar we tijdens de dagelijkse werkzaamheden tegenaan lopen en dat het e.e.a. soms wat prehistorisch verloopt.

Hoe bedoel je voor "reguliere" werkzaamheden? Ik heb het programma gebruikt bij kleine evenementen (<500 bezoekers) doch ook bij grote evenementen (>60.000 bezoekers) met alle hulpverlening (>150 hulpverleners) eromheen. En ja..OOK voor reguliere werkzaamheden is het handig (apart programma c.q. tabblad voor logistiek)..maar om te zeggen dat het een aanvulling is... ;D

Het blijkt maar weer dat er wederom een bekend wiel moet worden uitgevonden...want we blijven natuurlijk wel in Nederland.  98uiye


snoowie

  • vrijwilliger Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • Haarlemse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2013, 14:29:39
bedankt voor alle reacties,

tot nu toe heb ik de volgende functies op mijn lijstje staan,
1. ondersteuning meerdere posten (/brigades?)
2. incident management functies met realtime gegevens update,
3. logboek per incident, zichtbaar voor alle posten binnen een brigade.
4. mogelijkheden om eenheden aan andere posten uit te lenen.
5. functies om oude incidenten te bekijken (/heropenen?)
6. functies om simpele eerste hulp verleningen te registreren (denk aan kwalenbeten en dergelijke)
7. mogelijkheden om incidenten te exporteren naar officiële rapporten in .pdf formaat

aan dit lijstje staan ook een paar die ik uit eigen ervaring heb toegevoegd.

in de huidige blauwdrukken voor het systeem hou ik rekening mee dat op 1 systeeminstallatie meerdere brigades werken.
ook ben ik opzoek naar een standaard voor een rapport over een incident. :D

is dit lijstje compleet of missen jullie nog dingen?
Lid van Haarlemse Reddingsbrigade http://www.haarlemse-reddingsbrigade.nl


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2013, 15:47:54
Hoe bedoel je voor "reguliere" werkzaamheden? Ik heb het programma gebruikt bij kleine evenementen (<500 bezoekers) doch ook bij grote evenementen (>60.000 bezoekers) met alle hulpverlening (>150 hulpverleners) eromheen. En ja..OOK voor reguliere werkzaamheden is het handig (apart programma c.q. tabblad voor logistiek)..maar om te zeggen dat het een aanvulling is... ;D

Het blijkt maar weer dat er wederom een bekend wiel moet worden uitgevonden...want we blijven natuurlijk wel in Nederland.  98uiye

Met "reguliere werkzaamheden" bedoel ik de normale situatie waarin reddingsbrigade werken, denk hierbij bijvoorbeeld aan een stranddienst... (Oftewel waar ik en m'n collega's betaald worden...)

Hoezo het wiel opnieuw uitvinden? Ik zeg toch nergens dat Alphalog geen goede software is, in tegenstelling ik zou het juist graag gebruiken tijdens de diensten. Wat ik echter wel vermeld is dat Alphalog geen totaal oplossing is en wordt voor de administratieve afhandeling van incidenten en andere werkzaamheden. Het is alleen een meerwaarde in de operationele aansturing tijdens de incidenten of bijvoorbeeld evenementen. Je kan dan na afloop een prachtig overzicht uitdraaien van een incident, wat nu nog op één of meerdere kladblaadje gekalkt wordt, maar hiermee ben je nog niet klaar met de afhandeling en het goed op papier zetten. ;)

Men is bezig met een landelijk systeem waarin de administratieve afhandeling gaat plaatsvinden, ik hoop dat hierin ook meteen de operationele aansturing en verslaglegging een aandeel krijgt. Ook hoop ik dat het "netcentrisch werken" tussen verschillende posten en brigades wordt meegenomen, dat scheelt veel verwarring en getelefoneer... Daarnaast zou het handig zijn als bepaalde andere administratieve taken hierin kunnen worden uitgevoerd, zoals het gebruik van materieel en in/uit klokken van personeel.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2013, 15:55:47
Met "reguliere werkzaamheden" bedoel ik de normale situatie waarin reddingsbrigade werken, denk hierbij bijvoorbeeld aan een stranddienst... (Oftewel waar ik en m'n collega's betaald worden...)

Hoezo het wiel opnieuw uitvinden? Ik zeg toch nergens dat Alphalog geen goede software is, in tegenstelling ik zou het juist graag gebruiken tijdens de diensten. Wat ik echter wel vermeld is dat Alphalog geen totaal oplossing is en wordt voor de administratieve afhandeling van incidenten en andere werkzaamheden. Het is alleen een meerwaarde in de operationele aansturing tijdens de incidenten of bijvoorbeeld evenementen. Je kan dan na afloop een prachtig overzicht uitdraaien van een incident, wat nu nog op één of meerdere kladblaadje gekalkt wordt, maar hiermee ben je nog niet klaar met de afhandeling en het goed op papier zetten. ;)

Men is bezig met een landelijk systeem waarin de administratieve afhandeling gaat plaatsvinden, ik hoop dat hierin ook meteen de operationele aansturing en verslaglegging een aandeel krijgt. Ook hoop ik dat het "netcentrisch werken" tussen verschillende posten en brigades wordt meegenomen, dat scheelt veel verwarring en getelefoneer... Daarnaast zou het handig zijn als bepaalde andere administratieve taken hierin kunnen worden uitgevoerd, zoals het gebruik van materieel en in/uit klokken van personeel.

Voordat je verder gaat in deze discussie is het misschien handig voor jou om te weten wat Alphalog nu precies is. Dus even inlezen en je zal erachter komen dat, alle wensen die je hebt, in Alphalog gewoon mogelijk is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2013, 16:09:06
Voordat je verder gaat in deze discussie is het misschien handig voor jou om te weten wat Alphalog nu precies is. Dus even inlezen en je zal erachter komen dat, alle wensen die je hebt, in Alphalog gewoon mogelijk is.

Ik ben bekend met het grootste deel van de functionaliteiten, maar nogmaals op operationeel (lokaal) niveau kan het zeker van waarde zijn. De administratieve kant is echter een ander verhaal, dat vindt ook plaats op een hele andere schaal dan waar alphalog voor gemaakt is. Ook verbindingen tussen brigades, richting het landelijk bureau etc is iets wat een gecompliceerd verhaal zou worden...

Overigens is het zo dat binnen een aantal brigades/regio's al een aantal software applicaties draaien die ingaan op deze "vragen" en het is te hopen dat de sterke punten hieruit in "RedNet" worden meegenomen. (Goh, originele naam 0098)

(Vergeet niet dat ik op dit alles maar beperkte invloed heb, al heb ik Alphalog aanbevolen t.b.v. optreden op evenementen ;) )