Oefeningen natuurbrandbestrijding

Auteur Topic: Oefeningen natuurbrandbestrijding  (gelezen 66339 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 24 april 2014, 17:52:30
http://www.youtube.com/watch?v=Z9cqF49xPPY#ws
Natuurbrandoefening op de Wezepse Heide - ©112Hattem.org
Rutger Pruis
Gepubliceerd op 24 apr. 2014
Natuurbrandbestrijding vanuit de tankautospuit van brandweer Wapenveld (06-6842)
Samen sterk in de hulpverlening!


sybbrouwer

  • manschap/bv jeugdbrandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • jeugdbrandweer
Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2014, 19:40:57
wat zijn de voordelen van een bumpermonitor dan? ???


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #22 Gepost op: 2 mei 2014, 20:38:04
Citaat van: sybbrouwer link=msg=1264224 date=1399052457
wat zijn de voordelen van een bumpermonitor dan? ???

Een bumpermonitor heeft meestal een grotere worp lengte en grotere capaciteit in liters per minuut als de monitoren op het dak.
Ook is een bumpermonitor direct inzetbaar en moeten dakmonitoren eerst opgebouwd worden bij de meeste voertuigen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #23 Gepost op: 2 mei 2014, 22:00:25
Citaat van: sybbrouwer link=msg=1264224 date=1399052457
wat zijn de voordelen van een bumpermonitor dan? ???

Welke voordelen, operationele voordelen of technische voordelen, ten opzichte van welke alternatieven, bijv. een gelijkwaardige monitor op dak, twee kleinere monitoren op dak of mogelijk andere alternatieven, bedoel je ?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #24 Gepost op: 2 mei 2014, 23:29:56
Citaat van: Thor link=msg=1264244 date=1399060825
Welke voordelen, operationele voordelen of technische voordelen, ten opzichte van welke alternatieven, bijv. een gelijkwaardige monitor op dak, twee kleinere monitoren op dak of mogelijk andere alternatieven, bedoel je ?

zie bovenstaand antwoord :

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1264231 date=1399055884
Een bumpermonitor heeft meestal een grotere worp lengte en grotere capaciteit in liters per minuut als de monitoren op het dak.
Ook is een bumpermonitor direct inzetbaar en moeten dakmonitoren eerst opgebouwd worden bij de meeste voertuigen

+Een bumpermonitor is makkelijker visueel te richten als je over een straal  heen kijkt kunnen de meeste mensen beter richten  als dat ze onder de straal doorkijken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 3 mei 2014, 00:30:40

Bij twee identieke monitoren, even uitgaande van gelijke ingangsdrukken en volumes, heeft de monitor op dak een grotere worplengte dan de monitor op de bumper, gelet op de verschillen in hoogte tussen de monitors.
De op de bumper heeft een horizontaal bereik van max. 180 graden, de monitor op dak meer dan 180 graden.

+Een bumpermonitor is makkelijker visueel te richten als je over een straal  heen kijkt kunnen de meeste mensen beter richten  als dat ze onder de straal doorkijken.

a. Dat is afhankelijk van het type straal, gebonden of niet. b. Als je een grote worplengte nodig hebt moet je onder een redelijke hoek spuiten en dan moet je of langs de straal of door de straal vanaf de bumper kijken. c. Als je onder de straal kunt doorkijken, kun je bij een horizontale inzet, in tegenstelling tot een verticale inzet, beter zien waar de bulk van het water terecht komt.
Althans die ervaringen hebben we met de brandblusvaartuigen waar zowel monitoren onder en boven de operator zijn opgesteld.

De (vaste) dakmonitor verhoogt de kruiphoogte van het voertuig, dat kan een bezwaar vormen bij tunneltjes en onderdoorgangen.
Een ander aspect wordt gevormd door de mogelijkheden/onmogelijkheden mbt loop van de aanvoerpijpen en de mogelijk optredende verschillen in drukverliezen door de verschillende bochten etc.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2014, 00:20:15
https://www.youtube.com/watch?v=SU7vGP5vOow
Brandweeroefening Dorst
BN DeStem
Gepubliceerd op 17 jun. 2014
Citaat
Code oranje is van kracht en de eerste tankautospuiten uit Oosterhout, Dorst en Rijen rukken uit. Het lijkt net echt. Toch is het allemaal in scène gezet door Staatsbosbeheer en de Brandweer Midden- en West-Brabant.
"Wij houden voor het eerst zo'n grootschalige oefening samen", vertelt boswachter Patrick Raats. Video Johan Wouters
Samen sterk in de hulpverlening!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #27 Gepost op: 19 juni 2014, 00:39:38
Citaat van: Live link=msg=1278231 date=1403130015
http://www.youtube.com/watch?v=SU7vGP5vOow
Brandweeroefening Dorst
BN DeStem
Gepubliceerd op 17 jun. 2014

Rond 0:33 zie ik een Bak van Tak (20-0060). Is die nieuw in Midden- en -West Brabant? Ik had hem nog nooit gezien. Wordt ingezet na Veluwe's ontwerp zo te zien?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #28 Gepost op: 24 december 2015, 19:02:46
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1278238 date=1403131178
Rond 0:33 zie ik een Bak van Tak (20-0060). Is die nieuw in Midden- en -West Brabant? Ik had hem nog nooit gezien. Wordt ingezet na Veluwe's ontwerp zo te zien?
Niet helemaal Veluws, idee afgekeken meen ik van de VRU. In ieder geval is deze bak er de oorzaak van dat bij bijstand op de Veluwe door Limburg Noord, Brabant Zuid-Oost en Midden en West Brabant uiteindelijk alleen de  pelotons uit MWB tot aan Hoenderloo door konden rijden, de andere regios zijn eerder al retour gestuurd. Uiteindelijk kon toen van MWB rond middernacht ook de helft inrukken zonder ingezet te zijn (alarmering om 5 uur 's middags), met waterbak geloof ik. 4 TS van MWB zijn achtergebleven, 3 ingezet en 1 stand by.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #29 Gepost op: 25 december 2015, 02:29:06
Citaat van: PBees link=msg=1394029 date=1450980166
Niet helemaal Veluws, idee afgekeken meen ik van de VRU. In ieder geval is deze bak er de oorzaak van dat bij bijstand op de Veluwe door Limburg Noord, Brabant Zuid-Oost en Midden en West Brabant uiteindelijk alleen de  pelotons uit MWB tot aan Hoenderloo door konden rijden, de andere regios zijn eerder al retour gestuurd. Uiteindelijk kon toen van MWB rond middernacht ook de helft inrukken zonder ingezet te zijn (alarmering om 5 uur 's middags), met waterbak geloof ik. 4 TS van MWB zijn achtergebleven, 3 ingezet en 1 stand by.

In Utrecht gebruiken ze deze bakken sinds een paar jaar toch pas? Op de Veluwe al voor langere tijd. In elk geval is de benaming 'Bak van Tak' een vermelding naar de 'uitvinder' ervan. Welke werkzaam is op de Veluwe.  :)

Ik weet overigens niet of Utrecht de bak gebruikt op dezelfde manier als de Veluwe. Hier wordt het gebruikt als vooruitgeschoven vulpunt. Utrecht heeft geen water tankwagens (Buiten de haakarmbakken) dus hebben niet de mogelijkheid om de bak bij te vullen zo dicht mogelijk in het veld.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens