Opkomsttijden brandweer

Auteur Topic: Opkomsttijden brandweer  (gelezen 17966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DannyHie

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 7 maart 2013, 16:17:36
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een onderzoek over de te "hoge" opkomsttijden binnen ons korps. Nu ben ik op het internet informatie aan het inwinnen over opkomsttijden in het buitenland.
Helaas is dit met weinig succes. Ik ben benieuwd of hier iemand mij aan deze informatie kan helpen. Ik heb informatie nodig over opkomsttijden in Duitsland en Belgie (meerdere landen zou mooi zijn).

Concreet: Weet iemand of ze in Duitsland en Belgie ook opkomsttijden hanteren? Zo ja wat zijn die opkomsttijden? Het liefst met bronvermelding.

Bij voorbaat dank!




guest14264

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2013, 16:20:01
Zover ik weet werkt Belgie met een piket systeem, degene die dienst hebben moeten ook opkomen, zo hoeven ze zoals in Nederland niet 160% te alarmeren. Dit is al een tijd geleden dat ik dit heb gehoord. Correct me if iam wrong


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2013, 01:57:43
Concreet: Weet iemand of ze in Duitsland en Belgie ook opkomsttijden hanteren? Zo ja wat zijn die opkomsttijden? Het liefst met bronvermelding.

Wat bedoel je precies met opkomsttijden 'hanteren'?  

In België is er thans zeer weinig objectieve informatie voorhanden over de opkomsttijden. Weliswaar worden in de inspectieverslagen van de brandweer (te raadplegen via vb. http://www.standaard.be/extra/pdf/brandweer/puurs.pdf voor het korps van Puurs maar de url is aan te passen naar elk Vlaams brandweerkorps door de korpsnaam, hier 'Puurs', te wijzigen) al wel eens de opkomsttijden vermeld maar dit is louter op basis van verklaringen van de brandweerleiding, die moeilijk objectief te noemen zijn.

In het Eindrapport van de Commissie Paulus dat de bakens voor de brandweerhervorming moet uitzetten, wordt dit trouwens aangehaald:

Citaat van: Blz. 11
Tevens moet worden opgemerkt dat de alarmerings-, opkomst- en aanrijtijden thans forfaitair zijn bepaald (zie punt II,1, het begrip ‘snel’). In de toekomst moeten deze op een zo objectief mogelijke wijze in ‘real time’ kunnen worden vastgelegd, zodat statistieken kunnen worden verzameld en het effect van ingrepen kan worden gemeten. Daartoe dient een instrument te worden ontwikkeld.

Die forfaitaire bepaling bestaat uit volgende richtlijnen, vervat in DIT ARTIKEL van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten:

Citaat
Korpsen met een permanentie worden geacht binnen de twee minuten onderweg te zijn naar een interventie. Men spreekt van een permanentie wanneer er in een post minstens 6 manschappen ter beschikking zijn voor een eerste uitruk.

Korpsen zonder permanentie krijgen automatisch 5 minuten de tijd, tenzij de korpschef meldt aan de gouverneur dat hij deze tijd niet haalt. Onnodig te zeggen dat dit zeer scherpe tijden zijn en enkel als een intentieverklaring kan gezien worden. Dit zijn immers theoretische getallen.

[...]

Maar men heeft op dit moment geen enkel middel om deze uitruktijden te controleren. Op termijn zal ook hier hetzelfde systeem ingevoerd worden als bij de ambulances met een statusmelding bij de 100-centra.

Men werkt dus op dit ogenblik met theoretische modellen van uitruktijden, al naargelang het type korps (beroeps of vrijwilligers). Deze uitruktijden dienen louter en alleen om de 112-centrales op een uniforme wijze te laten berekenen welk korps het snelste ter plaatse zal zijn. Eén en ander werd opgenomen in de Omzendbrief van 01/02/2008. Deze staat ook gepubliceerd op http://www.civieleveiligheid.be/

Om in de toekomst niet langer afhankelijk te zijn van theoretische modellen die weinig verfijnd zijn en te moeten geloven in wat brandweerkorpsen verklaren, begint men langzamerhand met objectieve metingen, zoals met Geo-BLiPP. Het eindrapport van dit pilootproject, mét reële tijden, staat helaas niet meer online maar ik heb het wel op pc staan. Misschien dat ik het hier ergens kan uploaden?

Het is de bedoeling om met deze gegevens in de toekomst aanrijtijden naar interventies wettelijk vast te leggen (men spreekt over max. 12 minuten) maar dat is zeker nog niet voor morgen.

Hopelijk heb ik je wat kunnen helpen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2013, 02:30:46
Zover ik weet werkt Belgie met een piket systeem, degene die dienst hebben moeten ook opkomen, zo hoeven ze zoals in Nederland niet 160% te alarmeren. Dit is al een tijd geleden dat ik dit heb gehoord. Correct me if iam wrong

Vaak past men het principe toe dat men 's nachts de wachtploeg/piketploeg alarmeert en overdag een algeheel alarm voor het hele korps uitstuurt. Dit omdat veel vrijwillige brandweerlui (nog altijd de meerderheid in België) overdag vaak niet kunnen opkomen wegens werkverplichtingen elders. Dat is een operationeel probleem.

Meer en meer werkt men met dynamische oproepsystemen waarbij de brandweerman zich (on)beschikbaar meldt via sms en de centrale hierdoor steeds weet wie er beschikbaar is en desgevallend tijdig kan anticiperen. Zo moet men enkel maar precies het aantal benodigde manschappen oproepen.

DOCUMENTAIRE BRANDWEER LOMMEL


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2013, 08:01:39
Bij de brandweer waar ik vrijwilliger ben in Redwood Meadows, AB, Canada (http://www.rmesfire.org) wordt standaard het hele korps gealarmeerd (via CAD (Computer Assisted Dispatch) paging -> e-mail met inzet gegevens naar gsm e-mail adres wat dan als sms binnenkomt), óók in de weekenden waar we op za en zo van 0800-2000 een bemanning van 5 op de kazerne hebben als dienstweekend. Onze opkomsttijd bedraagt gemiddeld 4:30 min en onze "uit de kazerne tijd" 5:30 min. Das een seconde of 15 sneller dan de 24 uurs bemande kazernes in de regio... Afhankelijk van waar we naar toe moeten in ons inzet gebied varieert onze tijd vanaf het moment dat iemand 911 belt tot we ter plaatse zijn tussen de 7:30 min en 28 min.

Ter info, als vrijwillige brandweer hebben we vorig jaar 420 meldingen gedaan en zijn wij verantwoordelijk voor een gebied van grofweg 1000 km2. En doen wij zowel brand gerelateerde meldingen als medische co-response meldingen daar de ambu er meestal min 30 minuten over doet voor hij ter plaatse is met A1, maar vaker zelfs duurt het nog langer.

PS: Mensen die reageren op een oproep bellen een speciaal nummer waarna men kan zien wie op komt dagen. Voor dit systeem is ook een meldkamer module beschikbaar, maar helaas wil de MK daar niet aan. Anders zouden ze bijv goed kunnen zien of er een tweede alarm uit moet. Het systeem wordt hier in Noord-Amerika veel gebruik en is: http://www.iamresponding.com/


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2013, 13:23:33
Onze opkomsttijd bedraagt gemiddeld 4:30 min en onze "uit de kazerne tijd" 5:30 min. Das een seconde of 15 sneller dan de 24 uurs bemande kazernes in de regio...

Wat doen ze daar dan in die bemande kazernes al die minuten?

PS: Mensen die reageren op een oproep bellen een speciaal nummer waarna men kan zien wie op komt dagen.

Is dat niet onnodig tijdverlies? Dat je na een alarm nog eens moet gaan bellen?


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2013, 19:16:59
Wat doen ze daar dan in die bemande kazernes al die minuten?
Koffie leuten?
Nee, serieus, geen idee...

Is dat niet onnodig tijdverlies? Dat je na een alarm nog eens moet gaan bellen?
Nee hoor. Als je de website hebt bekeken dan kun je zien dat je alleen maar het nummer hoeft te draaien en dan zodra je verbinding hebt op kunt hangen en er verder geen handelingen vereist zijn. Wanneer je niet zelf ophangt, zal het systeem zelf de verbinding verbreken. Je zet het nummer op je telefoon als een snelkiesnummer en hoeft dus enkel de knop in te drukken om het te draaien. Dat kost geen extra tijd en is geen tijdsverlies.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2013, 20:14:04

Nee hoor. Als je de website hebt bekeken dan kun je zien dat je alleen maar het nummer hoeft te draaien en dan zodra je verbinding hebt op kunt hangen en er verder geen handelingen vereist zijn. Wanneer je niet zelf ophangt, zal het systeem zelf de verbinding verbreken. Je zet het nummer op je telefoon als een snelkiesnummer en hoeft dus enkel de knop in te drukken om het te draaien. Dat kost geen extra tijd en is geen tijdsverlies.
Maar je praat over de telefoon, dan ben je afhankelijk van andere netwerken bv de telefoonprovider. De kans is dan aanwezig dat jouw informatie niet op tijd de kazerne/alarmcentrale bereikt. Of is dit ook afgedekt?


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2013, 20:41:34
Maar je praat over de telefoon, dan ben je afhankelijk van andere netwerken bv de telefoonprovider. De kans is dan aanwezig dat jouw informatie niet op tijd de kazerne/alarmcentrale bereikt. Of is dit ook afgedekt?
Ik snap niet goed wat je precies bedoelt.

Je draait een nummer, systeem herkent jouw inbelnummer en hangt je aan het response systeem van je brandweer.

Je kunt ook via hun website je status aangeven wanneer je bijvoorbeeld geen gsm bereik hebt. De mobiele versie van hun website heb je standaard geopend in je browser en ververst iedere 30sec. Dan druk je daar op de de knop en voila, je staat geregistreerd als zijnde onderweg naar kazerne.

Iamresponding heeft een x aantal fall back servers en telecom providers om ervoor te zorgen dat ze altijd bereikbaar zijn. In hun bestaan zijn ze nog nooit niet bereikbaar geweest. Zelfs afgelopen jaar tijdens de grote stormen in de VS waar duizenden mensen inbelden

Citaat
we thought it might be informative to share some of our statistics from Hurricane Sandy. On October 29 and October 30, 2012, IamResponding's network successfully:

Processed and displayed 12,176 dispatch messages;
Processed and displayed 13,104 inbound telephone calls; and
Delivered 572,866 outbound messages (text mesages and emails)

But for the fact that many departments in the Northeast manned their stations throughout the storm, we presume that our inbound call volume would have been even higher, and we were fully prepared to handle far more inbound traffic than we actually received. Our 2-day total for outbound message delivery was by far the highest that we have ever had in that same time frame.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2013, 20:44:44
Ik snap niet goed wat je precies bedoelt.

Je draait een nummer, systeem herkent jouw inbelnummer en hangt je aan het response systeem van je brandweer.

Je kunt ook via hun website je status aangeven wanneer je bijvoorbeeld geen gsm bereik hebt. De mobiele versie van hun website heb je standaard geopend in je browser en ververst iedere 30sec. Dan druk je daar op de de knop en voila, je staat geregistreerd als zijnde onderweg naar kazerne.

Iamresponding heeft een x aantal fall back servers en telecom providers om ervoor te zorgen dat ze altijd bereikbaar zijn. In hun bestaan zijn ze nog nooit niet bereikbaar geweest. Zelfs afgelopen jaar tijdens de grote stormen in de VS waar duizenden mensen inbelden
Nou, je beantwoordt nu in 1 klap mijn vraag.  ;)
Mijn vraag was dat het mogelijk kan zijn dat je geen telefoonbereik hebt, bv door een storing. En je daardoor je niet kan melden in dat systeem. Zoals ik je bericht nu lees is dat ondervangen door het systeem zelf. ;)