Opkomsttijden brandweer

Auteur Topic: Opkomsttijden brandweer  (gelezen 17967 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 19 september 2013, 11:22:06
Ik weet niet deze video op de juiste plaats is gepost; het laat in ieder geval iets zien over de opkomsttijd van de beroepsbrandweer van een grote stad in het buitenland. De video is gisteren gemaakt.

Fire in a Building


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #11 Gepost op: 19 september 2013, 17:41:51
De video is gisteren gemaakt.

Het doet niks af aan de inhoud, maar deze video doet al langer de ronde op YouTube. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #12 Gepost op: 19 september 2013, 17:47:23
Citaat van: 024 link=msg=1202684 date=1379582526
Ik weet niet deze video op de juiste plaats is gepost; het laat in ieder geval iets zien over de opkomsttijd van de beroepsbrandweer van een grote stad in het buitenland. De video is gisteren gemaakt.

Fire in a Building

De video is gisteren geplaatst dat zegt niets over wanneer deze gemaakt is evenals dat het niets zegt over de opkomsttijd van de brandweer.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 19 september 2013, 18:13:07
Ik heb al een vermoeiende dag achter de rug omdat ik eerder vandaag al een foto gepost had van een helikopter waardoor een aantal mensen overstuur raakten. Als deze video wederom een aantal forumleden overstuur maakt lijkt het mij verstandiger dat een moderator de video zo snel mogelijk offline haalt.

Hedenochtend verwees Al Jazeera (Arabisch) naar deze video, volgens hun een brand die gisteren plaats gevonden heeft. Indien mocht blijken dat de video al langer op YouTube staat dient men zich te wenden tot Al Jazeera. Ik heb geen link gepost omdat ik al eens eerder een link gepost heb naar een Arabische tekst. Daar raakten ook een aantal forumleden van overstuur.

Ik heb de video alleen gepost omdat ik aangenomen heb dat er op dit forum genoeg leden zijn die het mogelijk op prijs zouden stellen. Als men het niet op prijs stelt moet men het mij gewoon laten weten; dan post ik dit soort hulpverleningsgerelateerde zaken niet meer op het forum.  Mogelijk zijn er wel  forumleden die het gedram over "juiste topics", copyrights, bronvermelding, etc. van leden die denken dat ze hier moderator zijn op prijs stellen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #14 Gepost op: 19 september 2013, 18:36:40
Wat vind jij dat het laat zien over de opkomsttijd van een beroepsbrandweer van een grote stad?

Citaat van: 024 link=msg=1202684 date=1379582526
Ik weet niet deze video op de juiste plaats is gepost; het laat in ieder geval iets zien over de opkomsttijd van de beroepsbrandweer van een grote stad in het buitenland. De video is gisteren gemaakt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 19 september 2013, 18:52:00
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1202801 date=1379608600
Wat vind jij dat het laat zien over de opkomsttijd van een beroepsbrandweer van een grote stad?

Het teksgedeelte over de opkomsttijd mag je beschouwen als de motivatie waarom ik besloten heb de video in dit topic te posten. Als ik er verder een mening over zou hebben dan had ik het wel direct gepost.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 19 september 2013, 19:46:35
Kunnen we wel weer vreselijk ingewikkeld gaan doen over wanneer het filmpje nu wel of niet is gemaakt. Maar hiermee wordt voorbij gegaan aan het geen wat er op dit filmpje gebeurt, of beter gezegt te laat gebeurt. Het filmpje loopt een dikke 10 minuten voordat er ook maar 1 armetierig straaltje wordt gericht op de brand. We weten niet hoe lang deze brand al woedt voordat het filmpje wordt opgenomen. Gezien de forse omvang ervan kunnen we concluderen dat het wellicht al een poosje is. En de brand in 10 minuten tijd zich al zowel naar de bovenliggende verdiepingen als naar opzij heeft uitgebreid. Let wel dit is buitenland. gaan we lekker zo door met posten wegbezuinigen kan dit zomaar ook nederland gaan worden.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #17 Gepost op: 20 september 2013, 16:25:27
Ik stelde de vraag omdat het mij helemaal niets zegt over de opkomsttijd. Blijkbaar vind jij dat wel anders had je er niet over geschreven. Dus ik ben benieuwd wat jij er van vind.

Citaat van: 024 link=msg=1202810 date=1379609520
Het teksgedeelte over de opkomsttijd mag je beschouwen als de motivatie waarom ik besloten heb de video in dit topic te posten. Als ik er verder een mening over zou hebben dan had ik het wel direct gepost.

Op 7:45 minuut zie ik het eerst (zichtbare) blusvoertuig ter plaatse komen. Maar dit zegt helemaal niets over de opkomsttijd wat mij betreft. Ik ben met je eens dat het al een aardig ontwikkelde brand is maar weet je hoe lang voordat het filmpje begint, de brandweer is gebeld?!?!

En dat er op 10:00 minuut een straal wordt ingezet, dus 2:15 minuut na aankomst vind ik niet raar. Heb je wel eens gedacht aan verkennen van het incident en of die ene straal zo veel zoden aan de dijk zet. En tot slot wat denk je dat in NL de eerste straal zou zijn? Ook een armetierig straaltje HD.

Dus je reactie Peter vind ik nergens op slaan, zeker als je een relatie probeert te trekken naar NL. Ik stel mijn bv als eerste de vraag wat de eigenaar/gebruiker aan preventie gedaan heeft.

Citaat van: Peter71 link=msg=1202820 date=1379612795
Kunnen we wel weer vreselijk ingewikkeld gaan doen over wanneer het filmpje nu wel of niet is gemaakt. Maar hiermee wordt voorbij gegaan aan het geen wat er op dit filmpje gebeurt, of beter gezegt te laat gebeurt. Het filmpje loopt een dikke 10 minuten voordat er ook maar 1 armetierig straaltje wordt gericht op de brand. We weten niet hoe lang deze brand al woedt voordat het filmpje wordt opgenomen. Gezien de forse omvang ervan kunnen we concluderen dat het wellicht al een poosje is. En de brand in 10 minuten tijd zich al zowel naar de bovenliggende verdiepingen als naar opzij heeft uitgebreid. Let wel dit is buitenland. gaan we lekker zo door met posten wegbezuinigen kan dit zomaar ook nederland gaan worden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 20 september 2013, 16:43:57
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1203118 date=1379687127

Dus je reactie Peter vind ik nergens op slaan, zeker als je een relatie probeert te trekken naar NL. Ik stel mijn bv als eerste de vraag wat de eigenaar/gebruiker aan preventie gedaan heeft.
Als dit het niveau van jouw wijze van discussieren is is dat erg jammer. Ik geloof dat ik jou ook in jouw aarde laat, dus ik ga er vanuit dat jij dit ook doet. Laat ik hier even heel duidelijk in zijn geweest.

Als jij bij dit soort branden het belangrijker vindt om dan nog na te gaan hoe het met de preventie gesteld staat ben je denk ik te laat. We kunnen zoveel willen met preventie, maar preventie gaat falen als de alarmopvolging en opkomst van de brandweer vertraagt wordt. En in dat kader kun je weldegelijk een link leggen naar nederland, je moet hem alleen wel willen zien. Want heb je ook de andere signalen van de brand opgepakt? Was iets met uitbreiding van de brand
En ja, de eerste straal stelt niets voor, en ja hier had een grotere inzet op zijn plaats geweest. En nee, dat ga je niet redden met die huidige SIVprojecten zoals hier in nederland. En je gaat het zeker niet redden met wegbezuinigen van posten. Betekend automatisch langere opkomsttijden. Maar dat wordt zo makkelijk afgehandeld met een rookmelder.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #19 Gepost op: 20 september 2013, 16:56:30
In Nederland zal door de (veel) strengere preventieve eisen een brand niet zo snel op zo'n manier uit de klauwen lopen (met uitzondering van bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken en waar echt iets goed mis gaat). Flatwoningen zijn hier ook bijna altijd volledige brandcompartimenten waarbij alleen overslag naar een bovengelegen verdieping reëel is. Branduitbreiding lukt misschien naar twee verdiepingen hoger, maar dan is de brandweer echt wel ter plaatse om erger te voorkomen. Een brand zoals deze, met razendsnelle horizontale én verticale uitbreiding zou in Nederland niet voor mogen komen, of er moeten echt grove fouten in de bouw of preventie-eisen gemaakt worden.

Het is echter geen uitzondering dat er in Nederland (zeer) grote branden uitbreken. Recentelijk (eergisteren) waren er in Groningen twee middelbranden en een grote brand tegelijkertijd. Je zit dan met slagkracht en indirect dus met de opkomsttijd voor andere meldingen, alhoewel gemakshalve in dekkingsplannen vaak niet wordt uitgegaan van gelijktijdige meldingen.

Even los van het filmpje: de trend in Nederland is dat er posten wegbezuinigd worden en andere posten met een TS4 of SIV2 uitrukken. Bij de inzet van een TS4 zal sneller back-up nodig zijn en per saldo kan je dus enorm in de knel komen met je slagkracht, zeker ook voor secundaire meldingen.
Zoals ik al zei: in dekkingsplannen wordt gemakshalve niet ingegaan op gelijktijdigheid van meldingen. Als ik naar Zeist kijk komt het jaarlijks wel een keer of 15 voor dat de vrijwilligers (piketploeg) voor een tweede melding uit moeten rukken en zelfs nog wel eens dat er een derde melding tegelijkertijd is..........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding