Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?

Auteur Topic: Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?  (gelezen 27960 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2013, 16:54:11
Als een EHBO'er behoefte heeft aan verdere opleiding met als doel "enige meerkennis" is dat op zich een prima idee, maar hoe ver wil daar nu in gaan? Het onderkennen van "cruciale levensbedreigende stoornissen en letsels"? Waar heb je het in hemelsnaam over?

Ik ben reuze benieuwd wat voor voorstelling van zaken je daar nu bij hebt.

Expert.
De behoefte aan meer dan OK getrainde EHBO-ers moet de lezers van dit forum toch wel duidelijk zijn of worden. Je kan het maatschappelijk niet verantwoorden als elke EHBO-er slechts op het steeds verder dalende niveau van het OK blijft zitten.

Hoever een EHBO-er mag gaan, dat lijkt me duidelijk - tot aan de voorbehouden handelingen.
De grote aantekening die ik daarbij zet is dat hoe meer handelingen des georganiseerder en het scheppen van (rand)voorwaarden er aan een EHBO opleiding moeten zitten.
En onder welke naam een EHBO-er rond loopt is eigenlijk helemaal niet interessant, wel de kwaliteit van opleiding, training en oefening.

Indien een opgeleide EHBO-er levensbedreigende letsels niet kan inschatten door gebrek aan achtergrondkennis of door onvoldoende training is dat een uitermate en jammerlijk gemiste kans om iemands leven te redden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2013, 17:07:53
Dan begrijp ik je bezwaren niet tegen het Oranje Kruis.

Zonder gebruik te maken van voorbehouden handelingen ben je snel klaar.

- Leren ademweg vrij maken + mond op mond beademen
- Leren reanimeren
- Slagaderlijke bloeding stelpen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2013, 17:36:22
Er zijn ook genoeg instellingen / bedrijven die met simpele basis stof kunnen werken.. Echter er zijn ook voldoende bedrijven/organisaties die aan basis eerste hulp niet genoeg hebben, de standaard "certificerende opleidingen" bieden maar beperkt daar leerstof voor aan.

Ik geef al sinds 2000 Eerste Hulp ++/First Responder opleidingen, voor verschillende doelgroepen.  Dit zijn bijna allemaal maatwerk opleidingen.   Een evenementen hulpverlener/First responder bij motorcross evenementen, heeft andere behoeften, dan de industriele safety responder op scheepswerven, of in de petrochemie, of hoogtereddingsteams van de brandweer.

En de BHV-er bij Fokker, (zware giftige stoffen) heeft weer andere behoeftes, dan de BHV-er0 ++++ in een zorginstelling voor de psychiatrie, met alcohol en drugs problematiek.  dan de BHV-er in de buitensport, en dan weer medewerkers in nearshore windmolen industrie.


Deze vormen van BHV/Eerste Hulp krijgen een veel uitgebreidere vorm van acute medische hulp.  

Gezien de toch al zware opleidingen die die mensen krijgen,  moet je goed kijken welke competenties voor die doelgroep zinvol zijn.

Een zwembad medewerker en een laboratorium medewerker, leren allemaal zuurstof eerste hulp.   De zwembadmedewerker vaak wat eenvoudiger, terwijl de laboratorium medewerker (zeer biologische giftige stoffen) leert ballonbeademen, in het kader van zijn eigen veiligheid.

Om alle competenties en bijhorende achtergrond kennis, moet wel heel goed aangevuld worden, met scenario trainingen, met frequente herhalingen, en met stages voor praktijk ervaring, willen mensen competent blijven.

Het onderscheid in de leerstof voor al die teams zit er in de volgende punten.
1. Moeten ze patiënten evacueren, omdat de professionele hulp niet snel op locatie aanwezig kan zijn. (Moeilijk transport)
2. Hoelang duurt het voor de professionele hulp daadwerkelijk aanwezig is.  Of ze zijn er snel, maar kunnen in het kader van hun veiligheid, niet bij de patiënt komen.
3. Is bij de reguliere professionele hulp kennis aanwezig over de stoffen, of de omstandigheden.  (anti-Gifkoffers / besloten ruimtes)
4. Kans op hoog energetische trauma groot of juist kans op acute ziekte beelden groot.
5. Buitensport/ nearshore offshore/  defensie / scheepvaart Langdurige voor patiënten\slachtoffers moeten zorgen,

Nagenoeg alle vaardigheden rond alle gevorderde vormen van eerste hulp zijn niet eens individuele vaardigheden, maar teamvaardigheden..  
In je eentje een nekkraag aanleggen ] logrollen of in je eentje iemand ballonbeademen, kan niet.. Dus je moet op elkaar als hulpverleners zijn ingespeeld.  Dus er zijn een flink aantal randvoorwaarden waar aan je moet voldoen.

1. Indivudele vaardigheden en kennis op orde (1e en 2e beoordeling ABCDE methodiek)
2. Teamvaardigheden, rolverdeling, verantwoordelijkheden, Dus er moet met elkaar getraind worden, zodat je op elkaar ingespeeld raakt.
3. Begrip van kwaliteit van zorg aan de patient, leren prioriteiten stellen
4. Begrip van omgevingsfactoren, Incident management
5. Trainen, Oefenen, Scenario training, praktijk ervaring, beoordelingvermogen

Mijn stelling  dus meer maatwerk gericht op de doelgroep, in plaats van eenheidsworst..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2013, 18:09:29
Dan begrijp ik je bezwaren niet tegen het Oranje Kruis.

Zonder gebruik te maken van voorbehouden handelingen ben je snel klaar.

- Leren ademweg vrij maken + mond op mond beademen
- Leren reanimeren
- Slagaderlijke bloeding stelpen

Nu draai je het om en dat klopt volgens mij niet? Het idee van voorbehouden handelingen is toch dat je alles mag, tenzij het voorbehouden is!?

Ik ken het lijstje niet uit mijn hoofd, maar er zijn best veel handelingen die je kunt verrichten in de hulpverlening die NIET voorbehouden zijn, maar waar je echt wel een opleiding voor nodig hebt om het te kunnen. Het voorbeeld van zuurstof toedienen werd hier al eerder aangehaald. Het bedienen van een AED, maar ook het vervoeren van een slachtoffer in een bergingsbrancard zijn NIET voorbehouden, maar best pittig om aan te leren.

Daarom pleiten een aantal mensen hier voor meer maatwerk en meer variatie: de ruimte tussen 'niks doen' tot aan 'voorbehouden handelingen' is enorm. En volgens mij moet je iedere persoon die iets wil doen in die ruimte, die iets wil betekenen voor zijn medemens, een passende opleiding kunnen bieden. Van de 3 dingen die jij noemt, tot en met de zaken die Rescue noemt.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2013, 18:16:58
Nu draai je het om en dat klopt volgens mij niet? Het idee van voorbehouden handelingen is toch dat je alles mag, tenzij het voorbehouden is!?

Ik ken het lijstje niet uit mijn hoofd, maar er zijn best veel handelingen die je kunt verrichten in de hulpverlening die NIET voorbehouden zijn, maar waar je echt wel een opleiding voor nodig hebt om het te kunnen. Het voorbeeld van zuurstof toedienen werd hier al eerder aangehaald. Het bedienen van een AED, maar ook het vervoeren van een slachtoffer in een bergingsbrancard zijn NIET voorbehouden, maar best pittig om aan te leren.

Daarom pleiten een aantal mensen hier voor meer maatwerk en meer variatie: de ruimte tussen 'niks doen' tot aan 'voorbehouden handelingen' is enorm. En volgens mij moet je iedere persoon die iets wil doen in die ruimte, die iets wil betekenen voor zijn medemens, een passende opleiding kunnen bieden. Van de 3 dingen die jij noemt, tot en met de zaken die Rescue noemt.  8)

Wat draai ik om dan? EHBOfan wil levens redden tot aan de voorbehouden handelingen. Je hebt dan voldoende aan ademweg vrijmaken, beademen, hartmassage en een slagaderlijke bloeding stelpen.

Zuurstof toedienen door een EHBO-er vind ik idiotie ten top. Het is een risicovolle handeling die zelden nodig zal zijn bij eerste hulp.

Ballonbeademing is een moeilijk aan te leren vaardigheid en mond-op-mond beademing is dat niet.

Voorbeelden van Rescue zijn offtopic, het is een schaamteloze reclametekst over BHV opleidingen die helemaal niets te maken hebben met het onderwerp van dit topic, het gaat hier om de EHBO opleiding.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2013, 18:25:56
Nu draai je het om en dat klopt volgens mij niet? Het idee van voorbehouden handelingen is toch dat je alles mag, tenzij het voorbehouden is!?
In essentie heb je gelijk Even voor de helderheid.
1. Er zijn wettelijk voorbehouden handelingen. (Genoemd in de wet BIG) en een aantal kleine wijzigen, uit de oude wet WOG.
2. Er zijn instellings voorbehouden handelingen, De instelling\werkgever stelt eisen aan medewerkers, in het kader van kwaliteitsplannen, en zorgplicht.  Dit zijn meestal risicovolle handelingen, waarbij je schade aan patiënt kan maken.

Elke instelling, dus ook Eerste Hulp clubs, BHV-ers, rescueteams.  kunnen (en doen er verstandig aan) dus ook instellings voorbehouden handelingen maken, waarbij iemand dus eerst bewezen competent moet zijn, en de bijbehorende aanstelling heeft om zelfstandig of als leidinggevende verantwoordelijk te zijn voor een flink aantal risicovolle handelingen.

Het mag namelijk niet dat je zo maar extra schade maakt aan anderen. (civiel rechtelijk, en straf rechtelijk kan dat problemen op leveren).

Dus risicovolle handelingen, zijn geen wettelijke term, echter ze worden wel gebezigd door IGZ en de branche richtlijnen voor zorginstellingen.

Tenzij je een toevalllige passant bent ben je niet aan per direct aansprakelijk, als je niet je normale best hebt gedaan voor extra schade aan de patient..
Werk je in een team, BHV, Reddingsbrigade, evenementenhulpverlening, of welk andere reddingsteam dan ook, is de organisatie aansprakelijk voor de geleverde dienst.. met daarbij alle behorende consequenties.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2013, 18:30:58
Zuurstof toedienen door een EHBO-er vind ik idiotie ten top. Het is een risicovolle handeling die zelden nodig zal zijn bij eerste hulp.

Ballonbeademing is een moeilijk aan te leren vaardigheid en mond-op-mond beademing is dat niet.

Kan je dan eens uitleggen wat jij precies verstaat onder "EHBO-er"?

Er zijn genoeg -niet medisch geschoolde- hulpverleningsprofessionals die zuurstof toedienen in verschillende settings. Deze mensen worden (al dan niet door de CPA) ingezet in situaties waarin zuurstof wel degelijk een verschil kan maken. Als je dan bij bijvoorbeeld waterhulpdiensten gaat kijken heb je het veelal over verdrinkingsslachtoffers waar bijvoorbeeld het MMT dan ook al voor onderweg is.

Kan het je zelfs nog mooier vertellen als we het Oranje Kruis als maatstaaf gebruiken, in de specifieke module voor waterongevallen is het toedienen van zuurstof opgenomen...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2013, 18:33:11
Wat draai ik om dan? EHBOfan wil levens redden tot aan de voorbehouden handelingen. Je hebt dan voldoende aan ademweg vrijmaken, beademen, hartmassage en een slagaderlijke bloeding stelpen.

Zuurstof toedienen door een EHBO-er vind ik idiotie ten top. Het is een risicovolle handeling die zelden nodig zal zijn bij eerste hulp.

Ballonbeademing is een moeilijk aan te leren vaardigheid en mond-op-mond beademing is dat niet.

Voorbeelden van Rescue zijn offtopic, het is een schaamteloze reclametekst over BHV opleidingen die helemaal niets te maken hebben met het onderwerp van dit topic, het gaat hier om de EHBO opleiding.

1. Welke EHBO opleiding,  Die van het Oranje Kruis ?. First Aid International. Rode Kruis, Medic First Aid, DAN Europe, LPEV, nedcert of al die andere die ik nog niet genoemd hebt?
2. zowel het Oranje kruis, geeft zuurstof eerste hulp, in de waterongevallen module.
3. Diverse Eerste Hulp programma's bieden die leerstof aan,  alleen niet in de basis leermodule.
4. De ERC beveelt het specifiek aan voor specifieke omstandigheden, zoals drenkelingen, moeilijk bereikbare locaties.  
5. Er zijn vele denkbare omstandigheden, dat uitgebreidere vormen van eerste hulp, (noodzakelijk, zoniet wenselijk zijn.)  En er word al jaren in les gegeven aan die doelgroepen.  Niets nieuws onder de zon dus, en niet offtopic.

Eerste Hulp is jaren geen eenheidsworst meer..


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2013, 18:38:54
De discussie gaat over het Oranje Kruis wat volgens de starter van deze discussie ontoereikend is.

Een aantal mensen geeft aan dat ze hooguit wat meer uniformiteit wensen. EHBO zie ik als eerste hulp bij de huis-, tuin-, en keukenongevallen.

Daarbij heb je geen zuurstof nodig en een beademingsballon zal ook niet zoveel bijdragen aan kwaliteitsverbetering van de EHBO.

Gereutel over specifieke ongevallen bij Fokker of avonturen van de reddingsbrigade hebben weinig te maken met gewoon standaard EHBO.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2013, 18:39:42
Het denken dat EHBO-ers niets of zeer weinig mogen komt voornamelijk uit de medisch opgeleide forumleden.
Raar, want veel verpleegkundigen klussen in de BHV en EHBO sector flink bij.
Kijk dus eens even in de spiegel bij jezelf en van je beroepsgroep.

Ik denk dat het veranderen of verbeteren van de huidige EHBO opleidingen welhaast onmogelijk is omdat bestaande visies niet zo maar om te buigen zijn, als ze al om te buigen zijn.
Meer heil zie ik in nieuwe opleidingen als van het rode kruis (EFAC) en lpev. Hebben geen last van oud zeer maar volgen internationale standaarden. Blijven hangen en wachten op verfrissende ideeen van de huidige standaard EHBO opleidingen zit er voorlopig echt niet in.
Het volgen van een EHBO opleiding moet aan de te verwachten risico's gekoppeld zijn en niet zoals nu de standaard EHBO omdat iedereen dat doet.

Wat Rescue aanhaalt over zuurstof is een goede voorbeeld hoe men denkt in de medische wereld over het geven van zuurstof door leken.
De noodzaak om in specifieke omstandigheden iemand zuurstof te geven is groot om slachtoffers van o.a. chemische ongevallen een overlevingskans te bieden.
Wachten op de ambulancezorg die nog niet kan helpen omdat er nog niet is ontsmet (oid) is belachelijk, zeker als zuurstof geven geen voorbehouden handeling is.
In de duiksport is elke instructeur getraind in het geven van zuurstof. Er vallen tientallen doden meer als zij moeten wachten op de ambulance die uiteindelijk (>15 minuten) zuurstof kan geven.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we