Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?

Auteur Topic: Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?  (gelezen 27975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2013, 19:53:48
Het denken dat EHBO-ers niets of zeer weinig mogen komt voornamelijk uit de medisch opgeleide forumleden.
Raar, want veel verpleegkundigen klussen in de BHV en EHBO sector flink bij.
Kijk dus eens even in de spiegel bij jezelf en van je beroepsgroep.
Ik denk dat wij, de medisch opgeleide forumleden, heel goed weten dat de wet een EHBO'er zonder BIG registratie niets in de weg staat om voorbehouden en risicovolle handelingen ge verrichten. En dat is zorgelijk, want die vaardigheden zijn niet voor niets binnen de genoemde beroepsgroep voorbehouden aan mensen die bekwaam en bevoegd zijn.

Wat Rescue aanhaalt over zuurstof is een goede voorbeeld hoe men denkt in de medische wereld over het geven van zuurstof door leken.
...
Het risico van een bepaalde handeling moet worden afgewogen tegen de voordelen. Het is altijd een beetje makkelijk om als leek te roepen dat de medische beroepsgroep niet zo moet zeuren. Je hebt immers geen last van de complicaties die je veroorzaakt. Het zou EHBO'ers en first responderen (en alle andere vage termen) sieren als men eens wat meer stil zou staan bij de risico's en de verantwoordelijkheid die men jegens het slachtoffer heeft. Er zijn best handelingen die een beperkte groep lekenhulpverleners kunnen worden aangeleerd. Maar dan wel door een deskundige instructeur, met medische scholing.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2013, 19:58:36
...

Eerste Hulp is jaren geen eenheidsworst meer..
Gelukkig maar. Het is echter ook de zwakte van de EHBO-wereld en alle vormen die niet vallen onder het medisch beroep.

Want wat een EHBO'er nu precies is, weet niemand meer. Laat staan dat 'titels' als first responder wat zeggen. Er lijkt meer en meer behoefte te ontstaan over duidelijke omschrijvingen en niveau's.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2013, 20:08:05
Ik denk ook niet dat we het hogere niveau van hulpverlening als Leek moeten zoeken in meer skills en handelingen, maar in een veel breder begrip van het hoe en waarom (en waarom niet) van de handelingen die we in de basiscursussen protocollair ingestampt krijgen. Snap waarom je iemand in de stabiele zijligging legt, en waarom niet en wat de alternatieven zijn. Zorg dat je van dat wat je kunt doen precies weet wanneer en waarom en dat je het kunt uitleggen en communiceren, zo kun je je hulp als (evenementen)ehbo-er nog beter maken, het proces van aankomst bij SO tot vertrek (zelfstandig/met ambulance) zo soepel mogelijk maken en proberen een ernstig SO op zijn minst stabiel proberen te houden tot de Profs arriveren.
Het beter en sterker maken zit meer in begrip, kennis, communicatievaardigheden en menselijkheid, dan in meer skills.

Afhankelijk van de omgeving waar je in hulpverleent kunnen aanvullende skills noodzakelijk zijn, echter bij de "huis tuin en keuken " evenementen in NL (dancefeesten, festivals etc.) is dat echt niet nodig.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2013, 20:12:07
Ik denk dat wij, de medisch opgeleide forumleden, heel goed weten dat de wet een EHBO'er zonder BIG registratie niets in de weg staat om voorbehouden en risicovolle handelingen ge verrichten. En dat is zorgelijk, want die vaardigheden zijn niet voor niets binnen de genoemde beroepsgroep voorbehouden aan mensen die bekwaam en bevoegd zijn.
Het risico van een bepaalde handeling moet worden afgewogen tegen de voordelen.

Absoluut mee eens, daarom is een kwaliteitsysteem over de diensten die men aanbied wel nodig..

Gelukkig maar. Het is echter ook de zwakte van de EHBO-wereld en alle vormen die niet vallen onder het medisch beroep.

Want wat een EHBO'er nu precies is, weet niemand meer. Laat staan dat 'titels' als first responder wat zeggen. Er lijkt meer en meer behoefte te ontstaan over duidelijke omschrijvingen en niveau's.
 

Precies, de gebruikte terminologie zegt niet veel, over de inhoud van de dienst of de kwaliteit van de zorg.  (training is maar een relatief klein deel van de kwaliteit van zorg die geleverd  moet worden.)

Onderdeel van de kwaliteit van zorg, is nu juist de ketenzorg. en dat moet je ook inregelen, inclusief een feedback en evaluatie mogelijkheid van incidenten.
Losse Eerste hulpverleners die dit op individuele titel gaan doen, heeft niet langer mij voorkeur.
Zuurstof geven als losse eerste hulpverlener is zinloos..  het duikbuddy paar misschien uitgezonderd..  In alle andere gevallen hebben we het over dienstverlening en niet over passantenhulpverlening.

De oorspronkelijk vraag, was moet de kwaliteit van de basis eerste hulpverlening (in dit geval blijkbaar van het oranje kruis.) anders..   Wat mij betreft hangt dat van de doelgroep af..  
In de basis mag van mij, precies zoals dat in vele andere nederlandstalie eerste hulp boekjes al wel het geval is, meer ABCDE methodiek.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2013, 20:45:07
Ik denk ook niet dat we het hogere niveau van hulpverlening als Leek moeten zoeken in meer skills en handelingen, maar in een veel breder begrip van het hoe en waarom (en waarom niet) van de handelingen die we in de basiscursussen protocollair ingestampt krijgen. Snap waarom je iemand in de stabiele zijligging legt, en waarom niet en wat de alternatieven zijn. Zorg dat je van dat wat je kunt doen precies weet wanneer en waarom en dat je het kunt uitleggen en communiceren, zo kun je je hulp als (evenementen)ehbo-er nog beter maken, het proces van aankomst bij SO tot vertrek (zelfstandig/met ambulance) zo soepel mogelijk maken en proberen een ernstig SO op zijn minst stabiel proberen te houden tot de Profs arriveren.
Het beter en sterker maken zit meer in begrip, kennis, communicatievaardigheden en menselijkheid, dan in meer skills.

Afhankelijk van de omgeving waar je in hulpverleent kunnen aanvullende skills noodzakelijk zijn, echter bij de "huis tuin en keuken " evenementen in NL (dancefeesten, festivals etc.) is dat echt niet nodig.

Ik denk dat je hier de kern raakt en de kwaliteit een enorme boost kunt geven. EHBO-land is daar over het algemeen nog niet op ingericht getuige de kwaliteit van vele EHBO-instructeurs.

Remroof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2013, 20:56:45
Ik denk dat je hier de kern raakt en de kwaliteit een enorme boost kunt geven. EHBO-land is daar over het algemeen nog niet op ingericht getuige de kwaliteit van vele EHBO-instructeurs.

Remroof

Ik kan me ook goed vinden in het betoog van Golly.

Misschien kunnen EHBO verenigingen ook iets doen op terrein van preventie. AED burgerprojecten zijn troef en geeft aan dat EHBO verenigingen meer willen doen. Afgelopen weken zijn twee onderzoeken verschenen, een onderzoek over jonge ouders die niet goed voorbereid zijn op hun eerste kindje (geen traphekje en giftige vloeistoffen binnen bereik van ukkies). Een tweede onderzoek ging over ouderen die vaak struikelen over kleedjes, in de badkamer, etc. Voor een bejaarde is het breken van een heup vaak een doodvonnis. Door dit soort preventieprojecten kan je meer levens redden dan met extra aangeleerde handelingen zoals ballonbeademing of zuurstof gebruiken bij gangbare huis-, tuin- en keukenongevallen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2013, 21:16:51
Mogen, moeten, willlen...

Als eerste hulpverlener ben je niet tuchtrechtelijk aansprakelijk volgens de wet BIG, omdat je niet in het BIG register bent opgenomen. Je 'mag alles', op voorbehouden handelingen na. Moet je dat willen?
Het moge duidelijk zijn dat heel veel hulpverleners graag meer willen... zuurstof, assisteren bij medische handelingen, ballon-beademen, monitoren aansluiten...
Mijn ervaring op het evenementen-terrein is dat als puntje bij paaltje komt, eerste hulpverleners toch snel bij de arts aankloppen om even mee te beoordelen. Ik houd ze er bij betrokken, laat zien wat ik doe, denk hard op etc. Ik zie zelden of nooit EHBO-ers maar wat aanklooien als er meer ervaren hulp is, die wordt er dan wel bij geroepen.
Hoewel het dan wel heel leuk is om heel veel handelingen er bij te trainen, vraag ik me oprecht af wat de meerwaarde is: Zonder arts of pleeg om je metingen te interpreteren of behandelen heb je er niets aan, en in alle eerlijkheid: Ik vertrouw de gemeten waarden van EHBO-ers niet: ik meet alles opnieuw. Een van de dingen die ik heb geleerd op evenementen is dan ook een enorme zelfredzaamheid om snel alles zelf te meten en klaar te maken :)

Ik snap de behoefte -vanuit de hobby- van veel hulpverleners om meer te leren, en daarin schiet het OK echt te kort omdat het een basic opleiding is. Ik weet alleen nog niet zo goed wat een goede EHBO-plus opleiding moet bevatten wil je er echt iets aan hebben.
Arts  www.alphalog.nl


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2013, 22:06:49
Mbt het verbeteren aan de EHBO opleiding, ik zou zeggen een 2jaarlijkse competitie toets voor het verlengen van het EHBO diploma en dan heb ik het niet over de eenmalige huis, tuin en keuken EHBO cursussen maar over de EHBO'ers die hun wekelijkse lessen volgen en ingezet worden op evenementen. Nu kan je 30 jaar geleden je EHBO diploma hebben gehaald en vervolgens nooit meer getoetst zijn. Je lessen volgen is voldoende voor verlengen van je ok diploma.
Ik kan genoeg voorbeelden opnoemen van collega EHBO'ers waarmee ik op hulpverlening wordt gestuurd maar waar enige basis kennis ver te zoeken is helaas.
Nurse powerrrrr


helm

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2013, 22:24:03
Nu kan je 30 jaar geleden je EHBO diploma hebben gehaald en vervolgens nooit meer getoetst zijn. Je lessen volgen is voldoende voor verlengen van je ok diploma.

Is dit echt waar??

Ik had geen idee. Bij nedcert wordt je elk jaar praktisch en theoretisch getoetst. Ben je niet geslaagd dan ben je je certificaat kwijt.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2013, 22:28:09
Is dit echt waar??

Ik had geen idee. Bij nedcert wordt je elk jaar praktisch en theoretisch getoetst. Ben je niet geslaagd dan ben je je certificaat kwijt.

Bij NedCert wel, maar bij de gemiddelde EH/RK-club met oranje kruis niet.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.