Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?

Auteur Topic: Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?  (gelezen 27968 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #30 Gepost op: 10 maart 2013, 22:29:48
Is dit echt waar??

Ik had geen idee. Bij nedcert wordt je elk jaar praktisch en theoretisch getoetst. Ben je niet geslaagd dan ben je je certificaat kwijt.

Je kunt zelfs de situatie krijgen dat je diploma niet wordt verlengd omdat je de herhalingslessen niet hebt gevolgd. Wat je verder allemaal gedaan hebt om competent te blijven is dan niet aan de orde...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #31 Gepost op: 10 maart 2013, 22:53:20
Is dit echt waar??

Ik had geen idee. Bij nedcert wordt je elk jaar praktisch en theoretisch getoetst. Ben je niet geslaagd dan ben je je certificaat kwijt.

Helaas wel ja!
Nurse powerrrrr


helm

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 10 maart 2013, 22:59:48
Helaas wel ja!

Die club kan je dan toch van geen kanten serieus nemen. Daar wil je toch niet eens mee geassocieerd worden.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2013, 00:08:40
Die club kan je dan toch van geen kanten serieus nemen. Daar wil je toch niet eens mee geassocieerd worden.
Voor sommige EHBO-ers is het een uitkomst... en ook die staan op evenementen.
Arts  www.alphalog.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #34 Gepost op: 11 maart 2013, 06:10:12

Als een EHBO'er behoefte heeft aan verdere opleiding met als doel "enige meerkennis" is dat op zich een prima idee, maar hoe ver wil daar nu in gaan? Het onderkennen van "cruciale levensbedreigende stoornissen en letsels"? Waar heb je het in hemelsnaam over?

Ik ben reuze benieuwd wat voor voorstelling van zaken je daar nu bij hebt.

Expert.





De behoefte aan meer dan OK getrainde EHBO-ers moet de lezers van dit forum toch wel duidelijk zijn of worden. Je kan het maatschappelijk niet verantwoorden als elke EHBO-er slechts op het steeds verder dalende niveau van het OK blijft zitten.

Hoever een EHBO-er mag gaan, dat lijkt me duidelijk - tot aan de voorbehouden handelingen. De grote aantekening die ik daarbij zet is dat hoe meer handelingen des georganiseerder en het scheppen van (rand)voorwaarden er aan een EHBO opleiding moeten zitten. En onder welke naam een EHBO-er rond loopt is eigenlijk helemaal niet interessant, wel de kwaliteit van opleiding, training en oefening.

Indien een opgeleide EHBO-er levensbedreigende letsels niet kan inschatten door gebrek aan achtergrondkennis of door onvoldoende training is dat een uitermate en jammerlijk gemiste kans om iemands leven te redden.


Boeiend. Je stelt een vraag over het onderkennen van "cruciale levensbedreigende stoornissen en letsels" door EHBO'ers en je krijgt vervolgens een antwoord over "maatschappelijk verantwoorde EHBO". Cruciale levensbedreigende stoornissen en letsels en maatschappelijk verantwoorde EHBO? Dan wordt het toch hoog tijd voor een reality check. Vervolgens leg je de grens bij voorbehouden handelingen en je zinspeelt op een gevoel van schuld door het ontbreken van voldoende kennis om iemand het leven te redden.

Hier begrijpen mensen namelijk helemaal niets van en dit is nu precies de reden waarop veel professionals hun mening over EHBO'ers baseren. Daarmee doe je de "gewoon goed bedoelende" EHBO'er in mijn ogen zeer ernstig tekort. De term "EHBO" is voor het grote publiek heel erg herkenbaar en de burger weet ongeveer wat men van zo iemand mag verwachten. Die naamgeving is daarmee juist van buitengewoon groot belang. EHBO is namelijk heel erg eenvoudig en daarmee buitengewoon doeltreffend. Dat is de werkelijk kracht van EHBO!

Expert.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #35 Gepost op: 11 maart 2013, 08:14:08
Ben zo'n 16 jaar EHBO'er geweest en als zodanig met name actief geweest binnen het BHV-gebeuren. Wat hiervoor werd geschreven klopt: na het behalen van het diploma is het t.b.v. de tweejaarlijkse verlenging van dat diploma, verplicht gesteld om een minimum-aantal herhalingslessen per jaar te volgen. In mijn bedrijf (overheidsinstelling) was het daarnaast mogelijk om deel te nemen aan 'interdepartementale' BHV-wedstrijden. Voor het overige was 'praktijkervaring' in de zin van EHBO' er zijn bij evenementen e.d. of een jaarlijkse test/toets niet verplicht.

Daarbij is het Oranje Kruisboekje in mijn ogen een pure basis waarmee je tijdens specifieke evenementen niet echt goed uit de voeten kan. Zelf heb ik bijv. na het behalen van mijn EHBO-diploma o.a. een aantal maal op een strandpost van de EHBO dienst gedaan. Ik moet zeggen: als ik daar alleen had gestaan, dus zonder ervaren EHBO' ers erbij, zou ik bij sommige zaken echt met de handen in het haar hebben gestaan. Zo kwam er iemand op de Post die in zee op een Pieterman had gestaan (klein visje met stekels op de rug). Gebeurt bijna nooit (visje zwemt hoofdzakelijk bij Portugal/Spanje heb ik mij laten vertellen), maar wij kregen ermee te maken. Blijkt dat je in afwachting van de ambulance de voet dan in zo warm mogelijk water moet houden. Had ik dus mooi niet geweten.

En zo is er bij elk soort evenement weer andere kennis benodigd. Vierdaagse vergt weer veel meer kennis van voetletsels, blaren en bij dancefeesten heb je weer meer te maken met drugs, alcoholgebruik etc.

Ondanks de basiskennis op grond van het OK-boek worden EHBO' ers, die vaak nog niet voor 'hete vuren' hebben gestaan, toch op anderen afgestuurd die in voorkomend geval in nood verkeren.

Waar ik voor pleit is om EHBO' ers als onderdeel van hun opleiding stage te laten lopen op een EHBO-post bij een evenement en dat ook voorwaarde te laten zijn voor de tweejaarlijkse verlenging. Daarbij ook jaarlijks als onderdeel van de herhalingslessen een test af laten nemen. Het risico is momenteel te groot dat BHV' ers die eigenlijk nog nooit echt in actie zijn hoeven komen omdat zij bijv. op een rustige kantoorafdeling werken, ineens met allerlei heftige taferelen te maken kunnen krijgen waarbij zij ineens ontzettend dichtslaan.

Ik heb gemerkt dat een fiks aantal EHBO' ers als zodanig wordt opgeleid omdat zij daartoe aangewezen worden zodat het bedrijf waar zij werken aan ARBO-normen kan voldoen. Datzelfde bedrijf wil haar mensen zo min mogelijk missen t.b.v. herhalingslessen en oefeningen e.d. Daar ligt ook vaak het probleem, ook qua motivatie.

Maar ik geef dus grif toe dat een verpleegkundige op een ambulance eigenlijk nimmer zal weten wat het opleidingsniveau is van de EHBO' er met wie hij/zij te maken krijgt. Wellicht dat bovenstaande voorstellen hierin iets kunnen veranderen.

Ik pleit overigens zeker niet voor uitbreiding van bevoegdheden van EHBO' ers. Net zo min ik bijvoorbeeld tijdens mijn 12-jarige 'carrière' bij de dierenambulance zou hebben gepleit voor het uitrusten daarvan met OGS. Daarvan zeg ik 'schoenmaker, blijf bij je leest'.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #36 Gepost op: 11 maart 2013, 08:16:18
Discussie over coniotomie verplaatst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72495


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 16 maart 2013, 16:14:14
eerste hulpverleners, beschikken over de  kunde, de kennis, het inzicht, en de  bevoegdheden,
om met de beschikbare hulpmiddelen de hulp,
waaraan behoefte is, te kunnen en mogen verlenen, op een wijze, die aansluit op de professionele  hulpverlening

als de professionele hulpverleners ter plaatse zijn, en er is behoefte aan hulp, voer dan alleen jouw opdracht(en) uit


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #38 Gepost op: 16 maart 2013, 16:30:50
en de burger weet ongeveer wat men van zo iemand mag verwachten.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De SEH word meestal EHBO genoemd door de burger. Maar ook (huis)artsen en VPK's hebben het daarover. Ik merk steeds vaker op evenementen dan er verwacht word door slo's dat wij het zelfde kunnen als in de 'EHBO' van het ziekenhuis. Als we dan zeggen van niet dan word je vaak erg argwanend aangekeken. Ik zou graag zien dat de SEH weer genoemd word naar wat het is, de afdeling Spoedeisende hulp. Als de professionals daar mee beginnen dan volgt de rest vanzelf wel.
(Dit is mijn persoonlijke ervaring. Ik weet niet hoe het voor anderen is.)

Dat neemt niet weg dat ik geen voorstander ben van EHBO plus ofzo. Helemaal niet. We zijn EHBO'ers en we moeten niet de ambitie hebben om een verzameling te worden van EHBO'er, halve VPK, kwart arts en wat al niet meer.

Ik zou liever zien dat je in een opleiding EHBO (of beter evenementenhulpverlener) meer leert over de reden van je handelen. Elke EHBO'er weet hoe hij een bepaalde handeling uit moet voeren. Maar vraag ze niet naar de reden erachter. Dat weten ze meestal niet. Achtergrond informatie over de handeling die je moet uitvoeren wel, meer handelingen zoals waardes meten of zuurstof toedienen absoluut niet.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #39 Gepost op: 16 maart 2013, 21:51:18
Is dit echt waar??

Ik had geen idee. Bij nedcert wordt je elk jaar praktisch en theoretisch getoetst. Ben je niet geslaagd dan ben je je certificaat kwijt.

Het kan erger. Een EFR instructeur behoudt zijn instructeursbevoegdheid zolang hij jaarlijks zijn lidmaatschapsfee betaalt. Ik ken er één die in 2003 instructeur werd en toen nooit meer een update gevolgd heeft. Laatste cursus die hij gaf (in 2011), es nog steeds volgens het 2 om 15 protocol.

Er is een duikschool die gastouderbureaus aanbied iemand tot efr-instructeur op te leiden zodat die voortaan zelf de gastouders kan opleiden. Dan maak ik me als moeder dus zorgen over de waarborging van de kwaliteit.


Overigens wordt de efr-cursist helemaal nooit getoetst. Deelname aan de cursus (een middagje) is voldoende voor een certificaat.