Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?

Auteur Topic: Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?  (gelezen 27979 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 16 maart 2013, 22:27:58
Het kan erger. Een EFR instructeur behoudt zijn instructeursbevoegdheid zolang hij jaarlijks zijn lidmaatschapsfee betaalt. Ik ken er één die in 2003 instructeur werd en toen nooit meer een update gevolgd heeft. Laatste cursus die hij gaf (in 2011), es nog steeds volgens het 2 om 15 protocol.

Er is een duikschool die gastouderbureaus aanbied iemand tot efr-instructeur op te leiden zodat die voortaan zelf de gastouders kan opleiden. Dan maak ik me als moeder dus zorgen over de waarborging van de kwaliteit.


Overigens wordt de efr-cursist helemaal nooit getoetst. Deelname aan de cursus (een middagje) is voldoende voor een certificaat.

Tja, iedere organisatie kan zijn eigen "eisen" stellen.
Voor de certificaten eerste hulp voor gastouders gelden trouwens wettelijke eisen.


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #41 Gepost op: 17 maart 2013, 20:38:59
EFR is voor gastouders een erkend certificaat (erkend door NIBHV en NIKTA en daarmee ook door het ministerie).

Het staat voor emergency first respons, maar ik neem aan dat met die first responders die hier genoemd worden als ehbo+ iets anders bedoeld wordt?


helm

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 17 maart 2013, 21:43:23
nibhv staat niet in een wet. Certificaten van NedCert, OK, nikta, lpev wel.


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #43 Gepost op: 18 maart 2013, 04:13:04
Een aantal opleidingsinstituten maken gebruik van de "Nikta omweg".
Zij leiden de cursisten op met hun eigen opleiding en laten met een kleine Nikta toets de cursisten certificeren. Dat is dus niet de bedoeling van de regeling.
O.a. EFR heeft voor deze omweg gekozen en omzeilen hiermee de gestelde eisen.


helm

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2013, 09:53:44
scheiding tussen opleiding en toets/certificering is juist wel een eis. Dus het is goed geregeld zo.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #45 Gepost op: 29 maart 2013, 09:41:19
nibhv staat niet in een wet. Certificaten van NedCert, OK, nikta, lpev wel.

Kun je mij eens de verwijzing geven naar waar dat staat. Ik kan het niet vinden of zoek blijkbaar verkeerd.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


helm

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 29 maart 2013, 10:52:52
Regeling Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #47 Gepost op: 31 augustus 2015, 11:38:45
EHBO-vaardigheden objectiever toetsen

EHBO-cursussen in Nederland zouden allemaal afgesloten moeten worden met een onafhankelijke theorie- en praktijktoets. Dat kan volgens het Oranje Kruis door verschillende bestaande instituten worden afgenomen. Om te voorkomen dat slagers hun eigen vlees keuren is invoering van onafhankelijke certificering van EHBO-diploma's noodzakelijk, bevestigde een woordvoerster berichtgeving in De Telegraaf.
lees verder


helm

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 31 augustus 2015, 12:20:36
Gaat niks worden, het is altijd op basis van vrijwilligheid. Zonder dwingende wetgeving wordt het niks. En als die er al zou komen staat het vervolgens iedereen vrij om ook te certificeren.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #49 Gepost op: 31 augustus 2015, 13:49:38
Citaat van: René van der Helm link=msg=1369805 date=1441016436

Gaat niks worden, het is altijd op basis van vrijwilligheid. Zonder dwingende wetgeving wordt het niks. En als die er al zou komen staat het vervolgens iedereen vrij om ook te certificeren.


Los daarvan is het idee niet slecht.