Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?

Auteur Topic: Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?  (gelezen 27974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 31 augustus 2015, 14:51:10
Citaat van: Expert link=msg=1369824 date=1441021778
Los daarvan is het idee niet slecht.

Rijschool "Het Blije Rijdertje" uit Tubbergen het rijexamen laten afnemen en de afgifte rijbewijzen laten verzorgen, eventueel met een aantal branchegenoten vinden we ook geen geen goed plan.

Waarom geen afdeling van Ministerie VWS dat als soort CBR de exameneisen bepaalt en erkenning EHBO-diploma (net als een rijbewijs)?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #51 Gepost op: 31 augustus 2015, 15:51:09
Citaat van: Oma link=msg=1369832 date=1441025470

Rijschool "Het Blije Rijdertje" uit Tubbergen het rijexamen laten afnemen en de afgifte rijbewijzen laten verzorgen, eventueel met een aantal branchegenoten vinden we ook geen geen goed plan.

Waarom geen afdeling van Ministerie VWS dat als soort CBR de exameneisen bepaalt en erkenning EHBO-diploma (net als een rijbewijs)?


Precies, dat haal je ook vrijwillig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 31 augustus 2015, 16:17:24
Citaat van: Expert link=msg=1369844 date=1441029069
Precies, dat haal je ook vrijwillig.

Iedereen weet ook wat je mag verwachten als iemand in bezit moet zijn van B-rijbewijs.

In Nederland is de situatie dat overheden een vergunning afgeven voor evenement, waarbij de vergunningverlener advies vraagt van andere overheidsorganen (GHOR) die inzet eisen van evenementenhulpverleners met EHBO-diploma terwijl ze niet weten wat ze eisen. Ik vind dat best bizar.


helm

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 31 augustus 2015, 16:41:45
Citaat van: Expert link=msg=1369824 date=1441021778
Los daarvan is het idee niet slecht.

Prima maar reeds bestaand idee. Onafhankelijke EHBO examinering en certificering is er al zo'n 15 jaar (NedCert Certificering). Je moet echter niet de illusie hebben dat je dat een monopolie geeft en iedereen dan ook perse jou certificaat moet hebben. Dus uiteindelijk blijven er diverse certificatiesystemen naast elkaar bestaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 31 augustus 2015, 16:50:30
Citaat van: René van der Helm link=msg=1369855 date=1441032105
Prima maar reeds bestaand idee. Onafhankelijke EHBO examinering en certificering is er al zo'n 15 jaar (NedCert Certificering). Je moet echter niet de illusie hebben dat je dat een monopolie geeft en iedereen dan ook perse jou certificaat moet hebben. Dus uiteindelijk blijven er diverse certificatiesystemen naast elkaar bestaan.

NedCert kan net als een rijschoolhouder cursisten klaarstomen voor een examen dat ze niet zelf afnemen, als je cursist slaagt is er sprake van erkenning (net als een rijbewijs).

Het staat NedCert vrij om zich te onderscheiden van andere aanbieders of extra opleiding te geven. Iemand met een b-rijbewijs staat het namelijk vrij om bijv. een slipcursus te volgen, CBR zal zich niet bemoeien met examencriteria of erkenning van dit soort extra certifcaten.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #55 Gepost op: 31 augustus 2015, 17:40:32
Op het moment dat je wettelijk gaat vaststellen en toetsen of iemand een EHBO-diploma verdient maak je de stap om een EHBO-diploma te halen denk ik een stuk groter en dit is ook weer niet de bedoeling.

Je zou kunnen gaan denken aan verschillende constructies voor 'huis-, tuin- en keukenEHBO' en 'EHBO bij evenementen'. De eerste haal je gewoon volgens het huidige systeem, het tweede haal je bij een onafhankelijk orgaan welke toetst volgens wettelijk vastgelegde normen. Hieraan zou je dan ook een vervaldatum met herexamen (soort profcheck) aan vast kunnen maken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


helm

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:05:41
Citaat van: Oma link=msg=1369858 date=1441032630
NedCert kan net als een rijschoolhouder cursisten klaarstomen voor een examen dat ze niet zelf afnemen, als je cursist slaagt is er sprake van erkenning (net als een rijbewijs).

Het staat NedCert vrij om zich te onderscheiden van andere aanbieders of extra opleiding te geven. Iemand met een b-rijbewijs staat het namelijk vrij om bijv. een slipcursus te volgen, CBR zal zich niet bemoeien met examencriteria of erkenning van dit soort extra certifcaten.

Nee, zo mag het niet. Opleiders leiden op. De certificatie-instelling (CI) (NedCert in jou voorbeeld) certificeert. Examineren en certificeren door de CI kan ook.
    
Citaat van: Job45 link=msg=1369866 date=1441035632
Op het moment dat je wettelijk gaat vaststellen en toetsen of iemand een EHBO-diploma verdient maak je de stap om een EHBO-diploma te halen denk ik een stuk groter en dit is ook weer niet de bedoeling.

Ik geloof nooit dat er een Rijksdiploma EHBO gaat komen.

Citaat van: Job45 link=msg=1369866 date=1441035632
Je zou kunnen gaan denken aan verschillende constructies voor 'huis-, tuin- en keukenEHBO' en 'EHBO bij evenementen'. De eerste haal je gewoon volgens het huidige systeem, het tweede haal je bij een onafhankelijk orgaan welke toetst volgens wettelijk vastgelegde normen. Hieraan zou je dan ook een vervaldatum met herexamen (soort profcheck) aan vast kunnen maken.

Zoals ik eerder schreef, dat is er dus al een tijdje.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:41:08
Citaat van: René van der Helm link=msg=1369869 date=1441037141
Nee, zo mag het niet. Opleiders leiden op. De certificatie-instelling (CI) (NedCert in jou voorbeeld) certificeert. Examineren en certificeren door de CI kan ook.
    
Ik geloof nooit dat er een Rijksdiploma EHBO gaat komen.

Zoals ik eerder schreef, dat is er dus al een tijdje.

Hoezo, zo mag het niet? Het is even een wetje door parlemenent jassen of misschien kan het wel met een algemene maatregel van bestuur.

Ik vind het vreemd als de overheid per vergunning aanwezigheid van EHBO eist terwijl men geen flauw benul heeft wat men precies eist.


helm

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 31 augustus 2015, 18:51:50
Citaat van: Oma link=msg=1369874 date=1441039268
Hoezo, zo mag het niet? Het is even een wetje door parlemenent jassen of misschien kan het wel met een algemene maatregel van bestuur.

Aha, zo bedoel je. Ja, dat kan. Ik bedoelde wanneer je als CI werkt volgens de internationale norm voor persoonscertificering.

Citaat van: Oma link=msg=1369874 date=1441039268
Ik vind het vreemd als de overheid per vergunning aanwezigheid van EHBO eist terwijl men geen flauw benul heeft wat men precies eist.

Dat is inderdaad vreemd maar dat komt waarschijnlijk door het feit dat ze denken te weten wat ze eisen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #59 Gepost op: 1 september 2015, 10:17:56
In de "Regeling Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen" worden al inhoudelijke eisen gesteld aan de EHBO voor geregistreerde gastouders en dient er onafhankelijke toetsing/examen plaats te vinden.
Zelfs in deze gestelde wettelijke eisen van deze regeling is het praktijkverschil in kwaliteit zeer groot, mede gezien de door deze organisaties zelf opgegeven opleidingstijden welke variëren van slechts een paar uurtjes theorie met een uurtje praktijk (? ? ?), tot meerdere dagdelen.

De enigste organisaties die echt onafhankelijk van de opleiders examineren (geen eindtoetsing door de eigen instructeur oid.) zijn Nedcert, LPEV en het Oranje Kruis. Toetsing en certificering door andere in deze regeling genoemde organisaties is naar mijn mening een vorm van handje-klap om de zaken op papier in orde te hebben. :-\
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we