Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?

Auteur Topic: Wat moet er veranderen of verbeteren aan EHBO-opleiding?  (gelezen 28415 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #60 Gepost op: 1 september 2015, 12:31:07
Maar worden deze examens dan echt door een onafhankelijke organisatie afgenomen of gewoon door de eigen organisatie die zegt onafhankelijk te zijn.
Echt onafhankelijk betekent voor mij geen banden met de organisatie. Ook dat betekent dat die organisatie dus ook niet één klant heeft maar meerdere, want met één klant ben je toch wel afhankelijk van die ene klant.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #61 Gepost op: 1 september 2015, 19:18:32
Citaat van: jelte link=msg=1369985 date=1441103467
Maar worden deze examens dan echt door een onafhankelijke organisatie afgenomen of gewoon door de eigen organisatie die zegt onafhankelijk te zijn.
Echt onafhankelijk betekent voor mij geen banden met de organisatie. Ook dat betekent dat die organisatie dus ook niet één klant heeft maar meerdere, want met één klant ben je toch wel afhankelijk van die ene klant.
Zowel voor Nedcert, LPEV en Oranje Kruis geldt de volgende situatie:
Een willekeurige EHBO vereniging of commerciele EHBO opleidingsinstituut organiseert de desbetreffende EHBO opleidingen van Nedcert, LPEV of Oranje Kruis en een willekeurige instructeur verzorgt onafhankelijk van de certificerende organisatie de desbetreffende opleiding.
Een examenteam van Nedcert, LPEV of het Oranje Kruis neemt vervolgens het examen onafhankelijk van de betreffende opleidingsorganisatie en instructeur af.
Hierna worden de cursisten bij goed gevolg gecertificeerd door de betreffende organisatie.

Wat is het begrip onafhankelijk, of geen banden eigenlijk? Hier zijn veel verschillende interpretaties over.
Naar mijn mening is niet-onafhankelijk een situatie waarin een directe collega een leslokaal verderop "onafhankelijk" gaat examineren.
Wel onafhankelijk is een situatie waarin examinatoren een examen afnemen namens de certificerende organisatie en geen directe binding hebben met desbetreffende opleidings organisatie of instructeur welke heeft opgeleid.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #62 Gepost op: 1 september 2015, 22:28:24
Citaat van: Willem D. link=msg=1370044 date=1441127912
Wel onafhankelijk is een situatie waarin examinatoren een examen afnemen namens de certificerende organisatie en geen directe binding hebben met desbetreffende opleidings organisatie of instructeur welke heeft opgeleid.
P.S. Het is de normaalste zaak in de EHBO wereld dat een ehbo-instructeur van bijvoorbeeld EHBO vereniging x bij EHBO vereniging y en z examens afneemt namens de certificerende organisatie.

Zo werkt het ook in alle lagen in de opleidingswereld. Wat voor opleiding dan ook.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #63 Gepost op: 1 september 2015, 23:55:44
Kan wel zo zijn maar dan moeten ze niet roepen onafhankelijke examens want dat is het niet. Het is gewoon een examen die afgenomen wordt door een collega uit dezelfde organisatie als ik het begrijp.
Dan komt het voor mij op hetzelfde neer want nu keurt de slager niet zijn eigen vlees maar dat van een ander filiaal.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #64 Gepost op: 2 september 2015, 08:37:50
Citaat van: jelte link=msg=1370087 date=1441144544
Kan wel zo zijn maar dan moeten ze niet roepen onafhankelijke examens want dat is het niet. Het is gewoon een examen die afgenomen wordt door een collega uit dezelfde organisatie als ik het begrijp.
Dan komt het voor mij op hetzelfde neer want nu keurt de slager niet zijn eigen vlees maar dat van een ander filiaal.
Vanuit deze gedachtegang is geen enkel examen van het Oranje Kruis, LPEV en Nedcert onafhankelijk.
Wat versta je onder een collega uit dezelfde organisatie? Iemand die een examen afneemt in Drenthe maar zelf woont en les geeft in Zeeland, is die dan wel of niet onafhankelijk volgens jouw?
In de praktijk verzorgt een ehbo instructeur ehbo opleidingen van één of meerdere EHBO organisaties (OK,RK,LPEV etc). Dat wil niet zeggen dat zij ook deel uitmaken van die organisaties, zij verzorgen slechts hun ehbo opleidingen. EHBO verenigingen maken toch ook geen deel uit van de Oranje Kruis organisatie, zij mogen zelf wel bepalen welke ehbo opleidingen zij organiseren, en dat hoeft niet persé alleen het Oranje Kruis te zijn.

Het verschil tussen a. ehbo instructeurs welke een willekeurige ehbo verzorgen, en b. ehbo instructeurs die door een certificerende organisatie worden ingehuurd (voor een examinator rol) moet je wel kunnen maken.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #65 Gepost op: 2 september 2015, 11:00:50
Zou wel onafhankelijk kunnen zijn als bv een lpev instructeur het examen afneemt bij het oranje kruis. Je zou om het onafhankelijk te maken dus een organisatie moeten oprichten die weet waar iedereen banden heeft en deze overal laten examineren behalve dan bij zijn eigen organisaties.
Dit gaat niet gebeuren omdat iedereen denkt het beter zelf te kunnen en ik denk dat de kosten te hoog gaan worden.
Er zullen waarschijnlijk dus geen onafhankelijke examens komen hoe wenselijk dit ook zou zijn.
Dus de zelfverklaarde onafhankelijke examens en "echte" diploma's zijn niks meer of minder dan één grote marketing campagne van het oranje kruis.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #66 Gepost op: 2 september 2015, 11:39:35
Ook bij de organisaties met "onafhankelijke toetsing" komen mensen door de examens die er compleet niks van bakken. Zou eerst eens tijd worden om goed inhoudelijk naar de curricula te kijken en anderzijds de nadruk te leggen op effectief handelen in plaats van allerlei "eerste hulp kunstjes" en wijsheden van instructeurs. Het gaat tijdens zo'n cursus vaak veel te veel over zaken die er in de praktijk vrijwel niet toe doen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #67 Gepost op: 2 september 2015, 13:55:36
Citaat van: -Joost- link=msg=1370114 date=1441186775
Ook bij de organisaties met "onafhankelijke toetsing" komen mensen door de examens die er compleet niks van bakken. Zou eerst eens tijd worden om goed inhoudelijk naar de curricula te kijken en anderzijds de nadruk te leggen op effectief handelen in plaats van allerlei "eerste hulp kunstjes" en wijsheden van instructeurs. Het gaat tijdens zo'n cursus vaak veel te veel over zaken die er in de praktijk vrijwel niet toe doen.
Met VCA examens is het ook een grote droevenis.  98uiye

Hoe je ook went of keert, bij elk examen en toetsing van wat voor opleiding of cursus dan ook, er komen altijd ongewenste zwakke broeders doorheen, ondanks alle pogingen om hoge en zware kwaliteitseisen te stellen en te eisen aan de organisatie en aan examenkandidaten.

Gezien de grote verschillen van de eindtermen, doelstellingen en lesmaterialen kan een ehbo instructeur niet zomaar bij een andere organisatie een examen afnemen. Wil je dat wel laten doen, dan is een omscholing nodig. Het OK kent als een van de weinige organisaties geen systeem van erkennen van andere instructeurs onder het mom van "geen inzicht in de kwaliteitsysteem van andere organisaties (?)". Bij het OK zal je dus compleet opnieuw moet beginnen ondanks jarenlange ervaring met vergelijkbare opleidingen. LPEV kent bijvoorbeeld wel een cross-over opleiding voor andere ehbo instructeurs, en het zelfde geldt ook voor Nedcert, Rode Kruis, FAI, EFR en andere ehbo organisaties die wel instructeurs diploma's van andere organisaties erkennen.

Het is ook niet wenselijk om elkaars examens af te laten nemen. De ene organisatie stelt hogere eisen en kent andere eindtermen dan de ander. Dat gaat dus niet zomaar werken, tenzij je als ehbo instructeur/examinator op professionele basis in die specifieke rol van examinator voor die specifieke organisatie kan denken en examineren.

Uit ervaring weet ik ook dat veel (oude) OK instructeurs al jarenlang behoorlijk vastgeroest zitten in het OK stramien en niet of nauwelijks willen, kunnen en/of durven open te staan voor andere inzichten en werkwijzen anders dan die van het OK. Dat is één van de redenen dat er zoveel goedbedoelde "eerste hulp kunstjes en wijsheden" van instructeurs de ronde doen. Die instructeurs kan je met alle goede wil en liefde van de wereld geen LPEV, Rode Kruis, Nedcert, FAI of EFR examen of toetsing laten afnemen zonder bij- of omscholing naar het instructeurschap van LPEV, Rode Kruis, Nedcert, FAI of EFR.

Het oprichten van een EHBO examen organisatie die EHBO examens voor alle (verplicht of vrijwillig ? ? ?) aangesloten partijen afneemt is op zich een goede gedachte, maar staat en valt met de expertise van de examinatoren welke overigens weer uit dezelfde poule van instructeurs van de aangesloten organisaties worden geplukt. Dan is de cirkel dus weer rond, alleen nu met een tussenstap. Dat schiet dus ook niet op.
Hoe krijg je bovendien alle landelijk certificerende partijen op één lijn. De grootste partijen OK en RK hebben nu al "slaande ruzie" over hun wederzijdse erkenningen van hun ehbo en instructeurs certificeringen en opleidingen en drijven daardoor en nog wat kleinigheden steeds verder van elkaar af. Dat is al geen goede basis om een landelijk examen organisatie op te zetten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 2 september 2015, 14:25:18
Citaat van: Willem D. link=msg=1370128 date=1441194936
Bij het OK zal je dus compleet opnieuw moet beginnen ondanks jarenlange ervaring met vergelijkbare opleidingen. LPEV kent bijvoorbeeld wel een cross-over opleiding voor andere ehbo instructeurs, en het zelfde geldt ook voor Nedcert, Rode Kruis, FAI, EFR en andere ehbo organisaties die wel instructeurs diploma's van andere organisaties erkennen.

Dus de OK kader-instructeur kan zo voor NedCert aan de slag? Dat wist ik niet.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #69 Gepost op: 2 september 2015, 16:03:56
Citaat van: René van der Helm link=msg=1370131 date=1441196718
Dus de OK kader-instructeur kan zo voor NedCert aan de slag? Dat wist ik niet.
Dat zeg/bedoel ik ook niet!
Ik neem aan dat jullie ook een soort van omscholing of cross-over kennen, en zeker een bepaalde instroom norm hebben om als instructeur of examinator actief te mogen zijn.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we