Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 90842 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Gepost op: 10 maart 2013, 21:29:43
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72461

Heel even snel een vraagje tussen door, wij hebben met de klas momenteel ook EHBO. En laatst kwam het inbrengen van een pen in de keel (Tracheotomie) door een EHBO'er ook aan bod. Dit is toch ook een voorbehouden handeling? en mag een EHBO/normale burger toch niet uitvoeren? Want er kan een hoop mis gaan tijdens zo'n handeling. Dit vraag ik namelijk omdat de EHBO docente bleef volhouden dat iedereen dit mag doen in een noodsituatie.

Maar wij mogen toch niet verder gaan dan de greep van Heimlich en stoten tussen de schouderbladen?




Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2013, 21:37:33
En laatst kwam het inbrengen van een pen in de keel (Tracheotomie) door een EHBO'er ook aan bod. Dit is toch ook een voorbehouden handeling? en mag een EHBO/normale burger toch niet uitvoeren? Want er kan een hoop mis gaan tijdens zo'n handeling. Dit vraag ik namelijk omdat de EHBO docente bleef volhouden dat iedereen dit mag doen in een noodsituatie.
Geef je docente maar een tik om de oren. Ze moet het daar niet eens over hebben in de les.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2013, 21:42:48
Zal ik doen  ^-^  
Het kwam overigens ter sprake doordat iemand vroeg wat je moets doen als het stoten en de greep niet hielpen.

Maar even voor de goede orde, mag het of mag het niet?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2013, 21:46:32
Heel even snel een vraagje tussen door, wij hebben met de klas momenteel ook EHBO. En laatst kwam het inbrengen van een pen in de keel (Tracheotomie) door een EHBO'er ook aan bod. Dit is toch ook een voorbehouden handeling? en mag een EHBO/normale burger toch niet uitvoeren? Want er kan een hoop mis gaan tijdens zo'n handeling. Dit vraag ik namelijk omdat de EHBO docente bleef volhouden dat iedereen dit mag doen in een noodsituatie.

Maar wij mogen toch niet verder gaan dan de greep van Heimlich en stoten tussen de schouderbladen?

Ik ben blij dat je dit openbaar post. Tot op heden heb ik een aantal keren dit soort vragen gekregen via PM omdat de verzender aangeeft het liever niet publiek te willen posten. Ik weet door PM berichten dat deze instructeur niet de enige is die dit zegt. Hetzelfde geldt voor inwendige hartmassage. De stelling dat alles mag en kan in het uiterste geval om een leven te redden is onzin.

Het zijn voorbehouden handelingen, die zelfs niet iedere arts mag uitvoeren.

Zal ik doen  ^-^  
Het kwam overigens ter sprake doordat iemand vroeg wat je moets doen als het stoten en de greep niet hielpen.

Maar even voor de goede orde, mag het of mag het niet?

NEE


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2013, 21:50:36
Heel even snel een vraagje tussen door, wij hebben met de klas momenteel ook EHBO. En laatst kwam het inbrengen van een pen in de keel (Tracheotomie) door een EHBO'er ook aan bod. Dit is toch ook een voorbehouden handeling? en mag een EHBO/normale burger toch niet uitvoeren? Want er kan een hoop mis gaan tijdens zo'n handeling. Dit vraag ik namelijk omdat de EHBO docente bleef volhouden dat iedereen dit mag doen in een noodsituatie.

Maar wij mogen toch niet verder gaan dan de greep van Heimlich en stoten tussen de schouderbladen?


Heel eerlijk gezegd: Ik, arts, o.a. werkzaam op de SEH, zou me er (op dit moment, met mijn huidige kennis) niet aan wagen. Ik voel me niet bekwaam en het is een hele risicovolle handeling.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2013, 21:59:20
Duidelijk, dat word een Helse discussie Donderdag >:D


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2013, 22:09:30
Ik, arts-assistent op de intensive care, zou het niet in mijn hoofd halen om een naaldconiotomie of tracheotomie te verrichten. Niet in de gecontroleerde omgeving op de IC, en al helemaal niet op straat, met een pen.

Voor de duidelijkheid: Je maakt de trachea (luchtpijp) kapot, je hebt grote kans op forse bloedingen (wat de long in loopt) en met een pen is niet scherp genoeg, dus als je door de huid heen schiet, ga je waarschijnlijk dwars door de luchtpijp de slokdarm in. Daarom mag het niet.

Kloppen, duwen, masseren, blazen... volgens Heimlich!
Arts  www.alphalog.nl


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2013, 22:22:14
Heel even snel een vraagje tussen door, wij hebben met de klas momenteel ook EHBO. En laatst kwam het inbrengen van een pen in de keel (Tracheotomie) door een EHBO'er ook aan bod. Dit is toch ook een voorbehouden handeling? en mag een EHBO/normale burger toch niet uitvoeren? Want er kan een hoop mis gaan tijdens zo'n handeling. Dit vraag ik namelijk omdat de EHBO docente bleef volhouden dat iedereen dit mag doen in een noodsituatie.

Maar wij mogen toch niet verder gaan dan de greep van Heimlich en stoten tussen de schouderbladen?

Als wij het dan hebben over het niveau van de EHBO-instructeurs. Beschamend :'(
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2013, 22:31:52
Ik, arts-assistent op de intensive care, zou het niet in mijn hoofd halen om een naaldconiotomie of tracheotomie te verrichten. Niet in de gecontroleerde omgeving op de IC, en al helemaal niet op straat, met een pen.

Voor de duidelijkheid: Je maakt de trachea (luchtpijp) kapot, je hebt grote kans op forse bloedingen (wat de long in loopt) en met een pen is niet scherp genoeg, dus als je door de huid heen schiet, ga je waarschijnlijk dwars door de luchtpijp de slokdarm in. Daarom mag het niet.

Kloppen, duwen, masseren, blazen... volgens Heimlich!

Een balpen kun je niet door de huid de trachea induwen. Je moet eerst een chirurgische coniotomie uitvoeren. Het omhulsel van balpen zou hooguit kunnen dienen om het gat open te houden. Het met een mesje of iets scherps voor de eerste keer op goed geluk de luchtpijp openen gaat waarschijnlijk niet goed aflopen. In theorie kan het buiten op straat als je een ervaren chirurg bent die honderden tracheotomieen heeft uitgevoerd en je in een situatie komt waarbij het echt niet anders meer kan. Ik durf hier niet eens te zeggen wat ik zal doen, ik kan hooguit zeggen dat ik minder zal aarzelen om wel te snijden als ik denk dat het nodig is. Verder ben ik 67 jaar en nog nooit buiten het ziekenhuis in een situatie gekomen waarbij dit noodzakelijk was.

Inwendige hartmassage is iets wat ik niets zal doen buiten op straat. Overlijdensbriefje invullen houdt de straat schoner.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2013, 22:50:19
Als wij het dan hebben over het niveau van de EHBO-instructeurs. Beschamend :'(

Uit mijn collectie PM berichten weet ik dat het ergens beschreven staat op de Nederlandse wikipedia. Hoe men het moet uitvoeren en dat iedereen het mag in geval van nood.