Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 91907 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2013, 06:47:03

Heel even snel een vraagje tussen door, wij hebben met de klas momenteel ook EHBO. En laatst kwam het inbrengen van een pen in de keel (Tracheotomie) door een EHBO'er ook aan bod. Dit is toch ook een voorbehouden handeling? en mag een EHBO/normale burger toch niet uitvoeren? Want er kan een hoop mis gaan tijdens zo'n handeling. Dit vraag ik namelijk omdat de EHBO docente bleef volhouden dat iedereen dit mag doen in een noodsituatie.

Maar wij mogen toch niet verder gaan dan de greep van Heimlich en stoten tussen de schouderbladen?


Specialagent112,

Dit soort wazige idioten hebben helemaal niets te zoeken voor een klas vol agenten. Dat neemt niemand serieus en daar betalen jullie werkelijk voor? Direct inrekeken, opsluiten en vlot laten beoordelen door een psychiater voor een reality check.

Ooit gehoord van een H-MMT die in zo'n situatie een ambulancebemanning ondersteuning biedt, bij iets wat ze hooguit een keer meemaken in hun loopbaan. Binnen de setting van het H-MMT komt een paar keer per jaar voor. Daartoe beschikt een H-MMT over een speciaal geprepareede set. Daarmee heb je met enige ervaring en handigheid, in ongveer anderhalve minuut, middels een zogenaamde chirurgische crycothyrotomie, definitieve controle over de luchtweg.

Veel plezier donderdag!

Expert.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2013, 08:10:59
Daartoe beschikt een H-MMT over een speciaal geprepareede set.


In iedere ALS koffer van de GNK-c zit een coniotomieset.

http://als.jschenk.org/


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2013, 08:22:52
Deze instructeur heeft ze niet allemaal op een rijtje geloof ik. Nu heb ik heel wat EHBO-instructeurs meegemaakt, maar niemand die ons wijs maakte dat je in voorkomend geval als leek zelf kon gaan 'opereren' op straat......  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2013, 08:29:27
Ja hoor ik heb dat al vaker voorbij horen komen onder het motto als je niets doet gaat het slachtoffer ook dood.
Overigens ken ik ook het verhaal van een vader van een 3-jarig kind met een lolly in de luchtpijp, die al bijna met de schaar in zijn handen stond. Op het allerlaatste moment schoot de lolly los en kwam de ambulance de straatstenen er uit rijden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2013, 08:38:57

In iedere ALS koffer van de GNK-c zit een coniotomieset.

http://als.jschenk.org/

Dat is een naaldconiotomie.

Expert spreekt over een speciale set om een chirurgische crycothyrotomie uit te voeren. Wat er speciaal aan die set is weet ik ook niet, ik denk dat de tracheahaakjes wat robuuster zijn uitgevoerd waardoor je onder niet ideale omstandigheden iets betere grip hebt op je instrumenten.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2013, 08:54:55
Om toch het antwoord te geven op de OP...

Wat moet je doen als je een s.o. hebt met een geblokkeerde luchtweg?
(Zoals IK het geleerd hebt dan, dus e.e.a. onder voorbehoud van de juistheid van de info die ik gekregen heb van mijn trainer(s))

1) Aanmoedigen tot hoesten, vaak is dit genoeg.
2) Lukt dit niet, dan geef je 5 slagen tussen de schouderbladen.
3) Lukt het nog niet, voer je de Heimlich-greep uit.
4) Lukt ook dit niet, ga je terug naar punt 2. Blijf punt 2 en 3 herhalen tot de blokkering is opgeheven.

Wordt de blokkering niet opgeheven, zal je s.o. bewusteloos raken, dan moet je teruggrijpen op je 'geen-lijn'.

Je s.o. reageert nu niet meer, en ademt niet, ergo, je zult over moeten stappen op reanimatie (hartmassage + beademing) en 112 laten bellen met de melding dat er een reanimatiesetting gaande is.
Met een beetje geluk komt de blokkering al tijdens de reanimatie los door het verslappen van je s.o. i.c.m. de hartmassages.

En anders gewoon blijven reanimeren tot de pro's er bij zijn.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2013, 09:01:26
Tsja ... vroeger in een ver verleden heb ik bij EHBO les ook al eens te horen gekregen dat dit mocht.
Het sloot wel aan bij mijn lessen die ik tijdens ZHKH gehad had maar ik heb nooit ook maar een moment de illusie gehad dat ik dat zelf kon doen in het gewone dagelijkse burgerleven.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2013, 09:05:44
Om toch het antwoord te geven op de OP...

Wat moet je doen als je een s.o. hebt met een geblokkeerde luchtweg?
(Zoals IK het geleerd hebt dan, dus e.e.a. onder voorbehoud van de juistheid van de info die ik gekregen heb van mijn trainer(s))

1) Aanmoedigen tot hoesten, vaak is dit genoeg.
2) Lukt dit niet, dan geef je 5 slagen tussen de schouderbladen.
3) Lukt het nog niet, voer je de Heimlich-greep uit.
4) Lukt ook dit niet, ga je terug naar punt 2. Blijf punt 2 en 3 herhalen tot de blokkering is opgeheven.

Wordt de blokkering niet opgeheven, zal je s.o. bewusteloos raken, dan moet je teruggrijpen op je 'geen-lijn'.

Je s.o. reageert nu niet meer, en ademt niet, ergo, je zult over moeten stappen op reanimatie (hartmassage + beademing) en 112 laten bellen met de melding dat er een reanimatiesetting gaande is.
Met een beetje geluk komt de blokkering al tijdens de reanimatie los door het verslappen van je s.o. i.c.m. de hartmassages.

En anders gewoon blijven reanimeren tot de pro's er bij zijn.

yep, zo leer ik het de cursisten ook  ;)

maar eerlijk gezegd ben ik wel eens een "instructeur" tegengekomen die ook vertelde dat EHBO-ers gewoon de voorbehouden handelingen mochten uitvoeren, omdat zij niet onder de BIG-wet vallen.... (Delta kent bedoelde persoon ook)

en dan word je als EHBO-er toch echt niet meer serieus genomen door de profs, en terecht!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2013, 09:07:10
Duidelijk, dat word een Helse discussie Donderdag >:D

Nodig je docent uit in deze discussie.  ::)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2013, 09:09:01
Om toch het antwoord te geven op de OP...

Wat moet je doen als je een s.o. hebt met een geblokkeerde luchtweg?
(Zoals IK het geleerd hebt dan, dus e.e.a. onder voorbehoud van de juistheid van de info die ik gekregen heb van mijn trainer(s))

1) Aanmoedigen tot hoesten, vaak is dit genoeg.
2) Lukt dit niet, dan geef je 5 slagen tussen de schouderbladen.
3) Lukt het nog niet, voer je de Heimlich-greep uit.
4) Lukt ook dit niet, ga je terug naar punt 2. Blijf punt 2 en 3 herhalen tot de blokkering is opgeheven.

Wordt de blokkering niet opgeheven, zal je s.o. bewusteloos raken, dan moet je teruggrijpen op je 'geen-lijn'.

Je s.o. reageert nu niet meer, en ademt niet, ergo, je zult over moeten stappen op reanimatie (hartmassage + beademing) en 112 laten bellen met de melding dat er een reanimatiesetting gaande is.
Met een beetje geluk komt de blokkering al tijdens de reanimatie los door het verslappen van je s.o. i.c.m. de hartmassages.

En anders gewoon blijven reanimeren tot de pro's er bij zijn.

Zo is het en helemaal niet anders.

Een kleine noot: De kans dat het voorwerp los komt door verslapping van de luchtpijp is gering. Men spreekt wel over een verslapping maar het is echt een minimale verslapping en zeker niet dat je moet verwachten dat er iets los gaat komen tijdens de hartmassage.