Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 91912 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #130 Gepost op: 28 maart 2013, 09:39:17
Wederom, wil je alsjeblieft niet dit soort zweverige redeneringen gebruiken? Je hebt wel gelijk, maar het leest vervelend en het draagt niet bij aan de discussie. Merci.

Is mijn stijl zoveel erger dan de gemiddelde poster ?

Deze topic is voor de eerste hulpverlening  
De film laat het duidelijk zien, waarom elke, maar dan ook elke, ehbo-er er niet aan moet beginnen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #131 Gepost op: 28 maart 2013, 10:12:14
Is mijn stijl zoveel erger dan de gemiddelde poster ?

In alle eerlijkheid, ja. Maar dat is je al meerdere malen door meerdere mensen verteld...
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #132 Gepost op: 28 maart 2013, 13:03:11
In alle eerlijkheid, ja. Maar dat is je al meerdere malen door meerdere mensen verteld...

Ik ga mij voorlopig beperken tot lezen.  98uiye


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #133 Gepost op: 30 maart 2013, 05:55:26
Even terug naar het begin. Het komt natuurlijk nogal eens voor dat iemand stikt als gevolg van een vreemd lichaam ergens in het traject van de luchtweg. Uiteindelijk is die kans klein. De kans dat je vervolgens iemand redt met een "Bigpen" of een aardappelschilmesje is kleiner dan klein.

Natuurlijk is zo'n filmpje erg spectaculair, maar we hebben het dan over een volstrekt andere vorm van letsel. Binnen de militaire setting komt het nogal eens voor, dat je in geval van een ernstig Airway probleem onconventioneel moet ingrijpen. Nou zijn Para Rescue'ers min of meer "getraind" in deze handeling, maar ook voor hen is het toch een zeldzaamheid. Kelly et al. deden onderzoek naar dit fenomeen door studie van autopsie verslagen van militair personeel dat was overleden onder gevechtsomstandigheden in Irak en Afghanistan tussen 2003 en 2006.  Een subgroep van 232 slachtoffers met potentieel overleefbaar letsel werd nader onderzocht door een panel van militair artsen. Uit deze groep werden 18 slachtoffers geïdentificeerd (1,8%) met een gecompromitteerde luchtweg als primaire doodsoorzaak. In alle gevallen was er sprake van penetrerend letsel van het aangezicht of de nek als gevolg van schotwonden of explosies. In vijf gevallen werd zonder succes getracht een cricothyrotomie te verrichten.

Enerzijds is het filmpje dus illustratief, anderzijds betreft het volstrekt andere omstandigheden en hulpverleners met bevoegdheden. Dit leidt enigszins af van de initiële discussie. De werkelijke vraag die je naar aanleiding van dit filmpje zou moeten stellen is mijns inziens; Zou de buddy van het slachtoffer, die alleen beschikt over kennis op het gebied van kameradenhulp, ook genegen zijn om in een voorkomend geval de keel van zijn maatje open te snijden?

Zelf durf ik dat te betwijfelen, nog los van het feit dat zijn buddy er geen moment tijd voor heeft. Het is namelijk geen handeling die voorrang heeft wanneer je spreekt over "Care Under Fire". Dan geldt het credo; "Return fire", Return fire, Return fire". Immers, Victory is the best medicine!

Expert


Anouk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #134 Gepost op: 31 mei 2013, 22:00:05
Ik heb een keer met een KNO-arts gesproken. Hij heeft aan mij verteld dat hij enkele keren heeft meegemaakt dat leken een coniotomie hebben uitgevoerd. Die was allemaal met succes gelukt. Dat deden zij omdat een ambulance niet op tijd kon komen. Dat gebeurt bijv. in een grote bos, in de boot op de zee, enz.
Ik heb ook een kennis die dat vroeger ook heeft gedaan en dit was ook gelukt. Hij heeft geen medische opleiding gehad, maar hij heeft dit van zijn familielid (die arts is) geleerd.

Hebben jullie ook meegemaakt dat leken en/of gewone EHBO-ers coniotomie hebben uitgevoerd?


KingValk

  • 1e jaar HBO Verpleegkunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #135 Gepost op: 31 mei 2013, 22:16:39
Deze methode werd ons ook min of meer aangeraden als je alle mogelijke dingen geprobeerd hebt, de patiënt buiten bewustzijn raakt en er geen hulpverlener op tijd bij kan komen. Volgens hem kon je beter de patiënt proberen te redden via deze manier, dan de patiënt te laten stikken, wat zeker resulteert in de dood. Je zou ook nog hard op de mond van de patiënt kunnen blazen, maar de kans dat de verstopping (dmv voedsel bijvoorbeeld) goed terecht komt en alleen maar één long blokkeert is zeer nihil. Dus vandaar dat deze leraar, die tevens arts is, dit ons meegaf als uiterst redmiddel.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #136 Gepost op: 31 mei 2013, 23:14:28
Citaat van: KingValk link=msg=1168586 date=1370031399
...Dus vandaar dat deze leraar, die tevens arts is, dit ons meegaf als uiterst redmiddel.
En is hij zelf ook bekwaam in de handeling?


KingValk

  • 1e jaar HBO Verpleegkunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #137 Gepost op: 1 juni 2013, 00:02:58
Citaat van: Lunatum link=msg=1168601 date=1370034868
En is hij zelf ook bekwaam in de handeling?

Nee, volgens mij niet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wel gaf hij de plaats aan waar je zou moeten snijden en liet de mogelijke complicaties zien.


(Via: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60566.0)

Als het goed is zou je als je doorschiet met je mes tegen het 'cricoid cartilage' komen, wat geen ernstig letsel zou geven. (Althans, dat werd verteld). Ben toch wel benieuwd naar wat jullie mening daarover is. Is dit verstandig om te doen als je weet waar je zou moeten snijden, de patiënt bewusteloos raakt, en hulp niet aanwezig is? Ben ook wel benieuwd of dit wetenschappelijk onderbouwt is met een artikel oid.  ::)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #138 Gepost op: 1 juni 2013, 00:13:17
Citaat van: KingValk link=msg=1168614 date=1370037778
Nee, volgens mij niet, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wel gaf hij de plaats aan waar je zou moeten snijden en liet de mogelijke complicaties zien.


(Via: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60566.0)

Als het goed is zou je als je doorschiet met je mes tegen het 'cricoid cartilage' komen, wat geen ernstig letsel zou geven. (Althans, dat werd verteld). Ben toch wel benieuwd naar wat jullie mening daarover is. Is dit verstandig om te doen als je weet waar je zou moeten snijden, de patiënt bewusteloos raakt, en hulp niet aanwezig is? Ben ook wel benieuwd of dit wetenschappelijk onderbouwt is met een artikel oid.  ::)

Lees dit topic gewoon even, dan kom je er achter dat iedere arts het hier onverstandig vindt..... Moeten ze het nog eens voor je herhalen?
Wetenschappelijk bewijs? ik heb van mijn moeder geleerd dat het onverstandig is in mensen te snijden zolang je geen arts/chirurg bent..... Telt dat ook?


KingValk

  • 1e jaar HBO Verpleegkunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #139 Gepost op: 1 juni 2013, 00:38:02
Persoonlijk zou ik het ook nooit proberen om een mes in iemands keel te steken. Toch zou ik het interessant vinden om een wetenschappelijk onderzoek hiervan te lezen, puur uit interesse.

Het is mij duidelijk geworden dat deze handeling niet gedaan kan en/of mag worden gedaan door leken. Toch vind ik het apart dat een arts dit dan als college geeft aan hbo-verpleegkunde studenten. En dan niet puur voor de informatie, zodat je weet wat het is, maar zelfs dat je de handeling uit zou kunnen voeren als de situatie zoals eerder beschreven zich voordoet.