Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 91808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #150 Gepost op: 2 juni 2013, 21:25:03
Citaat van: Anouk link=msg=1168702 date=1370088761
Ik heb nog een vraag.

Een Heimlich greep is niet bij alle gevallen mogelijk.
Bij een wespensteek achterin in de keel is Heimlich-greep niet mogelijk.
Als je lang op de ambulance moet wachten, heeft borstcompressie weinig zin want er wordt zuurstofarm bloed in het lichaam gepompt.

Wat zou je bij zo'n situatie doen als een ambulance of professionele hulpverlening niet op tijd kan komen? Bijv. in het bos of zo?

Mij ontgaat de noodzaak van de Heimlich greep bij een zwelling in de trache tgv een wespesteek...   geen idee wat je dmv de Heimlich greep wil bereiken bij een zwelling...

Grote kans dat je door Heimlich in stress uit te voeren de patient ongewild laat braken, niet echt handig in deze casus.

Overigens is het wel beetje treurig dat alleen de wespen verantwoordelijk gehouden lijken te worden voor allerlei allergische reacties bij mensne, het lieve leuke bijtje heeft fors meer gif in t lieve lijfje dan menige wesp en is dan ook stukken linker dan het vermaledijde wespje. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #151 Gepost op: 2 juni 2013, 21:26:12
En ik vond Maja de bij vroeger zo leuk... :-\
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #152 Gepost op: 2 juni 2013, 21:27:48
Citaat van: Vider link=msg=1169080 date=1370201172
En ik vond Maja de bij vroeger zo leuk... :-\

jaja, Maya de Bij...  klein allergolisch moordenaartje in spe... ;)

Als men googelt op bijengif krijg je een semantische verwarring te zien omtrent het woord bijengif, bij de ene website gaat het om gif dat bijen bestrijdt(insecticide) bij de andere gaat het om het goedje dat de bij zelf produceert, nogal een verschil dunkt me...
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3433572/2013/04/29/Europa-worstelt-met-verbod-op-bijengif.dhtml
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3407467/2013/03/11/Bijengif-kan-hiv-virus-doden.dhtml
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #153 Gepost op: 2 juni 2013, 22:00:40
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1169079 date=1370201103
Mij ontgaat de noodzaak van de Heimlich greep bij een zwelling in de trache tgv een wespesteek...   geen idee wat je dmv de Heimlich greep wil bereiken bij een zwelling...

Grote kans dat je door Heimlich in stress uit te voeren de patient ongewild laat braken, niet echt handig in deze casus.



Het lijkt me dat je in deze casus na het oplossen van het A probleem nog voor meer problemen zult staan waar snel hulp bij geboden is, lijkt mij niet dat iemand die zo allergisch is "uitsluitend" een geblokkeerde ademweg heeft.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #154 Gepost op: 4 juni 2013, 09:19:57
Citaat van: auditor link=msg=1169088 date=1370203240
Het lijkt me dat je in deze casus na het oplossen van het A probleem nog voor meer problemen zult staan waar snel hulp bij geboden is, lijkt mij niet dat iemand die zo allergisch is "uitsluitend" een geblokkeerde ademweg heeft.

Bij een steek van een wesp of bij moet je ook rekening houden met een anafylactoide reactie (of anaflactisch).


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #155 Gepost op: 4 juni 2013, 10:05:13
Citaat van: 024 link=msg=1169438 date=1370330397
Bij een steek van een wesp of bij moet je ook rekening houden met een anafylactoide reactie (of anaflactisch).

Daarom opperde ik het, zelfs al zou je de coniotomie kunnen uitvoeren als EHBO-er en gaat dat ondanks alle risico's goed, dan kan hulp voor de andere problemen nog steeds te laat zijn in deze casus.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #156 Gepost op: 5 juni 2013, 06:14:00
Citaat van: auditor link=msg=1169449 date=1370333113
Daarom opperde ik het, zelfs al zou je de coniotomie kunnen uitvoeren als EHBO-er en gaat dat ondanks alle risico's goed, dan kan hulp voor de andere problemen nog steeds te laat zijn in deze casus.

Daarom heet dit soort heroiek ook wel een 'warme obductie'.
Arts  www.alphalog.nl


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #157 Gepost op: 9 juni 2013, 14:56:42
Gewoon CPR doen lijkt me... Meer kan je helaas niet doen.

Laat iedereen al maar dat leren op school ipv blokfluit spelen. Ik zit hier ook enkel en alleen omdat iemand wist hoe ze Heimlich moest doen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #158 Gepost op: 9 juni 2013, 15:01:16
Trouwens, ik heb een handboek van een SAS officier, zeg maar een survival gids, waarin de coniotomie ook wordt beschreven, samen met tekening. Er zullen dus effectief mensen rondlopen die denken dat het doenbaar is als leek, omdat ze erover hebben gelezen.
Ik ben geen leek, maar verder dan een mayocanule plaatsen kom ik niet vrees ik. Adequaat en voldoende snel een probleemsituatie herkennen, adequaat 112 informeren zodat er (in Belgische termen) een MUG meekomt en adequaat CPR opstarten, laat dat al een basis zijn.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #159 Gepost op: 3 augustus 2013, 10:59:34
Citaat van: Mattijs link=msg=1168673 date=1370076536
onlangs Kinder-EHBO met succes afgerond, daar kwam dit ook kort ter sprake.

Onze cursusleider was daar heel duidelijk in, pakte een rietje en liet iemand hierdoor ademen met vingers op de neus.

Een pen inbrengen in de trachea heeft dus gewoonweg geen zin, zonder extra middelen als een ballon om effectief te beademen.
zelfs hierin: http://www.ntvg.nl/publicatie/eerste-hulp-bij-verstikking/volledig/print wordt het gebruik van een pen gesuggereerd...
(wellicht ten overvloede: niet dat ik het ooit een moment in mijn hoofd zou halen overigens)