Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 92174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #170 Gepost op: 22 november 2014, 19:10:36
Gelukkig hoeven eerste hulpverleners zich geen zorgen te maken over hoe een coniotomie of tracheotomie wordt uitgevoerd.  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #171 Gepost op: 4 augustus 2016, 17:52:45
Bystander cricothyrotomy with ballpoint pen: a fresh cadaveric feasibility study.
[...]
CONCLUSIONS:
A cricothyroidotomy just with a ballpoint pen is virtually impossible.[...]
Bron: http://www.urgentiegeneeskunde.com/artikel-van-de-week/bystander-cricothyrotomy-with-ballpoint-pen-a-fresh-cadaveric-feasibility-study

Zo, is dat fabeltje ook uit de wereld!
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #172 Gepost op: 5 augustus 2016, 11:56:39
Citaat van: Rhonus link=msg=1440707 date=1470325965
Bron: http://www.urgentiegeneeskunde.com/artikel-van-de-week/bystander-cricothyrotomy-with-ballpoint-pen-a-fresh-cadaveric-feasibility-study

Zo, is dat fabeltje ook uit de wereld!

 O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #173 Gepost op: 6 augustus 2016, 06:07:13
"(...) almost no one could penetrate through the cricothyroid ligament or the ventral wall of the trachea, except for one participant. He performed the tracheostomy after three attempts in >5 min with a lot of patience and force"...

...en een kadaver bloedt niet. Kun je het je op straat voorstellen...?
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #174 Gepost op: 6 augustus 2016, 08:16:48
Citaat van: Delta link=msg=1440868 date=1470456433
"(...) almost no one could penetrate through the cricothyroid ligament or the ventral wall of the trachea, except for one participant. He performed the tracheostomy after three attempts in >5 min with a lot of patience and force"...

...en een kadaver bloedt niet. Kun je het je op straat voorstellen...?

Op straat zou het volgens jou een spectaculair bloedbad zijn geworden bij een levende patient?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #175 Gepost op: 7 augustus 2016, 06:13:52
Hangt er van af of er nog circulatie is, uiteraard. Als je met een stompe balpen niet door het cric-membraan heen komt en wegschiet naar de zijkant of onderkant, dan zou dat kunnen ja.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #176 Gepost op: 7 augustus 2016, 06:29:18
Citaat van: Delta link=msg=1441024 date=1470543232
Hangt er van af of er nog circulatie is, uiteraard. Als je met een stompe balpen niet door het cric-membraan heen komt en wegschiet naar de zijkant of onderkant, dan zou dat kunnen ja.

Ik zou me daar niet  zo druk om maken, beste Delta.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #177 Gepost op: 9 september 2016, 12:21:45
Ik heb er ooit, heel even... wellicht een nano seconde aan gedacht om er een uit te voeren. Ik ben achteraf blij dat ik het niet gedaan heb. Hier een verhaal uit eigen doos:

Begin dit jaar ging het bij ons thuis mis. Ik zat die dag toevallig ziek thuis met 39.2°C koorts. Eigenlijk een late dienst maar de bevangenheid door het influenza virus had dat voorkomen. Tijdens het eten verslikte onze 1 jarige zoon zich in een hap erwten omdat hij schrok van de correctie van mijn vrouw ivm het gooien met eten. De volle hap erwten kwam vast te zitten en zorgde voor een obstructie in de ademweg. Hij begon wat met zijn armpjes te zwaaien omdat hij lucht wilde hebben. Op dat moment dachten wij eigenlijk nog dat hij het op een janken zou zetten, maar niets was minder waar. Langzaam werd hij rood waardoor ik direct het idee kreeg dat er iets mis was. Ik heb hem uit zijn stoeltje gehaald en ben met de slagen tussen de schouders begonnen, het spartelen werd iets erger. Na drie setjes van vijf slagen begon hij te verslappen. Zijn kleur veranderde van rood naar lijkbleek. Inmiddels was mijn vrouw (die toen nog geen EHBO had) 112 aan het bellen, het zou minimaal zes minuten gaan duren voordat ze ter plaatse waren wist ik uit eerdere ervaringen (en de post waarvan ze vandaan moeten komen).

Mijn zoontje was inmiddels het bewustzijn volledig verloren en ik wist dat hij die 6 minuten niet ging halen zonder zuurstof. Ik ben toen, op een klein kind van net een jaar, de heimlich gaan toepassen. Drie voorzichtige stoten haalden niet uit, ik heb hem op de rug op de bank gelegd om te kijken of ik de obstructie handmatig kon verwijderen, dit was niet het geval, opnieuw begonnen met heimlicht buikstoten. Dit keer voelde ik aan mezelf dat de twijfel en radeloosheid wat meer toe begon te slaan, WAT NU!? Elke stoot weer iets harder maar er veranderde niets in de situatie. Ik legde hem weer op de rug omdat ik over wilde gaan op beademen. Hij zat nu namelijk al een royale minuut zonder zuurstof. Toen kwam heel even de gedachte van een coniotomie naar boven. Ik had vlijmscherpe messen op 4 meter afstand.... en toen was de gedachte weer weg... wat een idioot idee... op mijn eigen zoon nota bene. Dan maar weer opnieuw heimlich uitvoeren maar ik zou hoe dan ook niet het risico gaan lopen om hem dood te steken.

Na een flinke stoot waarbij ik de kracht gebruikte om hem in twee stukken de trekken hoorde ik gepruttel. Ik draaide hem vlug om en zag een brokje erwten bij zijn neus hangen. Oke, nog eentje dan. Van hetzelfde kaliber nog een flinke stoot en hij begon langzaam weer te kreunen en te pruttelen. Bijna zeker wetende dat ik middenrif en ribben gebroken had gaf ik hem aan mijn vrouw om de ambulance op te vangen, het was namelijk aardedonker. Uiteindelijk bleek hij niets gebroken te hebben en heeft er niets aan over gehouden.

Achteraf, HEEL blij dat ik dat gekke idee niet uitgevoerd heb.
Mijn zus (traumaverpleegkundige bij de marine) zei later nog dat ik sowieso al bij de minste geringste fout met het mes een onstelpbare bloeding had kunnen veroorzaken. Zij heeft er eerder wel enkele uitgevoerd.

Nogmaals, zoals hier gezegd. niet doen, niet aan denken... ophouden er überhaupt over te praten alsof het in welke situatie dan ook toepasbaar zou zijn anders dan op een OK.

My 2 cents


sterredag

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #178 Gepost op: 9 september 2016, 17:08:07
Als heimlich en stoten niet werkt, raakt iemand bewusteloos. Op dat moment ademt hij ook niet en kun je "gewoon" beginnen met reanimatie. Door de ontspannenheid van het lichaam door de bewusteloosheid EN het klappen ivm de reanimatie, kan alsnog door het stoten hetzelfde effect bereikt worden als met de heimlich.

Kortom, als hiemlich niet werkt, slachtoffer bewusteloos raakt = op de grond en reanimatie (want haalt geen adem)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #179 Gepost op: 14 maart 2018, 13:13:00
]Vrouw redt leven van stikkende vriend door stanleymes in zijn keel te zetten
Een 45-jarige vrouw uit Nieuw-Zeeland heeft onlangs het leven van haar vriend gered door zijn keel open te snijden met een stanleymes. De man (50) stikte bij een barbecue in een stuk steak en liep donkerpaars aan, waarna de verloskundige een uiterste poging deed haar vlam te redden. ,,Het was óf dit doen, óf hij was dood geweest.'' lees verder