Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 91811 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2013, 09:14:03

en dan word je als EHBO-er toch echt niet meer serieus genomen door de profs, en terecht!

Deze mensen zijn hier op het forum aanwezig. Misschien dat ze nu zo eerlijk zijn om aan deze openbare discussie deel te nemen. Ik weet wel welke forumleden mij hebben gevraagd over welke intercostale ruimte ik adviseer om inwendige hartmassage toe te passen.

Men gaat hangen op de gedachte dat als niets meer baat ook een leek niet meer strafbaar is omdat voorbehouden handelingen vervallen in noodsituaties.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 11 maart 2013, 09:16:55
Om toch het antwoord te geven op de OP...

Wat moet je doen als je een s.o. hebt met een geblokkeerde luchtweg?
(Zoals IK het geleerd hebt dan, dus e.e.a. onder voorbehoud van de juistheid van de info die ik gekregen heb van mijn trainer(s))

1) Aanmoedigen tot hoesten, vaak is dit genoeg.
2) Lukt dit niet, dan geef je 5 slagen tussen de schouderbladen.
3) Lukt het nog niet, voer je de Heimlich-greep uit.
4) Lukt ook dit niet, ga je terug naar punt 2. Blijf punt 2 en 3 herhalen tot de blokkering is opgeheven.

Wordt de blokkering niet opgeheven, zal je s.o. bewusteloos raken, dan moet je teruggrijpen op je 'geen-lijn'.

Je s.o. reageert nu niet meer, en ademt niet, ergo, je zult over moeten stappen op reanimatie (hartmassage + beademing) en 112 laten bellen met de melding dat er een reanimatiesetting gaande is.
Met een beetje geluk komt de blokkering al tijdens de reanimatie los door het verslappen van je s.o. i.c.m. de hartmassages.

En anders gewoon blijven reanimeren tot de pro's er bij zijn.

De beademing mag je achterwege laten trouwens, bij circulatiestilstand alleen hartmassage.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #22 Gepost op: 11 maart 2013, 09:39:17
Zo is het en helemaal niet anders.

Een kleine noot: De kans dat het voorwerp los komt door verslapping van de luchtpijp is gering. Men spreekt wel over een verslapping maar het is echt een minimale verslapping en zeker niet dat je moet verwachten dat er iets los gaat komen tijdens de hartmassage.
Goed te weten, is mijn verwachtingspatroon net even anders. Het handelen niet, dat was dus goed.

De beademing mag je achterwege laten trouwens, bij circulatiestilstand alleen hartmassage.
Klinkt best wel logisch inderdaad. Ghehe.  98uiye


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2013, 09:46:16
maar eerlijk gezegd ben ik wel eens een "instructeur" tegengekomen die ook vertelde dat EHBO-ers gewoon de voorbehouden handelingen mochten uitvoeren, omdat zij niet onder de BIG-wet vallen.... (Delta kent bedoelde persoon ook)
Strikt genomen klopt dat, de BIG wet gaat alleen over beroepsbeoefenaren zoals genoemd in die wet. Daar vallen EHBO'ers niet onder. Wat overigens niet wil zeggen dat je dus een voorbehouden handeling moet uitvoeren als je als EHBO'er denkt dat het nodig is. Er is ook nog zoiets als weten waar je grenzen liggen en het civiel- en strafrecht. Voorbehouden handelingen zijn niet voor niets voorbehouden, niet eens iedere beroepsbeoefenaar/arts mag iedere handeling zomaar uitvoeren. Niet bekwaam maakt onbevoegd. In de EHBO geen plaats voor dergelijke handelingen, ook niet in een noodsituatie.

Men gaat hangen op de gedachte dat als niets meer baat ook een leek niet meer strafbaar is omdat voorbehouden handelingen vervallen in noodsituaties.
En die geachte maakt sommige EHBO'ers gevaarlijk.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 11 maart 2013, 09:49:04
Goed te weten, is mijn verwachtingspatroon net even anders. Het handelen niet, dat was dus goed.
Klinkt best wel logisch inderdaad. Ghehe.  98uiye

Het gevaar van een serieus verwachtingspatroon dat het voorwerp los komt tijdens de hartmassage schuilt in het feit dat je zou kunnen gaan denken dat de hartmassage niet effectief genoeg is omdat er nog steeds niet los komt. Het kan ook zijn dat je als hulpverlener hierdoor achteraf schuldig voelt omdat je poging niet succesvol was. Als je ooit in deze situatie terecht komt mag je er vanuit gaan dat er niets los komt en de afloop fataal zal zijn. Hartmassage zal ook niet veel meer zijn dat zuurstofarm bloed rond pompen terwijl de hersenen en de hartspier bezig zijn af te sterven.

Het gaan beademen als je weet dat de ademweg geblokkeerd is moet je gewoon niet doen omdat het extra gevaar mee brengt. De gedachte is heel verleidelijk dat je door in te blazen misschien iets lucht langs de blokkade krijgt. Die kans bestaat ook wel omdat het inblazen met een overdruk gaat. Het probleem zit dat je onder druk de lucht in blaast maar de lucht er niet meer uit kan (blijft opgesloten onder de blokkade).


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2013, 09:49:15
Voorbehouden handelingen mogen ook niet door niet-medici worden uitgevoerd. Recepten schrijven, operaties, injecties... allemaal verboden voor niet-medici.
Arts  www.alphalog.nl


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2013, 09:54:14
Voorbehouden handelingen mogen ook niet door niet-medici worden uitgevoerd. Recepten schrijven, operaties, injecties... allemaal verboden voor niet-medici.
Idd, gelukkig zijn er meer wetten dan alleen de BIG wet  ;)


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #27 Gepost op: 11 maart 2013, 09:56:34
Het gevaar van een serieus verwachtingspatroon dat het voorwerp los komt tijdens de hartmassage schuilt in het feit dat je zou kunnen gaan denken dat de hartmassage niet effectief genoeg is omdat er nog steeds niet los komt. Het kan ook zijn dat je als hulpverlener hierdoor achteraf schuldig voelt omdat je poging niet succesvol was. Als je ooit in deze situatie terecht komt mag je er vanuit gaan dat er niets los komt en de afloop fataal zal zijn. Hartmassage zal ook niet veel meer zijn dat zuurstofarm bloed rond pompen terwijl de hersenen en de hartspier bezig zijn af te sterven.
Daarom bedank ik u er ook voor. ;)
Het gaan beademen als je weet dat de ademweg geblokkeerd is moet je gewoon niet doen omdat het extra gevaar mee brengt. De gedachte is heel verleidelijk dat je door in te blazen misschien iets lucht langs de blokkade krijgt. Die kans bestaat ook wel omdat het inblazen met een overdruk gaat. Het probleem zit dat je onder druk de lucht in blaast maar de lucht er niet meer uit kan (blijft opgesloten onder de blokkade).
Wederom erg logisch. Die neem ik nog even mee naar de volgende keer dat ik weer op mag komen. ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 11 maart 2013, 09:59:03
Idd, gelukkig zijn er meer wetten dan alleen de BIG wet  ;)

Waarom heb je er eigenlijk wetgeving bij nodig?

Ik vind het ongeveer grenzen aan ziekelijk gestoorde denkpatronen als je als leek overweegt een mes of schaar in de keel te zettten van een ander mens (of een borstkas te openen).


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2013, 10:48:51
Uit mijn collectie PM berichten weet ik dat het ergens beschreven staat op de Nederlandse wikipedia. Hoe men het moet uitvoeren en dat iedereen het mag in geval van nood.

Volgens mij gaat het dan over dit artikel:
Coniotomie

Coniotomie ter hoogte van het groefje onder de adamsappel

Een coniotomie of cricothyrotomie is een chirurgische noodprocedure om in geval van een luchtwegobstructie de ademweg vrij te maken.

Bij een coniotomie wordt een gaatje gemaakt in het strottenhoofd, vlak onder de stembanden, in de membrana cricothyroidea, de membraan die zich bevindt tussen het ringkraakbeen en het schildkraakbeen van het strottenhoofd. Dit is een tijdelijke oplossing van het probleem van de ademobstructie die snel dient te worden vervangen door een intubatie of door een tracheotomie omdat anders een littekenvernauwing ter plaatse kan ontstaan, een stenose van de subglottische ruimte.

Bij situaties waarbij iemand dreigt te stikken door obstructie van de keel zoals een wespensteek in de keel, epiglottitis (acute kroep) of een brok voedsel dat niet vanuit de mond te verwijderen is en waarbij een heimlichmanoeuvre niet werkt, zal medische hulp niet altijd op tijd komen en kan het leven van de patiënt worden gered als een omstander een coniotomie durft uit te voeren. Daarom wordt de techniek van een coniotomie wel eens geleerd bij cursussen reanimatie.

Bij een coniotomie maak je met een mes(je) een kleine snee in de huid, ter hoogte van het groefje onder de adamsappel tot je lucht hoort ontsnappen. Hierna moet de luchtweg worden opengehouden door er een hol pijpje in te plaatsen (bijvoorbeeld het omhulsel van een balpen). Speciaal voor deze situatie zijn er coniotomiesets ontwikkeld die uit een hol pijpje en een dikke naald bestaan.

Een ambulanceverpleegkundige is ook bevoegd om deze handeling uit te voeren in het geval van nood.

Overigens kan en mag iedereen veranderingen/verbeteringen voorstellen voor Wikipedia artikelen, gewoon even op de tab "bewerkingen" klikken. Misschien dat iemand uit dit topic, die ter zake -kennig en -kundig is, dit wil doen? Of mij het verbeterde stuk tekst wil sturen, dan doe ik het zelf.
(Natuurlijk kan ik met mijn gezond verstand al wel zien welke delen tekst discutabel zijn, maar verder ontbreekt het mij aan kennis.)

Overigens kwam ik dit ook tegen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=7008.0
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten