Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 90793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 11 maart 2013, 11:07:41
Op zich is er inhoudelijk niet zoveel mis met de tekst op wikipedia. Ik zou wel eens willen weten bij welke reanimatiecursussen men de techniek van een coniotomie aanleert.

Ik voel niet zoveel behoefte om inhoudelijk al te diep in te gaan op de chirurgische details, met een mes(je) en balpen gaat het een leek niet eens lukken. Het wekt de schijn dat een coniotomie (cave: crycothyrotomie is exact hetzelfde) vrij simpel is uit te voeren door iedereen.

Dit forum is uniek omdat er veel verpleegkundigen en artsen aanwezig zijn, zonder iemand tekort willen doen denk ik dat er hier op het forum waarschijnlijk maar twee mensen aanwezig zijn die bevoegd en voldoende bekwaam zijn om deze ingreep te verrichten.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2013, 11:30:12
Het ging mij ook niet zo zeer om de "technische" details.
Inderdaad meer om de bewoording die duidelijk maakt dat het een zeer risicovolle ingreep is, waar specifieke medische kennis en vaardigheden voor nodig zijn.

Daarnaast valt het snijden in iemand natuurlijk gewoon onder het Strafrecht, tenzij men onder de in BIG genoemde uitzonderingen valt....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2013, 11:47:37
Het ging mij ook niet zo zeer om de "technische" details.
Inderdaad meer om de bewoording die duidelijk maakt dat het een zeer risicovolle ingreep is, waar specifieke medische kennis en vaardigheden voor nodig zijn.

Daarnaast valt het snijden in iemand natuurlijk gewoon onder het Strafrecht, tenzij men onder de in BIG genoemde uitzonderingen valt....

Het is zelfs zo dat ik weet dat ik bekwaam en bevoegd ben maar een afweging zal moeten maken of ik het buiten op straat wil doen. In het ziekenhuis zorg je dat de patient in de optimale houding op de operatietafel ligt en ben ik wel de operateur maar weet dat er iemand bij me staat die meestal al klaar staat met het volgende instrument in de handen voor ik er om hoef te vragen en er nog iemand bij me staat die zorgt dat de wond goed open wordt gehouden en zorgt dat bloed wordt weggezogen of gedept.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2013, 11:50:19
Vraag,

vaak heb ik van instructeurs gehoord dat bij een Verstikking en bewustzijnsverlies de beademingen wel worden gegeven met de hoop dat het object in de rechter bronchus schiet waardoor de linker long nog wel geventileerd kan worden en er dus oxygenatie kan plaatsvinden door de linker long ( en eventueel zelfs deel van de rechter). ook hierbij werd de verslapping als mogelijke hulp benoemd.
Met de nota dat de longarts dan het object met een scoop maar weer uit de longen mag vissen :D

In hoeverre is dit "doorblazen" een mogelijkheid?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #34 Gepost op: 11 maart 2013, 11:56:56
Vraag,

vaak heb ik van instructeurs gehoord dat bij een Verstikking en bewustzijnsverlies de beademingen wel worden gegeven met de hoop dat het object in de rechter bronchus schiet waardoor de linker long nog wel geventileerd kan worden en er dus oxygenatie kan plaatsvinden door de linker long ( en eventueel zelfs deel van de rechter). ook hierbij werd de verslapping als mogelijke hulp benoemd.
Met de nota dat de longarts dan het object met een scoop maar weer uit de longen mag vissen :D

In hoeverre is dit "doorblazen" een mogelijkheid?

Het is niet zo aannemelijk dat je het zo maar even de bronchus in blaast. De kans is veel groter dat het object blijft zitten waar het zat en je air trapping krijgt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 11 maart 2013, 12:04:51
Het is niet zo aannemelijk dat je het zo maar even de bronchus in blaast. De kans is veel groter dat het object blijft zitten waar het zat en je air trapping krijgt.

Aanvulling: Het gevaar kan zelf groter worden omdat je als hulpverlener misschien extra hard gaat inblazen aangezien je de insteek hebt om het voorwerp niet meer te proberen los te laten kamen maar opzettelijk dieper wilt wegpersen.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #36 Gepost op: 11 maart 2013, 13:22:44

Daarnaast valt het snijden in iemand natuurlijk gewoon onder het Strafrecht, tenzij men onder de in BIG genoemde uitzonderingen valt....


Precies. Een hele hoop voorbehouden handelingen vallen buiten de wet BIG gewoon onder zware mishandeling.
... een mes of schaar in de keel te zettten van een ander mens (of een borstkas te openen).


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #37 Gepost op: 11 maart 2013, 13:29:22


In iedere ALS koffer van de GNK-c zit een coniotomieset.

http://als.jschenk.org/


Het H-MMT beschikt de zogenaamde Melkert Sets. De set die hier wordt geprojecteerd heeft een groot nadeel en dat is die verschrikkelijk scherpe punt. Als je daarmee doorschiet, zit je in de oesophagus. Als je van de trachea afschiet naar lateraal loop je de kans om in de arteria carotis of in de vena jugularis interna te eindigen. Dan is je patient definitief dood.

De Melkert Set werkt volgens het Seldingerprincipe en is meer elegant in gebruik. Verder dan dit wil hier niet inhoudelijk niet op ingaan omdat dit veel te ver voert.

Expert.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #38 Gepost op: 11 maart 2013, 13:32:47
Precies. Een hele hoop voorbehouden handelingen vallen buiten de wet BIG gewoon onder zware mishandeling.
En gelukkig maar :).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 11 maart 2013, 13:48:12
Het H-MMT beschikt de zogenaamde Melkert Sets. De set die hier wordt geprojecteerd heeft een groot nadeel en dat is die verschrikkelijk scherpe punt. Als je daarmee doorschiet, zit je in de oesophagus. Als je van de trachea afschiet naar lateraal loop je de kans om in de arteria carotis of in de vena jugularis interna te eindigen. Dan is je patient definitief dood.

De Melkert Set werkt volgens het Seldingerprincipe en is meer elegant in gebruik. Verder dan dit wil hier niet inhoudelijk niet op ingaan omdat dit veel te ver voert.

Expert.

Anesthesiologen zijn ook de mensen die de afgelopen 30 jaar keihard gewerkt hebben waardoor ze een stukje elegantie hebben geintroduceerd in de operatiekamer.