Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 90776 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 11 maart 2013, 13:50:22
Vraag,

vaak heb ik van instructeurs gehoord dat bij een Verstikking en bewustzijnsverlies de beademingen wel worden gegeven met de hoop dat het object in de rechter bronchus schiet waardoor de linker long nog wel geventileerd kan worden en er dus oxygenatie kan plaatsvinden door de linker long ( en eventueel zelfs deel van de rechter). ook hierbij werd de verslapping als mogelijke hulp benoemd.
Met de nota dat de longarts dan het object met een scoop maar weer uit de longen mag vissen :D

In hoeverre is dit "doorblazen" een mogelijkheid?

Inderdaad, dat zeg ik ook. Als het niet klopt dan hoor ik dat graag. Ik heb geen praktijkervaring met een corpus alienum dat er met Heimlich niet uit ging.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 11 maart 2013, 13:57:46
Inderdaad, dat zeg ik ook. Als het niet klopt dan hoor ik dat graag. Ik heb geen praktijkervaring met een corpus alienum dat er met Heimlich niet uit ging.

Alleen is het precies zoals Golly aangeeft de instructeurs geven het advies "in de hoop" en redeneren dat de longarts later wel even het voorwerp er uit hengelt.

Men gaat er aan voorbij dat men de kans kleiner maakt voor de iets later arriverende ambulancedienst of de MMT arts die iets meer mogelijkheden hebben om het object wel te verwijderen, immers hoe hoger het nog in de ademweg zit hoe makkelijker het te verwijderen is. Men gaat er ook aan voorbij dat het niet altijd de longarts is maar soms ook kan zijn dat het de thoraxchirurg is die een voorwerp moet gaan verwijderen. Alles puur op basis op een stukje "goede hoop" van een instructeur zonder af te wegen dat de kans op het doorblazen niet zo groot is en de nadelen wel eens groter kunnen zijn voor het slachtoffer dan de voordelen.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #42 Gepost op: 11 maart 2013, 17:48:47
Ik wil toch even zeggen dat ik blij ben dat deze discussie hier gevoerd wordt.
Blijkt maar weer dat veel instructeurs handelingen aanleren die toch niet de beste zijn.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #43 Gepost op: 11 maart 2013, 18:14:24
Ik hoop dat de instructeur het alleen benoemd en niet gaat aanleren?
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #44 Gepost op: 11 maart 2013, 18:18:30
Ik wil toch even zeggen dat ik blij ben dat deze discussie hier gevoerd wordt.
Blijkt maar weer dat veel instructeurs handelingen aanleren die toch niet de beste zijn.

Ik zeg ook niet dat mijn advies het beste is. Ik probeer te motiveren waarom men geen poging moet ondernemen om het object verder te blazen.

Mijn advies is: - Heimlich en stoten schouderblad, indien geen succes 112 bellen
- Blijven door gaan met Heimlich + schouderblad stoten
- Bij verlies bewustzijn/wegvallen circulatie: Iemand 112 wederom laten bellen met melding "geblokkeerde ademweg + reanimatie". Ik neem aan de meldkamer dan verdere actie onderneemt zoals extra ambulance of MMT waarschuwen.
- Hartmassage toepassen zonder beademen waardoor je air trapping voorkomt en de kans zo groot mogelijk blijft houden dat de ambulanceverpleegkundige of de MMT het object kan verwijderen.

Ik neem aan dat Expert vandaag of morgen hier ook nog binnen vliegt, mogelijk heeft hij een ander of beter advies.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 11 maart 2013, 18:19:55
Ik hoop dat de instructeur het alleen benoemd en niet gaat aanleren?

Is het benoemen wel verstandig? Of mogen cursisten aannemen dat alles wat de instructeur voor de klas zegt gewoon juist is?


helm

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 11 maart 2013, 18:21:43
Ik wil toch even zeggen dat ik blij ben dat deze discussie hier gevoerd wordt.
Blijkt maar weer dat veel instructeurs handelingen aanleren die toch niet de beste zijn.

1 dokter maakt nog geen nieuw beleid hoor.  ;)


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #47 Gepost op: 11 maart 2013, 18:23:00
Is het benoemen wel verstandig? Of mogen cursisten aannemen dat alles wat de instructeur voor de klas zegt gewoon juist is?

Het beste is uiteraard dat er helemaal niet over gesproken wordt. Een coniotomie is absoluut geen EHBO. Ik wil alleen maar zeggen dat de instructeur de handeling gaat aanleren dat deze dan écht fout bezig is.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #48 Gepost op: 11 maart 2013, 18:40:03
Haha... Dat hoop ik ook niet...

Ik merk vaak ook dat ze niet goed reanimeerd, ze zit vaak veel te hoog op de borstkas... Ook met beademing ik gebruik mijn duim om de mond open te trekken en plaats mijn wijs en middelvinger onder de kin voor de kinlift. Mevrouw zegt enkel 2 vingers onder de kin en 1 hand op het voorhoofd en naar achteren duwen maar zo druk je de mond dicht. Ik heb gemerkt dat de manier waarop ik het doe ik ook de juiste hoeveeheid lucht kan geven en via de manier zoals het uitgelegd word niet. Dit heb ik overigens niet op een pop lmeegemaakt maar op een persoon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #49 Gepost op: 11 maart 2013, 19:14:55
De pop is niet te vergelijken met een echte patiënt.
Die twee vingers is toch wel wijs om aan te leren voor je het weet trek je de kaak uit de kom (effect van adreanaline tijdens je eerste reanimatie) en dat beademt nog lastiger.