Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 91807 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #50 Gepost op: 11 maart 2013, 19:42:23
1 dokter maakt nog geen nieuw beleid hoor.  ;)
Zeg ik dan dat het beleid verandert moet worden?
Ikzelf zou er niet aan denken om een coniotomie uit te gaan voeren met een balpen (hoewel ik ook wel geruchten heb gehoord over het hoe en wat) en heb dit ook nooit geleerd tijdens een training, noch is er over gesproken.

Wat ik wel geleerd heb bij verslikking / verstikking heb ik hierboven al eens opgesomd.
Dit is door de experts bevestigd als juist. Met andere woorden, ik ga er maar vanuit dat ik het geleerd heb volgens protocol/beleid, en er hoeft dus niets verandert te worden.

Wel zijn de toevoegingen (met name het niet beademen bij de reanimatie) voor mij nieuw, en met name de uitleg erbij doet mij inzien dat dit wel eens de juiste manier kon zijn.

Mocht ik onverhoopt in een situatie terechtkomen waarin bovenstaande aan bod komt, zal ik niet afwijken van de instructie zoals 024 die schetst.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #51 Gepost op: 11 maart 2013, 20:07:31
De pop is niet te vergelijken met een echte patiënt.
Die twee vingers is toch wel wijs om aan te leren voor je het weet trek je de kaak uit de kom (effect van adreanaline tijdens je eerste reanimatie) en dat beademt nog lastiger.

Sorry, was niet helemaal duidelijk het bericht dat ik stuurde is via de telefoon getypt.

Ik heb al een aantal keren een reanimatie meegemaakt en ook gereanimeerd. ik vond het persoonlijk fijner om de duim erbij te gebruiken.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #52 Gepost op: 12 maart 2013, 03:41:05

Ik zeg ook niet dat mijn advies het beste is. Ik probeer te motiveren waarom men geen poging moet ondernemen om het object verder te blazen.

Mijn advies is: - Heimlich en stoten schouderblad, indien geen succes 112 bellen
- Blijven door gaan met Heimlich + schouderblad stoten
- Bij verlies bewustzijn/wegvallen circulatie: Iemand 112 wederom laten bellen met melding "geblokkeerde ademweg + reanimatie". Ik neem aan de meldkamer dan verdere actie onderneemt zoals extra ambulance of MMT waarschuwen.
- Hartmassage toepassen zonder beademen waardoor je air trapping voorkomt en de kans zo groot mogelijk blijft houden dat de ambulanceverpleegkundige of de MMT het object kan verwijderen.

Ik neem aan dat Expert vandaag of morgen hier ook nog binnen vliegt, mogelijk heeft hij een ander of beter advies.


Niks aan toe te voegen.

Expert.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #53 Gepost op: 12 maart 2013, 04:02:44

Vraag,

vaak heb ik van instructeurs gehoord dat bij een Verstikking en bewustzijnsverlies de beademingen wel worden gegeven met de hoop dat het object in de rechter bronchus schiet waardoor de linker long nog wel geventileerd kan worden en er dus oxygenatie kan plaatsvinden door de linker long ( en eventueel zelfs deel van de rechter). ook hierbij werd de verslapping als mogelijke hulp benoemd.
Met de nota dat de longarts dan het object met een scoop maar weer uit de longen mag vissen :D

In hoeverre is dit "doorblazen" een mogelijkheid?


Het doorblazen van het voorwerp in de hoop dat het zich naar een hoofdbronchus verplaatst is gewoon larie. Ik ken geen enkel case report waarin dat ooit is beschreven. Bovendien weet je niet wat voor voorwerp het is, hoe groot het voorwerp is en waar het zich precies bevindt. Wat je wel weet is dat het voorwerp groot genoeg is om de luchtweg af te sluiten. Mocht je in een hypotetisch geval het voorwerp verplaatsen naar de lagere luchtwegen, dan verwacht je dat het ergens blijft hangen op de splisting van de linker en rechter hoofdbronchus. In dat geval zijn alle kansen definitief verkeken en ga je gewoon dood.

Daarnaast hoop je altijd dat het voorwerp zich hoog genoeg in de luchtweg bevindt zodat je het nog kunt verwijderen onder zicht, of, als dat niet lukt dat het zich boven het niveau bevindt van de plaats, waar je nog ruimte hebt voor een chirurgische toegang.

Verslapping van het slachtoffer is nonsens. Een lekenredenatie. Een vreemd voorwerp in de luchtwegen geeft zondermeer een zeer heftige reactie van het slijmvlies die gepaard gaat met extreem veel slijmvorming. Als het je zou lukken om er lucht langs te blazen, dan ontstaat het gevaar van airtrapping zoals 024 correct heeft aangegeven. Daarmee loopt de intra-thoracale druk steeds verder op met als gevolg een belemmering van de veneuze terugvloed naar het rechter hart. Als er nog sprake is van enige cardiac output als gevolg van uitwendige hartmassage, wordt deze als gevolg hiervan steeds minder effectief.  

Expert.


helm

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 12 maart 2013, 07:59:13
Expert en 024, duidelijk.
dit geldt voor patiënten van alle leeftijden neem ik aan?
Ik ga mijn les aanpassen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 12 maart 2013, 10:21:52
Expert en 024, duidelijk.
dit geldt voor patiënten van alle leeftijden neem ik aan?
Ik ga mijn les aanpassen.

Inderdaad, voor patieten van alle leeftijden.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #56 Gepost op: 12 maart 2013, 11:24:43
Ik ga dit ook opnemen met mijn instructeurs en vrijwilligers, fijn dat we van elkaar kunnen leren!
Kun je in deze gevallen buiten borstcompressies nog andere dingen doen om de kans op overleven te verbeteren?
Denk aan:
Het openhouden van de luchtweg om eventuele ventilatie langs het object door de borstcompressies een kans te geven (of was dit vooral verplaatsing van de dode ruimte)?
Het afkoelen van het slachtoffer (of in ieder geval niet beschermen tegen afkoeling) wellicht (in verband met lager metabolisme in de hersenen)?

Zijn gewoon brainwaves trouwens, wellicht dat je dit niet door de ehbo-er moet laten uitvoeren als het al effectief zou zijn, maar wat zouden de mogelijkheden zijn in de keten van hulpverlening?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #57 Gepost op: 12 maart 2013, 11:32:09
Ik zou het slachtoffer niet afkoelen voor hij op de IC ligt met output.
Koelen tijdens een reanimatie is vragen om problemen.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #58 Gepost op: 12 maart 2013, 11:39:29
Ik zou het slachtoffer niet afkoelen voor hij op de IC ligt met output.
Koelen tijdens een reanimatie is vragen om problemen.

Hier sluit ik me bij aan, ik heb ook vraagtekens bij sommige initiatieven van RAV's met speciale koelprojecten om buiten het ziekenhuis te beginnen met koelen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 12 maart 2013, 11:40:51
Ik ga dit ook opnemen met mijn instructeurs en vrijwilligers, fijn dat we van elkaar kunnen leren!
Kun je in deze gevallen buiten borstcompressies nog andere dingen doen om de kans op overleven te verbeteren?
Denk aan:
Het openhouden van de luchtweg om eventuele ventilatie langs het object door de borstcompressies een kans te geven (of was dit vooral verplaatsing van de dode ruimte)?
Het afkoelen van het slachtoffer (of in ieder geval niet beschermen tegen afkoeling) wellicht (in verband met lager metabolisme in de hersenen)?

Zijn gewoon brainwaves trouwens, wellicht dat je dit niet door de ehbo-er moet laten uitvoeren als het al effectief zou zijn, maar wat zouden de mogelijkheden zijn in de keten van hulpverlening?

Een schietgebedje is wat je nog meer kunt doen behalve borstcompressie geven.

Als er niet heel snel een ambulanceverpleegkundige of MMT arts komt is de vervolgketen de Monuta-stichting.