Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er

Auteur Topic: Coniotomie geen uiterste redmiddel voor EHBO-er  (gelezen 90815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #180 Gepost op: 14 maart 2018, 13:20:18
Ze was wel een verloskundige, niet 100% een leek dus.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #181 Gepost op: 14 maart 2018, 17:06:04
Ze was wel een verloskundige, niet 100% een leek dus.

Maar naar Nederlandse maatstaven niet-bevoegd en bekwaam !
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #182 Gepost op: 15 maart 2018, 21:55:29
Volgens de maatstaven in Nieuw Zeeland vast ook niet.


Kevin_F

  • Bewakingsagent - Civilian Tactical Medic- Kandidaat ambulancier
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #183 Gepost op: 30 november 2018, 18:44:05
Ik zou hier toch wel even op willen reageren:
Wat de arts in het begin van de discussie zegt klopt, een coniotomie is niet geheel zonder risico ALS je niet weet wat je doet!
Youtubefilmpjes zijn niet voldoende om de kennis (laat staan de techniek) aan te leren.
Ik heb zelf verschillende Tactische Medische opleidingen in binnen en buitenland gevolgd volgens de maatstaven van TCCC (Tactical Combat Casualty Care) eb volgens de normen van de DHA (Defense Health Agency - VS).
Ik heb zelf onder andere geleerd hoe ik een coniotomie uitvoer, een klaplong behandel via decompressie en hoe bloedingen te stoppen.
Nu wil ik hier twee dingen over zeggen:

Aan de leken/EHBO'ers:
Dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt, getrainde soldaten van 18 jaar en + die dit aangeleerd kregen hebben soms getwijfeld om door te zetten (dokters zullen weten wat ik bedoel, de stap na de naald). Dit resulteerde in een failure van 33% van de uitgevoerde coniotomieën.
Tenzij je dus in het leger gaat als paracommando heb je deze kennis NIET nodig en mag je deze niet uitvoeren (ook niet als para in eigen land). Je zal worden aangeklaagd zonder twijfel.

Aan de artsen:
In civiele omstandigheden is dit uiteraard niet aan de orde, en ik snap geheel jullie standpunt, want als iedere "leek" zomaar naar eigen dunken gaat handelen dan zijn we het noorden kwijt. Het is niet omdat we denken het te kunnen dat dit ook zo is.
Ik durf van mezelf zeggen dat ik dit niet op een wildvreemde zou toepassen (gezond verstand). Ik durf wel zeggen dat ik als ik in een ruraal gebied zit, een bos, of een plek waar urgente hulp niet snel ter plaatse kan komen ik de overweging zou maken (indien dit überhaupt zou nodig zijn) om deze handeling uit te voeren.
Let op: ik spreek over gebieden waar medische hulp niet adequaat kan geboden worden - een overweging (dus geen beslissing).
Voor al uw haren rechtstaan onthoud: Ik zou dit NOOIT doen in civiele (waar dokters snel ter plaatse zijn) omstandigheden! NOOIT!
Niettemin denk ik dat we wel moeten evolueren naar de maatschappelijke realiteit wat terrorisme betreft.
Dit is een iets ander onderwerp maar ik wilde het topic "bleeding control" toch even aanraken.
Met alle respect voor traumachirurgen die opleiding geven rond het gebruik van een Tourniquet, wat op zich zeer leerrijk is maar onder situaties van terrorisme zoals 22 maart is dit helaas niet werkbaar. Hier komt het tactische luik van een Tourniquet, hemostatisch gaas om de hoek loeren.
Ik ben ervan overtuigd dat hier stappen moeten in worden genomen om burgers met kennis van zaken op te leiden en aan te leren om te gaan met een Tourniquet. U bent het ongetwijfeld met mij eens dat bij terrorisme er nog teveel mensen sterven aan onnodig bloedverlies. De realiteit is dat dit in België bijvoorbeeld in principe verboden is om een TQ te plaatsen bij iemand (voor zover ik weet).
Ik denk dat artsen die hier in onderwijzen (specifiek naar terro situaties, massarampen) best zichzelf verdiepen in Tactical Medicine willen zij deze kennis ten goede aanleren.
Zeker aangezien er bedrijven op dit onveiligheidsgevoel springen en opleidingen aanbieden die echt gevaarlijk zijn.
Bene agere et nil timere


Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #184 Gepost op: 1 december 2018, 22:54:30
Er zijn al vele goede argumenten tegen coniotomie in de EHBO-setting gehoord. Twee belangrijke argumenten die ik na 19 pagina's (jup I've read them all) nog niet gehoord heb is:

1. Door met een mes/pen in iemand luchtweg te gaan vroeten maak je het bijna onmogelijk voor de ambulancepleeg/MMT-arts om de luchtweg wel te zekeren. Dat het als EHBO-er niet lukt om het voorwerp met je vingers te verwijderen, betekent niet dat het een pleeg/arts misschien wel kan lukken met een larynchoscoop en magiltang; of bij een (anafylactische) luchtwegzwelling dat het de pleeg/arts misschien wel lukt om iemand 'gewoon' te intuberen. Als er een pen en waarschijnlijk het nodige bloed in de luchtpijp zit, weet je bijna zeker dat dit niet meer goed zal lukken.

2. Je verliest onnodig tijd (mes/pen zoeken, proberen deze door de strot proberen te duwen). Deze tijd kan je veel beter gebruiken voor handelingen waar je wel goed in getraind bent: heimlich/schouderslagen en bij bewustzijnsverlies BLS. Hier ben je als EHBO-er op getraind, hier ben je goed in.

Laten we de coniotomie gewoon laten waar hij thuis hoort: bij de MMT-arts (die minstens 12 jaar opleiding achter de rug heeft) en laten we ophouden EHBO-ers, verpleegkundigen, basisartsen (etc) ook maar op het idee te brengen dit als optie te zien.

(@Kevin getrainde militairen op uitzending laat ik even buiten beschouwing, daar heb ik geen verstand van. Over tourniquets zijn al enkele andere onderwerpen)


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #185 Gepost op: 5 december 2018, 20:38:07
Welkom Kevin_F

Tourniquets worden hier besproken: https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,87599


Kevin_F

  • Bewakingsagent - Civilian Tactical Medic- Kandidaat ambulancier
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #186 Gepost op: 28 december 2018, 03:39:23
Er zijn al vele goede argumenten tegen coniotomie in de EHBO-setting gehoord. Twee belangrijke argumenten die ik na 19 pagina's (jup I've read them all) nog niet gehoord heb is:

1. Door met een mes/pen in iemand luchtweg te gaan vroeten maak je het bijna onmogelijk voor de ambulancepleeg/MMT-arts om de luchtweg wel te zekeren. Dat het als EHBO-er niet lukt om het voorwerp met je vingers te verwijderen, betekent niet dat het een pleeg/arts misschien wel kan lukken met een larynchoscoop en magiltang; of bij een (anafylactische) luchtwegzwelling dat het de pleeg/arts misschien wel lukt om iemand 'gewoon' te intuberen. Als er een pen en waarschijnlijk het nodige bloed in de luchtpijp zit, weet je bijna zeker dat dit niet meer goed zal lukken.

2. Je verliest onnodig tijd (mes/pen zoeken, proberen deze door de strot proberen te duwen). Deze tijd kan je veel beter gebruiken voor handelingen waar je wel goed in getraind bent: heimlich/schouderslagen en bij bewustzijnsverlies BLS. Hier ben je als EHBO-er op getraind, hier ben je goed in.

Laten we de coniotomie gewoon laten waar hij thuis hoort: bij de MMT-arts (die minstens 12 jaar opleiding achter de rug heeft) en laten we ophouden EHBO-ers, verpleegkundigen, basisartsen (etc) ook maar op het idee te brengen dit als optie te zien.

(@Kevin getrainde militairen op uitzending laat ik even buiten beschouwing, daar heb ik geen verstand van. Over tourniquets zijn al enkele andere onderwerpen)

Ik kan het niet meer dan genoeg met u eens zijn!
Bene agere et nil timere