Wetgeving voorrangsvoertuigen

Auteur Topic: Wetgeving voorrangsvoertuigen  (gelezen 10010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2013, 16:22:31
Ik heb hier ook ervaring mee. Ik werd geflitst op de snelweg met een voorrangsvoertuig achter mij. Ik was harder gaan rijden om de laatste auto op baan 2 vlot in te halen en ruimte te maken.

Beroep ingesteld tegen de beschikking, zeker ook omdat de spiegeling van de blauwe lampen op mijn auto te zien was.
Beroep werd ongegrond verklaard en bij de kantonrechter was de eerste vraag van de rechter: "waar staat dat u harder mag gaan rijden?"
Tja, dat staat nergens...
"U wordt geacht het voorrangsvoertuig voor te laten. Als dat even niet mogelijk is volgens de geldende regels, dan wacht het voorrangsvoertuig tot de eerste mogelijkheid". Ik kon dus mooi betalen.


guest14264

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2013, 16:25:39
Ik heb hier ook ervaring mee. Ik werd geflitst op de snelweg met een voorrangsvoertuig achter mij. Ik was harder gaan rijden om de laatste auto op baan 2 vlot in te halen en ruimte te maken.

Beroep ingesteld tegen de beschikking, zeker ook omdat de spiegeling van de blauwe lampen op mijn auto te zien was.
Beroep werd ongegrond verklaard en bij de kantonrechter was de eerste vraag van de rechter: "waar staat dat u harder mag gaan rijden?"
Tja, dat staat nergens...
"U wordt geacht het voorrangsvoertuig voor te laten. Als dat even niet mogelijk is volgens de geldende regels, dan wacht het voorrangsvoertuig tot de eerste mogelijkheid". Ik kon dus mooi betalen.

Wat is harder rijden, paar km/u of tientallen? Ik heb ooit onderweg naar een incident in Helmond gestaan voor een rood stoplicht. Linker kant een bermwal van ruim 30cm hoog en rechts een geluidswal.
Toen er achtermij een slangenwagen achter mij aan kwam, ik ben toen voorzichtig door rood gereden en kon zo op de kruissing gaan staan om meteen het kruissende verkeer te blokkeren, echter ben ik door een roodlicht camera geflits.
Heb hier bezwaar op gemaakt, met uitleg en beelmateriaal (carcam) van de situatie, heb netjes geld terug gekregen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2013, 17:59:16
Weet je wat mij dus opvalt, dat is dat er hier dus geen duidelijke regel geving is voor dergelijke situaties terwijl er in met name amerika een fikse boete staat op het niet door laten van hulpverlenings voertuigen als je op youtube de filmpjes bekijkt van brandweer voertuigen in uitruk zie je dus ook iedereen aan de kant gaan zelfs op de rijstrook van tegemoed komend verkeer hier is dat wel anders jammer genoeg.

In de VS is het ook verplicht om zo snel mogelijk rechts te stoppen als er een voorrangsvoertuig aankomt, of hij je tegemoet komt of achterop maakt niet uit.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2013, 19:00:38
Wat is harder rijden, paar km/u of tientallen?
Dat maakt voor de wetgever dus niet uit. Als ik stukjes van instructiefilmpjes bekijk, wordt aan de hulpverlening geleerd dat zij de weg moeten zoeken en de weggebruiker geen overtreding behoort te begaan. In Engeland gebeurt dat ook op deze wijze.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2013, 19:14:29
In de VS is het ook verplicht om zo snel mogelijk rechts te stoppen als er een voorrangsvoertuig aankomt, of hij je tegemoet komt of achterop maakt niet uit.
Ligt aan de staat dat je bent, ik weet namelijk dat dit in Florida en Texas iig niet zo is.

In Engeland gebeurt dat ook op deze wijze.
Ja/Nee, als er ruimte is in Engeland dan hoef je geen ruimte te maken net als hier in Nederland niet. Maar als een voorrangsvoertuig in Engeland op jouw rijstrook komt aanrijden of in het midden van twee rijstroken moet je die ruimte maken. Ook als dat betekend door het rode verkeerslicht  te moeten voor enkele meters. In Engeland worden voor het geen ruimte maken ook makkelijker punten op het rbw gegeven.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


guest14264

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2013, 20:20:56
Dat maakt voor de wetgever dus niet uit. Als ik stukjes van instructiefilmpjes bekijk, wordt aan de hulpverlening geleerd dat zij de weg moeten zoeken en de weggebruiker geen overtreding behoort te begaan. In Engeland gebeurt dat ook op deze wijze.

Zoals HIT ook al aangeeft, hinderen van een voorrangsvoertuig is ook strafbaar in Nederland.
Daarbij vind ik het toch ook echt wat anders of je paar KM/u harder rijd of meteen met 180 km.u daar voor gaat racen


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2013, 20:30:43
Het onnodig hinderen is niet toegestaan. Let wel, ik werd geflitst met 133 km/u waar je 120 km/u mag. Voor de duidelijkheid, dit was op de A27 nabij Utrecht.


Artikel 50 RVV: Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Er staat niet hoe en er staat niet wat men voor overtreding zou kunnen begaan om dat te realiseren.

Dus hebben ze een voorlichtingsfilmpje (wachtwoord is Help)
Nergens wordt gesproken over harder gaan rijden of rijden door rood licht....

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen/wat-te-doen-als-je-een-sirene-hoort-1.3708451


Gast

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 14 maart 2013, 01:27:49
In de VS is het ook verplicht om zo snel mogelijk rechts te stoppen als er een voorrangsvoertuig aankomt, of hij je tegemoet komt of achterop maakt niet uit.

Dat is niet alleen om een voorrangsvoertuig VOOR te laten gaan, maar ook omdat het voertuig (in geval van politie) jou aan de kant wilt hebben. Bij gebrek aan POTS EITILOP in de achterspiegel is de enige mogelijkheid om de lichten en sirene te gebruiken om je aan de kant te zetten. Ook daarom geldt, bij ALLE emergency vehicles, lights and sirens, move over to the shoulder. Inderdaad verschilt het staat of je geheel moet stoppen of moet reduceren tot max 30MPH bijv.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2013, 11:55:58
Weet je wat mij dus opvalt, dat is dat er hier dus geen duidelijke regel geving is voor dergelijke situaties terwijl er in met name amerika een fikse boete staat op het niet door laten van hulpverlenings voertuigen als je op youtube de filmpjes bekijkt van brandweer voertuigen in uitruk zie je dus ook iedereen aan de kant gaan zelfs op de rijstrook van tegemoed komend verkeer hier is dat wel anders jammer genoeg.

De wegindeling is hier ook wel even anders als in Amerika. De Nederlandse wegen zijn gewoon niet ingericht op uitwijken... Zo'n beetje iedere ruimte aan de kant van de weg wordt volgestopt met een apart fietspad, parkeervakken of boom/bloembakken. In het midden leggen we vervolgens een verhoogde rijbaanscheiding of om de 100 meter een vluchtheuvel en je bent klaar....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2013, 16:13:55
In het midden leggen we vervolgens een verhoogde rijbaanscheiding of om de 100 meter een vluchtheuvel en je bent klaar....
Maar ook dit kan anders aangepakt worden zag ik laatst. Reed namelijk door Heerhugowaard en daar hadden ze een verhoogde rijbaanscheiding neergelegd die als hulpdienstenstrook geld. Dus wel de scheiding van verkeer, maar ook de ruimte als een hulpdienst er door moet.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v