Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 117600 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #30 Gepost op: 27 oktober 2009, 11:45:42
Ja die motor (brommer) staat hier in Maarssen stof te verzamelen.

De exacte uitkomsten van de proef weet ik ook niet maar het is niet zo handig om alleen aan te komen bij een brand.
Daar sta je dan als brandweerman in je uppie, wordt wel van je veracht dat je gaat handelen.
Als vooruitgeschoven (verkennings)post had het wel wat kunnen zijn. Maar veel uitgerukt heeft ie niet.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 30 juni 2010, 12:02:29
Brandweer komt op de motor
De brandweer in Ridderkerk krijgt een motor die speciaal ingezet gaat worden bij automatische brandmeldingen. Vanaf donderdag wordt ermee proefgereden.
De brandweer rukt nu bij elke automatische melding uit met een grote brandweerwagen met zes spuitgasten erin. In de meeste gevallen is er dan niets aan de hand en kan de eenheid weer terug naar de kazerne. Op de motor zitten maar één of twee brandweerlieden. Die zijn sneller bij de melding dan een grote wagen en kunnen dan doorgeven of er echt iets aan de hand is. In dat geval komt de grote wagen er alsnog achteraan.
Door de nieuwe motor wordt de belasting van met name de vrijwillige brandweer verlicht. Daardoor is er meer tijd om te oefenen. Volgens de gemeente Ridderkerk gaat de brandveiligheid er niet op achteruit.
www.rijnmond.nl

Het toch al 1 april geweest  ??? :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 30 juni 2010, 12:06:00
Je moet je afvragen, bij deze ideeën, of je nog wel ter plaatse moet gaan als brandweer. Wat is de meerwaarde van één brandwacht op een motor bij een echt incident?  ???


Daarnaast vraag ik me af wat voor opleiding de brandwachten hebben gehad om professioneel met een motor te rijden (ihkv RI&E)?  ??? Rijbewijs A?


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #33 Gepost op: 30 juni 2010, 13:00:04
Als het motorvoertuig met zwaailicht en sirene mag rijden lijkt het mij een goed alternatief. Ze zijn snel in het verkeer, goedkoop in verhouding tot een gevulde TS en nog sneller op de weg ook (aangezien je bij vrijwillige korpsen niet op 6 man hoeft te wachten).

Ik vind het een goede zaak. Die keer dat er echt wat aan de hand is kan er alsnog snel genoeg een TS worden opgeroepen. Tuurlijk komt die dan later ter plaatse dan wanneer die meteen gealarmeerd zou zijn, maar dit is een betere bezuiniging dan kazernes opheffen, voertuigen verminderen en personeel inleveren als je het mij vraagt.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #34 Gepost op: 30 juni 2010, 13:02:11
Wat is de reden voor het plaatsen van een OMS installatie?

Is dat niet om branden snel te kunnen ontdekken en snel de brandweer terplaatse te kunnen krijgen om het te blussen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 30 juni 2010, 13:02:52
Als het motorvoertuig met zwaailicht en sirene mag rijden lijkt het mij een goed alternatief. Ze zijn snel in het verkeer, goedkoop in verhouding tot een gevulde TS en nog sneller op de weg ook (aangezien je bij vrijwillige korpsen niet op 6 man hoeft te wachten).

Ik vind het een goede zaak. Die keer dat er echt wat aan de hand is kan er alsnog snel genoeg een TS worden opgeroepen. Tuurlijk komt die dan later ter plaatse dan wanneer die meteen gealarmeerd zou zijn, maar dit is een betere bezuiniging dan kazernes opheffen, voertuigen verminderen en personeel inleveren als je het mij vraagt.

Je zit veiliger in een DA dan op een motor...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 30 juni 2010, 13:06:35
Wat is de reden voor het plaatsen van een OMS installatie?

Is dat niet om branden snel te kunnen ontdekken en snel de brandweer terplaatse te kunnen krijgen om het te blussen?

Nee... een BMI is aanwezig om de interne organisatie te waarschuwen zodat die snel maatregelen kan nemen om de betrokkenen in veilig gebied te brengen. Daarnaast gaat er een doormelding naar de brandweer die de interne organisatie eventueel kan ondersteunen en de brand kan bestrijden. Een BMI met doormelding zit meestal in een 'speciaal' gebouw. De brandweer is nooit zo snel ter plaatse dat ze nog wat kunnen betekenen voor de eventuele personen (niet zelfredzame personen) in het betreffende (sub)brandcompartiment als er echt brand is.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #37 Gepost op: 30 juni 2010, 13:10:46
Dan word eigenlijk de vraag of je de OMS doorschakeling niet helemaal af moet schaffen
simpel rekensommetje:
OMS gaat brandweer word geallarmeerd = 5 minuten
Brandweermotor gaat terplaatse = 8 minuten
brandweermotor ontdekt brand en laat Ts allarmeren = 3 minuten
TS word gestuurd = 8 minuten

alles bij elkaar: 24 minuten voor je een gewone blusgroep terplaatse hebt, bij een verlaten object midden in het bos kan dat dus nog effect hebben. maar gewoon in de stad is de brand dan meestal al wel ontdekt door de rook of het aanwezige personeel.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #38 Gepost op: 30 juni 2010, 13:21:27
Dan word eigenlijk de vraag of je de OMS doorschakeling niet helemaal af moet schaffen
simpel rekensommetje:
OMS gaat brandweer word geallarmeerd = 5 minuten
Brandweermotor gaat terplaatse = 8 minuten
brandweermotor ontdekt brand en laat Ts allarmeren = 3 minuten
TS word gestuurd = 8 minuten

alles bij elkaar: 24 minuten voor je een gewone blusgroep terplaatse hebt, bij een verlaten object midden in het bos kan dat dus nog effect hebben. maar gewoon in de stad is de brand dan meestal al wel ontdekt door de rook of het aanwezige personeel.
Hoe komt het volgens jou berekening dat na de eerste allarmering de motor pas na 13 minuten tp is? Volgens mij is dat in de praktijk veel sneller. Ik schat hooguit een minuut of 5. En als de brand al van verre te zien is zal de motorrijder dat aanrijdend al melden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #39 Gepost op: 30 juni 2010, 13:22:58
Hoe komt het volgens jou berekening dat na de eerste allarmering de motor pas na 13 minuten tp is? Volgens mij is dat in de praktijk veel sneller. Ik schat hooguit een minuut of 5. En als de brand al van verre te zien is zal de motorrijder dat aanrijdend al melden.


Bij 9 van de 10 OMS objecten duurt het 5 minuten voor uberhaupt de brandweer geallarmeerd word!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens