Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 118835 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #60 Gepost op: 30 juni 2010, 22:05:53
De brandweer op de motor is niets nieuws in de meeste grote wereldsteden een normale zaak. Ook veel te zien in Azië.
Een aantal mooie Engelse exemplaren op http://www.ukemergency.co.uk/fire/firebikes1.htm  zelfs de brandweer Amsterdam-Amstelland heeft een motorfiets voor de TD (in volledige striping en lampen)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #61 Gepost op: 30 juni 2010, 22:45:43
Een aantal mooie Engelse exemplaren op http://www.ukemergency.co.uk/fire/firebikes1.htm

Van de motoren op die site, is er maar één voor 'echt' brandweerwerk, namelijk het rijden op 'automated fire alarms' (;D) De rest is voor promotiedoeleinden of om motorrijders meer bewust te maken van gevaren, zo meldt de toelichting.

In Duitsland hebben ze dacht ik een HV motor rijden, ik dacht rond Hamburg, in verband met de verkeersdrukte aldaar.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #62 Gepost op: 30 juni 2010, 23:54:53
http://www.feuerwehr-nuetterden.de/index.php?page=5f06f47282239c145469

Toevallig wist ik dat net over de grens in Nutterden ook 2 motoren staan, iemand die slim is mag de doeleinden eruit halen, zo ver kom ik niet.

wel mooie motoren trouwens!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #63 Gepost op: 30 juni 2010, 23:56:45
http://www.feuerwehr-nuetterden.de/index.php?page=5f06f47282239c145469

Toevallig wist ik dat net over de grens in Nutterden ook 2 motoren staan, iemand die slim is mag de doeleinden eruit halen, zo ver kom ik niet.

wel mooie motoren trouwens!

http://www.feuerwehr-nuetterden.de/index.php?page=5f06f47282239c145469

http://www.feuerwehr-nuetterden.de/upload/technik/DSCN0650_kl.jpg

2 Kräder (BMW F650 GS) der MOFÜST Komponente des Kreises Kleve, untergestellt bei uns in Nütterden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #64 Gepost op: 1 juli 2010, 01:46:56
Ja...maar ik ben nog nooit ergens überhaubt een brandweerchauffeur tegengekomen bij een rijtraining, daarom mijn vraag: waar volgen die gasten hun rijopleiding? Heb agenten uit het hele land gezien, ambulancechauffeurs uit het hele land, maar waar traint die brandweer dan toch..?  ;D

Onder andere op het BrandweerOpleidingsCentrumAmsterdamSchiphol. Óók met toeters en bellen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #65 Gepost op: 1 juli 2010, 02:00:38
Handig toch? Een brandwacht op motor die gaat kijken, nu wordt vaak politie er opuit gestuurd om te gaan kijken of het wat is bij twijfelgevallen.. En als het een echte brand is zal door de BMI de aanwezige personen wel zijn aangespoord om 112 te bellen en kan de meldkamer alsnog de TS sturen, al voordat de motor ter plaatse is.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #66 Gepost op: 1 juli 2010, 02:31:06
En hoe zit het met de veiligheid van de spuitgasten? een normale brandweerhelm op?  :P
Nee maargoed, ik vind motorambus en agenten ook altijd erg link, je hoeft maar 1 tikje te krijgen van een personenauto en je vliegt door de lucht.

Ja met de motor kan je overal langs en met een TS natuurlijk niet, maar word je door overig verkeer niet snel over het hoofd gezien op zo'n motor. Al voert hij OGS?
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #67 Gepost op: 1 juli 2010, 08:54:50
Nee maargoed, ik vind motorambus en agenten ook altijd erg link, je hoeft maar 1 tikje te krijgen van een personenauto en je vliegt door de lucht.

Gewoon zorgen dat je dat tikje niet krijgt  ;D

Het klinkt heel simpel en eigenlijk is dat ook zo. Het is niet gevaarlijker dan in de auto, volgens mij. Het staat of valt (...) met de opleiding. Je kan als motorrijder zelf veel voorkomen door je eigen (kijk)gedrag en het besef van jouw kwetsbaarheid. Het verstand zit in de rechterhand is een veel gebruikte term. Of zoals mijn instructeur zei:"Ga er gewoon van uit dat er 's ochtends iemand in de auto stapt om jou van de motor af te rijden. Het is de kunst om hem eerder te zien, dan dat hij jou ziet."

Ja met de motor kan je overal langs en met een TS natuurlijk niet, maar word je door overig verkeer niet snel over het hoofd gezien op zo'n motor. Al voert hij OGS?

Zie hier boven. Je moet er gewoon vanuit gaan dat niemand je ziet, al voer je OGS en rij je tegenwoordig rond in een knalgele jas en helm. En ieder nadeel heb z'n voordeel (voor ons blauwen dan), als ze je niet zien kom je ook nog aan je bonnen


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #68 Gepost op: 2 juli 2010, 00:04:20
Motorfietsen voor de brandweer..... :'( :'(
Men moet wat aan de oorzaak doen, bijvoorbeeld zoals Amterdam. Bij een OMS melding neemt de RAC direct telefonisch kontakt op. Het object moet dan aangeven of er iets aan de hand is. Weten ze dat nog niet dan krijgen ze een x aantal minuten de tijd omdat te controleren. Geen info terug, brandweer rukt uit, wel info echt brand, brandweer rukt uit, info dat het loos is, brandweer komt niet maar melding wordt wel vastgelegd. Kijkt dat scheelt een hoop nodeloze uitrukken, en ga je geen gekke toestanden uithalen als motorspuitgasten vooruit sturen.
Even weer een vraagje, wat doet de motorspuitgast alsl hij aankomt, hij kijkt of het echt brand, neemte hij d an maatregelen( ademlucht?, blusmiddelen?) of wacht hij de komst van de TS af. En komt die TS dan met 5 man, of zes, maar dan kost het weer een man extra.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #69 Gepost op: 2 juli 2010, 00:08:52
Motorfietsen voor de brandweer..... :'( :'(
Men moet wat aan de oorzaak doen, bijvoorbeeld zoals Amterdam. Bij een OMS melding neemt de RAC direct telefonisch kontakt op. Het object moet dan aangeven of er iets aan de hand is. Weten ze dat nog niet dan krijgen ze een x aantal minuten de tijd omdat te controleren. Geen info terug, brandweer rukt uit, wel info echt brand, brandweer rukt uit, info dat het loos is, brandweer komt niet maar melding wordt wel vastgelegd.

Even voor jouw beeldvorming. dit is de procedure in het hele land.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens