Wanneer ben je een ervaren EHBO'er

Auteur Topic: Wanneer ben je een ervaren EHBO'er  (gelezen 42087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #40 Gepost op: 13 maart 2013, 10:42:27
De SIGMA moet elke zoveel tijd een "profcheck" afleggen om aan te tonen dat hij of zij nog bekwaam is.
Faalt hij deze profcheck is het ook dag dag met de SIGMA.
Ik denk ook dat je als je ervaren EHBO'er wil worden deze (of een variatie hierop) profcheck ook moet afleggen, hetzij onder de noemer van SIGMA of niet, niet iedereen wil of is lid van de SIGMA

Op die manier kan je wel dergelijk aantonen of iemand meer kennis heeft dan een basis EHBO'er.


Leuk dat je dit noemt, in mijn Regio en Afdeling gaan we hier inderdaad naar toe werken, een competentietoets (noem het een profcheck zo je wilt) waarbij niet de losse vaardigheden (verbandje draaien, enz) centraal staan maar het geven van een goede hulpverlening. Hoewel het NRK vrijwillig is, moet ze wel een professionele hulpverlening kunnen bieden op Niveau 1 en daarbij horen de brede competenties. Ik zie parallellen met de profcheck SIGMA, maar heb het hier meer over evenementenspecifieke competenties, en niet medisch assisterende, logistieke rampencompetenties, al kan een goed getrainde evenementenhulpverlener ook prima functioneren binnen een rampenteam.

Wat betreft het Rode Kruis: Er is geen beleid omtrent artsen, iedere afdeling maakt zijn eigen regels. Feitelijk erkent het Rode Kruis geen artsen tijdens een inzet. Er is 1 stafarts per afdeling met beperkte taken, meer niet...
Bij afd. Nijmegen mogen artsen tijdens een evenement basis medische zorg leveren, dus buiten de EHBO om. Voorwaarde is wel een praktiserend arts te zijn met relevante ervaring (SEH, huisarts e.d.).
Alle ALS zorg wordt nog steeds door de ambulance gedaan, maar enkels beoordelen, hechten en alvast een infuus starten in afwachting op de ambu kan allemaal.

Ik heb een tijd terug begrepen (van JG) dat dit niet in het beleid van het Verenigingskantoor past.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 13 maart 2013, 10:44:19
Wat geef ik aan?

SIGMA kun je als EHBO+ zien, echter vind ik de opleiding niet dusdanig + dat je beter zelfstandig kunt hulpverlenen, het is echt een opleiding om medisch en logistiek te kunnen assisteren in rampsituaties.
Een goede ehbo-er moet juist beter zelfstandig kunnen hulpverlenen, en weten wanneer er extra hulp nodig is, en als ie dan ook nog kan assisteren/ondersteunen, des te beter!
(ik ben in de gelukkige situatie al een "ervaren evenementenhulpverlener " te zijn (geweest) voor ik de HOC opleiding heb gedaan, en voor de evenementenpraktijk heeft de HOC opleiding niet heel veel meer toegevoegde waarde gehad voor mij, wellicht dat anderen hier een mening over hebben?

SIGMA komt alleen voor binnen de gelederen van het Rode Kruis. Het zijn mensen die getraind zijn om ingezet te worden bij rampen en grote ongevallen waarbij ook een MMT-arts en teams van ambulancedienst aanwezig zijn toch?

Of kan SIGMA ook ingezet worden als compleet zelfstandigheden zonder MMT-arts en ambulanceverpleegkundigen?


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #42 Gepost op: 13 maart 2013, 10:47:27
Het ene citaat is eigenlijk al een reactie op het andere.
Ik weet niet hoe het met de hierboven genoemde bedrijven zit maar soms lijken ze volledige ALS zorg aan te bieden en als je ze dan in de praktijk bezig ziet....

Misschien gelijk maar onderstaande foto is van een autocross waar toch wel degelijk ALS zorg word verleent, dit in combinatie met de brandweer dan.

Zoals ik ook al had aangegeven vind ik dat wanneer bedrijven ALS zorg aanbieden, dit dan ook moeten leveren.
Doen zij dit niet vind ik dat hun vergunning moet worden ingetrokken en landelijk geboycot moeten worden door de GHOR.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #43 Gepost op: 13 maart 2013, 10:48:51
bij deze dan als het goed is wel de foto
(zo niet de foto moest zijn dat er op een evenement iemand die bekneld zit word bevrijd dmv het parate ambu team en de brandweer.)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #44 Gepost op: 13 maart 2013, 10:49:16
SIGMA komt alleen voor binnen de gelederen van het Rode Kruis. Het zijn mensen die getraind zijn om ingezet te worden bij rampen en grote ongevallen waarbij ook een MMT-arts en teams van ambulancedienst aanwezig zijn toch?

Of kan SIGMA ook ingezet worden als compleet zelfstandigheden zonder MMT-arts en ambulanceverpleegkundigen?

In principe wordt het SIGMA alleen ingezet in het verband van de GNK, met MMT en AMBU team. Soms worden ze met een ambulance (preventief) ingezet op een evenement, en dan worden de opdrachten gegeven door de ambupleeg. Dit zijn op zich goede trainingsmomenten, maar je bent dan eigenlijk ehbo-er met een saturatiemeter, bloeddrukmeter en een zuurstoffles (beetje gechargeerd hoor :) )

SIGMA wordt overigens opgeleid door het NRK en GHOR, is vrijwilliger bij de GHOR en kan zowel een NRK vrijwilliger als iemand van een andere vereniging/stichting zijn.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #45 Gepost op: 13 maart 2013, 10:53:27
In principe wordt het SIGMA alleen ingezet in het verband van de GNK, met MMT en AMBU team. Soms worden ze met een ambulance (preventief) ingezet op een evenement, en dan worden de opdrachten gegeven door de ambupleeg. Dit zijn op zich goede trainingsmomenten, maar je bent dan eigenlijk ehbo-er met een saturatiemeter, bloeddrukmeter en een zuurstoffles (beetje gechargeerd hoor :) )

SIGMA wordt overigens opgeleid door het NRK en GHOR, is vrijwilliger bij de GHOR en kan zowel een NRK vrijwilliger als iemand van een andere vereniging/stichting zijn.

Helder, bedankt voor de uitleg. Ik neem aan dat de preventief ingezette ambulance in die situatie een ambulance is van de regionale ambulancedienst en het personeel op dat moment ook daadwerkelijk in dienst is van de RAV. Geen ambulancevoertuig van een particuliere evenementenhulpverlener met in de vrije tijd bijklussende ambulanceverpleegkundigen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #46 Gepost op: 13 maart 2013, 11:08:18
Helder, bedankt voor de uitleg. Ik neem aan dat de preventief ingezette ambulance in die situatie een ambulance is van de regionale ambulancedienst en het personeel op dat moment ook daadwerkelijk in dienst is van de RAV. Geen ambulancevoertuig van een particuliere evenementenhulpverlener met in de vrije tijd bijklussende ambulanceverpleegkundigen.
Zeker.

Overigens wordt in de regio haaglanden altijd een ambu van de RAV ingezet bij evenementen, andere aanbieders mogen over het algemeen geen ALS zorg/vervoer leveren.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #47 Gepost op: 13 maart 2013, 11:11:27
Zeker.

Overigens wordt in de regio haaglanden altijd een ambu van de RAV ingezet bij evenementen, andere aanbieders mogen over het algemeen geen ALS zorg/vervoer leveren.

Dan zal Haaglanden wel horen bij de door Inspectie omschreven GHOR bureau's die alleen op deze wijze willen werken en iedere andere constructie zien als onzuiver of een gevaar waar mogelijke ongewenste belangenverstrengeling op de loer ligt.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #48 Gepost op: 13 maart 2013, 12:31:40
Dan zal Haaglanden wel horen bij de door Inspectie omschreven GHOR bureau's die alleen op deze wijze willen werken en iedere andere constructie zien als onzuiver of een gevaar waar mogelijke ongewenste belangenverstrengeling op de loer ligt.

Uiteraard ook niks mis mee. Maar daar hangt natuurlijk wel een kostenplaatje aan die veel hoger is dan particulier.
Wel heb je dan gelukkig een zekerheid dat er ook echt ALS zorg geleverd word.
En idd nu je het zegt, wij komen regelmatig in Den Haag maar dan altijd met alleen EHBO'ers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #49 Gepost op: 13 maart 2013, 12:53:33
Uiteraard ook niks mis mee. Maar daar hangt natuurlijk wel een kostenplaatje aan die veel hoger is dan particulier.
Wel heb je dan gelukkig een zekerheid dat er ook echt ALS zorg geleverd word.
En idd nu je het zegt, wij komen regelmatig in Den Haag maar dan altijd met alleen EHBO'ers.

Welk kostenplaatje?

Ben jij lid geworden van de EHBO om je druk te maken over het kostenplaatje voor een organisator van een evenement? Als de overheid denkt dat een commercieel evenement een onevenredige aanslag doet op de zorg is het gerechtvaardigd dat de gemeente eist dat er een ambulance speciaal ingezet gaat worden voor het evenement. De kosten zijn dan voor de organisator.

Je moet zelfs onderscheid maken in het soort evenement. Een koninginnedagviering of de Nijmeegse Vierdaagse zijn evenementen op een totaal andere basis dan een groot dance-evenement op commerciele basis. Wat mij betreft betalen de laatst genoemde organisatoren alle extra kosten inclusief extra politie inzet.