Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen

Auteur Topic: Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen  (gelezen 28486 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #40 Gepost op: 9 maart 2013, 19:59:05
Waarom zou ik ign mijn dienstwapen ontladen als ik deze aan het einde van mijn dienst in mijn kast opberg ?


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #41 Gepost op: 9 maart 2013, 23:20:16
Ontladen gebeurd bij mij alleen met IBT tijdens de schiettoetsen, geen enkele collega bij ons op het team ontlaad hem om wat voor reden dan ook. Kan trouwens ook niet veilig want er hangt geen bullettrap op het bureau  ^-^
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #42 Gepost op: 10 maart 2013, 02:37:17
Heeft niets met Walther te maken, zoals iemand al zegt gaat het om de temperatuur. Bij een goeie brand zullen in principe de patronen afgaan bij hoge temperatuur, ongeacht het wapen.

Nou ik vind dit dus toch wel zorgelijk. Levensgevaarlijk eigelijk. Zou een gemiddeld kluisje bestand zijn tegen ontbranding/vuren van patronen?
Of even een mailtje naar Mythbusters?  8)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #43 Gepost op: 10 maart 2013, 02:40:47
Laat ik het zo zeggen:

Een pistoolkluis met dikke wanden is primair gebouwd om ongenode gasten buiten te houden. Over het al dan niet voortijdig verlaten van een kogelkop uit de loop wordt nergens gesproken.

Als jullie met een locker een kledingkast bedoelen van een paar milimeter pisbakkenstaal of - nog beter - spaanplaat...

Get the picture...?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #44 Gepost op: 10 maart 2013, 16:28:00
Ze zullen een bepaalde brandwerendheid hebben, temperatuur vast niet. In ons geval is het een betonnen ruimte in een kelder, wil de temperatuur daar zo hoog oplopen moet het wel heel gek gaan. Bovendien is het risico van rondvliegende patronen kleiner doordat de kluisjes zich in een locker bevinden.

Wellicht dat de kluisjes zelf ook enigszins de kogels tegen houden?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #45 Gepost op: 10 maart 2013, 20:18:52
Ik heb het eerst afgewacht maar wil toch ff reageren.

Wat een kansloze discussie!!!!!!

Wapen ter hand nemen moet wel gemeld worden is namelijk aanwenden van geweld. En geweld moet altijd gemeld worden. Onverwijld aan meerdere............

Het is echter geen gebruik vuurwapen. Hieronder word verstaan Richten/dreigen en daadwerkelijk vuren.

Daarnaast word in bijna ieder bureau in nederland het wapen geladen weggelegt. De politie heeft namelijk niks te maken met regels voor sportschutters.

Daarnaast 6 maanden in de kast is ook onzin aangezien er 4x per jaar minimaal geschoten wordt.

De veer van mijn magazijn werkt nog prima en die van de rest van Nederland ook dus dat zal ook wel meevallen.

En over vuur gesproken. Ja er zijn op een bureau wapens en munitie aanwezig. Dit zal de brandweer ook wel weten. Maar die zelfde munitie ligt ook bij de sportschutter met met een veel groter aantal.


Maar ik verbaas me over de kennis van de ambtsinstructie. Dit moet paraat zijn jongens.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #46 Gepost op: 10 maart 2013, 21:04:55
Alleen verbied de WWM de opslag van geladen wapens bij sportschutters, terwijl het opslaan van doorgeladen wapens bij de politie kennelijk heel gewoon is.

Maar goed, de brandweer is (hopelijk) gewaarschuwd en maar hopen dat het goed blijft gaan zullen we dan maar zeggen...  98uiye


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #47 Gepost op: 10 maart 2013, 21:15:52
(...)
Daarnaast word in bijna ieder bureau in nederland het wapen geladen weggelegt. De politie heeft namelijk niks te maken met regels voor sportschutters.
Het gaat niet om "regeltjes", het gaat om een stukje algemene veiligheid bij het omgaan met vuurwapens. En dat heeft ook niets met sportschutters van doen, bij Hare Majesteit worden de wapens namelijk wel ontladen bij einde dienst. En dan is het des te zorgelijker dat het kennelijk voldoende is "om 4x per jaar te schieten" op het IBT. Als je tussendoor je wapenhandelingen niet bijhoudt verwatert dat heel snel!

(...)
En over vuur gesproken. Ja er zijn op een bureau wapens en munitie aanwezig. Dit zal de brandweer ook wel weten. Maar die zelfde munitie ligt ook bij de sportschutter met met een veel groter aantal.
(...)
Alleen niet in het wapen, maar los verpakt. En bij een brand bij los verpakte patronen is het gevaar een stuk minder. Daar is volgens mij een topic over op het forum, waarbij het een en ander in een docu is uitgezocht. Het gevaar ontstaat doordat de patroon afgaat in het wapen, waardoor de energie gekanaliseerd wordt en alle kracht wordt overgebracht in de voortstuwing van de kogel. En dat laat zich niet tegenhouden door een metalen lockertje.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #48 Gepost op: 10 maart 2013, 22:22:11
Zie voor dat topic het subforum Rood - Repressie en het topic getiteld:

Munitiemishandeling in extremis: wat gebeurt er (niet)?

Let daarbij ook even op de disclaimer in de eerste minuten van de docu.

En over de dagelijkse handelingen met een vuurwapen: eens kijken hoe vaak ik dus als zo'n overgereguleerde wapenbezitter de veiligheidshandelingen uitvoer tijdens een avondje of dagje sportschieten.

Bij het uitnemen van de wapens uit de kluis
Bij het uitpakken op de baan
Bij het inpakken op de baan in aanwezigheid van de veiligheidsfunctiinaris.
Bij het terugplaatsen in de kluis.

Waarom?
Heel simpel: daarom.
Dat is mijn mindset. Geen geladen wapens behalve op de baan.
Ik vaar niet blind op een klein gekleurd stukje wat mij verteld of er een boon in de kamer zit. Ik wil dat zien en voelen door mijn vinger in de kamer te steken.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #49 Gepost op: 10 maart 2013, 22:25:57
Munitiemishandeling in extremis: wat gebeurt er (niet)?
Inderdaad, dat was 'm, thanks!

HIER te vinden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill