Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen

Auteur Topic: Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen  (gelezen 27855 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #50 Gepost op: 11 maart 2013, 21:37:29
@diamondback

Zoals jij weet ben ik ook een zeer fanatiek sportschutter echter vind ik wel dat er een verschil zit tussen de sportschutterij en de politie.
Ik kan met beide meepraten en ik zie het probleem bij de politie niet zo sorry.


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #51 Gepost op: 12 maart 2013, 13:25:38
Alleen verbied de WWM de opslag van geladen wapens bij sportschutters, terwijl het opslaan van doorgeladen wapens bij de politie kennelijk heel gewoon is.

Klopt en dat is het verschil tussen sportschutters en politie, DJI, douane, FIOD en andere gewapende overheidsdiensten; voor laatstgenoemden is het vuurwapen een gebruiksmiddel met de daarbij behorende veiligheidsmaatregelen.

En juist door die veiligheidsmaatregelen, worden een hoop wapens geladen opgeborgen omdat er geen voorzieningen zijn om het wapen veilig te ontladen. Dit geldt niet alleen voor sommige politiebureau's, maar denk ook aan gerechtsgebouwen, huizen van bewaring, gevangenissen etc. Daarnaast zijn er ook genoeg collega's die bevoegd zijn om het wapen mee naar huis te nemen.

Naar mijn mening is het ook veiliger om het wapen geladen op te bergen in een wapenkluis/locker dan iedere keer te ontladen/laden als je 's ochtends thuis je wapen uit de kluis haalt, een verdachte moet overbrengen en inboeken, iemand moet gaan horen in de PI etc. Het aantal veiligheidshandelingen zou dan vele malen meer zijn dan de vier keer voor een sportschutter tijdens een dagje sportschieten, waarbij ik mij dan afvraag of dit de veiligheid dan ten goede zou komen.... ^-^

Maar goed, zo kijk ik er als voormalig vuwa-gebruiker tegen aan  O0

Grtz,
Marcel


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #52 Gepost op: 12 maart 2013, 16:07:34
Marcel daar heb je wat mij betreft helemaal een punt. Ontladen/laden moet alleen gebeuren daar waar dat op een veilige manier kan. Dus als de baas wil dat zijn medewerkers dit doen dan moet hij daarvoor dus ook de juiste maatregelen nemen. Dat sommige hoge heren bij de politie dit om hun eigen ideologie dit niet wil betekend dus geladen in het kluisje/kastje.

Zelf sta ik er in dat op het moment dat ik het wapen weg stop aan het einde van de dienst dat ik het ongeladen weg leg. Zo heb ik het altijd geleerd en zeker wat wapens betreft moet je niet gaan afwisselen aangezien je juist dan fouten gaat maken. Enige keer dat ik een wapen geladen neerleg is als ik hem tijdelijk af moet doen. Echter zit hier dus het verschil in dat ik dan nog steeds met mijn dienst bezig ben, en aan het eind als hij weer in het holster zit weer aan de slag gaat met mijn gewone werkzaamheden.

Ook moet ik wel zeggen dat er binnen de IBT geleerd word dat hoe minder handelingen jij moet doen aan een wapen, des te veiliger het is. Want elke extra handeling zorgt dat er een extra kans is op een fout.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #53 Gepost op: 14 maart 2013, 01:10:48
Even een maffe side-step in dit topic, maar het is misschien wel een beetje tekenend hoe de wereld verschilt.
Mijn wapenbroeders en ik hebben elders op het wonderwijdeweb een discussie over hoe je een sportschutter herkent in het dagelijks leven:

Vinger langs het tankpistool vlak voor het tanken
Vinger langs de kitspuit voor het spuiten
Vinger langs de boormachine voor het boren
Vinger langs een luchtpistool etc, etc, etc.

Zijn wij sportschutters dan bezeten van veiligheid...? ^-^

Ik blijf mijn wenkbrauwen fronsen bij het opbergen van doorgeladen wapens. Voor mij is het net zoiets als je handen niet wassen na het plassen.
Als je het kanon niet nodig hebt voor onmiddelijk gebruik - en ja: in jullie geval is dat rekbaar - dan hoort hij in mijn ogen leeg te zijn.
Zeker als deze vervolgens in een locker of kluis verdwijnt. Als de agent het daar opbergt, heeft hij het niet meer nodig en verliest hij het zicht op het wapen (!).

De overweging dat er iets mis kan gaan bij laden of ontladen getuigt van óf een gebek aan de juiste fasciliteiten óf een gebrek aan opleiding en mindset.

De kans dat bij een brand een wapen afgaat is een opeenvolging van faktoren die die kans ontzettend klein maakt. Maar ik wil de korpschef niet zijn die dat mag gaan uitleggen aan een brandweercommandant die in vol tenue een huisbezoek heeft moeten afleggen i.v.m. een SO onder eigen personeel.

En het is in mij ogen ook niet nodig.

Niemand heeft mij nog een andere plausibele verklaring kunnen geven waarom het absoluut noodzakelijk is om de hardware hot weg te bergen anders dan dat het bij de diender dun door de broek loopt om het wapen normaal te bedienen en het gebrek aan een ontlaadblok.

Dit is chargerend om de discussie uit te lokken. Dus men mag nu vol reageren. Daar doe ik het ook om.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #54 Gepost op: 14 maart 2013, 01:28:55
Niemand heeft mij nog een andere plausibele verklaring kunnen geven waarom het absoluut noodzakelijk is om de hardware hot weg te bergen anders dan dat het bij de diender dun door de broek loopt om het wapen normaal te bedienen en het gebrek aan een ontlaadblok.

Yep, die kogelvangers of inderdaad een gebrek daaraan...?

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=29763.0


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #55 Gepost op: 14 maart 2013, 10:06:02
Vinger langs het tankpistool vlak voor het tanken
Vinger langs de kitspuit voor het spuiten
Vinger langs de boormachine voor het boren
Vinger langs een luchtpistool etc, etc, etc.

Grappig, ik ben dan geen sportschutter en schiet alleen in de baas zn tijd.... maar ook ik herken me hier wel in.  ;D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #56 Gepost op: 14 maart 2013, 10:09:29
Mijn wapenbroeders en ik hebben elders op het wonderwijdeweb een discussie over hoe je een sportschutter herkent in het dagelijks leven:
Vinger langs het tankpistool vlak voor het tanken
Vinger langs de boormachine voor het boren
Zijn wij sportschutters dan bezeten van veiligheid...? ^-^
Wapenbroeders is wel een zeer treffend gekozen woord.
Het woord sportschutter kan je ook vervangen door defensiemedewerker/militair.

Vooral die boormachine ... zo herkenbaar voor en na het boren.
(en weglopen bij de boormachine is de stekker er uit)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #57 Gepost op: 14 maart 2013, 11:56:53
ik haal hem niet eens uit me holster.. Ik heb in mijn huidige locker geen wapenkluis, vorige locker wel, maar gebruik die niet.. Zie geen meerwaarde in het feit dat ik me wapen uit me holster haal, een klein kluisje open maakt ( met dezelfde sleutel als me locker) en hem daar doorgeladen in bewaar.. Dus laat hem lekker in me holster zitten.. koppel in me kluis en deur dicht..


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #58 Gepost op: 14 maart 2013, 12:15:03
Vreemd dat het zo verschillend is geregeld, wij hebben een aparte (beveiligde) ruimte met alleen maar wapenkluisjes, hierin moeten wij ons wapen bergen na de dienst.
Dan hebben we nog een aparte omkleedruimte met lockers, hier mogen officieel geen scherpe wapens in bewaard worden.

Van een collega van de KMar weet ik dat het nog strenger is bij hun.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #59 Gepost op: 14 maart 2013, 13:17:42
Vreemd dat het zo verschillend is geregeld, wij hebben een aparte (beveiligde) ruimte met alleen maar wapenkluisjes, hierin moeten wij ons wapen bergen na de dienst.
Dan hebben we nog een aparte omkleedruimte met lockers, hier mogen officieel geen scherpe wapens in bewaard worden.

Van een collega van de KMar weet ik dat het nog strenger is bij hun.

Wij hebben een grote kluis, toegang alleen middels persoonlijke pas+pincode. Daarin een kluis, toegang middels sleutel en een code. In deze kluis zitten kleine kluisjes voor de glocks, toegang middels persoonlijke sleutel. In die kluisjes nog apart kluisje voor munitie, welke je kan openen middels diezelfde sleutel. En dan moet je eerst nog eens als buitenstaander überhaupt bij de grote kluis zien te komen!
De sleutels zitten uiteraard in een andere kluis. En de pas draag je bij je. Munitie mag nooit bij je wapen worden opgeborgen.

En een geladen dienstwagen in je kluis = strafbaar. Ivm overtreden dienstvoorschriften. Elke dienst dus laden en ontladen. Dit gaat helaas weleens fout..