Fire Bucket Operations: inzet luchtmachthelicopters bij brandbestrijding

Auteur Topic: Fire Bucket Operations: inzet luchtmachthelicopters bij brandbestrijding  (gelezen 37784 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lpp-nieuws

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Helikopterbemanningen en grondpersoneel van de Koninklijke Luchtmacht ondersteunen vanaf 1 april, 7 maanden lang,  civiele brandweer bij de bestrijding van omvangrijke branden in binnen- en buitenland. Ter voorbereiding hierop trainen twee Chinook en één Cougar transporthelikopter van het Defensie Helikopter Commando met de civiele brandweer en de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland op vrijdag 15 maart het blussen van een gecontroleerde heidebrand op Defensie schietterrein ’t Harde.

De risico’s en gevaren van natuurbranden tijdens een droge zomer komen ook in Nederland voor. In deze oefening worden alle spelers in het veld en in de lucht – civiel en militair - getraind in de standaardisatie van het gezamenlijk optreden. Hierbij zijn de belangrijkste oefendoelstellingen: communicatie tussen lokale brandweer en helikopterbemanning over het te blussen object; het te maken hebben met echt vuur en de daarbij samenhangende factoren; en het voor het eerst opereren met een vernevelzak bevestigt onder de bambi-bucket (een flexibele oranje waterzak onder de helikopter).

De transporthelikopters van de Koninklijke Luchtmacht worden op verzoek van het Ministerie van Binnenlandse Zaken ingezet wanneer een brand voor de civiele hulpdiensten onbeheersbaar is. De transporthelikopters kunnen per keer 2.500 of 10.000 liter water op een brandhaard storten. Ook kan een watergordijn worden gelegd zodat de brand zich niet uitbreidt en objecten worden afgeschermd.

De transporthelikopters hebben gezien hun uitzendingen en trainingen wereldwijd veel ervaring opgedaan die benut worden voor inzet in Nederland. In 2010 vlogen de transporthelikopters nog in Afghanistan voor vrede en veiligheid. De afgelopen jaren hebben zowel de Cougar als de Chinook haar waarde bewezen bij het blussen van branden. De helikopters zijn ondermeer ingezet bij een cacaobrand in Zaandam (2003). In 2011 werden zij vijfmaal ingezet, ondermeer bij branden in Schoorl, Oisterwijk en Fochteloërveen. Internationaal zijn de helikopters ingezet bij de grote bosbranden in Portugal (2006) en Griekenland (2007).

De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland is namens de brandweer Nederland coördinator voor het helikopterblussen en is samen met medewerkers van de Koninklijke Luchtmacht sinds 2003 een uitzendbaar team in binnen- en buitenland.

BRON: pers bericht Ministerie van Defensie




HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2013, 17:24:24
[/meligheid aan] Krijgen deze nu ook te maken met de nieuwe signaleringseisen voor voorrangsvoertuigen? [/meligheid uit] 998765
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


guest14264

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2013, 17:25:56
[/meligheid aan] Krijgen deze nu ook te maken met de nieuwe signaleringseisen voor voorrangsvoertuigen? [/meligheid uit] 998765

Zwaailicht op het dak ;-)

Of zoals de politieheli in NL ook een wail/sirene (ja die hebben ze)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2013, 18:01:44
Dacht even "wail"?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2013, 18:46:22
"Crashtender" vlieg maar weer binnen met de interessante verhalen en fotoreportages. O0

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2013, 19:42:34
"Crashtender" vlieg maar weer binnen met de interessante verhalen en fotoreportages. O0

RemRoof

Leuk om te horen dat mensen nu al hopen op een bijdrage van mijn kant. Hoewel ik druk ben als organisator van deze oefening zal ik proberen af en toe zelf ook nog wat foto's te maken.

Het persbericht is breed verspreid naar diverse media, zowel lokaal (Oost Nederland) als landelijk. De kans is dus groot dat je er iets van terug kunt lezen en/of zien op het internet, krant of TV.

Voor diegene die zelf foto's willen maken is er slecht nieuws. De oefening zal nagenoeg volledig plaatsvinden binnen het terrein van het ASK. Dit geldt ook voor de Forward Operationg Base, zeg maar de lokale landingsplaats. Voor de lokaal bekenden: deze ligt vlakbij de brandweerkazerne van de bedrijfsbrandweer. De brandlocatie bevind zich in het grote-doelen-gebied. Dit is midden op de Oldebroekse Heide. Daar zal dus niet veel van te zien zijn van buiten het terrein. Wat wel te zien zal zijn is het innemen van bluswater. Dit zal plaatsvinden op het Veluwemeer nabij Elburg. Daar heb je dus de meeste kans om foto's te maken.

Of er daadwerkelijk gebrand kan worden zullen we morgen pas definitief weten. Dit hangt namelijk sterk af van de weersomstandigheden. Deze zien er op dit moment nog gunstig uit. We zullen zien wat het wordt, anders moeten we met rooktonnen en dergelijke gaan werken. Dat is toch net iets minder....

Als ik interessante verhalen of foto's heb zal ik ze met jullie delen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2013, 21:06:48
Vernevelaar nieuw wapen tegen natuurbranden

Bij het bestrijden van moeilijk beheersbare branden gebruikt de luchtmacht voortaan een nieuw type waterzak, een die verneveld. Daarmee wordt een groter gebied in een keer besproeid. Militaire helikopters demonstreerden het pas aangeschafte materieel vandaag op de Veluwe tijdens een opzettelijk aangestoken heidebrand.


Voor de presentatie ging in totaal 1.000 hectare heide in vlammen op. Vertegenwoordigers van de  Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland zagen toe op een gecontroleerd verloop van de vlammenzee. Het gebeurt zelden dat een stuk vegetatie van deze omvang in brand wordt gestoken.

Douchekop

Door de inzet van 2 Chinooks- en 1 Cougar-transporthelikopter was het vuur snel onder controle. Het 1e type toestel kan met de flexibele waterzak, de bambi bucket, onder de romp 10.000 liter water over de brandhaard uitstorten, de Cougar zo’n 2.500 liter. Het vernevelen, via een met een douchekop vergelijkbaar apparaat onder de zak, maakt vooral bij moeilijk bereikbare veenbranden het verschil. Vanaf de grond valt zo’n calamiteit nauwelijks te bestrijden, maar vanuit de lucht wel. Per 1 april staan militaire helikopters weer klaar om civiele hulpdiensten bij omvangrijke branden te ondersteunen. Van Christiaan Velthausz niets dan lof voor de helikopterbijdrage. “Fantastisch dat we met behulp van Defensie de slagkracht van de brandweer kunnen vergroten”, zegt de coördinator Fire Bucket Operations van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.
De toestellen van het Defensie Helikopter Commando bewijzen al jaren hun waarde bij brandbestrijding. De Cougars en de Chinooks zijn ondergebracht bij respectievelijk 300 Squadron en 298 Squadron op Vliegbasis Gilze-Rijen.

Landmacht

De landmacht oefende gisteren eveneens een vuurbestrijding. In dit geval betrof het een natuurbrand in Dwingeloo, die 600 man op de been bracht.
 Civiele hulpverleners en Defensiepersoneel gingen de fik gezamenlijk te lijf. Bijzonder was het gebruik van de zogenoemde Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module, een logistieke component ter ondersteuning van civiele veiligheidspartners bij natuurbrandbestrijding. Daarbij levert Defensie, indien nodig, binnen 2 uur een Mercedes Benz met liaison, een wiellaadschop, een YBZ (om gestrande voertuigen te bergen) en een Brandstof Distributie Middel met 12.000 liter brandstof.
Defensie leverde 25 landmachtmilitairen. Verder waren brandweer, de gemeente Westerveld voor de coördinatie, ambulancediensten, de GHOR en de politie bij de oefening betrokken. Ook voor figuranten was er een rol weggelegd.

bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/03/15/46203912/Vernevelaar_nieuw_wapen_tegen_natuurbranden


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2013, 00:46:47
Vernevelaar nieuw wapen tegen natuurbranden

Voor de presentatie ging in totaal 1.000 hectare heide in vlammen op. Vertegenwoordigers van de  Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland zagen toe op een gecontroleerd verloop van de vlammenzee. Het gebeurt zelden dat een stuk vegetatie van deze omvang in brand wordt gestoken.


Huuu.... 1000 hectare? Dan hebben we officieel te maken met de grootste natuurbrand in de Nederlandse geschiedenis als ik me niet vergis :D

Ik kijk ook nu alweer uit naar je bijdragen op het forum Crashtender. Eens kijken of de heli's dit (natuurbrand)seizoen wél weer van stal gehaald dienen te worden. Overigens, en dat is wel redelijk hieraan gerelateerd, heeft defensie binnenkort in droge periodes een groep specifieke voertuigen (terreinverkenner, 'padenlegger' en wat graaf- en sloopmaterieel). Daarbij kan voor hele grote of lastig te bestrijden natuurbranden ook een bijstandsverzoek worden gedaan voor een uitgebreidere variant, waarbij o.a. een bergingstank en 4x4-ambulance kunnen worden ingezet. Nadeel: voor het 'kleine' groepje is de maximale vertrektijd vanaf alarmering 2 uur, voor de uitgebreidere selectie is dat 8 uur. Niet iets dat je dus binnen een paar minuten beschikbaar hebt, maar wel handig voor in het achterhoofd :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2013, 01:41:14
Oefening met natuurbranden

Oefening met natuurbranden
TVGelderland·  
Gepubliceerd op 15 mrt 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2013, 18:03:48
Laat ik voorop stellen dat ik er geen verstand van heb, dus daarom de vraag: heb je bij vernevelen nou niet het risico dat meer water verdampt door de hitte van het vuur, voordat het de grond bereikt (en daardoor dus minder effect heeft)?

Zeg maar het verschil of je een fik wil uitmaken met de plantenspuit of een emmer water. Met de plantenspuit kun je weliswaar een groter oppervlak bereiken, maar het biedt mogelijk onvoldoende soelaas om het vuur uit te krijgen. Met een emmer water ben ik er vrij zeker van dat dat betreffende stukje in ieder geval uit is (en blijft).

Verder leuk om weer een gezicht bij een forumnaam te hebben O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s