Fire Bucket Operations: inzet luchtmachthelicopters bij brandbestrijding

Auteur Topic: Fire Bucket Operations: inzet luchtmachthelicopters bij brandbestrijding  (gelezen 37770 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2013, 18:11:53
Vernevelaar nieuw wapen tegen natuurbranden

(...)
bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/03/15/46203912/Vernevelaar_nieuw_wapen_tegen_natuurbranden

Nog een paar mooie plaatjes, behorende bij dit artikel:







Bron: Ministerie van Defensie
(cfm de voorwaarden van Defensie vrij te gebruiken)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2013, 19:11:14
Laat ik voorop stellen dat ik er geen verstand van heb, dus daarom de vraag: heb je bij vernevelen nou niet het risico dat meer water verdampt door de hitte van het vuur, voordat het de grond bereikt (en daardoor dus minder effect heeft)?

Zeg maar het verschil of je een fik wil uitmaken met de plantenspuit of een emmer water. Met de plantenspuit kun je weliswaar een groter oppervlak bereiken, maar het biedt mogelijk onvoldoende soelaas om het vuur uit te krijgen. Met een emmer water ben ik er vrij zeker van dat dat betreffende stukje in ieder geval uit is (en blijft).

Verder leuk om weer een gezicht bij een forumnaam te hebben O0
Nee, er zal weinig of geen water verdampen. Er wordt immers  5000 of 10.000ltr water gedropt, dat krijgt dan echt de kans niet om te verdampen. ;)


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2013, 20:40:22
Huuu.... 1000 hectare? Dan hebben we officieel te maken met de grootste natuurbrand in de Nederlandse geschiedenis als ik me niet vergis :D

Ik kijk ook nu alweer uit naar je bijdragen op het forum Crashtender. Eens kijken of de heli's dit (natuurbrand)seizoen wél weer van stal gehaald dienen te worden. Overigens, en dat is wel redelijk hieraan gerelateerd, heeft defensie binnenkort in droge periodes een groep specifieke voertuigen (terreinverkenner, 'padenlegger' en wat graaf- en sloopmaterieel). Daarbij kan voor hele grote of lastig te bestrijden natuurbranden ook een bijstandsverzoek worden gedaan voor een uitgebreidere variant, waarbij o.a. een bergingstank en 4x4-ambulance kunnen worden ingezet. Nadeel: voor het 'kleine' groepje is de maximale vertrektijd vanaf alarmering 2 uur, voor de uitgebreidere selectie is dat 8 uur. Niet iets dat je dus binnen een paar minuten beschikbaar hebt, maar wel handig voor in het achterhoofd :)

Ten eerste is het geen brand in de definitie die ik ken:
Brand is een vuur op een ongewenste plaats en op een ongewenst tijdsstip.
En wie zegt dat het 1 vuur was misschien zijn er wel 10 vuren geweest van 100 hectare, is nog wel groot maar komt toch als brand 1 x per jaar voor.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2013, 21:01:14
Ten eerste is het geen brand in de definitie die ik ken:
Brand is een vuur op een ongewenste plaats en op een ongewenst tijdsstip.
En wie zegt dat het 1 vuur was misschien zijn er wel 10 vuren geweest van 100 hectare, is nog wel groot maar komt toch als brand 1 x per jaar voor.

Daar heb je een punt, het hoeft natuurlijk niet één vuurtje van 1000 ha geweest te zijn :P

Vorige week op het natuurbrandcongres bij een workshop over de brand op de Kalmthoutse Heide geweest en daarbij is het belang van de heli's weer onomstotelijk bewezen. Letterlijk werd er gezegd: zonder heli's hadden wij de brand nooit meer kunnen beheersen (moeilijk toegankelijk terrein en dreiging richting naaldbosperceel)....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2013, 21:50:15
Laat ik voorop stellen dat ik er geen verstand van heb, dus daarom de vraag: heb je bij vernevelen nou niet het risico dat meer water verdampt door de hitte van het vuur, voordat het de grond bereikt (en daardoor dus minder effect heeft)?

Zeg maar het verschil of je een fik wil uitmaken met de plantenspuit of een emmer water. Met de plantenspuit kun je weliswaar een groter oppervlak bereiken, maar het biedt mogelijk onvoldoende soelaas om het vuur uit te krijgen. Met een emmer water ben ik er vrij zeker van dat dat betreffende stukje in ieder geval uit is (en blijft).

Verder leuk om weer een gezicht bij een forumnaam te hebben O0

Het water zal inderdaad warmer worden, maar of het werkelijk verdampt is de vraag.
Als je het vernevelt, dan krijg je meerdere kleine delen. Dit zorgt voor een groter rakend wateroppervlakte in de lucht, wat dus in een kortere tijd meer warmte kan opnemen.
Zo koel je de brand / de lucht boven de brand beter. Maar zo warmt het water ook sneller op. Ik ga ervan uit dat de ontwerpers van die zak rekening hebben gehouden dat ze het water niet te fijn vernevelen.

Raakoppervlakte
Dit groter raakoppervlakte kun je zien als de reden dat verschillende fijne poeders (melkpoeder, aardappelzetmeel) zeer "brandbaar" zijn bij verstuiving.
Het fijne poeder verspreidt zich door de lucht en heeft hierdoor dus een groter raakoppervlakte dan een hoop poeder. Hierdoor warmt het sneller op en krijg je sneller de ontbrandingstemperatuur.
Dan heb je de 3 dingen die vuur maken, de branddriehoek: Zuurstof (lucht), Brandstof (in dit geval poeder), Ontbrandingstemperatuur. Dit vormt een soort stofexplosie.
Als je één van deze 3 weghaalt, heb je geen vuur. Door een niet-brandbare stof te gebruiken (water) krijg je de koeling, het ontnemen van warmte.
Door te koelen gaat de temperatuur dus omlaag, en de brandstof wordt nat en zal dus (minder snel) ontbranden / verder branden.

De branddriehoek is eigenlijk een brandvijfhoek, maar mocht ik dat nog willen uitleggen dan werd het wel heel offtopic.
mvg, Rens.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2013, 22:41:56
Het water zal inderdaad warmer worden, maar of het werkelijk verdampt is de vraag.
Als je het vernevelt, dan krijg je meerdere kleine delen. Dit zorgt voor een groter rakend wateroppervlakte in de lucht, wat dus in een kortere tijd meer warmte kan opnemen.
Zo koel je de brand / de lucht boven de brand beter. Maar zo warmt het water ook sneller op. Ik ga ervan uit dat de ontwerpers van die zak rekening hebben gehouden dat ze het water niet te fijn vernevelen.

Nee, er zal weinig of geen water verdampen. Er wordt immers  5000 of 10.000ltr water gedropt, dat krijgt dan echt de kans niet om te verdampen. ;)


Raakoppervlakte
Dit groter raakoppervlakte kun je zien als de reden dat verschillende fijne poeders (melkpoeder, aardappelzetmeel) zeer "brandbaar" zijn bij verstuiving.
Het fijne poeder verspreidt zich door de lucht en heeft hierdoor dus een groter raakoppervlakte dan een hoop poeder. Hierdoor warmt het sneller op en krijg je sneller de ontbrandingstemperatuur.
Dan heb je de 3 dingen die vuur maken, de branddriehoek: Zuurstof (lucht), Brandstof (in dit geval poeder), Ontbrandingstemperatuur. Dit vormt een soort stofexplosie.
Als je één van deze 3 weghaalt, heb je geen vuur. Door een niet-brandbare stof te gebruiken (water) krijg je de koeling, het ontnemen van warmte.
Door te koelen gaat de temperatuur dus omlaag, en de brandstof wordt nat en zal dus (minder snel) ontbranden / verder branden.
Je maakt het wel erg spannend. Doordat je melkpoeder bv uitstrooit tussen je vingers kan het makkelijker vlam vatten, doordat de delen melkpoeder veel kleiner zijn en er meer lucht tussen zit kan dat poeder makkelijker vlam vatten. Ditzelfde geld voor een stapel kranten die stijf op elkaar op een stapel liggen, die zullen alleen makkelijk aan de buitenzijde branden, vouw nog eens die krant uit elkaar en steek hem nog eens in brand.
Een soort stofexplosie is al helemaal niet aan de orde, die wil je geen eens mee maken.


De branddriehoek is eigenlijk een brandvijfhoek, maar mocht ik dat nog willen uitleggen dan werd het wel heel offtopic.
mvg, Rens.
Ook dit klopt niet. We kennen de brandriehoek temperatuur, brandbare stof, zuurstof, dit is de basis voor elke brand.
We kunnen aan de brandriehoek 2 zijdes toevoegen. Mengverhouding en katalysator, maar zoals gezegt die zijn enkel toegevoegt. De basis is nog steeds die driehoek.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2013, 23:00:52
Je maakt het wel erg spannend. Doordat je melkpoeder bv uitstrooit tussen je vingers kan het makkelijker vlam vatten, doordat de delen melkpoeder veel kleiner zijn en er meer lucht tussen zit kan dat poeder makkelijker vlam vatten. Ditzelfde geld voor een stapel kranten die stijf op elkaar op een stapel liggen, die zullen alleen makkelijk aan de buitenzijde branden, vouw nog eens die krant uit elkaar en steek hem nog eens in brand.
Een soort stofexplosie is al helemaal niet aan de orde, die wil je geen eens mee maken.
Ook dit klopt niet. We kennen de brandriehoek temperatuur, brandbare stof, zuurstof, dit is de basis voor elke brand.
We kunnen aan de brandriehoek 2 zijdes toevoegen. Mengverhouding en katalysator, maar zoals gezegt die zijn enkel toegevoegt. De basis is nog steeds die driehoek.

Toch ben ik er heilig van overtuigd dat de leraar Scheikunde op het middelbaar onderwijs het een stofexplosie noemde. Het is inderdaad niet te vergelijken met een stofexplosie van zetmeel in een Aviko fabriek (of net wat), en het woord explosie is ook niet helemaal op zijn plaats. Ik gebruikte hier het woord stofexplosie ivm de vele resultaten met melkpoeder op het internet.

Over die branddriehoek, het is inderdaad een uitbreiding; mijn fout.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2013, 14:45:37
Nee, er zal weinig of geen water verdampen. Er wordt immers  5000 of 10.000ltr water gedropt, dat krijgt dan echt de kans niet om te verdampen. ;)

De totale hoeveelheid doet volgens mij weinig ter zake. Als ik die 10.000L met m'n plantenspuit vernevel boven een goede fik dan heb ik - naast kramp in m'n hand - het vuur niet uit. De druppels zijn gewoon te klein om effect te hebben. Om diezelfde reden werkt irrigatie van gewassen d.m.v. spoeiers in warme landen niet; de handel verdampt voordat het de grond raakt. En ook heeft mist nog nooit brand gedoofd, al zijn dat behoorlijk wat liters verneveld water, in zekere zin :)

Waar het dus volgens mij om gaat is de mate waarin het water wordt verneveld; hoe groot/klein de deeltjes zijn die overblijven en de spreiding van deze deeltjes. En dat afgezet tegen de temperatuur. Ergens in de grafiek die je o.b.v. daarvan zou kunnen maken, kom je dan volgens mij een omslagpunt tegen, waar de deeltjes te klein / te verspreid worden om bij de betreffende temperatuur nog effect te hebben. Wat dat betreft ga ik mee in de verklaring van rensb.

Maar goed, in het filmpje hebben ze het over een 'flinke regenbui'. Dat zal qua grootte / spreiding van de deeltjes vast niet in de buurt komen van het hierboven bedoelde 'omslagpunt' 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2013, 15:44:32
Defensiehelikopters paraat bij brand.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/03/28/46204218/Defensiehelikopters_paraat_bij_brand
28 maart 2013, 14.17 uur

Chinook-transporthelikopters van Defensie en grondpersoneel van de luchtmacht staan vanaf maandag met een verkorte reactietijd paraat om de brandweer te ondersteunen bij de bestrijding van omvangrijke (natuur)branden.

De transporthelikopters van het Defensie Helikopter Commando zijn inzetbaar op verzoek van de zogenoemde veiligheidsregio’s als een brand voor de civiele hulpdiensten onbeheersbaar is. De afgelopen jaren zijn zowel de Cougar- als de Chinook-helikopters zeer effectief ingezet bij de bestrijding van grote (natuur)branden.

Watergordijn
Ook internationaal kwamen de helikopters in actie bij de grote bosbranden in Portugal (2006) en Griekenland (2007). De toestellen kunnen per keer 2.500 of 10.000 liter water op een brandhaard storten. Ook kan een watergordijn objecten afschermen en voorkomen dat de brand zich uitbreidt.

Uitzendbaar
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland is namens de brandweer Nederland coördinator voor het helikopterblussen en vormt samen met personeel van de luchtmacht sinds 2003 een uitzendbaar team in binnen- en buitenland. Op 15 maart 2013 is deze gezamenlijke inzet nog getraind in ’t Harde.

Ondersteuning
De ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp is een van de 3 hoofdtaken van Defensie. De Koninklijke Luchtmacht voert deze taak niet alleen uit met de inzet van blushelikopters. Zo staat luchtmachtpersoneel dag en nacht paraat om met 2 F-16’s het Nederlandse luchtruim te beveiligen. De helikopterbemanning van de Search and Rescue helikopter staat 24/7 stand-by voor medische evacuaties en patiëntenvervoer.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV