EHBO - plus

Auteur Topic: EHBO - plus  (gelezen 40365 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Gepost op: 14 maart 2013, 08:35:23
Omdat het topic 'ervaren' EHBO-er en 'extra' EHBO handelingen door elkaar begon te lopen, een apart draadje.
Het doel is hier de regels en do's en don'ts op een rijtje te zetten.

Er is al heel erg veel geschreven, gesproken en bediscussieerd op het forum over EHBO+, dus meer dan EHBO alleen. Met name op evenementen hebben hulpverleners dat het Oranje Kruis ze onvoldoende voorbereidt op de letsels die men daar tegen komt.
De basis EHBO (Oranje Kruis, dat is overigens het enige wat ik echt ken) bereidt iedereen voor om in en om huis en op straat eerste hulp te verlenen tot de professionals arriveren. Letsels waar je niet uit komt, of waarvan je niet zeker bent wordt doorgestuurd naar de huisarts. Op een evenement is het onwenselijk om iedereen naar de SEH of HAP te sturen. En eerlijk is eerlijk: Het is toch ook wel heel erg leuk om bloeddruk te meten, suiker te prikken en infusen klaar te maken als dat niet je dagelijkse werk is. Ik begon op mn 17e met een EHBO cursus en ik heb mijn hele studie lang 'extra verdieping' gezocht. Van de SIGMA opleiding tot ALS cursussen.

Wet en regelgeving
De Wet BIG gaat over beroepsmatige uitvoering van voorbehouden en risicovolle handelingen. Artsen zijn zelfstandig bevoegd om de indicatie te stellen voor een behandeling en deze uit te voeren, mits bekwaam. Verpleegkundigen mogen niet zelf de indicatie stellen voor handelingen, maar bepaalde handelingen wel zelfstandig (dus zonder aanwezigheid van een arts) uitvoeren. Niet zelfstandig bevoegden (van co-assistenten, verzorgenden tot schoonmakers, en in theorie ook EHBO-ers) mogen in opdracht van, onder supervisie van, en op aanwijzingen van een arts bepaalde handelingen uitvoeren.
In de praktijk betekent dit heel simpel dat voorbehouden handelingen niet uitgevoerd mogen worden, hoewel ik me afvraag of eventuele vervolging onder de wet BIG zal plaatsvinden (er is geen tuchtcollege voor EHBO-ers). Waarschijnlijker is er gewoon sprake van een strafbaar feit en komt dat neer op mishandeling.

Lijst met extra handelingen
Hieronder een lijst met de meest besproken extra handelingen, en mijn mening daarover.  :)
  • Zuurstof toedienen - Er is een cursus zuurstof toediening voor duikers, omdat daar de noodzaak duidelijk is en de gebruikers bekend horen te zijn met het gebruik van de materialen. Met dit papiertje op zak zou men eventueel ook op evenement zuurstof kunnen toedienen. Omdat daar de indicatiestelling echter compleet anders ligt en er factoren om de hoek komen waar je geen rekening mee hoeft te houden bij duikers, ben ik hier een groot tegenstander van. Bovendien is zuurstof een medicijn met alle wet en regelgeving van dien.
  • Bloeddruk/saturatie/glucose meten - De bloeddruk handmatig meten is een relatief lastige vaardigheid, saturatie en glucose meting is eenvoudiger. De interpretatie van de getallen is echter twee of drie niveau's boven dat van EHBO. De handeling an sich uitvoeren zou kunnen, mits er een arts of verpleegkundige is om de waarde mee te overleggen.
  • Paracetamol/NSAID verstrekking - Paracetamol is relatief onschuldig mits het slachtoffer geen alcohol heeft genuttigd, NSAIDs zoals ibuprofen, naproxen etc. zijn een zeer grote bron van ellende die nooit in het zelfmedicatie schap hadden mogen komen. Iedere organisatie moet voor zichzelf uitmaken of zij PCM willen verstrekken of niet.
  • Ballon-beademing - Mijns inziens geen EHBO-plus vaardigheid, ook niet met 2 man. Gewoon beademen is al moeilijk genoeg, en het is niet mogelijk om deze vaardigheid voldoende op een pop te trainen om er in het echt ook mee uit de voeten te kunnen.
  • Planken, nekkraag - Lastige: De vaardigheid is an sich wel aan te leren, maar als je echt denkt dat je (bijvoorbeeld motorcross-) slachtoffer wervelletsel heeft moet je er als team van welwillende EHBO-ers niet aan beginnen. Prima om te trainen om de ambu te kunnen assisteren, maar wacht dan ook echt tot de ambu er is: Zij moeten er mee rijden, en je moet ze de kans geven het slachtoffer te onderzoeken voor het de plank op gaat. Bovendien wil je echt, maar dan ook echt niet meemaken dat je letsel verergert of veroorzaak. Mijn ervaring: Op het crossterrein gingen met name de mensen waarvan we dachten dat er niets aan de hand was op de plank, de rest bleef liggen tot de ambu er was.
  • AMPLE/MIST - Zoals besproken: Op indicatie uit te vragen, maar er gebeurt door de professionals nooit zo veel mee. Ambuplegen en artsen willen zelf de anamnese doen, en de kans dat medische informatie onvolledig of onjuist gehoord, geinterpreteerd of uitgevraagd wordt is wat mij betreft te groot als deze info van een EHBO-er komt.
  • Assistentie van professionals: Infusen klaarmaken, monitor aansluiten etc. - Ah, dit is leuk hé ;) Onder supervisie van een arts of pleeg is het prima, al is het meestal uitsluitend ter vermaak van de EHBO-er, niet omdat het nu zo noodzakelijk is voor de inzet.
  • EHBO bij drugs - De achtergrondkennis is uiteraard leuk om te weten, maar als je 'drugsslachtoffers' (en dit is misbruik van het woord 'slachtoffer') wilt laten 'uitslapen' op de EHBO post, dan moet er wat mij betreft volledige ALS zorg aanwezig zijn in de dezelfde ruimte, met minimaal temperatuur, continue saturatiemeting, intermitterende bloeddrukmeting en mogelijkheid tot ritmebewaking, mogelijkheid tot infuus en medicatie, en aanwezigheid van zuurstof en uitzuigapparatuur zijn. Dat zijn echt geen slachtoffers waar je als EHBO-er alleen mee moet zitten. De meeste gaan goed en worden wakker, een paar doen hun uiterste best om dood te gaan en dan kun je als EHBO-er niets.
  • Extra kennis over letsels, ziektebeelden - Goede verdiepingslessen kun je nooit genoeg volgen als geïnteresseerde EHBO-er, en dit is denk ik de basis van een goede EHBO-er worden :)

Mijn conclusie: Je mag van de wetgever meer doen dan je zou moeten willen als EHBO-er. Het probleem is dat je zonder heel veel moeite te doen veel kunt leren, en dat kan een vals gevoel van veiligheid geven. Veel mensen zien het probleem van allerhande handelingen niet, en dat komt omdat je de problemen nooit bent tegen gekomen.
Het moment dat je iemand bijna verliest aan een luchtweg die je maar niet vrij krijgt, een slachtoffer dat ophoudt met ademen na een logroll of een onstopbare chemische reactie in het lichaam op een gewone uitgaansdrugs is doodeng, en ik hoop dat niemand binnen de EHBO dit voor zijn kiezen krijgt. Want extra opleiding of niet, je kunt helemaal niets op dat moment. Alleen hopen dat je de ambulance 5 minuten geleden al gebeld had.

Ik ben er voor dat EHBO-ers meer leren dan het Oranje Kruis in de basis aanleert (daarom is het ook een basis cursus), maar ik zie niet zo veel heil in allerhande handelingen die leuk zijn op een pop maar potentieel schadelijk bij een echt slachtoffer.


Arts  www.alphalog.nl


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2013, 09:16:28
Ehbo bestaat uit veel meer vormen. Neem nou de LPEV first responders, zij zijn wel degelijk getraind in het planken en stabiliseren van een slachtoffer.

Nog een mooier voorbeeld, ambulance chauffeurs zijn ook 'slechts' ehbo'ers met extra cursussen.
Zij kunnen  toch echt een stuk meer dan een basis ehbo'er.


Een vraag, ben jij als arts zijnde al een keer op een evenement geweest? En dan niet de buurt bbq maar iets van Defqon, lowlands o.i.d.
Hier komen gewoon letsels voor waar je met de kennis van een basis ehbo er het gewoon niet meer red. Ondanks dat hier wel AlS zorg aanwezig is..


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2013, 09:48:44
Ehbo bestaat uit veel meer vormen. Neem nou de LPEV first responders, zij zijn wel degelijk getraind in het planken en stabiliseren van een slachtoffer.

Nog een mooier voorbeeld, ambulance chauffeurs zijn ook 'slechts' ehbo'ers met extra cursussen.
Zij kunnen  toch echt een stuk meer dan een basis ehbo'er.


Een vraag, ben jij als arts zijnde al een keer op een evenement geweest? En dan niet de buurt bbq maar iets van Defqon, lowlands o.i.d.
Hier komen gewoon letsels voor waar je met de kennis van een basis ehbo er het gewoon niet meer red. Ondanks dat hier wel AlS zorg aanwezig is..

Het gaat er niet om of je het geleerd hebt bij de LPEV, dat is niet de opmerking van Delta. Het gaat erom of en hoe je het dan gebruikt.

Ik heb ervaring met vele soorten evenementen inclusief Lowlands. Ik zou niet weten waarom de basis-EHBo daar ontoereikend zou zijn. er zij ndaar diverse artsen, verpleegkundigen en er is ALS-zorg. Welke vaardigheden heb ik dan nog extra nodig als EHBO'er.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2013, 09:56:47
Ehbo bestaat uit veel meer vormen. Neem nou de LPEV first responders, zij zijn wel degelijk getraind in het planken en stabiliseren van een slachtoffer.

Nog een mooier voorbeeld, ambulance chauffeurs zijn ook 'slechts' ehbo'ers met extra cursussen.
Zij kunnen  toch echt een stuk meer dan een basis ehbo'er.

Een vraag, ben jij als arts zijnde al een keer op een evenement geweest? En dan niet de buurt bbq maar iets van Defqon, lowlands o.i.d.
Hier komen gewoon letsels voor waar je met de kennis van een basis ehbo er het gewoon niet meer red. Ondanks dat hier wel AlS zorg aanwezig is..

Zoals Remroof al zei, het gaat er niet om of je het kunstje geleerd hebt, maar of en hoe je het moet toepassen. Iemand op de plank draaien kun je met wat handigheid in een paar avondjes wel leren.
De ambulance chauffeur zal in principe alleen niet zelfstandig beslissen dat iemand de plank op gaat, dat doet de verpleegkundige. Ik heb er ook geen bezwaar tegen als EHBO-ers op een motorcross event de ambulance assisteren met op de plank draaien. Ik heb er ook geen bezwaar tegen als ze dat op een lesavond oefenen. Ik denk alleen niet dat een EHBO vereniging iemand alvast op de plank moet leggen als je echt wervelletsel vermoedt. Zelfs niet met een arts erbij. Die hoeft de patient namelijk niet te vervoeren. Race stilleggen en wachten op de gele bus, wat mij betreft.

En ja, ik heb wat (niet veel) ervaring op grotere evenementen met drugs, en in het weekend lagen ze met regelmaat op de SEH, en ik neem er met regelmaat een op de IC/MC op. Vandaar mijn stelligheid dat als je mensen knock out hun drugsroes laat uitslapen, je hen niet door EHBO-ers moet laten bewaken maar door ALS geschoolde prof's.
Arts  www.alphalog.nl


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2013, 10:35:03
Delta,

ik ben het helemaal met je eens. Ik wil des te meer benadrukken dat het hebben van extra achtergrondkennis echt HET middel is om de ehbo-dienstverlening (zorg :P) op een hoger peil te brengen, zo ook het  leren methodisch handelen. Daarmee kun je je hulpverleners de kennis en zelfvertrouwen geven om goede afwegingen te maken.

Specifieke kennis over de verschillende drugs: Als je de hoofdgroepen kent, en weet welke daarbinnen vallen dan weet je mijns inziens genoeg. dan kun je inschatten wat het effect zou moeten zijn en of je in de problemen zit met je slo. Als je daarnaast gestructureerd de vitale functies kunt waarnemen en daar op handelen dan weet je genoeg.

Overigens ken in Delta al een tijdje, en zo mogelijk was hij een aantal jaartjes terug wellicht nog wel fanatieker/ambitieuser dan ik was 0098 Gelukkig zijn we beiden tot bezinning gekomen. O0

Aanvullende handelingen kun je aanleren, zoals bijvoorbeeld manuele immobilisatie van de CWK en de trauma jaw thrust. Planken daar en tegen kun je ook leren, maar nooit zelfstandig laten uitvoeren.

Ik heb nog wel een ander dilemma: Hoe om te gaan met een EPI pen van een slo die hem zelf niet (meer) kan gebruiken bij een "epipen situatie"? en een glucagon pen?
Ik denk persoonlijk dat ik de EPI pen zeker zal zetten als er niemand in de buurt is. Glucagon is al weer bewerkelijker met het oplossen van het poeder.
Zouden deze 2 dingen lesmateriaal moeten zijn?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2013, 10:49:59
Ik heb nog wel een ander dilemma: Hoe om te gaan met een EPI pen van een slo die hem zelf niet (meer) kan gebruiken bij een "epipen situatie"? en een glucagon pen?
Ik denk persoonlijk dat ik de EPI pen zeker zal zetten als er niemand in de buurt is. Glucagon is al weer bewerkelijker met het oplossen van het poeder.
Zouden deze 2 dingen lesmateriaal moeten zijn?

Nee, dat moet geen lesmateriaal zijn. Het is ook te theoretisch te denken dat iemand met deze pennen het zelf niet meer kan gebruiken. Deze mensen zijn zelf al erg waakzaam en beseffen dat ze niet zonder reden deze medicatie altijd bij zich moeten hebben. In praktijk zal het eerder zo zijn dat ze iets te vroeg de pen gebruiken in plaats van te laat. In topic "Slangenbeten" kun je een casus lezen waarbij iemand eerst zelf de epi-pen gebruikt en in later stadium de buurjongen nogmaals een epi-pen gebruikt.

Ik denk dat je als EHBO-organisatie ook een grens moet trekken en onder geen beding je cursisten enige instructie geven in het toedienen van medicatie. Zoals Delta al aangeeft zelfs niet overgaan tot verstrekking van paracetamol. Als burgers bang zijn hoofdpijn te krijgen tijdens een evenement moeten ze zelf maar naar Albert Heijn gaan om een pijnstiller te kopen zodat ze net zoveel kunnen innemen als ze willen. Zelfmedicatie is zelfmedicatie. Een EHBO-er die iemand een pil geeft is al geen zelfmedicatie meer.

Zelfs als cursisten zelf een fictieve casus schetsen waarbij iemand bewusteloos op de grond ligt en men een epi-pen vindt moet je als EHBO instructeur geen advies geven of ze wel of niet moeten overgaan tot het gebruik van de pen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2013, 11:04:10

  • Bloeddruk/saturatie/glucose meten - De bloeddruk handmatig meten is een relatief lastige vaardigheid, saturatie en glucose meting is eenvoudiger. De interpretatie van de getallen is echter twee of drie niveau's boven dat van EHBO. De handeling an sich uitvoeren zou kunnen, mits er een arts of verpleegkundige is om de waarde mee te overleggen.


Doc, er zijn maar twee opties:

a) de bloeddruk zal je een biet zijn.
b) je wilt de bloeddruk weten

Indien optie b waarom de meting laten uitvoeren door iemand waarvan je weet dat de kans releatief hoog is dat er een onjuiste meting wordt verricht?


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2013, 11:23:17
Saturatie idem dito.

Indien te laag, dan wil ik, voordat ik daarover ga nadenken, 2 dingen weten:
1. Is de meting goed uitgevoerd? (sensor lang genoeg aangesloten, goed gepositioneerd en op een goed doorbloed uitstekend lichaamsdeel)
2. Wat voor patiënt/slachtoffer heb ik tegenover me?

Indien niet te laag, wil ik, voordat ik ga nadenken, ook 2 dingen weten:
1. Wat is de ademarbeid?
(2. Is er spraken van CO-intoxicatie?)

Dus als een slachtofeer ziek genoeg is om een saturatie bij te willen meten, dan wil ik het slachtoffer zelf direct zien.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2013, 11:28:34
1. Is de meting goed uitgevoerd? (sensor lang genoeg aangesloten, goed gepositioneerd en op een goed doorbloed uitstekend lichaamsdeel) e050

Kanarie toch :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2013, 11:41:48
Kanarie toch :P
Ik weet niet wat voor saturatiemeters jij gebruikt, maar die van mij past alleen op vingers, tenen en oren.   :P