EHBO - plus

Auteur Topic: EHBO - plus  (gelezen 40666 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2013, 12:27:10
Saturatie idem dito.

Indien te laag, dan wil ik, voordat ik daarover ga nadenken, 2 dingen weten:
1. Is de meting goed uitgevoerd? (sensor lang genoeg aangesloten, goed gepositioneerd en op een goed doorbloed uitstekend lichaamsdeel)
2. Wat voor patiënt/slachtoffer heb ik tegenover me?

Indien niet te laag, wil ik, voordat ik ga nadenken, ook 2 dingen weten:
1. Wat is de ademarbeid?
(2. Is er spraken van CO-intoxicatie?)

Dus als een slachtofeer ziek genoeg is om een saturatie bij te willen meten, dan wil ik het slachtoffer zelf direct zien.

Geen enkele arts zal graag de verantwoordelijkheid dragen over slachtoffers zonder deze daadwerkelijk te zien. Het werken van EHBO-ers samen met artsen betekent volgens mij per definitie dat een arts mee kijkt wanneer er een vraag wordt gesteld.

Wat betreft bloeddrukmeting: Die doe ik altijd zelf. Bij een saturatiemeting kijk ik ook altijd even zelf op pols en saturatie niet verward worden, en of het plethysmogram (het golvende lijntje) een voldoende betrouwbare meting aanduidt. Vertrouwen is goed, controle beter ;)
Bovendien meet ik de tensie palpatoir in de pols in een seconde of 5. Betere metingen krijg je met een handmatige meter niet op evenementen.
Arts  www.alphalog.nl


teriele12

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2013, 17:04:55
ALs evenementen EHBO er is het Zaak om zo snel mogelijk een view omtrent een slachtoffer/patiënt te krijgen.
De ambu 112 telefoon is hierin de beste oplossing.
Maar voordat de ambu voor de deur staat is de bewaking nummer 1.
Om een goed beeld van de persoon te krijgen is een vingertip-oximeter een handig gebruiksmiddel.
Men ziet de hartslag, de opgenomen zuurstof in het bloed en de regelmaat van de opname.
Ik als semi leek vraag me af wat hierin mis is.
Ik geloof dat 95% van de diagnose wel of geen adem, hartslag of bewustzijn fout gaan.
Stress en bemoeiallen zijn het grootste probleem.
Als je niet met je tijd meegaat, kun je je boekhouding ook nog op een sigarenkistje maken.
Maak gebruik van de moderne middelen en train EHBO ers ook hierin dan is de kans van slagen 100% groter dan een aapje leren hoe je een kruisverbanden en een drukverbandje leggen moet.
Als je het jasje EHBO aandoet wordt er ook van je verwacht dat je het kunt en naar de buitenwereld iets doen is altijd beter dan zeggen "dat mag ik niet doen" dit wekt agressie en je staat er zelf dom bij.
Het is altijd een indicatie, geen diagnose.
Bij ons wordt een rapportage op een incidenten formulier gemaakt, met de gemeten waarden en de visuele waarnemingen. (Door een tweede EHBO er) als de ambu komt wordt deze voor de eerste overzicht overhandigd.
Wat zij ermee doen is hun zaak maar voor de familie en omstanders is er direct wat met de persoon gedaan (psychisch beter)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2013, 17:15:07
ALs evenementen EHBO er is het Zaak om zo snel mogelijk een view omtrent een slachtoffer/patiënt te krijgen.
De ambu 112 telefoon is hierin de beste oplossing.
Maar voordat de ambu voor de deur staat is de bewaking nummer 1.
Om een goed beeld van de persoon te krijgen is een vingertip-oximeter een handig gebruiksmiddel.
Men ziet de hartslag, de opgenomen zuurstof in het bloed en de regelmaat van de opname.
Ik als semi leek vraag me af wat hierin mis is.
Ik geloof dat 95% van de diagnose wel of geen adem, hartslag of bewustzijn fout gaan.
Stress en bemoeiallen zijn het grootste probleem.
Als je niet met je tijd meegaat, kun je je boekhouding ook nog op een sigarenkistje maken.
Maak gebruik van de moderne middelen en train EHBO ers ook hierin dan is de kans van slagen 100% groter dan een aapje leren hoe je een kruisverbanden en een drukverbandje leggen moet.
Als je het jasje EHBO aandoet wordt er ook van je verwacht dat je het kunt en naar de buitenwereld iets doen is altijd beter dan zeggen "dat mag ik niet doen" dit wekt agressie en je staat er zelf dom bij.
Het is altijd een indicatie, geen diagnose.
Bij ons wordt een rapportage op een incidenten formulier gemaakt, met de gemeten waarden en de visuele waarnemingen. (Door een tweede EHBO er) als de ambu komt wordt deze voor de eerste overzicht overhandigd.
Wat zij ermee doen is hun zaak maar voor de familie en omstanders is er direct wat met de persoon gedaan (psychisch beter)

Bedankt voor je bijdrage! Toch een paar kritische noten:

* Jij geeft aan dat je geen bezwaar ziet in saturatiemeten, de EHBO'er moet meegaan met zijn tijd vind jij. Wel nagedacht dat er vele redenen kunnen zijn waarom iemand een te hoge of te lage saturatie heeft.
Kent de EHBO'er alle anatomische en fysiologische processen voldoende om een gewogen oordeel te kunnen maken?

* Leuk dat je de saturatie meet, wat ga je met de informatie doen?

* Verder geef jij aan dat er wel wat moet gebeuren door de EHBO, want dat is psychisch beter en roept minder agressie op bij omstanders. Ik vind dat echt een flauwekul argument.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2013, 17:20:03
...
Als je het jasje EHBO aandoet wordt er ook van je verwacht dat je het kunt en naar de buitenwereld iets doen is altijd beter dan zeggen "dat mag ik niet doen" dit wekt agressie en je staat er zelf dom bij.
Het is altijd een indicatie, geen diagnose.
Bij ons wordt een rapportage op een incidenten formulier gemaakt, met de gemeten waarden en de visuele waarnemingen. (Door een tweede EHBO er) als de ambu komt wordt deze voor de eerste overzicht overhandigd.
Wat zij ermee doen is hun zaak maar voor de familie en omstanders is er direct wat met de persoon gedaan (psychisch beter)

Als dat je idee is van goed hulpverlenerschap kun je beter een cursus toneelspelen volgen.
Arts  www.alphalog.nl


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2013, 17:31:12

Ik denk dat je als EHBO-organisatie ook een grens moet trekken en onder geen beding je cursisten enige instructie geven in het toedienen van medicatie. Zoals Delta al aangeeft zelfs niet overgaan tot verstrekking van paracetamol. Als burgers bang zijn hoofdpijn te krijgen tijdens een evenement moeten ze zelf maar naar Albert Heijn gaan om een pijnstiller te kopen zodat ze net zoveel kunnen innemen als ze willen. Zelfmedicatie is zelfmedicatie. Een EHBO-er die iemand een pil geeft is al geen zelfmedicatie meer.


Er staat in mijn ehbo-boek zelfs dat je als iemand aangeeft hoofdpijn te hebben je geen aspirine mag geven omdat dit klachten kan verminderen en als er dan een arts wordt bezocht klachten over het hoofd gezien kunnen worden.
Even off topic wellicht weet u ,024, hier een antwoord op. is het wel verstandig iemand een paracetemol te geven als je een hartinfarct vermoed? dit las ik laatst ergens


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2013, 17:36:14
Er staat in mijn ehbo-boek zelfs dat je als iemand aangeeft hoofdpijn te hebben je geen aspirine mag geven omdat dit klachten kan verminderen en als er dan een arts wordt bezocht klachten over het hoofd gezien kunnen worden.
Even off topic wellicht weet u ,024, hier een antwoord op. is het wel verstandig iemand een paracetemol te geven als je een hartinfarct vermoed? dit las ik laatst ergens

Ik zit de hele dag met de gedachte te spelen om hier te posten dat men bij het vermoeden van een hartinfarct het slachtoffer twee tabletten Aspirine moet geven en kapot moet laten kauwen waarna het slachtoffer het moet doorslikken.

Aspirine! Geen paracetamol dus.

Ik ben klaar met het spelen met de gedachte, hierboven het advies.

Belangenverstrengeling: Geen


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2013, 17:36:40
Er staat in mijn ehbo-boek zelfs dat je als iemand aangeeft hoofdpijn te hebben je geen aspirine mag geven omdat dit klachten kan verminderen en als er dan een arts wordt bezocht klachten over het hoofd gezien kunnen worden.
Even off topic wellicht weet u ,024, hier een antwoord op. is het wel verstandig iemand een paracetemol te geven als je een hartinfarct vermoed? dit las ik laatst ergens

Als ik mag - dat ging over Aspirine (heel ander medicijn, overigens), 2 tabletten, kauwend innemen.
Neem het voor kennisgeving aan, bewaar het voor de prive situatie, en meldt het in 's hemelsnaam aan de ambulance. Voor de normale EHBO-er geldt gewoon 112, dan krijgt het slachtoffer Aspegic (intra-veneus) aspirine toegediend.  :)

Edit: Je bent snel vandaag!  ;D
Arts  www.alphalog.nl


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2013, 17:56:18

Lijst met extra handelingen
  • Paracetamol/NSAID verstrekking - Paracetamol is relatief onschuldig mits het slachtoffer geen alcohol heeft genuttigd, NSAIDs zoals ibuprofen, naproxen etc. zijn een zeer grote bron van ellende die nooit in het zelfmedicatie schap hadden mogen komen. Iedere organisatie moet voor zichzelf uitmaken of zij PCM willen verstrekken of niet.

Paracetamol begin ik over het algemeen ook niet aan.

A: in 99% van de gevallen komen mensen naar mij toe met de klacht dat men hoofdpijn heeft. Ik ga natuurlijk toch even doorvragen. Dan blijkt dat het overgrote deel van de mensen met hoofdpijn hele slechte eters en drinkers blijken te zijn. (Ik heb het hier niet over de ziekte van Heineken).
B: ik ben geen apotheek/drogisterij die het gratis weggeeft. Dan moet je het zelf maar meenemen.


Ik heb nog wel een ander dilemma: Hoe om te gaan met een EPI pen van een slo die hem zelf niet (meer) kan gebruiken bij een "epipen situatie"? en een glucagon pen?
Ik denk persoonlijk dat ik de EPI pen zeker zal zetten als er niemand in de buurt is. Glucagon is al weer bewerkelijker met het oplossen van het poeder.
Zouden deze 2 dingen lesmateriaal moeten zijn?

Ik vind absoluut van niet. Ik zie al allerlei wildwest taferelen voor mij waar het slachtoffer absoluut niet bij gebaat is. Dit los van het feit dat medicatie geven en injecteren een voorbehouden handeling is.

Voordat ik zelfstandig injecties mag zetten moet ik eerst braaf naar de docent geluisterd hebben tijdens een hoorcollege over verpleegtechnische vaardigheden, dan mag ik naar het praktijklokaal om het onder begeleiding van een docent te doen waarna ik van haar een handtekening krijg op mijn handelingen aftekenkaart. En dan...............mag ik nog steeds niet zelfstandig een injectie zetten want ik moet vervolgens nog een handtekening 'scoren' in de praktijk. Dat is de volgende stap. Hierbij moet ik minimaal 3x in de praktijk onder begeleiding laten zien dat ik kan injecteren volgens het op dat moment geldende protocol op het werk. Dan heb ik eindelijk mijn fel begeerde tweede handtekening 'gescoord' en mag ik zelfstandig een injectie zetten.
En daarna houdt het nog niet op. Elke twee jaar moet ik bewijzen dat ik deze handeling nog steeds kan. Zo niet, dan ben ik niet meer bevoegd om een injectie te zetten.

Dit soort handelingen wil jij dus een gewone EHBO-er laten aanleren? Hier ben ik pertinent tegen. Hoe groot is de kans dat een EHBO-er ooit in zijn/haar EHBO-carrière een injectie moet zetten? Die kans is vrijwel nihil.
En hoe wil je de handelingsbekwaamheid controleren? Ik kan iedereen wel op mijn EHBO-aftekenkaart een krabbel laten zetten zonder dat er een haan naar kraait.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2013, 17:58:13
Ik zit de hele dag met de gedachte te spelen om hier te posten dat men bij het vermoeden van een hartinfarct het slachtoffer twee tabletten Aspirine moet geven en kapot moet laten kauwen waarna het slachtoffer het moet doorslikken.

Aspirine! Geen paracetamol dus.

Ik ben klaar met het spelen met de gedachte, hierboven het advies.

Belangenverstrengeling: Geen

Even een vraagje hierover . Nu gebruikt zowel mijn vader als mijn moeder de spray voor onder de tong als ze POB klachten hebben mag je dan evengoed nog die aspirine geven?
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2013, 17:58:50
Als ik mag - dat ging over Aspirine (heel ander medicijn, overigens), 2 tabletten, kauwend innemen.
Neem het voor kennisgeving aan, bewaar het voor de prive situatie, en meldt het in 's hemelsnaam aan de ambulance. Voor de normale EHBO-er geldt gewoon 112, dan krijgt het slachtoffer Aspegic (intra-veneus) aspirine toegediend.  :)

Edit: Je bent snel vandaag!  ;D

Ik moet je wel snel voor zijn omdat ik wist dat je te voorzichtig zou gaan posten. Mijn bericht mag gelezen worden als advies ten allen tijde bij een vermoeden van een hartinfarct, jouw bericht is ter kennisgeving voor prive-situaties.