EHBO - plus

Auteur Topic: EHBO - plus  (gelezen 40978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #40 Gepost op: 15 maart 2013, 11:46:47
Even een kijk vanaf een andere "EHBO plus" kant waar ik benieuwd naar ben. Wat vinden jullie van het gebruik van zuurstof door reddingsbrigade leden die daarin training hebben gehad? (lees: ongeveer gelijkwaardig aan de DAN opleiding) Het gros van de reddingsbrigade leden zijn ook "maar" EHBO'ers maar zuurstof toedienen kan in het geval van een drenkeling toch erg handig zijn om het feit dat de drenkeling vaak zuurstof te kort heeft gehad. Het aanleren van het gebruik van een saturatiemeter lijkt in ons veld ook erg handig.Want? Dan moet dit echter natuurlijk wel door een bekwame instructeur aangeleerd worden. Hoeveel instructie krijgt een ambu pleeg voor het gebruik van een saturatiemeter eigenlijk? Het gaat niet om de instructie, dat is een aap een kunstje leren. Het gaat erom dat de pleeg en arts veel kennis hebben van anatomie, fysiologie en pathologie. De EHBO'er heeft dat niet.Om ook even door te borduren op planken; Ik zou zelf ook niet willen planken zonder de leiding van een ambu pleeg. Wij hebben ooit een paraglider die in de duinen is neergestort en daar was de handeling ook gewoon hoofd stabiliseren (lees: vasthouden in handgreep van zach) en wachten tot de ambu pleeg ter plaatse was. Die heeft immers veel meer training hierin en kan het slachtoffer veel beter beoordelen dan wij dat kunnen.

Zie vetgedrukte.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #41 Gepost op: 15 maart 2013, 11:47:16
Ik volg de discussie al enige tijd omtrent ervaren EHBO'ers, EHBO+ e.d..

Verhalen over een lesje planken en daaruit dan de conclusie dat je gelijk bekwaam bent en dat je als 'ervaren EHBO'er' best een bloedsuiker kan prikken en bloeddruk en saturatie meten, doen me erg denken aan het Dunning-Kruger effect.

De titel van het artikel waarin dit fenomeen beschreven is spreekt boekdelen:
Kruger J, Dunning D. Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 77(6), Dec 1999, 1121-1134.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effect

 O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #42 Gepost op: 15 maart 2013, 11:53:15
Zie vetgedrukte.

RemRoof

Dan kunnen we misschien af van het standaard idee: gevalletje drenkeling altijd zuurstof masker op. De drenkeling heeft niet altijd zuurstof nodig en als we de saturatie van een slachtoffer kunnen meten en ook begrijpen kunnen we daar misschien gerichter op handelen totdat een ambulance pleeg aanwezig is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #43 Gepost op: 15 maart 2013, 11:58:48
Even een kijk vanaf een andere "EHBO plus" kant waar ik benieuwd naar ben. Wat vinden jullie van het gebruik van zuurstof door reddingsbrigade leden die daarin training hebben gehad? (lees: ongeveer gelijkwaardig aan de DAN opleiding) Het gros van de reddingsbrigade leden zijn ook "maar" EHBO'ers maar zuurstof toedienen kan in het geval van een drenkeling toch erg handig zijn om het feit dat de drenkeling vaak zuurstof te kort heeft gehad. Het aanleren van het gebruik van een saturatiemeter lijkt in ons veld ook erg handig. Dan moet dit echter natuurlijk wel door een bekwame instructeur aangeleerd worden. Hoeveel instructie krijgt een ambu pleeg voor het gebruik van een saturatiemeter eigenlijk?

Om ook even door te borduren op planken; Ik zou zelf ook niet willen planken zonder de leiding van een ambu pleeg. Wij hebben ooit een paraglider die in de duinen is neergestort en daar was de handeling ook gewoon hoofd stabiliseren (lees: vasthouden in handgreep van zach) en wachten tot de ambu pleeg ter plaatse was. Die heeft immers veel meer training hierin en kan het slachtoffer veel beter beoordelen dan wij dat kunnen.

Zou je mij in eigen woorden iets kunnen uitleggen over het toedienen van zuurstof (bij een slachtoffer of iemand die net gereanimeerd is, niet zijnde duikers)? Gewoon iets over CO2 en de reactie van bloedvaten. Ook wil ik graag weten of je denkt dat als je iets meet met de saturatiemeter aan de vinger of het ook iets zegt over de de "kleine circulatie" (hart-longen).


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #44 Gepost op: 15 maart 2013, 12:17:33
Er zijn wel een paar dingen die ik daarover zou kunnen zeggen maar niet vanuit een cursus ofzo meer uit eigen interesse. Dit is echter vrij weinig. Mijn vraag is nu dan ook: zou de hoeveelheid training en ook vooral theoretische kennis die vereist is om ook daadwerkelijk te weten wat je nu precies doet met zuurstoftoediening en saturatie meting opwegen tegen de voordelen van het toedienen van zuurstof aan een drenkeling? Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen bij de reddingsbrigade een geschoolde ambu pleeg wordt maar een iets degelijkere opleiding dan een EHBO diploma (wat naar mijn mening meer op huis tuin en keuken situaties gespitst is) zou misschien wel handig zijn.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #45 Gepost op: 15 maart 2013, 12:27:51
Even een kijk vanaf een andere "EHBO plus" kant waar ik benieuwd naar ben. Wat vinden jullie van het gebruik van zuurstof door reddingsbrigade leden die daarin training hebben gehad? (lees: ongeveer gelijkwaardig aan de DAN opleiding) Het gros van de reddingsbrigade leden zijn ook "maar" EHBO'ers maar zuurstof toedienen kan in het geval van een drenkeling toch erg handig zijn om het feit dat de drenkeling vaak zuurstof te kort heeft gehad. Het aanleren van het gebruik van een saturatiemeter lijkt in ons veld ook erg handig. Dan moet dit echter natuurlijk wel door een bekwame instructeur aangeleerd worden. Hoeveel instructie krijgt een ambu pleeg voor het gebruik van een saturatiemeter eigenlijk?
Even los van de vraag of we als reddingsbrigade wel of geen zuurstof (zelfstandig) moeten toedienen, wil ik even inhaken op je verhaal over de saturatiemeting.

Bij de ambupleeg gaat het niet zozeer om hoeveel instructie hij/zij heeft gekregen in het gebruik van de saturatiemeter, maar om zijn opleiding over de lichamelijke processen die er achter de saturatie zitten om zo ook daadwerkelijk wat met die waarden te kunnen doen.
Je kan als brigadelid prima instructie krijgen over hoe je een saturatiemeter  op de juiste manier bij iemand moet plaatsen, waar je daarbij op moet letten en ik heb er ook nog wel vertrouwen in dat we zo ver kunnen komen dat de al eerder gemaakte verwisseling van hartslag en saturatie niet voor komt, maar wat doe je er dan mee? Welke actie onderneem je op een saturatie van xx%?
Los daarvan, de Noordzee staat niet erg bekend om z'n lekker warme watertemperatuur. Een drenkeling die (net) uit zee is gehaald, zal niet direct een goede doorbloeding van de extremiteiten hebben: daar gaat je (betrouwbare) meting van de saturatie!
Nee, ik zie nog niet zoveel reden om dit als reddingsbrigade te gaan gebruiken.

Over het toedienen van zuurstof aan drenkelingen laat ik graag de Expert(s) (pas op, flauwe woordspeling!) aan het woord. Ik ben wel nieuwsgierig naar hun inschatting van de risico's tegenover de voordelen. Bij ons ligt de beoordeling bij de (aanrijdende) ambulance vpk.


Edit: Zie nu pas dat ik de volgende pagina gemist had, dus dat er inmiddels al wat extra reacties van de kenners waren...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 15 maart 2013, 12:38:02
Ik volg de discussie al enige tijd omtrent ervaren EHBO'ers, EHBO+ e.d..

Verhalen over een lesje planken en daaruit dan de conclusie dat je gelijk bekwaam bent en dat je als 'ervaren EHBO'er' best een bloedsuiker kan prikken en bloeddruk en saturatie meten, doen me erg denken aan het Dunning-Kruger effect.

De titel van het artikel waarin dit fenomeen beschreven is spreekt boekdelen:
Kruger J, Dunning D. Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 77(6), Dec 1999, 1121-1134.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effect

Het toeval wil dat ik als passant hedenochtend eerste hulp heb moeten verlenen aan een slachtoffer van een zeer ernstig verkeersongeval. Het heeft mij echt overvallen omdat je rustig in de auto zit naar de radio te luisteren en ineens buiten op straat in deze situatie komt. Ondanks alles kennis, bevoegdheden en bekwaamheden ontbreekt het je eigenlijk aan alle middelen.

Het planken is gedaan door ambulancepersoneel onder leiding van een soort "officier". Ik heb wel aangegeven dat er geplankt moest worden maar het zijn handelingen die je moet overlaten aan verpleegkundigen die er bekwaam in zijn. Voor mij is het dan tijd om een stapje terug te doen en me vooral niet te bemoeien met de wijze waarop men plankt.

Ik ben er nog meer overtuigd van geraakt dat een EHBO-plusser ondanks alle extraatjes zoals zuurstof toedienen bijzonder weinig kan doen. Je moet wachten tot de ambulance er is aangezien zij wel materialen die nodig zijn bij zich hebben. In mijn geval was de situatie zo dat ze niet de materialen bij zich hadden die ik vroeg, voor een EHBO-er is het zo dat de ambulance de spullen wel bij zich heeft maar het altijd nog zo is dat de ambulanceverpleegkundige de persoon is die deze spullen moet gaan gebruiken omdat het in het beste belang van het slachtoffer is.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #47 Gepost op: 15 maart 2013, 12:49:57
Ik ben tegen het "planken" door ehbo'ers. Wat voor instructeurs (achtergrond) geven die trainingen bij hen?

Ik denk dat je een bepaalde groep best kan leren planken maar dan puur assisterend voor de ambulance dienst, dus niet op eigen houtje. Alleen als er een getrainde verpleegkundige aan het hoofd zit. SIGMA's werken immers ook zo
Nurse powerrrrr


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #48 Gepost op: 15 maart 2013, 12:53:50
Ik denk dat je een bepaalde groep best kan leren planken maar dan puur assisterend voor de ambulance dienst, dus niet op eigen houtje. Alleen als er een getrainde verpleegkundige aan het hoofd zit. SIGMA's werken immers ook zo

Van der Helm heeft het over planken door EHBO-ers. Een ambulanceverpleegkundige is geen EHBO-er. Het assisteren van de ambulanceverpleegkundige kan ook gedaan worden door agenten, brandweermensen of omstanders zolang ze maar luisteren naar de opdrachten die de ambulanceverpleegkundige geeft.

De EHBO-er hoeft dus niet te leren planken maar moet vooral leren luisteren en instructies opvolgen van de ambulanceverpleegkundige.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #49 Gepost op: 15 maart 2013, 12:59:11
Ik vraag me af hoe het met de werkafspraken/verantwoordelijkheden zit, als een arts (niet zijnde een MMT arts) in de situatie terecht komt zoals beschreven door 024 (of ander soort casus)

Wie heeft de verantwoordelijkheid over bijvoorbeeld een ongeval, waarbij er zowel een arts en ambulanceteam aanwezig is?