Dodelijke aanrijding met politieauto Noord Brabantlaan - Eindhoven 15-03-2013

Auteur Topic: Dodelijke aanrijding met politieauto Noord Brabantlaan - Eindhoven 15-03-2013  (gelezen 35551 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Impressie van ingetogen stille tocht voor Memphis van Veen in Eindhoven
Impressie van ingetogen stille tocht voor Memphis van Veen in Eindhoven
omroepbrabant·  
Gepubliceerd op 20 mrt 2013
Citaat
Zo'n duizend mensen hebben woensdagavond de 18-jarige Memhis van Veen uit Eindhoven herdacht. Ze verzamelden zich bij de jachthaven aan de Welschapsedijk, waar rond kwart voor zeven een stille tocht begon. Memphis kwam vorige week vrijdag om het leven toen ze op haar scooter werd aangereden door een auto van een arrestatieteam van de politie.

Verslaggever Jan Waalen over de stille tocht voor Memphis van Veen
Verslaggever Jan Waalen over de stille tocht voor Memphis van Veen
omroepbrabant
Gepubliceerd op 20 mrt 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Ik kan me een onderzoek herinneren naar een aanrijding met een ambulance die onder politiebegeleiding reed. Uit onderzoek bleek dat de automobilist na passeren politievoertuig dacht dat het voorrangsvoertuig gepasseerd was terwijl er nog een ambu achter reed met patiënt.

Ik weet dat in bepaalde landen voorrangsvoertuigen met verschillende sirenes zijn uitegerust, bijvoorbeeld tweetoon en yelp. Als ik het goed begrepen heb kunnen ze dan apart een toon selecteren zodat voor passanten duidelijk is dat er twee voertuigen rijden.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Ik weet dat in bepaalde landen voorrangsvoertuigen met verschillende sirenes zijn uitegerust, bijvoorbeeld tweetoon en yelp. Als ik het goed begrepen heb kunnen ze dan apart een toon selecteren zodat voor passanten duidelijk is dat er twee voertuigen rijden.
En je dacht dat de Nederlandse voetganger verschillende sirenes uitelkaar houdt en daar precies naar gaat luisteren....?  ::)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
En je dacht dat de Nederlandse voetganger verschillende sirenes uitelkaar houdt en daar precies naar gaat luisteren....?  ::)
De doorsnee Nederlander luistert al niet naar sirene's... laat staan naar 2 (of 4 bij een motorbegeleiding).


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Dat hoor je mij niet zeggen/ zie je mij niet schrijven. Twee verschillende tonen van sirenes kan eraan bijdragen dat men kan herkennen dat er meerdere voertuigen met OGS rijden. In Nederland hebben we het in elk geval zo geregeld dat we op de decibel nauwkeurig de OGS hebben geregeld.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ik kan me een onderzoek herinneren naar een aanrijding met een ambulance die onder politiebegeleiding reed.Uit onderzoek bleek dat de automobilist na passeren politievoertuig dacht dat het voorrangsvoertuig gepasseerd was terwijl er nog een ambu achter reed met patiënt.

Ik weet dat in bepaalde landen voorrangsvoertuigen met verschillende sirenes zijn uitegerust, bijvoorbeeld tweetoon en yelp. Als ik het goed begrepen heb kunnen ze dan apart een toon selecteren zodat voor passanten duidelijk is dat er twee voertuigen rijden.

En bij het denken gaat het dus fout. In het verkeer moet je dingen zeker weten en niet denken dat.
Alles valt en staat bij goed kijken en luisteren gevolgd door zo correct mogelijk uitvoeren en niets anders dan dat.

Heb ook wel eens als ik ergens sta dat men zegt "Ja maar ik dacht" waarop mijn antwoord is "In het verkeer moet je dingen zeker weten om het goed te doen".
Wij verkeersregelaars en politie denken voor de verkeersdeelnemer(s) en niet anders om is mijn mening omdat wij op dat moment weten wat er wel en niet mogelijk is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Als je dan toch denkt voor de verkeersdeelnemers,kan je ook wel bedenken dat de gemiddelde vrkeersdeelnemer direct na een OGS rijdend voertuig weer optrekt, en geen tweede verwacht.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ik denk dit, ik denk dat.

Zijn al die gedachten al eens feitelijk onderbouwd/onderzocht?


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Ik volg dit topic al vanaf het begin met grote interesse en ik ben  van mening dat Diamondback een zeer goede vraag is. Na enig speur werk moet ik tot de conclusie komen dat er zeer weinig onderzoek is gedaan naar het gedrag van automobilisten op OGS. Het enige wat in de buur komt is een onderzoek van het NIFV. de rapporten die uit dat onderzoek zijn voortgekomen zijn via de onderstaande link te lezen.

http://www.nifv.nl/web/show/id=193299/contentid=4024


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Er is omstreeks 2008 een onderzoek gedaan naar OGS door het Ministerie (welke weet ik zo snel even niet). Hieruit is de toenmalige regeling uit ontstaan.