Dodelijke aanrijding met politieauto Noord Brabantlaan - Eindhoven 15-03-2013

Auteur Topic: Dodelijke aanrijding met politieauto Noord Brabantlaan - Eindhoven 15-03-2013  (gelezen 35552 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
klopt helemaal maar in eerste instantie wordt de zaak eerst door een tuchtcommissie onderzocht. Als ik met prio 1 stapvoets over een kruising rijdt en een dronken idioot rijdt door rood tegen me aan wordt er direct strafrechtelijk onderzoek gedaan of ik het ongeval niet had kunnen voorkomen ondanks dat ik me volledig aan de brancherichtlijn hield en ik op dat moment met mijn taak bezig was net zoals die eerder genoemde arts. Het gaat hier niet over en buschauffeur die zich enkel aan de verkeersregels hoeft te houden... Maar back on topic ik vindt het nogmaals een erg ongelukkig geval en hoop voor zowel de agent als de famillie dat de zaak snel opheldering zal krijgen. En ik hoop voor iedere andere hulpverlener dat er in de toekomst anders mee omgegaan kan/zal worden


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: wjr307 link=msg=1179743 date=1372693150
klopt helemaal maar in eerste instantie wordt de zaak eerst door een tuchtcommissie onderzocht.

Niet in "eerste instantie" . ;)
Het ligt er helemaal aan hoe het verloop is. Komt er eerst een klacht bij de Inspectie, of wordt er gelijk aangifte gedaan bij de Politie? In dat laatste geval start het OM "gewoon" een onderzoek op. Het OM kan dan beslissen om de Inspectie ook op de hoogte te brengen voor het Tuchtrecht deel. Maar dat staat dan nog steeds los van het strafrechtelijk onderzoek.
Maar goed, ik ben geen Medicus of Jurist, wil alleen duidelijk maken dat een tuchtcommissie voor OGS ongevallen, niets veranderd voor de strafrechtelijk aanpak...

Citaat van: wjr307 link=msg=1179743 date=1372693150
Als ik met prio 1 stapvoets over een kruising rijdt en een dronken idioot rijdt door rood tegen me aan wordt er direct strafrechtelijk onderzoek gedaan of ik het ongeval niet had kunnen voorkomen ondanks dat ik me volledig aan de brancherichtlijn hield en ik op dat moment met mijn taak bezig was net zoals die eerder genoemde arts.

Er wordt niet gelijk strafrechtelijk onderzoek naar jou alleen gedaan, maar naar het incident en alle betrokkenen. Dus ook naar die dronken idioot. Net zo goed dat als ik, door groen rijdend, een aanrijding krijg met de dronken broer van die idioot, er ook gekeken wordt naar mijn handelen
Natuurlijk begrijp ik dat het onrechtvaardig voelt omdat je juist mensen probeert te helpen. En het zou inderdaad mooi zijn als er in dit soort zaken, zo snel mogelijk duidelijkheid is voor alle betrokkenen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Agent niet vervolgd voor ongeval
Agent niet vervolgd voor ongeval
studio040nl·        
Gepubliceerd op 2 jul 2013
Citaat
De agent die getrokken was bij het dodelijk ongeluk van Memphis van Veen, wordt niet vervolgd. Dat meldt Justitie.

Memphis van Veen werd op 15 maart door de auto van het arrestatieteam dodelijk geraakt op de Noord-Brabantlaan in Eindhoven.

Het arrestatieteam reed op de busbaan en was onderweg naar Bergeijk vanwege een melding dat een man drie personen dreigde dood te schieten.

Het Openbaar Ministerie oordeelt dat het om een spoedsituatie ging, waardoor het rijden van het arrestatieteam gerechtvaardigd was.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Geen vervolging lid politie-arrestatieteam door OM
Geen vervolging lid politie-arrestatieteam door OM
omroepbrabant·          
Gepubliceerd op 1 jul 2013
Citaat
De agent die op 15 maart de 18-jarige Memphis van Veen uit Eindhoven doodreed wordt niet vervolgd. Het OM geeft aan dat de agent volgens de regels heeft gehandeld.
Samen sterk in de hulpverlening!


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Wat een walgelijke advocaat met ze "Dan mag je kennelijk verwachten dat ze iemand doodrijden"  :-X Alsof die AT'er iemand voor de lol te pletter rijd!!  >:( >:(
Met Vriendelijke Groet.....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Geen vervolging lid Arrestatieteam voor dodelijk ongeval Noord-Brabantlaan Eindhoven

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@161134/vervolging-lid/
1 juli 2013 - Arrondissementsparket Oost-Brabant

De hoofdofficier van justitie van het arrondissementsparket Oost-Brabant heeft geoordeeld dat de politieambtenaar, die als lid van het Arrestatieteam (AT) op 15 maart 2013 betrokken was bij een dodelijk ongeval, niet wordt vervolgd.

Melding
Op 15 maart 2013 werd het Arrestatieteam ingezet naar aanleiding van een melding dat in Bergeijk een man dreigde personen dood te schieten.

Situatie
Naar aanleiding van deze melding reden vijf AT-voertuigen in een zogenaamd ‘treintje' over de busbaan van de Noord-Brabantlaan richting Bergeijk. Daarbij werden door elk voertuig optische- en geluidssignalen gevoerd. Leden van het AT kennen onder deze omstandigheden binnen de grenzen van proportionaliteit een ontheffing van de reguliere verkeersregels.

De werkwijze van het AT is dat op het moment dat zij een kruispunt naderen de vooroprijdende AT-er inschat of het nodig is een kruispunt te blokken door het voertuig op het kruispunt stil te zetten, dit met als doel de vaart van het AT te behouden.

De sectiecommandant van het AT besloot op het kruispunt van de Noord-Brabantlaan met de Welschapsedijk met zijn voertuig een blok te zetten. Hierbij werden nog steeds de optische- en geluidssignalen gevoerd.

Voor het stoplicht voor fietsers, om vanaf de Welschapsedijk de Noord-Brabantlaan over te steken (vier rijstroken, gescheiden door een dubbele busbaan), stonden twee bromfietsers te wachten voor rood licht en zij trokken bij groen licht op.
De sectiecommandant probeerde de bestuurders van de bromfietsen met handgebaren duidelijk te maken dat zij moesten blijven staan. Eén van de bromfietsers bleef vervolgens staan, maar de andere bromfietser (het latere slachtoffer) reed de busbaan op.

Op dat moment passeerde het vijfde AT-voertuig door een rood (bus-) verkeerslicht de kruising en kon een botsing niet meer voorkomen. De bestuurder van de bromfiets, een 18-jarige vrouw uit Eindhoven, kwam om het leven. Een groot drama voor de familie en vrienden, in het bijzonder voor de ouders van deze jonge vrouw.

Snelheid
De Unit Forensisch Technisch Onderzoek (voormalig (VOA) van de politie Zeeland-West-Brabant heeft technisch onderzoek verricht, waaronder ook een snelheidsberekening van het betrokken AT-voertuig.

Uit oogpunt van zorgvuldigheid heeft het Openbaar Ministerie opdracht gegeven aan het Landelijk Verkeer Bijstands Team (LVBT) bij het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) een zelfstandig en onafhankelijk onderzoek uit te voeren.

Op basis van deze onderzoeken is het Openbaar Ministerie bij de beoordeling uitgegaan van een snelheid tussen de 90 en de 100 km/u tijdens, dan wel vlak voor de botsing.

Beoordeling
Er was sprake van een spoedsituatie waardoor de manier van rijden van het AT gerechtvaardigd was. Het AT heeft gereden zoals het AT in spoedsituaties doorgaans rijdt, waarbij elk afzonderlijk AT-voertuig optische- en geluidssignalen voerde. De gehanteerde ‘trein-methodiek' is een standaard methodiek van het AT om zo snel en zo veilig mogelijk van A naar B te komen.

De sectiecommandant heeft op het kruispunt Noord-Brabantlaan en Welschapsedijk een blok gezet, nog altijd de optische- en geluidssignalen voerend. Ook heeft hij getracht met handgebaren de bestuurders van de bromfietsen te dwingen tot stilstand.

De bestuurder van het betrokken AT-voertuig heeft geen afwijkend rijgedrag vertoond ten opzichte van de andere AT-ers. Door het gezette blok mocht de betrokken AT-er erop vertrouwen dat er een mate van veiligheid was gecreëerd. Daarnaast heeft hij het kruispunt gescand op gevaarspunten. Hij heeft hierbij een bromfietser gezien die tot stilstand kwam, maar het slachtoffer heeft hij niet tijdig waargenomen.

Gelet op alle feiten en omstandigheden van het ongeval is het Openbaar Ministerie van mening dat aan de individuele AT-er geen strafrechtelijk verwijt te maken valt.

Alle betrokkenen zijn inmiddels op de hoogte gebracht.
Samen sterk in de hulpverlening!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #86 Gepost op: 5 juni 2014, 14:08:43
Doodrijden van Memphis wordt toch rechtszaak
Citaat
EINDHOVEN - Een politieman van een Eindhovens arrestatieteam die vorig jaar maart de 18-jarige Memphis van Veen doodreed, moet strafrechtelijk worden vervolgd. Volgens het gerechtshof in Den Bosch bepaalde het Openbaar Ministerie vorig jaar onterecht dat de agent vrijuit gaat.
[..]
De op handen zijnde strafzaak kan ook vergaande consequenties hebben voor de rijstijl van arrestatieteams, die vaak in een ‘treintje’ door het verkeer racen.
BRON: http://www.telegraaf.nl/binnenland/22704643/__Toch_vervolgd_voor_doodrijden__.html



Doodrijden Memphis van Veen (18) uit Eindhoven wordt toch rechtszaak
Citaat
DEN BOSCH - De politieman die vorig jaar in Eindhoven de 18-jarige Memphis van Veen doodreed, zal toch worden vervolgd. Het gerechtshof in Den Bosch heeft deze week geoordeeld dat de rechtbank de zaak opnieuw moet behandelen.
[..]
De familie van Memphis van Veen is opgelucht door het nieuws dat de agent tóch wordt vervolgd. Ze vinden dat de politieagent zich zodanig op de weg gedragen heeft dat hij het overige verkeer in gevaar gebracht heeft. "Roekeloos", zegt de advocaat van de familie.
BRON: http://www.omroepbrabant.nl/?news/212168922/Doodrijden+Memphis+van+Veen+%2818%29+uit+Eindhoven+wordt+toch+rechtszaak.aspx
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.youtube.com/watch?v=cxoQlZjdNkI#ws
Agent toch vervolgd voor dood Memphis
studio040nl
Gepubliceerd op 5 jun. 2014
Citaat
De agent die vorig jaar het Eindhovense meisje Memphis van Veen doorreed op de Noord-Brabantlaan, wordt toch vervolgd. Dat heeft het gerechthof in Den Bosch vandaag bepaald.

Eerder ging de agent vrijuit, na onderzoek van het Openbaar Ministerie. Justitie gaf toe dat het politieauto die Memphis schepte hard reed, maar dat was gerechtvaardigd. De auto maakte onderdeel van een arrestatieteam dat op weg was naar een schietincident.

De familie van de 18-jarige Memphis is het niet eens met het OM, en spande een procedure aan. En nu ziet het gerechthof alsnog redenen om de agent te vervolgen.
Samen sterk in de hulpverlening!


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Voor mensen die het interessant vinden, de strafzaak dient vandaag. Op de volgende link zijn live Twitterberichten te lezen vanuit de rechtzaal.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23826486/__Vervolging_politieman__schizofrene_situatie___.html


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
OM vordert vrijspraak AT’er van schuld aan fataal verkeersongeval in Eindhoven

https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@88684/vordert-vrijspraak/
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV