Cursus evenementen hulpverlening Nederlandse Rode Kruis

Auteur Topic: Cursus evenementen hulpverlening Nederlandse Rode Kruis  (gelezen 17744 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Gepost op: 15 maart 2013, 18:42:34
Zijn er hier al leden die de Rode kruis cursus evenementen hulpverlening hebben gedaan? En wat zijn jullie ervaringen?


Nurse powerrrrr


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2013, 19:05:51
Ik heb me al een half jaar geleden aangemeld en het zou in april starten, het is echter al 6 maanden doodstil vanuit het taakveld...


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2013, 19:50:29
Ik heb de cursus in december afgerond.
Hij bestaat uit 2 delen, een deel over evenementenspecifieke zaken als communicatie en omgaan met agressie, methodisch handelen en ABCDE, kennismaking met de kaders van het NRK en de EHBDu cursus van Educare. beide delen worden afgerond met een theorietoets ende docenten beoordelen de vaardigheden.

Ik had alle stof op een of andere manier in de afgelopen 7 jaar wel al gehad en heb niet heel veel geleerd, maar ik vind wel dat het toegevoegde waarde heeft voor je evenementen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2013, 22:23:17
Ik denk dat het voor mij als persoon weinig meerwaarde heeft maar voor de beginnende hulpverlener op grote evenementen is het een prima aanvulling denk ik.
Ik ben benieuwd, les 1zit er inmiddels op, en ik ben wel positief over hoe de cursus in elkaar is gezet.
Nurse powerrrrr


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2013, 12:59:32
Ach Patriess, het was wel amusant, het is een goede aanvulling voor de meeste evenementenhulpverleners, en het gros van hen leert er echt nieuwe dingen. Ik hoop dat jullie goede docenten hebben, onze ehbdu docent viel tegen.

Op den duur zou dit een basisvereiste moeten worden voor evenementen werk denk ik, echter kan niet iedereen het niveau aan, en zul je dus mensen verliezen die nu wel evenementen doen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2013, 13:05:02
Ach Patriess, het was wel amusant, het is een goede aanvulling voor de meeste evenementenhulpverleners, en het gros van hen leert er echt nieuwe dingen. Ik hoop dat jullie goede docenten hebben, onze ehbdu docent viel tegen.

Op den duur zou dit een basisvereiste moeten worden voor evenementen werk denk ik, echter kan niet iedereen het niveau aan, en zul je dus mensen verliezen die nu wel evenementen doen.
Echt goedkoop is die cursus geloof ik niet. Laatst hoorde ik 275 euro per hulpverlener?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2013, 13:19:18
Op den duur zou dit een basisvereiste moeten worden voor evenementen werk denk ik, echter kan niet iedereen het niveau aan, en zul je dus mensen verliezen die nu wel evenementen doen.

Hier krijg je natuurlijk wel weer de discrepantie tussen aan de ene kant het niveau van de dienstverlening en aan de andere kan de toegankelijkheid voor de vrijwilligers. Als ik zoiets hoor gaan m'n alarmbellen af, moet je deze mensen dan wel neer zetten op een evenement waar dergelijke kennis blijkbaar toch nodig is?

Ik snap dat de wrang tussen de factoren heel lastig is als vrijwilligersorganisatie, maar ik ben wel van mening dat je niet harder moet gaan rennen dan je eigenlijk kan. Ik zie inzake deze vorm van hulpverlening eigenlijk twee oplossingen om het niveau van de dienstverlening te waarborgen.

- Men maakt onderscheid tussen de kennis en kunde van groepen vrijwilligers. Op de lokale braderie heb je niet meer kennis nodig dan een ehbo vereniging op "oranje kruis niveau". Als het Rode Kruis zich wil profileren als organisatie die ook op evenementen met grotere en specifieke risico's dienstverlening kan aanbieden, zou je alleen vrijwilligers met aangetoonde competenties op deze gebieden moeten aanbieden op deze markt. Hierbij komen natuurlijk ook aanvullende kosten kijken voor de organisator, waarmee de betreffende opleidingen gegeven kunnen worden. Hiermee komen we toch weer terug op het onderscheid tussen "BLS" en "BLS+" zoals in de andere topics besproken wordt.

- Het Rode Kruis profileert zich als organisatie die basale eerste hulpverlening kan leveren aan evenementen met een betrekkelijk laag risico, men  gaat dan niet de concurrentie aan met commerciële partijen die met professionals werken en dienstverlening op maat kunnen leveren. Zo worden ook geen verwachtingen geschept bij betrokken partijen die door het RK personeel niet waar te maken zijn.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2013, 15:28:12
Het gaat mij om de cursus zelf en niet of het wel of niet noodzaak is.
En als ik een inzet draai op een groot bevrijdingsfestival heb ik wel degelijk te maken met een ander publiek dan op de lokale markt en juist deze cursus is daar op gericht ter aanvulling van het basis diploma.

Ach Patriess, het was wel amusant, het is een goede aanvulling voor de meeste evenementenhulpverleners, en het gros van hen leert er echt nieuwe dingen. Ik hoop dat jullie goede docenten hebben, onze ehbdu docent viel tegen.

Op den duur zou dit een basisvereiste moeten worden voor evenementen werk denk ik, echter kan niet iedereen het niveau aan, en zul je dus mensen verliezen die nu wel evenementen doen.

Kijkend naar de grote evenementen is dit wel een goede aanvulling denk ik en ik kan alleen maar hopen dat dit iets aan het niveau verbeterd   :-X
Nurse powerrrrr


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2013, 20:37:07
Jongens, het niveau waar ik nu over spreek is mbo ipv helemaal geen niveau eisen.
Het lijkt mij goed om dat op te pikken :)

Het NRK richt zich naast de kleine evenementen ook duidelijk op grote evenementen, ook omdat dit de vrijwilligers getraint houdt voor de overheidswege uitgevoerde taken.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2013, 20:39:54
Er is niets mis mee om een basisniveau te eisen als je een opleiding evenementenhulpverlening organiseert. Binnen het Rode Kruis ligt dat over het algemeen gevoelig. Jammer, want het niveau aanpassen aan het laagste niveau zal vooruitgang en verbetering tegenwerken.