Cursus evenementen hulpverlening Nederlandse Rode Kruis

Auteur Topic: Cursus evenementen hulpverlening Nederlandse Rode Kruis  (gelezen 17972 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #30 Gepost op: 23 december 2014, 22:24:46
Citaat van: Theo link=msg=1316684 date=1419363878
Job, de cursus gaat compleet op de schop. Ook gezien de ontwikkelingen bij het SIGMA.

Wat heeft evenementenhulp te maken met het opheffen van de SIGMA? Hoe gaat deze cursus eruit zien en over welke competenties dienen de cursisten te beschikken?

Citaat van: Theo link=msg=1316688 date=1419364375
Ja die zijn er. Moet je alleen weten wat je dan exact wil leren.
Evenementen hulpverlening is zoooo breed.


Welke cursussen zijn dat dan en waarom zijn dat goede alternatieven?

Citaat van: Theo link=msg=1316688 date=1419364375
Denk je aan groter (Dance) feesten is o.a. portofoon gebruik en drank-en drugsgebruik aan te raden.
Denk je aan motorcross dan wil je waarschijnlijk meer weten over HET trauma's.

Want op dancefeesten zie je geen traumatologie volgens jou? ::)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #31 Gepost op: 24 december 2014, 10:02:26
Citaat van: -Joost- link=msg=1316714 date=1419369886
Wat heeft evenementenhulp te maken met het opheffen van de SIGMA? Hoe gaat deze cursus eruit zien en over welke competenties dienen de cursisten te beschikken?
 

Alles ;) De nieuwe noodhulpteams zullen bestaan uit Rode Kruis vrijwilligers die "ervaren " zijn in het verlenen van Eerste Hulp. De meest ervaren Rode Kruis eerste hulpverleners zijn, over het algemeen, de evenementenhulpverleners.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #32 Gepost op: 24 december 2014, 11:56:35
Citaat van: -Joost- link=msg=1316714 date=1419369886
Wat heeft evenementenhulp te maken met het opheffen van de SIGMA? Hoe gaat deze cursus eruit zien en over welke competenties dienen de cursisten te beschikken?
Nu je dat zo zegt, inderdaad heb ik iets van gehoord. Wat ik heb gehoord is dat de cursus modulair wordt opgebouwd en de huidige SIGMA-mensen vrijstelling krijgen voor bepaalde modules. Daarnaast zouden de SIGMA-mensen een X-aantal grotere evenementen moeten gaan draaien om ervaring te krijgen en te houden. Hoe dit precies in z'n werk gaat weet ik niet.

Citaat van: -Joost- link=msg=1316714 date=1419369886
Want op dancefeesten zie je geen traumatologie volgens jou? ::)
Traumatologie is nou niet het meestvoorkomende letsel en waar ik het eerst aan denk bij een (dance)feest...
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #33 Gepost op: 24 december 2014, 12:07:50
Citaat van: Job45 link=msg=1316818 date=1419418595
Traumatologie is nou niet het meestvoorkomende letsel en waar ik het eerst aan denk bij een (dance)feest...
Dan weet ik niet op welke dance feesten jij komt ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #34 Gepost op: 24 december 2014, 12:24:37
Citaat van: Job45 link=msg=1316818 date=1419418595
Traumatologie is nou niet het meestvoorkomende letsel en waar ik het eerst aan denk bij een (dance)feest...

Vaak gaan intoxicaties en traumatologie hand in hand op dergelijke evenementen. Je kan van alles tegenkomen, van een simpele snij- of bijtwond tot een instabiel neurotrauma of zelfs een traumatische reanimatie. Denk aan:

- Ernstige mishandelingen (waaronder schiet- en steekpartijen)
- 'Restschade' na politieoptreden.
- Dronken lui die van podia, trappen en/of balkons naar beneden komen vliegen
- Allerhande letsels aan het bewegingsapparaat.
- Snijwonden door (rondvliegende) glasscherven
- Corpora aliena op de meest vreemde plekken
- Traumatisch schedel-hersenletsel

Het is een makkelijke valkuil om bij dergelijke omstandigheden snel te roepen 'oh laat maar even zijn roes uitslapen', je zal altijd verder moeten kijken naar eventuele achterliggende letsels en zo nodig insturen naar de 'Heineken poli' van EM physician  ;)

Citaat van: EM physician link=msg=1316466 date=1419280414
Ik draai vrijdag- en zaterdag altijd de Heineken poli...

(Dronken gasten die hard op hun hoofd zijn gevallen, eerst een CT-brein krijgen, daarna een paar hechtingen in het voorhoofd en hup naar huis )


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #35 Gepost op: 24 december 2014, 13:51:22
Dan kennen wij inderdaad verschillende feesten. Dit komt mijn niet echt bekend voor van feesten. ;-)

Maar goed, de cursus. Ik heb even gezocht op het intranet van het NRK en vond dit:
Voordat iemand kan deelnemen aan de noodhulpteams heeft hij dus deze voorgeschiedenis:

En volgt daarnaast nog deze opleiding:
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #36 Gepost op: 27 december 2014, 12:49:39
Citaat van: Job45 link=msg=1316839 date=1419425482
Dan kennen wij inderdaad verschillende feesten. Dit komt mijn niet echt bekend voor van feesten. ;-)

Maar goed, de cursus. Ik heb even gezocht op het intranet van het NRK en vond dit:
Voordat iemand kan deelnemen aan de noodhulpteams heeft hij dus deze voorgeschiedenis:

En volgt daarnaast nog deze opleiding:

Correct, de noodhulpteams worden de vervanger van het huidige SIGMA.
De motivatie om evenementenhulp als basis te hebben is het bijhouden van praktijkervaring. Meer praktijk, minder theorie.
Met minder theorie bedoel ik: geen maandelijkse herhalingen. Wel de "verplichting" om je kennis up to date te houden d.m.v. inzetten bij grotere evenementen.
De theorie zal meer worden toegespitst op wat op het plaatje wordt weergegeven.

Let wel, het is nog steeds in ontwikkeling en daar iedere veiligheidsregio een eigen convenant mag gaan afsluiten kunnen er verschillen komen in de inrichting van noodhulpteams.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #37 Gepost op: 27 december 2014, 12:55:32
Citaat van: TBK_SDB link=msg=1317351 date=1419680979
Met minder theorie bedoel ik: geen maandelijkse herhalingen. Wel de "verplichting" om je kennis up to date te houden d.m.v. inzetten bij grotere evenementen.
De theorie zal meer worden toegespitst op wat op het plaatje wordt weergegeven.

En zodoende gaan de "SIGMA"vrijwilligers geld verdienen voor het Rode Kruis in plaats van dat ze geld kosten. Dat zal ook meespelen, maar goed die discussie wordt elders gevoerd.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #38 Gepost op: 28 december 2014, 12:58:35
Job45, ook nu zijn er in elke regio meer of minder SIGMA's die evenementenhulp doen, en van elke SIGMA wordt verwacht dat hij/zij praktijkervaring heeft voordat ze aan de HOC opleiding mochten beginnen ( en dat is vaak evenementenhulp).

Overigens zijn de tarieven voor evenementenhulp kostendekkend, dus zal een evenementendienst bij het Rode Kruis in principe geen winst draaien. Ook zal evenementenhulp niet betalen voor de noodhulpteamopleiding.

Probleem met het SIGMA was dat er veel theoretische kennis werd bijgehouden en af en toe met lotussen geoefend, maar dat er geen eis was voor praktijktraining (op welk niveau dan ook). Het bezit van een EHBO diploma was voldoende (als men eenmaal "binnen" was). Die "lacune" wordt nu aangepakt. Een evenementenhulpverlener heeft ervaring met (echte) slachtoffers, kan vaardigheden integreren en samenwerken, etc.

SIGMA bestaat per 1-1-2016 niet meer, de vrijwilligers kunnen/mogen via een omscholingstraject deelnemen aan de noodhulpteams, en sommige skills zullen uit de oude HOC opleiding kunnen worden overgedragen, maar elk Noodhulpteamlid wordt omgeschoold richting zorg voor Lichtgewonden (T3). We (alle HGE's) zouden het leuk vinden als de oud-Sigma vrijwilligers meegaan, er is natuurlijk ook ruimte voor instroom van nieuwe evenementenvrijwilligers die SIGMA niet aantrekkelijk vonden/geen opleiding meer hebben kunnen doen en wel interesse hebben in het Noodhulpteam.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #39 Gepost op: 28 december 2014, 13:03:08
Citaat van: Job45 link=msg=1317354 date=1419681332
En zodoende gaan de "SIGMA"vrijwilligers geld verdienen voor het Rode Kruis in plaats van dat ze geld kosten. Dat zal ook meespelen, maar goed die discussie wordt elders gevoerd.

Dit deden ze al langer, geld verdienen: zo draait het SIGMA van Limburg Noord als Rode Kruis de inzetten van VVV Venlo. Geld gaat naar Ocean.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel