Cursus evenementen hulpverlening Nederlandse Rode Kruis

Auteur Topic: Cursus evenementen hulpverlening Nederlandse Rode Kruis  (gelezen 17818 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #40 Gepost op: 28 december 2014, 13:07:33
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1317636 date=1419768188
Dit deden ze al langer, geld verdienen: zo draait het SIGMA van Limburg Noord als Rode Kruis de inzetten van VVV Venlo. Geld gaat naar Ocean.

Ik snap deze zin niet??? De SIGMA is onderdeel van het GHOR. Het kan wel zo zijn dat SIGMA-vrijwilligers die ook vaak vrijwilliger zijn bij het RK (niet altijd) ingezet worden bij evenementenwaar het RK de Eerste Hulp verzorgd, bijvoorbeeld bij het voetbal. Het kan ook zijn dat het GHOR bij het voetbal een SIGMA-team inzet (wat overigens wel bijzonder is), maar dan is het geen RK-inzet.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #41 Gepost op: 28 december 2014, 13:10:57
Citaat van: RemRoof link=msg=1317638 date=1419768453
Ik snap deze zin niet??? De SIGMA is onderdeel van het GHOR. Het kan wel zo zijn dat SIGMA-vrijwilligers die ook vaak vrijwilliger zijn bij het RK (niet altijd) ingezet worden bij evenementenwaar het RK de Eerste Hulp verzorgd, bijvoorbeeld bij het voetbal. Het kan ook zijn dat het GHOR bij het voetbal een SIGMA-team inzet (wat overigens wel bijzonder is), maar dan is het geen RK-inzet.

RemRoof

Zij staan er in RK-kleding, zijn niet allen aangesloten bij RK. Het SIGMA is in LN in dienst van Ocean: het bedrijf wat zorgt voor materieel en de mensen op ambu/sigma.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #42 Gepost op: 28 december 2014, 13:13:30
Ik betwijfel ten zeerste of deze constructie juridisch kan, een commercieel bedrijf dat vrijwilligers in rode kruis kleding inzet terwijl er geen sprake is van rode kruis inzet of controle... Waarbij het geld voor die inzet ook nog eens naar de commerciële organisatie gaat...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #43 Gepost op: 28 december 2014, 18:34:43
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1317640 date=1419768657
Zij staan er in RK-kleding, zijn niet allen aangesloten bij RK. Het SIGMA is in LN in dienst van Ocean: het bedrijf wat zorgt voor materieel en de mensen op ambu/sigma.

Iedereen die bij het SIGMA is, is aangesloten bij het RK. Echter mogen zij niet buiten het RK om de RK-kleding gebruiken.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #44 Gepost op: 28 december 2014, 19:22:03
Citaat van: Job45 link=msg=1317746 date=1419788083
Iedereen die bij het SIGMA is, is aangesloten bij het RK. Echter mogen zij niet buiten het RK om de RK-kleding gebruiken.

Ze hebben inderdaad allemaal een RK vrijwilligersnummer, maar daar houdt het bij sommige ook volledig mee op. Ze zitten niet aangesloten bij een afdeling en volgen daar de reguliere EHBO lessen. Die ik ken zitten bij een plaatselijke EHBO vereniging en hebben gewoon RK kleding in hun bezig voor als ze inzet moeten draaien als EHBO'er zijnde...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #45 Gepost op: 30 december 2014, 14:00:51
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1317640 date=1419768657
Zij staan er in RK-kleding, zijn niet allen aangesloten bij RK. Het SIGMA is in LN in dienst van Ocean: het bedrijf wat zorgt voor materieel en de mensen op ambu/sigma.
Kan het zijn dat jij bedoeld dat de wagenpark/materiaalbeheerder Ocean (de plaatselijke RAV) is?
In Drenthe is de constructie dat wagenparkbeheerder van de RAV ook beheerder is van de GNK-C. Tijdens zijn werkzaamheden voor de GNK-C is hij weer in dienst van de GHOR.

Het SIGMA valt in de praktijk onder GHOR wat weer gelinkt is aan binnenlandse zaken.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #46 Gepost op: 30 december 2014, 16:02:42
Citaat van: TBK_SDB link=msg=1318256 date=1419944451
Kan het zijn dat jij bedoeld dat de wagenpark/materiaalbeheerder Ocean (de plaatselijke RAV) is?
In Drenthe is de constructie dat wagenparkbeheerder van de RAV ook beheerder is van de GNK-C. Tijdens zijn werkzaamheden voor de GNK-C is hij weer in dienst van de GHOR.

Het SIGMA valt in de praktijk onder GHOR wat weer gelinkt is aan binnenlandse zaken.

De wagens zijn van de RAV, materiaal en personen van Ocean.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #47 Gepost op: 30 december 2014, 19:48:59
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1318289 date=1419951762
De wagens zijn van de RAV, materiaal en personen van Ocean.

??? Wie of wat is Ocean...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #48 Gepost op: 30 december 2014, 19:58:05
Citaat van: RemRoof link=msg=1318418 date=1419965339
??? Wie of wat is Ocean...

http://www.oceanbv.nu/
Ocean is diegene die de mensen en materieel op ambulances in Limburg Noord voorziet, om het ff heel kort te houden.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Reactie #49 Gepost op: 19 februari 2015, 12:27:54
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1318428 date=1419965885
http://www.oceanbv.nu/
Ocean is diegene die de mensen en materieel op ambulances in Limburg Noord voorziet, om het ff heel kort te houden.

Of nog korter: de commerciële dochter van AmbulanceZorg Limburg-Noord.
Het heeft een opleidingscentrum waar brand- en medisch gerelateerde cursussen worden gegeven, o.a. bijscholing huisartsen en Risicovolle & voorbehouden handelingen, naast de standaard EHBO en BHV trainingen.
Verder biedt OCEAN medische assistentie bij evenementen en verzorgt het repatriëring uit het buitenland.

Mensen op de ambulance zijn in dienst van het moederbedrijf en niet bij Ocean.