Meldkamercentralist MKA moet verpleegkundige zijn

Auteur Topic: Meldkamercentralist MKA moet verpleegkundige zijn  (gelezen 10693 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #20 Gepost op: 23 november 2013, 02:18:11
Citaat van: -Joost- link=msg=1222167 date=1385145320
Dus iedere randdebiel kan een medische werkdiagnose/indicatie stellen en op basis daarvan de juiste instructies t.b.v. de omstanders geven volgens jou?

Dus iedereen die niet 'verpleegkundig geschoold' is, valt volgens jou automatisch in de categorie randdebiel? Dat is dan een uitspraak voor jouw rekening. Ik zou trouwens wel eens willen weten hoeveel instructies aan ongeschoolde omstaanders worden gegeven die een jarenlange opleiding vereisen? Heb je daar voorbeelden van?

Citaat van: -Joost- link=msg=1222167 date=1385145320
Hoe zit dat overigens met het medisch beroepsgeheim als ik een agent aan de telefoon krijg? Hoe is de regeling m.b.t. het tuchtrecht of moeten we dan maar de programmeur aansprakelijk stellen?! ::)

Je hoeft geen agent aan de telefoon te zetten, zet er misschien gewoon een "neutrale" centralist, een geschoolde burger die meteen voor alle disciplines een gestructureerde bevraging doet?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 23 november 2013, 16:04:49
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1222215 date=1385169491
Dus iedereen die niet 'verpleegkundig geschoold' is, valt volgens jou automatisch in de categorie randdebiel? Dat is dan een uitspraak voor jouw rekening. Ik zou trouwens wel eens willen weten hoeveel instructies aan ongeschoolde omstaanders worden gegeven die een jarenlange opleiding vereisen? Heb je daar voorbeelden van?

Het gaat hierbij om het moraal van het verhaal, dat lijkt me duidelijk. Ik ga er derhalve dus ook niet verder op in.

Iedere aap kan je een kunstje leren, net als iedere leek op medisch gebied. Het gaat om de achtergrond, kennis, vaardigheden en ervaring van iemand aan de andere kant van de lijn. Dan komen een aantal jaren studie en klinische ervaring om de hoek kijken...

Het is bijvoorbeeld ook wel handig als iedereen binnen een kolom dezelfde 'taal' spreekt en nee, dat is niet een spoedcursus latijn en grieks..

Citaat van: Asterix 900 link=msg=1222215 date=1385169491
Je hoeft geen agent aan de telefoon te zetten, zet er misschien gewoon een "neutrale" centralist, een geschoolde burger die meteen voor alle disciplines een gestructureerde bevraging doet?

Dat maakt nog niet dat de betreffende burger dezelfde juridische status heeft als een verpleegkundige of andere medisch professional.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #22 Gepost op: 24 november 2013, 11:50:12
Sterker nog, als ik als arts met de meldkamer bel voor een spoedtransport van een beademde IC patient, of omdat ik als huisarts overleg wil over een zieke patient, dan wil ik spreken met iemand met een medische achtergrond. Ik kan helemaal niets met een politieagent of brandweerman die nooit in de acute zorg heeft gewerkt en alleen maar per protocol een gele taxi met of zonder blauwe zwaailichten kan sturen.
Ik wil dat hij/zij kan meedenken over wat het transport inhoudt en wat er nodig is, en mijn verhaal in 'medische taal' begrijpt zonder dat ik dat ik het hoef aan te passen naar lekentaal.

En nee, het kan prima per protocol: 1x beademd transport, *muisklik*, dat is dan 1x ambulance met blauw zwaailicht... oh, ik lees dat er wel een dokter mee moet? Ja, prima, prettige dag nog...
Maar het is wel een enorme stap terug van wat we nu hebben. Jammer.
Arts  www.alphalog.nl